Recepty na dobre czytanie
Codzienny trening czytania Czytać można się nauczyć, tylko czytając. Trening głośnego czytania wspomaga technikę czytania. Jeżeli dziecko czyta coś dla siebie, czy też lekturę powinno czytać po cichu. Już od I klasy powinno się wdrażać dziecko do cichego czytania. Można do tego wykorzystać różne codzienne sytuacje, np. niech dziecko czyta mamie przepis kulinarny podczas gotowania, datę przydatności produktu, program telewizyjny, nagłówki w gazecie, itp. Ważne jest by trening odbywał się codziennie, nawet w weekend.
Głośne czytanie z rodzicem Wspólne czytanie z dzieckiem może się odbywać w odwołaniu do obrazka (dziecko interpretuje obrazek na podstawie tego, co widzi i co usłyszało podczas czytania). Czytanie wspólne może się także odwoływać to tekstów czytanych – rodzic czyta, a dziecko wodzi paluszkiem i wzrokiem po czytanych wyrazach i rozpoznaje niektóre z nich, np. imiona.
Czytanie na „raty” Dziecko czyta na głos – zależnie od możliwości od jednej linijki tekstu do pół strony. Dziecko czyta razem z dorosłym na glos „chórem” – dorosły nieco ciszej; ilość tekstu dwa razy większa (niż w pkt 1). Dorosły czyta dziecku na głos – ilość tekstu trzy razy większa (niż w pkt 1). Dziecko czyta samo po cichu – ilość tekstu zależy od możliwości. Powtórka całego cyklu ( pkt 1 – 4). 5. Streszczenie całego przeczytanego tekstu- opowiadanie ustne.
Jeżeli u dziecka występują trudności w czytaniu, to zaleca się technikę „czytania w parach”. Powinno się ono odbywać codziennie – ok.10 min. Dorosły i dziecko jednocześnie czytają głośno ten sam tekst. Dorosły czyta ściszonym głosem, wydłużając wyrazy. Dziecko w tym czasie również czyta głośno, starając się nadążyć za dorosłym. CZYTAMY CAŁYMI WYRAZAMI. Gdy dziecko ma problem z odczytaniem wyrazu, to dorosły podnosi ton głosu - do czasu gdy dziecko zacznie względnie płynnie czytać.
Czytanie innym Czytanie innym (np. babci, starszemu rodzeństwu) stanowi dla dziecka duże wyzwanie i jest zachętą do czytania. W ten sposób dz. się dowiaduje, że jest słuchane, potrzebne innym i czuje się przez to dowartościowane.
Kolorowe nakładki Przezroczysta, kolorowa nakładka do czytania polecana jest wszystkim osobom, które mają trudności w czytaniu. Dzięki odgraniczeniu czytanej linijki tekstu nakładka przynosi korzyści również osobom z zaburzeniami ruchów gałek ocznych, jak i czytelnikom, którzy gubią się w tekście podczas czytani. Kolorowa nakładka ułatwia kontrolę ruchów gałek ocznych. Bibliografia: „Uczeń z dysleksją w domu” – M. Bogdanowicz; A. Adryjanek; M. Rożyńska. Wydawnictwo Operon, Gdynia 2011.
Dziękuję za uwagę. Katarzyna Olszewska