Stanowisko w sprawie poselskiego projektu ustawy o zamianie ustawy o diagnostyce laboratoryjnej oraz ustawy o działalności leczniczej opracowane na podstawie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Organizacje pozarządowe
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Normy praktyki zawodowej
Edukacja dla bezpieczeństwa
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Szkolenia specjalizacyjne w województwie wielkopolskim
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
PRAWO ADMINISTRACYJNE
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Przestrzeganie przepisów bhp,
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Właściwość sądów administracyjnych
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
STUDENCI KIERUNKU LEKARSKIEGO I LEKARSKO-DENTYSTYCZNEGO W PROCESIE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
AOS Świadczenia w zakresie szybkiej diagnostyki onkologicznej
Prof. dr hab. med. Maciej Szmitkowski Konsultant Krajowy w Dziedzinie Diagnostyki Laboratoryjnej.
Metodyka nowelizacji koszyka świadczeń zdrowotnych w roku 2010 Wojciech Matusewicz Dyrektor Agencji Oceny Technologii Medycznych XVI Posiedzenie Plenarne.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
Prof. dr hab. n. med. Leszek Pączek Komisja Akredytacyjna Akademickich Uczelni Medycznych 1 Komisja Akredytacyjna Akademickich Uczelni Medycznych Standardy.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Właściwość sądów administracyjnych
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
LESZEK ZALEŚNY Zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty opublikowane po dniu 1 września 2015 r. Leszek.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Diagnostyka laboratoryjna tylko dla analityków medycznych
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Kształcenie dualne.
WYPEŁNIANIE I PRZEDKŁADANIE HARMONOGRAMÓW
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelnie wyższe.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Rządowa administracja zespolona w administracji
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Ubezpieczenie wypadkowe
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Zapis prezentacji:

Stanowisko w sprawie poselskiego projektu ustawy o zamianie ustawy o diagnostyce laboratoryjnej oraz ustawy o działalności leczniczej opracowane na podstawie stanowiska:  Konsultanta Krajowego ds. Genetyki Klinicznej  Przewodniczącego Polskiego Towarzystwa Genetyki Człowieka  Konferencji Dziekanów Wydziałów Przyrodniczych Uniwersytetów Polskich  Pracodawców RP Prof. dr hab. Maria M. Sąsiadek Konsultant Krajowy ds. Genetyki Klinicznej

Przyjęcie projektu skutkować będzie zahamowaniem rozwoju genetyki medycznej, dziedziny, której dynamiczny rozwój w ostatnich dekadach zaowocował przełomowymi skutkami w zakresie diagnostyki i leczenia coraz szerszych grup pacjentów. Do prowadzenia diagnostyki genetycznej i badań naukowych z wykorzystaniem technik biologii molekularnej przygotowani merytorycznie są przede wszystkim absolwenci pełnowymiarowych studiów uniwersyteckich w zakresie biologii (ze specjalnością biologia molekularna lub genetyka), biotechnologii lub dziedzin pokrewnych (określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z ). Obecnie większość spośród tych absolwentów, pracujących w obszarze genetycznej diagnostyki medycznej, uzupełniło swoje wykształcenie dwuletnimi studiami w zakresie analityki medycznej, uzyskując uprawnienia diagnosty laboratoryjnego, czyli kwalifikacje zawodowe. Absolwenci studiów z zakresu analityki medycznej są przygotowywani do prowadzenia badań ogólno-laboratoryjnych, a nie do prowadzenia wysoce specjalistycznych badań genetycznych oraz posługiwania się nowoczesnymi technikami biologii molekularnej i bioinformatyki. Wynika to z faktu, że studia w zakresie analityki medycznej są ukierunkowane na wyposażenie absolwentów w wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej, a nie genetyki i biologii molekularnej.

Z analizy Programu kształcenia na rok akademicki 2014/2015 na Uniwersytecie Medycznym w Warszawie wynika, że na kierunku Analityka medyczna realizowanych jest 15 godzin wykładów i 30 godz. ćwiczeń z zakresu biologii i genetyki (I rok studiów) oraz 15 godz. wykładów i 30 godz. ćwiczeń z zakresu biologii molekularnej (II rok). Ten zakres kształcenia ma stać się ekwiwalentem wiedzy zdobywanej w trakcie 4 lub 5 letnich studiów uniwersyteckich w zakresie biologii (ze specjalnością biologia molekularna lub genetyka).

