Doktorat i habilitacja 1 Zmiany przepisów Uprawnienia do nadawania stopnia doktora może otrzymać jednostka organizacyjna zatrudniająca co najmniej 8 osób.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca licencjacka i magisterska
Advertisements

Katedra Teorii i Historii Ekonomii
Przewody doktorskie, postępowania o nadania stopnia doktora habilitowanego i tytułu profesora Antoni Różalski.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Ocena jednostek naukowych Nowelizacja Ustawy o stopniach naukowych
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Prof. dr hab. Bogdan Nogalski
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Być ekspertem – najlepsza szkoła pisania projektów
Inicjatywa zainteresowanego!!!
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Seminarium doktoranckie
Ustawa z dnia 14 marca 2003 roku o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa.
Rada Rodziców jako organ szkoły
Metoda projektu edukacyjnego
Ocena parametryczna jednostek naukowych za lata: 2005 – 2009 Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 maja 2010 r.
SPOTKANIE INFORMACYJNE W SPRAWIE WNIOSKÓW NA PROJEKTY BADAWCZE FINANSOWANE PRZEZ NARODOWE CENTRUM NAUKI 10 listopada 2011.
Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu POSTĘPOWANIE HABILITACYJNE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Spotkanie z doktorantami
Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada.
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
Naukowy charakter pracy dyplomowej
dr hab. Anna Organiściak-Krzykowska, prof. UWM
Instrukcja wypełniania wniosku o stypendium doktoranckie – 2-4 rok
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
XX Jubileuszowe Seminarium PTM 2014
Instrukcja wypełniania wniosku o stypendium Rektora – 2-4 rok Opracowany do wykorzystania w roku akademickim mgr Olga Słabczyńska
CENTRALNA KOMISJA ds. STOPNI I TYTUŁÓW
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Zmiany w rozporządzeniu dot. szczegółowego trybu przeprowadzania czynności w przewodach oraz w postępowaniu o nadanie tytułu.
Nagroda Prezesa Rady Ministrów (Rozporządzenia PRM z z dnia 27 sierpnia 2004 r. ) 1)wyróżnione rozprawy doktorskie dla osób, którym został nadany stopień.
IPISIW Internetowa Platforma Informacyjna Sieci Instytutów Wschodnich.
Tryb postępowania w przewodzie habilitacyjnym. Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach i tytule naukowym z późniejszymi zmianami (Dz.U.
Instrukcja wypełniania wniosku o stypendium projakościowe – 2-4 rok Opracowany do wykorzystania w roku akademickim mgr Olga Słabczyńska
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Wykład dla doktorantów rok akademicki 2015/2016 Dr hab. Włodzimierz Gromski prof. Uwr.
MIĘDZYNARODOWA SZKOŁA DOKTORSKA POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ Katarzyna Pernal.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
1 Metodyka badania form współpracy uczelni publicznych z otoczeniem gospodarczym* z otoczeniem gospodarczym* mgr inż. Jacek Mączyński
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
Podstawy prawne i najważniejsze dokumenty Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki.
Praca dyplomowa (magisterska, licencjacka i inżynierska) powinna mieć charakter:
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Temat pracy Promotor: Imię i nazwisko dyplomanta Rodzaj pracy (dyplomowa inżynierska/magisterska)
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
I DZIEŃ DOKTORANTA Stypendium START – Doktorat wdrożeniowy
Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania mgr inż
Ustawa z dnia r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw. W ustawie z dnia r. o stopniach.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Wybrane zagadnienia dotyczące toku studiów doktoranckich
Studenckie Granty Badawcze 2018
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Awans zawodowy nauczycieli
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Ustawa z 20 lipca 2018 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
NOWY STATUT UNIWERSYTETU JAN KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Stopień doktora i kształcenie doktorantów
Stopień doktora i kształcenie doktorantów
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Doktorat i habilitacja 1 Zmiany przepisów Uprawnienia do nadawania stopnia doktora może otrzymać jednostka organizacyjna zatrudniająca co najmniej 8 osób posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego reprezentujących określoną dyscyplinę naukową. Uprawnienia do habilitowania odpowiednio 12 osób. Art. Ust. 2 Warunkiem wszczęcia przewodu doktorskiego jest posiadanie przyjętej do druku co najmniej jednej publikacji w czasopiśmie naukowym o zasięgu krajowym lub w recenzowanym sprawozdaniu z międzynarodowej konferencji naukowej.

