,, PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ A OCZEKIWANIA RYNKU PRACY’’

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Funkcjonowanie doradcy zawodowego w szkole ponadgimnazjalnej w opinii rodziców i uczniów Zespołu Szkół Nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie Ewa Czarnacka.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Działania PPPP w Tarnowie
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
DORADCA ZAWODOWY? A kto to taki?
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
działający w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Szkolenie dla opiekunów Centów
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 14 W ZABRZU TEMATYKA ZAJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO w VIII Liceum Ogólnokształcącym Doradca zawodowy mgr Monika.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Co dalej Gimnazjalisto ?
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Projekt „MOJA SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ” Gimnazjum im. C. Miłosza w Mierzęcicach Projekt „MOJA SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Wykonał: Jakub Pasieczny ZS nr.6 w Zamościu Pod kierunkiem nauczyciela: mgr Wiesławy Klimczuk.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Chrzanowie
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Doradztwo zawodowe dla młodzieży – aktywność zawodowa niepełnospraw nych SOSW dla Niesłyszących im. Janusz Korczaka w Krakowie.
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
„Pomóż Kubie zostać przedsiębiorcą” II DZIELNICOWY KONKURS DORADZTWA ZAWODOWEGO „Pomóż Kubie zostać przedsiębiorcą” Warszawa - Wola.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Z DORADZTWA ZAWODOWEGO
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna to miejsca i czas, kiedy uczniowie:  zdobywają.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Alchemia czy wróżbiarstwo
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Doradzamy - wybieramy zawód
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,
Przykłady dobrych praktyk
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku
I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Chrzanowie
Zapis prezentacji:

,, PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ A OCZEKIWANIA RYNKU PRACY’’ Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO ,, PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ A OCZEKIWANIA RYNKU PRACY’’

,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna to miejsca i czas, kiedy uczniowie: zdobywają wiedzę z różnych dziedzin nauki rozwijają swoje umiejętności i zdolności oraz poznają świat zawodów i rynku pracy Na każdym etapie edukacji można podjąć decyzję - kim chcę być w przyszłości? - jaki zawód wykonywać? - gdzie pracować Problem „z głowy” mają Ci uczniowie, którzy od dzieciństwa wiedzą , kim chcą zostać i z czasem swoje marzenia przekształcają w działania.

,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Na przykład: uczestnicząc w pozalekcyjnych kołach naukowych; rozwijając swoje zainteresowania, czytając poradniki związane z danym zawodem; odwiedzając fora internetowe; rozmawiając z osobami pracującymi w danym zawodzie; wybierając szkoły/klasy, których profil zapewni Ci odpowiedni poziom wiedzy z przedmiotów niezbędnych do zdania matury, egzaminu zawodowego i kontynuowania nauki w szkolnictwie wyższym, A TO DOPROWADZI DO ZREALIZOWANIA CELU I ZDOBYCIA WYMARZONEGO ZAWODU i SUKCESU

RODZICE SZKOŁA KOLEDZY PRACODAWCY Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Wielu uczniów nie wie jednak, jaki zawód wybrać dla siebie, zwłaszcza na początkowych etapach nauki, a często nawet starsi uczniowie odkładają na później decyzję o wyborze zawodu. Są też i tacy, którzy ciągle zmieniają zdanie, nie mogą się zdecydować , bo tak wiele zawodów im się podoba. Szukaj podpowiedzi i pytaj innych – rodziców, nauczycieli, kolegów, pracodawców – jaki zawód masz wybrać ? - gdzie pójdziesz do szkoły? RODZICE SZKOŁA KOLEDZY PRACODAWCY TRZEBA ZE SOBĄ ROZMAWIAĆ

,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ SAMI UCZNIOWIE MOGĄ SOBIE POMÓC W UDZIELENIU ODPOWIEDZI NA PYTANIE - JAK WYBRAĆ ZAWÓD? PONIŻEJ KILKA POMYSŁÓW DLA GIMNAZJALISTÓW: Bardzo ważne jest, aby poznać swoje mocne i słabe strony, swoje cechy osobowości i charakteru, swoje predyspozycje zawodowe, zdolności i umiejętności, zainteresowania i pasje. 2. Dobrze jest zastanowić się i odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania, takie jak te: − Czy najlepiej uczysz się i zapamiętujesz słuchając innych, patrząc czy wykonując jakieś ćwiczenia? − Lubisz pracować w grupie czy indywidualnie? − Wolisz sam podejmować decyzję czy chętnie radzisz się innych? − Jaki charakter pracy Cię interesuje (praca fizyczna/umysłowa)? − Jakie są Twoje wartości? Co jest dla Ciebie ważne w życiu osobistym i zawodowym? 3. Kolejny krok do wyboru zawodu, to zapoznanie się z rodzajami zawodów i ich charakterystykami.

,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ 4. Kolejny krok do wyboru zawodu, to zapoznanie się z rodzajami zawodów i ich charakterystykami. 5. Dobrze byłoby, gdybyś zapoznał się z ofertą szkół ponadgimnazjalnych w Twoim mieście albo regionie i zastanowił się wspólnie z rodzicami, doradcą zawodowym – wychowawcą, jakie są dalsze etapy kształcenia, abyś mógł wykonywać wybrany przez Ciebie zawód. 6. Następny krok to rozmowa o różnych typach szkół, o czasie trwania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych (2 lata – szkoła zawodowa, 4 lata – technikum, 3 lat – liceum ogólnokształcące, 5 lat –studia na wyższej uczelni) oraz postępy szkolne, zapał i motywacja do nauki, osobiste aspiracje, warunki zdrowotne. 7. Poszukiwanie i pogłębianie informacji o różnych zawodach i zatrudnieniu, np. na lekcjach wychowawczych albo podczas rozmów z doradcą zawodowym, rodzicami, pracodawcami, umożliwi Ci zapoznanie się z sytuacją na rynku pracy.