Usunięcie w omawianym projekcie art. 7.2, 7.3 oraz art. 7a, obowiązującej obecnie ustawy o diagnostach laboratoryjnych (mówiącego, w jaki sposób można zostać diagnostą laboratoryjnym, po ukończeniu studiów innych niż analityka medyczna oraz w jaki sposób i kto powinien zorganizować kształcenie podyplomowe, o którym mowa jest w art. 7.2Z) oznacza zamknięcie możliwości prowadzenia badań diagnostycznych w zakresie genetyki i genetyki molekularnej poprzez uniemożliwienie uzyskania uprawnień diagnosty laboratoryjnego dla: - specjalistów posiadających wiedzę z zakresu genetyki, biologii molekularnej i bioinformatyki, -lekarzy medycyny, specjalistom w zakresie np. genetyki klinicznej, patomorfologii, hematologii, immunologii klinicznej, parazytologii klinicznej, medycyny sądowej i innych, określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z ponadto - zamyka drogę do zawodu diagnosty laboratoryjnego dla absolwentów wszystkich kierunków studiów prowadzonych przez wydziały przyrodnicze uniwersytetów polskich.

Proponowana zmiana ustawy jest przeciwna zasadom Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Prawo o Szkolnictwie Wyższym, ), a w szczególności wskazuje na brak znajomości tej ustawy, gdyż w projekcie wymienia się nazwy kierunków, a nie efekty kształcenia, warunkujące możliwość uzyskania zawodu diagnosty laboratoryjnego.

W szczególności wprowadzenie proponowanych zmian w ustawie będzie prowadziło do szeregu patologii jak np: będzie zamykało drogę do prowadzenia badań cytogenetycznych i molekularnych specjalistom w zakresie np. biologii molekularnej, biotechnologii, którzy posiadają wysoce specjalistyczną i nowoczesna wiedzę z zakresu genetyki, biologii molekularnej, i bioinformatyki, uniemożliwiając im uzyskanie uprawnień diagnosty laboratoryjnego, a w związku z tym pracę w laboratoriach genetycznych i molekularnych w różnych dziedzinach medycyny. będzie zamykało drogę do prowadzenia badań laboratoryjnych w zakresie wymaganym dla ich specjalności, lekarzom medycyny, specjalistom w zakresie np. genetyki klinicznej, patomorfologii hematologii, immunologii klinicznej, parazytologii klinicznej, medycyny sądowej i innych, określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z Jest to tym bardziej niezrozumiale, że pozostawiono taką możliwość lekarzom ze specjalnością z mikrobiologii. - będzie ograniczało rozwój nowoczesnych laboratoriów z zakresu genetyki i biologii molekularnej gdyż zamyka dostęp do tej diagnostyki osobom o specjalistycznym wykształceniu. Diagności laboratoryjni, których zakres umiejętności został określony w art. 2.2 (cytuję poniżej) nie będą posiadali kompetencji do pracy w takich laboratoriach

art. 2 otrzymuje brzmienie: „Art. 2.1 Wykonywanie zawodu diagnosty laboratoryjnego polega na wykonywaniu czynności diagnostyki laboratoryjnej, o których mowa w ust. 2, w laboratorium Czynności diagnostyki laboratoryjnej obejmują: badania laboratoryjne, mające na celu określenie właściwości fizycznych, chemicznych i biologicznych oraz składu płynów ustrojowych, wydzielin, wydalin i tkanek pobranych dla celów profilaktycznych, diagnostycznych, leczniczych a także sanitarno- epidemiologicznych lub orzeczniczych; 2) działania zmierzające do ustalenia zgodności tkankowej; 3) wykonywanie oceny jakości i wartości diagnostycznej wyników badań, o których mowa w pkt 1, oraz laboratoryjnej interpretacji i autoryzacji wyników badań laboratoryjnych; 4) wykonywanie w laboratorium kryminalistycznym czynności, o których mowa w pkt 1 i 2. 5) nadzór nad czynnościami diagnostyki laboratoryjnej wykonywanymi przez inne uprawnione osoby w ramach procedur medycznych, w miejscu opieki nad pacjentem. O braku dbałości o podtrzymanie i rozwój diagnostyki genetycznej i molekularnej w Polsce, przez twórców omawianej ustawy świadczy fakt, że w żadnym z zapisów nie odniesiono się do tych zagadnień:

W tym kontekście szczególne obawy budzą zapisy, dotyczące zasad autoryzacji wyniku badania diagnostycznego. Zgodnie z omawianym projektem (Art.2a, pkt. 1 i 2) jedynie diagnosta laboratoryjny jest formalnie uprawniony do weryfikacji poprawności wyniku. w przypadku np. badań molekularnych, rzetelnej weryfikacji merytorycznej może dokonać jedynie osoba, o wysokich kwalifikacjach w tej wąskiej specjalizacji. autoryzujący wynik diagnosta, będzie w stanie stwierdzić jedynie formalną poprawność wykonania badania. W przypadku natomiast niezweryfikowania błędu i ewentualnych roszczeń pacjenta, to osoba autoryzująca będzie pociągana do odpowiedzialności karnej.