Doktorat i habilitacja 2 Art.13 Rozprawa doktorska, przygotowana pod opieką promotora, powinna stanowić oryginalne rozwiązanie problemu naukowego oraz wykazywać ogólną wiedzę teoretyczną kandydata w danej dyscyplinie naukowej oraz umiejętność samodzielnego prowadzenia pracy naukowej. Rozprawa doktorska może mieć formę maszynopisu, książki lub przyjętych do druku spójnego tematycznie zbioru artykułów. Rozprawę doktorską może stanowić praca projektowa, konstrukcyjna, technologiczna lub artystyczna. Może też być indywidualny wkład kandydata w innej formie odpowiadającej warunkom Ustawy.

Doktorat i habilitacja 3 Rozprawa habilitacyjna - postępowanie wszczyna się na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora habilitowanego skierowany wraz z autoreferatem do Centralnej Komisji. Do wniosku kandydat wskazuje jednostkę organizacyjną uprawnioną do nadawania stopnia doktora habilitowanego. Centralna Komisja powołuje Komisję Przewodu habilitacyjnego składającą się z: 1.Czterech członków, w tym dwóch recenzentów o renomie międzynarodowej spoza jednostki organizacyjnej. 2.Trzech członków o uznanej renomie międzynarodowej, w tym sekretarza i recenzenta wyznaczonych przez jednostkę organizacyjną.

Doktorat i habilitacja 4 Członkowie Komisji wybierają ze swego grona przewodniczącego. W terminie nie dłuższym niż sześć tygodni od dnia powołania Komisji recenzenci oceniają osiągnięcia naukowe wnioskodawcy i przygotowują recenzje. Po przedstawieniu recenzji i zapoznaniu się z autoreferatem w głosowaniu jawnym podejmują uchwałę zawierającą opinię o nadaniu lub odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego. Komisja habilitacyjna w terminie 21 dni przedkłada jednostce organizacyjnej swoją opinię. Na podstawie tej opinii rada jednostki organizacyjnej podejmuje uchwałę o nadaniu lub odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego.

Doktorat i habilitacja 5 Rada jednostki organizacyjnej zamieszcza na stronach internetowych wniosek osoby ubiegającej się o tytuł doktora habilitowanego wraz z autoreferatem skład komisji habilitacyjnej, harmonogram przebiegu postępowania oraz uchwałę o nadaniu lub odmowie nadania wraz z uzasadnieniem. Zmiany dokonano w ustawach Prawo o szkolnictwie wyższym oraz O stopniach naukowych i tytule naukowym na posiedzeniu Sejmu w dniu 18 marca 2010 roku. Pozostałe ustalenia ustawy z 14 marca 2003 roku pozostają bez zmian.(Dz. U.NR65, poz.295 oraz z 2005r.Nr164, po,1365.)

Doktorat i habilitacja 6 Praca habilitacyjna różni się od doktorskiej w sposób zasadniczy, choć doświadczenie z poprzednio napisanych prac promocyjnych należy wykorzystać. Doktorat wprowadza adepta w obszar samodzielnej działalności naukowej, habilitacja potwierdza uzyskanie pełnej samodzielności naukowej. Szacuje się, że na stu doktorantów habilitacje osiąga od 5 do 10%.Habilitacja to:  umiejętność jasnego formułowania celów i konsekwentna jego realizacja,  o wiele większe wymagania niż w doktoracie,  to pełna naukowa dojrzałość,

Doktorat i habilitacja 7  To znaczny wkład poznawczy w danej dyscyplinie,  To dojrzałe i odpowiedzialne prowadzenie badań. Nie każdy znaczny wkład jest wkładem twórczym, ale każdy twórczy wkład jest wkładem znacznym. Habilitacja jest często logicznym następstwem doktoratu. Jest ona w polskim systemie nauki najwyższym stopniem. Po doktoracie trzeba udowodnić znaczący wkład w danej dyscyplinie i udokumentować własny dorobek naukowy. Twórczy charakter habilitacji może przybrać formę: opracowania naukowego, monografii, konstrukcji technicznej lub technologicznej.

Doktorat i habilitacja 8 J. Pieter – celem naukowej pracy twórczej a więc habilitacyjnej powinno być:  poznanie nieznanych faktów naukowych i zjawisk rzeczywistości,  opracowanie pojęć, bądź ich układów, modeli, systemów, o charakterze twórczym (chodzi o wymierną wartość wniesioną do nauki, coś trwałego, nieznanego). Praca habilitacyjna jest dziełem twórczy a każde rozwiązanie twórcze jest oryginalne i wartościowe. W każdej dyscyplinie naukowej rozwiązanie twórcze definiowane może być wieloznacznie. Twórczość może być :awangardowa, tradycyjna, klasyczna itp.