,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Współczesny rynek pracy stał się bardzo wymagający wobec osób podejmujących decyzję o kształceniu zawodowym, jak też poszukujących pracy Najtrudniej mają absolwenci szkół, którzy rozpoczynają swoją przygodę z pracą, zawodem, bez doświadczenia w tym obszarze, wiele trudnych sytuacji powoduje, że ów absolwent traci nadzieję na znalezienie miejsca pracy. Podjęcie zatrudnienia w wymarzonym lub też wyuczonym zawodzie nie jest łatwe, gdyż podejmując decyzję o profilu kształcenia, młodzi ludzie nie analizują rynku pracy pod kątem jego zmian i atrakcyjności zawodów, jakie będą pożądane po ukończeniu przez nich studiów. Badanie i analiza ciągła rynku pracy daje szansę sukcesu – niestety ten ważny czynnik bywa często pomijany, gdyż górę biorą zainteresowania, które przyszły uczeń/ student chce rozwijać.

,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ W bieżącym 2015/2016 roku szkolnym wszyscy uczniowie gimnazjum i rodzice w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej mogą korzystać ze wsparcia doradcy zawodowego Barbary Taraszkiewicz Podczas grupowych spotkań z uczniami w poszczególnych oddziałach gimnazjum doradca realizuje tematykę przewidzianą planem pracy oraz Wewnątrzszkolnym Systemem Doradztwa Zawodowego. Prowadzone są również konsultacje indywidualne głównie z uczniami klas III, w celu przygotowania młodzieży do świadomego wyboru poziomu i kierunku kształcenia ponadgimnazjalnego poniedziałki od godz. 12.30 do 14.30 czwartki od godz. 13.30 do 15.30

,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Kim jest doradca zawodowy? Ogólnie rzecz ujmując - doradca zajmuje się procesem pomagania jednostce w poznaniu i wykorzystaniu własnego potencjału edukacyjnego, zawodowego i psychologicznego tak, by osiągnęła ona optymalny poziom zadowolenia z siebie i była jednocześnie społecznie użyteczna na rynku pracy

,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Doradca zawodowy jest po to, aby pomóc Ci: określić obszar Twoich preferencji zawodowych – m.in. umiejętności zainteresowań, czy osobowości zawodowej i na ich podstawie przedstawić Ci potencjalne propozycje szkoły czy zawody zaplanować ścieżkę kariery zawodowej -tj. zdobywanie kwalifikacji, kompetencji, doświadczeń zawodowych, osiąganie kolejnych celów uzyskać szczegółowe informacje o zawodach (specjalnościach, kwalifikacjach, wymaganiach) i sytuacji na rynku pracy skutecznie poruszać się po rynku pracy (aktywne poszukiwanie zatrudnienia), przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej z przyszłym pracodawcą

,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Planowanie kariery to podejmowanie decyzji, poszukiwanie rozwiązań w aspekcie pracy, do jakiej dążymy w przyszłości za pomocą dobrze określonego celu lub celów, do których realizacji będziemy zmierzać na swoich ścieżkach kariery

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Precyzowanie celów osobistych i zawodowych – zastosowanie techniki SMART, dla której każdy cel powinien być: S – szczegółowy (cel musi być konkretny i jasno opisujący, co dokładnie chcesz osiągnąć i w jaki sposób) M – mierzalny (aby można było ocenić stopień jego wykonania, czy poszczególne etapy planu są realizowane) A – atrakcyjny, ambitny (cel musi być osiągalny) R – realistyczny (nie wyznaczaj sobie celów zbyt trudnych do realizacji. Musisz wierzyć w to, że uda Ci się go osiągnąć.  Jeśli podczas realizacji celu uznasz, że nie jesteś w stanie podołać – zmień go na bardziej realny) T – terminowy, określony w czasie (każdy cel, jak i poszczególne kroki do niego prowadzące, musi mieć swoją datę rozpoczęcia i planowaną datę jego osiągnięcia)

,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ NA KONIEC KILKA MĄDROŚCI DORADZTWA ZAWODOWEGO Przed wyborem ścieżki kariery warto podyskutować z osobami, które uważamy za kompetentne Im wcześniej wiemy, co chcielibyśmy robić, tym lepiej – mamy więcej czasu, by się rozwijać w określonym kierunku Pamiętaj, że warto korzystać z doświadczeń innych osób Praca, którą chcemy wykonywać powinna być zgodna z naszymi dążeniami, pragnieniami i nami samymi Zawód należy wybierać według swojego „smaku” i „rozmiaru”, z uwzględnieniem swoich zainteresowań, preferencji, aspiracji, możliwości Nie przejmuj się bardzo, jeśli nadal jesteś niepewny, jaki zawód będzie najlepszy dla ciebie. Możliwe, że przyjdzie to z czasem. Daj sobie czas na przemyślenia Stając przed decyzją, co robić w życiu, dobrze jest się zastanowić, czego się tak naprawdę chce. Co się chce osiągnąć i jakie ma się potrzeby

 Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku ,, Planowanie kariery zawodowej a oczekiwania rynku pracy’’ WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY ZMUSZA, ABY MYŚLEĆ O KARIERZE W SPOSÓB CIĄGŁY, ZINDYWIDUALIZOWANY, ABY MIEĆ ŚWIADOMOŚĆ SWOICH KWALIFIKACJI, KOMPETENCJI, A TYM SAMYM KONKURENCYJNOŚCI NA RYNKU PRACY  Opracowała: Barbara Taraszkiewicz – doradca zawodowy