W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka
Wychowanie do życia w rodzinie jest programem realizowanym w szkole: podstawowej gimnazjalnej ponadgimnazjalnej
C EL PRZEDMIOTU Niesienie pomocy dzieciom i młodzieży w zdobyciu wiedzy i umiejętności potrzebnych do podejmowania świadomych decyzji, Rozumienia konsekwencji określonych zachowań, Tworzenia warunków sprzyjających zdrowiu Uczestniczenie dzieci w zajęciach z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie ma wspierać je w prawidłowym rozwoju podczas okresu dorastania co zwiększy szanse na prawidłowe funkcjonowanie w dorosłym życiu. Udzielenie dodatkowego wsparcia dla środowiska rodzinnego poprzez zajęcia edukacyjne prowadzone w szkole.
Program został określony przez Ministra Edukacji Narodowej, który wydał Rozporządzenie dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie „podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół” (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2012 roku, poz. 977).
Z AGADNIENIA 1.Podstawowe funkcje rodziny z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie. 2.Przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu. 3.Więź rodzinna, związki uczuciowe i inne relacje w rodzinie; konflikty i ich rozwiązywanie. 4.Macierzyństwo i ojcostwo; podstawowa wiedza dotycząca budowy i funkcjonowania układu rozrodczego człowieka.
Z AGADNIENIA 5.Ciąża, rozwój płodu, poród, przyjęcie dziecka jako nowego członka rodziny. 6.Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami; identyfikacja z własną płcią; akceptacja i szacunek dla ciała. 7.Zmiany fizyczne i psychiczne okresu dojrzewania; zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju. 8.Higiena okresu dojrzewania. 9.Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa; postawy asertywne.
Z AGADNIENIA 10.Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia. 11.Mass media – zasady i kryteria wyboru czasopism, książek, filmów i programów telewizyjnych. 12.Instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny. 13.Odpowiedzialność za własny rozwój; samowychowanie.
P YTANIA, KTÓRE MOGĄ ZADAWAĆ UCZNIOWIE Jaka jest różnica między tamponami, a podpaskami? Jak mam zacząć golić się pod pachami? Co to jest wzwód? Nie mam miesiączki, a koleżanki w klasie tak. Czy to znaczy, że jestem chora? Jak powiedzieć mamie o miesiączce? Kto to jest pedofil? Co to znaczy molestowanie seksualne? Jak powiedzieć dziewczynie, że mi się podoba? Czy pocałunek to jest seks? Co to są środki antykoncepcyjne? Czy jak mam okres to mogę iść na basen?
Dobrowolny udział w zajęciach Brak ocen Częściowy podział na grupy chłopcy/dziewczęta
P ODZIAŁ GODZIN Klasa Liczba godzin (grupa) Liczba godzin (cała klasa) V 59 VI 59
I NTENCJĄ NAUCZYCIELA W PROWADZENIU ZAJĘĆ JEST : ukazanie wartości rodziny ukazanie istoty przemian, dorastania przekazanie informacji o rozwoju psychoseksualnym człowieka podkreślenie znaczenia świadomości podejmowanych decyzji i konsekwencji działań szczególnie w sferze seksualnej.