Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDorota Wiśniewska Został zmieniony 8 lat temu
1
www.skslegal.pl Ochrona kształtu produktu lub opakowania dr hab. Ewa Skrzydło-Tefelska 23 września 2014 r.
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
Ochrona kształtu produktu lub opakowania na podstawie praw własności intelektualnej Kształt produktu lub opakowania (funkcjonalne lub estetyczne) mogą być chronione na podstawie różnych praw własności intelektualnej: Wzór przemysłowy (krajowy, RCD, UCD) Utwór Znak towarowy (krajowy, CTM) Powództwo z tytułu nieuczciwej konkurencji Ochrona może być kumulatywna lub substytucyjna po wygaśnięciu ochrony w jednym reżimie prawa, np. ustaniu ochrony wzoru przemysłowego 15
16
Zalety ochrony kształtu produktu lub opakowania jako znaków towarowych przestrzennych Ochrona praktycznie nieograniczona w czasie (możliwość przedłużania ochrony na kolejne 10-letnie okresy) Ochrona przed wprowadzaniem na rynek imitacji i kształtów podobnych przez konkurentów Rozszerzona ochrona jako renomowanych znaków towarowych Służą one najczęściej jako jeden z kilku znaków towarowych, którymi oznaczany jest produkt bądź jego opakowanie 16
17
Ochrona kumulatywna Uzyskanie ochrony dla jednego przedmiotu na podstawie różnych praw własności intelektualnej Kształt produktu lub opakowania: znak towarowy / wzór przemysłowy / utwór W przypadku „kolizji” z produktem konkurencyjnym uprawniony może polegać na „najsilniejszym” ze skumulowanych praw 17
18
Ochrona substytucyjna Po wygaśnięciu ochrony w jednym reżimie Np. kształt produktu lub opakowania chroniony początkowo, wraz z pojawieniem się na rynku, jako wzór przemysłowy, następnie po zbudowaniu pozycji na rynku i przyzwyczajeniu konsumentów jako znak towarowy 18
19
Ochrona produktu lub opakowania jako znak towarowy – przykładowe problemy Restrykcyjne stanowisko OHIM i sądownictwa UE co do ochrony kształtów jako znaków towarowych po wygaśnięciu ochrony jako wzór przemysłowy 19 Głośnik Bang & Olufsen Golarka Philips z trzema głowicami Tabletki do zmywarki
20
Ochrona produktu lub opakowania jako znak towarowy – przykładowe problemy Jakie są reguły stosowania przeszkód funkcjonalnych rejestracji znaków towarowych? Czy należałoby wprowadzić dodatkowe warunki uzyskania ochrony rekonstruującej monopol po ustaniu prawa z rejestracji wzoru przemysłowego? 20
21
Ochrona produktu lub opakowania jako znak towarowy – przykładowe problemy Czy opakowanie per se może mieć zdolność odróżniającą? Jakie są warunki ochrony? Czy używanie kształtu produktu z etykietą stanowi używanie „czystego” przestrzennego znaku towarowego w zmodyfikowanej formie? Czy zdolność odróżniającą znaków towarowych przestrzennych należy oceniać tak samo, jak w przypadku innych rodzajów znaków towarowych? 21
22
www.skslegal.pl Warszawa ul. Jasna 26 00-054 Warszawa tel.: +48 22 608 70 00 fax: +48 22 608 70 70 office@skslegal.pl Poznań ul. Mickiewicza 35 60-837 Poznań tel.: +48 61 856 04 20 fax: +48 61 856 05 67 office.poznan@skslegal.pl Katowice ul. Chorzowska 50 40-121 Katowice tel.: +48 32 731 59 86 fax: +48 32 781 51 70 office.katowice@skslegal.pl Wrocław Plac Solny 16 50-062 Wrocław tel.: +48 71 346 77 00 fax: +48 71 346 77 09 office.wroclaw@skslegal.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.