Politechnika Warszawska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Marketing Usług - WYKŁAD
Znaczenie podręcznika
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
Typologia podmiotów gospodarki turystycznej
Zespół konsultantów: Michał Kłos Robert Lewicki Michał Jędrzejczak
Zachowania przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej prof. zw. dr hab
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
Otocznie i strategia Raport przygotowany we współpracy z firmą 6 grudnia 2010 Organizatorzy Projektu:
Wsparcie w zakresie efektywnego zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie Własność intelektualna jako narzędzie zwiększania innowacyjności.
Przedsiębiorczość innowacyjna w praktyce
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Studenckie Koło Naukowe „Młody Przedsiębiorca” AE Poznań
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu Wydział Ekonomiczno-Społeczny kierunek: Ekonomia specjalność: Ekonomika Gospodarki Żywnościowej Kamila Kobusińska ROLA.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Autor: mgr Tomasz Napierała Promotor: prof. dr hab. Maria Kuchlewska
Dariusz Kwapuliński studium doktoranckie AE Katowice
KIERUNEK: ZARZĄDZANIE Instytut Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu SPECJALNOŚĆ: PUBLIC RELATIONS.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
„Każdy pracownik jest ważny – podniesienie kompetencji pracowników o niskich kwalifikacjach” „Firmy rodzinne” Chciałabym zaprezentować Państwu dwa projekty.
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
KIERUNEK: ZARZĄDZANIE
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania
dr hab. Katarzyna Kreczmańska-Gigol Instytut Finansów SGH
PODZIAŁ FORM FINANSOWANIA
Cel kursu Koszty jakości (prowadzący prof. nadzw. dr hab
Energia Odnawialna Młody przedsiębiorca na terenach wiejskich, a wyzwania rynku pracy.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Wpływ lokalnej gospodarki na rozwój/innowacyjność przedsiębiorstw w aglomeracji konińskiej Dr Monika Matusiak Centrum Polityk Publicznych Uniwersytet Ekonomiczny.
Zachowania organizacyjne- ćwiczenia
1. Krajowy Instytut Energetyki Rozproszonej powstał jako odpowiedź na postępujący rozwój sektora energetyki odnawialnej i rozproszonej. Małe i średnie.
1 Metodyka badania form współpracy uczelni publicznych z otoczeniem gospodarczym* z otoczeniem gospodarczym* mgr inż. Jacek Mączyński
1 Metoda oceny sposobów współpracy uczelni publicznych z otoczeniem gospodarczym w zakresie transferu wyników badań naukowych i prac rozwojowych mgr inż.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Opcje realne w metodzie ewaluacji inwestycji w nieruchomości
Metoda ewaluacji projektów inwestycyjnych w podejściu adaptacyjnym mgr Małgorzata Waszkiewicz Opiekun naukowy: dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk Wydział.
Zasady polityki informacyjnej uczelni publicznej mgr Agnieszka Kamińska doktorantka Instytutu Studiów Politycznych PAN 1.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Olga SOBOLEWSKA „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych.
Opiekun naukowy: dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk Metoda oceny publicznych projektów informatycznych Politechnika Warszawska Wydział Zarządzania mgr.
Zarządzanie ryzykiem operacyjnym i finansowym – program 2016 Marek Szczepański.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Kierunek: Zarządzanie. Jeśli chcesz:  w przyszłości zostać menedżerem średniego lub wyższego szczebla polskich albo międzynarodowych spółek  umieć przygotowywać.
Struktura kapitału w przedsiębiorstwie Wykład 1 - sprawy organizacyjne
Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania mgr inż
Nadzór korporacyjny 1. WSTĘP.
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Organizacja i zarządzanie małych przedsiębiorstw
Zarządzanie międzynarodowe
Jak zdobyć fundusze na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej?
MARKETING INTERNETOWY
Studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
wyzwania i perspektywy rozwoju
Zapis prezentacji:

Politechnika Warszawska Wydział Zarządzania Autor: mgr Izabela Sobocińska Proponowany temat rozprawy: Analiza zarządzania kapitałem intelektualnym w małych przedsiębiorstwach rodzinnych branży usług hotelarskich w Polsce Opiekun naukowy: prof. zw. dr hab. Jerzy Kisielnicki Warszawa, 09-04-2014

Zakres prezentacji Uzasadnienie wyboru tematu Podstawowe pojęcia pracy Metody pomiaru kapitału intelektualnego Problem badawczy Pytania badawcze Hipotezy badawcze Cele pracy Obiekt badań Metody badawcze oraz źródła informacji Bibliografia

Uzasadnienie wyboru tematu Wzrost znaczenia turystyki na świecie Wzrost konkurencji na rynku usług hotelarskich Istotny wpływ czynników rodzinności na zarządzanie kapitałem intelektualnym Niewystarczające wykorzystywanie potencjału kapitału intelektualnego

Uzasadnienie wyboru tematu c.d. Aparat zarządzania kapitałem intelektualnym dotyczy przede wszystkim dużych przedsiębiorstw Brak badań poświęconych zarządzaniu kapitałem intelektualnym dostosowanych do specyfiki małych przedsiębiorstw rodzinnych branży usług hotelarskich w Polsce

