Recepty na dobre czytanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
„Moje i oboWWWiązki” Natalia Gałka II f
Ortografia na 5 ! Co robić, aby ortografia nie sprawiała problemu?
Plan prezentacji Co to jest eye tracking.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Czytanie ze zrozumieniem
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Jestem rodzicem dziecka z dysleksją
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Egzamin poziomowy - A2/B1
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Dysleksja – wszystkiemu winny móżdżek
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Dlaczego warto czytać dzieciom?
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
„Ortograffiti w mojej szkole”
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Zapraszam do biblioteki
Metody sprawnego uczenia się.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Jak dobrze i efektywnie się uczyć? część IV Czytanie ze zrozumieniem.
Szybkie czytanie NAUKA.
Nowoczesne techniki uczenia się
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Etapy rozwoju mowy. Urodziłam się 1984 r. W Gdańsku w rodzinie słyszącej. W tym czasie nie badano słuchu noworodkom, tak jak to się robi obecnie.
Uznaje się, że jedną z ważniejszych dróg wiodących do czytelnictwa jest wyrobienie w dziecku nawyku - najpierw zabawy książką, później słuchania. Aby czytanie.
Jak zachęcać uczniów do czytania
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
m.in.: dlatego, że szkoła posiada:  monitoring wewnętrzny w szatni i na korytarzach,  monitoring zewnętrzny na dziedzińcu szkolnym,  imienne identyfikatory.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
Widz idealny. Telewizja w liczbach Przeciętnie żyjemy 80 lat. 8 godzin śpimy, czyli przesypiamy 26 lat. 8 godzin uczymy się w szkole i w domu, 8 godzin,
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Techniki efektywnego uczenia się
Osiąganie sukcesów przez dzieci Prezentację przygotowała : Aleksandra Grzegorczyk.
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
ANALIZA BADANIA TECHNIKI GŁOŚNEGO CZYTANIA CZWARTOKLASISTÓW PRZEPROWADZONA WE WRZEŚNIU 2015 R. AUTORKA ANALIZY I PRZEPROWADZAJĄCA BADANIE: MGR IZABELA.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Dlaczego warto czytać książki dzieciom?
Charakterystyka metody Glenna Domana
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Wychowanie przez czytanie
Dlaczego warto czytać dziecku ?
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Recepty na dobre czytanie

Codzienny trening czytania Czytać można się nauczyć, tylko czytając. Trening głośnego czytania wspomaga technikę czytania. Jeżeli dziecko czyta coś dla siebie, czy też lekturę powinno czytać po cichu. Już od I klasy powinno się wdrażać dziecko do cichego czytania. Można do tego wykorzystać różne codzienne sytuacje, np. niech dziecko czyta mamie przepis kulinarny podczas gotowania, datę przydatności produktu, program telewizyjny, nagłówki w gazecie, itp. Ważne jest by trening odbywał się codziennie, nawet w weekend.

Głośne czytanie z rodzicem Wspólne czytanie z dzieckiem może się odbywać w odwołaniu do obrazka (dziecko interpretuje obrazek na podstawie tego, co widzi i co usłyszało podczas czytania). Czytanie wspólne może się także odwoływać to tekstów czytanych – rodzic czyta, a dziecko wodzi paluszkiem i wzrokiem po czytanych wyrazach i rozpoznaje niektóre z nich, np. imiona.

Czytanie na „raty” Dziecko czyta na głos – zależnie od możliwości od jednej linijki tekstu do pół strony. Dziecko czyta razem z dorosłym na glos „chórem” – dorosły nieco ciszej; ilość tekstu dwa razy większa (niż w pkt 1). Dorosły czyta dziecku na głos – ilość tekstu trzy razy większa (niż w pkt 1). Dziecko czyta samo po cichu – ilość tekstu zależy od możliwości. Powtórka całego cyklu ( pkt 1 – 4). 5. Streszczenie całego przeczytanego tekstu- opowiadanie ustne.

Jeżeli u dziecka występują trudności w czytaniu, to zaleca się technikę „czytania w parach”. Powinno się ono odbywać codziennie – ok.10 min. Dorosły i dziecko jednocześnie czytają głośno ten sam tekst. Dorosły czyta ściszonym głosem, wydłużając wyrazy. Dziecko w tym czasie również czyta głośno, starając się nadążyć za dorosłym. CZYTAMY CAŁYMI WYRAZAMI. Gdy dziecko ma problem z odczytaniem wyrazu, to dorosły podnosi ton głosu - do czasu gdy dziecko zacznie względnie płynnie czytać.

Czytanie innym Czytanie innym (np. babci, starszemu rodzeństwu) stanowi dla dziecka duże wyzwanie i jest zachętą do czytania. W ten sposób dz. się dowiaduje, że jest słuchane, potrzebne innym i czuje się przez to dowartościowane.

Kolorowe nakładki Przezroczysta, kolorowa nakładka do czytania polecana jest wszystkim osobom, które mają trudności w czytaniu. Dzięki odgraniczeniu czytanej linijki tekstu nakładka przynosi korzyści również osobom z zaburzeniami ruchów gałek ocznych, jak i czytelnikom, którzy gubią się w tekście podczas czytani. Kolorowa nakładka ułatwia kontrolę ruchów gałek ocznych. Bibliografia: „Uczeń z dysleksją w domu” – M. Bogdanowicz; A. Adryjanek; M. Rożyńska. Wydawnictwo Operon, Gdynia 2011.

Dziękuję za uwagę. Katarzyna Olszewska