Doktorat i habilitacja 9 Obok wartości twórczych i oryginalnych praca habilitacyjna powinna mieć wartości poznawcze, pragmatyczne, etyczne, artystyczne itp. Im więcej tych wartości posiada, tym wyżej jest ceniona. Proces habilitowania posiada wiele etapów. Na każdym etapie obowiązuje poprawność merytoryczna i metodyczna. W procesie habilitowania wyróżnić można szereg etapów (8 lat):  zapoznanie się z prawnymi, merytorycznymi i metodycznymi uwarunkowaniami,  określenie obszaru penetracji naukowej (dyscypliny naukowej, celu badawczego, hipotez itp.)  uściślenie tematu, ograniczeń, możliwości realizacyjnych i uwarunkowań

Doktorat i habilitacja 10  opracowanie harmonogramu realizacji poszczególnych przedsięwzięć,  studiowanie literatury i gromadzenie materiałów źródłowych,  udział w konferencjach naukowych różnych,  poddanie problematyki habilitacyjnej presji dyskusji środowiskowej, zawodowej i wykorzystanie technik heurystycznych  publikacja pracy - recenzja wydawnicza,  recenzje pracy i dorobku  przygotowanie autoreferatu i wykładów habilitacyjnych 3 tematów.

Doktorat i habilitacja 11 Myśli naukowe biegną trzema torami:  Nowe odkrycia naukowe;  Usystematyzowanie przedmiotu i nadanie mu nowej formy;  Wprzęgnięcie do współpracy osiągnięć z innych dyscyplin naukowych. Istnieją dwie drogi poznania czegoś niedostrzegalnego dla innych: 1.Prowadzenie do odkrycia najdrobniejszego szczegółu za pomocą precyzyjnych badań; 2.Spojrzenie na znane już fakty z innego punktu widzenia, który ukazuje nowe oblicze.

Doktorat i habilitacja 12 Różne etapy pracy naukowej:  Twórczość magistranta to pomysłowość w wykonawstwie; wąski odcinek, określone zagadnienie  Twórczość doktoranta to ustawienie problemu, umiejętność doboru materiału, metod opracowania i interpretacji; kompleksowe ujęcie problemu.  Twórczość habilitanta to twórczy wkład do rozwoju dyscypliny naukowej. Wypełnia lukę, tworzy nowe odgałęzienie dyscypliny naukowej. Dojrzałość naukowa wyraża się w szerokiej erudycji na poszczególnych szczeblach kariery naukowej.

Doktorat i habilitacja 13 Stopnie naukowe mają charakter uznaniowy. To środowisko naukowe danej dyscypliny poprzez swoich przedstawicieli i organizacje upoważnione te stopnie nadaje. Stawiane wymagania i stopień sformalizowania mają charakter obligatoryjny, ale równocześnie opisowy i miękki a więc wieloznaczny. Środowisko naukowe określa stopień i szczegółowy zakres formalizacji przebiegu i oceny zdobywania stopni naukowych. Każda praca naukowa powstaje w określonym i ukształtowanym kulturowo środowisku. Stąd też potencjalni kandydaci do uzyskania stopni naukowych powinni doskonale znać to środowisko.

Doktorat i habilitacja 14 Problematyka i idące za nią tematy prac promocyjnych- magisterskich, doktorskich i habilitacyjnych nie muszą być zrozumiałe dla szerokiego ogółu lub przedstawicieli innych dyscyplin naukowych. Natomiast zasady opracowania oraz prezentacji są ujednolicane. Dlatego tak ważna jest metodyka pisania prac uwzględniająca specyfikę poszczególnych dyscyplin naukowych. Coraz więcej postaje prac o charakterze interdyscyplinarnym. Komplikują się problemy oceny tych prac. Każda praca promocyjna jest zawsze rezultatem długiego procesu gromadzenia wiedzy i dojrzewania myśli. Liczy się jak zawsze przede wszystkim efekt czyli sama praca, która z upływem czasu przechodzi różne koleje.

Doktorat i habilitacja 15 Każdy piszący jakąkolwiek pracę promocyjną spotyka się z barierą związaną z wieloznacznością pojęć. Stąd też definiowanie pojęć jest wyjściową metodą umożliwiającą dalszy tok logicznego rozumowania. Ważnym dalszym elementem jest sprecyzowanie ograniczeń problemowych i czasowych. Pozwoli to na dokładniejsze określenie celu i pola badawczego. Błędem metodycznym jest enigmatyczne określenie motywacji do napisania pracy naukowej oraz niedostateczne rozeznanie sposobów realizacji tematu. Nauka zaczyna się tam, gdzie świadomie kontrolujemy: sposoby zdobywania materiału, jego opracowanie teoretyczne i praktyczne oraz wykład osiągniętych rezultatów.