Podstawowe pojęcia Kapitał intelektualny – suma ukrytych aktywów nieuwzględnionych w sprawozdaniach finansowych, obejmująca zarówno to, co zostaje w głowach pracowników, jak i to, co zostaje po wyjściu pracowników do domu (G. Roos, J. Roos)

Podstawowe pojęcia c.d. Przedsiębiorstwo rodzinne Osoby fizyczne prowadzące własną działalność gospodarczą – aktywne zaangażowanie w pracę na rzecz podmiotu co najmniej jednej osoby z rodziny właściciela (oprócz właściciela) Podmioty działające w innych formach prawnych – właścicielem przedsiębiorstwa jest rodzina, w firmie pracuje co najmniej dwóch członków rodziny

Metody pomiaru kapitału intelektualnego metody oparte na kapitalizacji rynkowej metody oparte na zwrocie z aktywów metody bezpośredniego pomiaru kapitału intelektualnego metody kart punktowych

Problem badawczy Specyfika przedsiębiorstw rodzinnych i jej wpływ na zarządzanie kapitałem intelektualnym w małych przedsiębiorstwach rodzinnych branży usług hotelarskich w Polsce

Pytania badawcze W jaki sposób małe przedsiębiorstwa rodzinne z branży usług hotelarskich zarządzają kapitałem intelektualnym? Na jakie elementy należy zwrócić szczególną uwagę zarządzając kapitałem intelektualnym w branży usług hotelarskich? W jaki sposób czynniki rodzinności wpływają na zarządzanie kapitałem intelektualnym? Jaka jest świadomość czynników rodzinności wśród właścicieli/kierowników przedsiębiorstw rodzinnych? Czy właściciele/kierownicy przedsiębiorstw rodzinnych branży usług hotelarskich uwzględniają czynniki rodzinności zarządzając kapitałem intelektualnym?

HIPOTEZY BADAWCZE Hipoteza I: W małych przedsiębiorstwach rodzinnych z branży usług hotelarskich istnieje niewykorzystywany potencjał kapitału intelektualnego, powstały w wyniku nie uwzględniania przez kierownictwo czynników rodzinności w procesie zarządzania kapitałem intelektualnym Hipoteza II: Zarządzanie kapitałem intelektualnym w przedsiębiorstwach rodzinnych z branży usług hotelarskich wymaga stosowania nieskomplikowanych metod dostosowanych do ich specyfiki

CELE PRACY Rozpoznanie uwarunkowań zarządzania kapitałem intelektualnym w małych przedsiębiorstwach rodzinnych z branży usług hotelarskich Analiza zarządzania kapitałem intelektualnym w małych przedsiębiorstwach rodzinnych z branży usług hotelarskich w Polsce Określenie wpływu czynników rodzinności na zarządzanie kapitałem intelektualnym Opracowanie postulatów dotyczących zarządzania kapitałem intelektualnym w małych przedsiębiorstwach rodzinnych branży usług hotelarskich

Obiekt badań Przedsiębiorstwa: - zatrudniające do 50 pracowników, - rodzinne, - przyjmujące różne formy prawne, - z branży hotelarskiej świadczące dla swoich klientów usługi gastronomiczne: hotele motele pensjonaty inne obiekty hotelowe

Metody badawcze oraz źródła informacji Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa – analiza literatury przedmiotu, zarówno publikacji krajowych jak i zagranicznych Metoda badania dokumentów – analiza aktów prawnych, raportów, programów rządowych w wydaniu krajowym, jak i zagranicznym Metody statystyczne – analizowanie dokumentów źródłowych Techniki badawcze: Ankietowanie Badanie dokumentów Narzędzia badawcze: Kwestionariusz ankiety

Bibliografia Bacon N., Hoque K., S. Siebert (2013), Family Business People Capital, Institute for Family Business, http://www.ifb.org.uk Carrington D.A. (2009), A study of intlellectual capital in the hospitality industry in the Caribbean, doctoral dissertation, University of Hull, Hull Drake A. (2009), Understanding Family Business, A Practical Guide for the Next Generation, Institute for Family Business, http://www.ifb.org.uk Edvinsson L., Malone M.S.(2001), Kapitał intelektulny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Final Report of the Expert Group (2009), Overview of Family-Business-Relevant-Issues: Research, Networks, Policy Measures and Existing Studies, European Commission Fleming Q.J. (2006), Tajniki przetrwania firmy rodzinnej, jak uniknąć siedmiu grzechów głównych niszczących firmy, Helion, Gliwice Gierszewska G. (2011), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie: modele, podejście, praktyka, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa Hejduk I. (2011), Sustainability odpowiedzią na kryzys ekonomiczny: nowe koncepcje przedsiębiorstwa przyszłości, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle Orgmasz, Warszawa Kisielnicki J. (2013), Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa Kisielnicki J., Turyna J. (red.) (2012), Decyzyjne systemy zarządzania, Difin, Warszawa Maciocha A. (2007), Aktywa niematerialne jako istotny element kształtowania wartości firmy, praca doktorska, Politechnika Warszawska, Warszawa Marr. B, Staroivc D. (2003), Understanding corporate value: managing and reporting intellectual capital, http://www.cimaglobal.com Sobolewska O. (2013) „Systemy zdalnego nauczania w procesie doskonalenia kadry menadżerskiej – analiza użyteczności, praca doktorska, Uniwersytet Warszawski, Warszawa Surdej A., Wach K. (2010), Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Difin, Warszawa

Dziękuję za uwagę!