Niezgodna z obowiązującym prawem jest również poprawka (art. 2 ust 3) mówiąca, że „za wykonywanie zawodu diagnosty laboratoryjnego uważa się także działalność naukową i dydaktyczną prowadzona w dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej (…)” Tymczasem zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych, w dziedzinie nauk medycznych wyróżnia się trzy dyscypliny naukowe: medycynę, biologię medyczną i stomatologię. Ponieważ diagnostyka laboratoryjna mieści się w dyscyplinie biologia medyczna, osoby działające w zakresie diagnostyki muszą mieć uprawnienia naukowe w dziedzinie nauk biologicznych lub medycznych

Art. 2.1 pkt Czynności diagnostyki laboratoryjnej obejmują również: 3.3) zatrudnienie w podmiocie leczniczym na stanowiskach administracyjnych, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzieleniem świadczeń zdrowotnych; 3.4) zatrudnienie w podmiotach zobowiązanych do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.2)) lub urzędach te podmioty obsługujących, w ramach którego wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej; 3.5) zatrudnienie w organach administracji publicznej, których zakres działania obejmuje nadzór nad ochroną zdrowia; 3.9) poradnictwo w zakresie promocji zdrowia” Pojawiają się, natomiast zapisy, które trudno jest uznać za zmierzające do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych diagnostów laboratoryjnych:

Zmiana w art. 9 powoduje jakościową zmianę rodzaju decyzji KIDL z decyzji o charakterze technicznym (stwierdzenie spełnienia warunków do wpisu) na decyzję o charakterze rzeczywiście władczym („przyznanie” prawa wykonywania zawodu). Jest to zawoalowana próba wzmacniania pozycji KIDL względem diagnostów. Dodany art. 10 ust. 1a przyznaje niczym nieograniczone prawo KIDL do ustalania opłat „za wstęp” do samorządu – należałoby określić maksymalną opłatę lub przekazać to uprawnienie ministrowi zdrowia (inaczej jest to kolejne ograniczenie dostępu do zawodu),

Art. 13 ust. 7 pkt. 2) w proponowanym brzmieniu przyznaje wizytatorom KIDL de facto uprawnienie do zamykania laboratoriów (ich wystąpienie powizytacyjne jest wiążące w zakresie wykreślenia laboratorium z ewidencji oraz dla organu rejestrowego rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zw. z projektowanym dodaniem w art. 108 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej punktu 8)  brak możliwości podjęcia polemiki z niesłuszną oceną w protokole powizytacyjnym,  wizytatorzy nie są organami samorządu a przyznano im prawo wpływania na sferę praw i obowiązków nie tylko diagnostów ale i podmiotów prowadzących laboratoria (którymi mogą być dowolne podmioty, nie tylko diagności).

 niezbędne jest doprecyzowane jakie dokumenty mogą być udostępniane podczas wizytacji przez laboratorium (na pewno nie dokumenty zawierające dane finansowe i dane poufne pacjentów).  nie ma żadnego zobowiązania wizytatorów do zachowania poufności uzyskanych informacji i wykorzystania ich jedynie w celu przygotowania raportu z wizytacji.  proponowane zapisy nie definiują praw wizytowanych laboratoriów podczas kontroli ani drogi odwoławczej od decyzji pokontrolnych.  wydanie decyzji musi być poprzedzone postępowaniem, w trakcie którego strona ma prawo do złożenie wyjaśnień lub zażalenia na wynik kontroli, itp. Brak takich regulacji powoduje iż należy sprawdzić zgodność tych zapisów z konstytucją.

Jest to projekt stojący w wielu punktach w sprzeczności z obowiązującym prawem, a także z filozofią zmian wprowadzanych w Polsce od lat i zmierzających do uelastycznienia metod zdobywania specjalistycznego wykształcenia (np. modułowe programy specjalizacji) oraz przeciwdziałaniu korporacyjnym metodom zamykania drogi do zawodu (na podstawie arbitralnie przyjętych zasad, działających na korzyść określonych środowisk). Projekt nosi natomiast znamiona projektu, mającego na celu ochronę grupy specjalistów, którzy zmierzają do uzyskania monopolu opartego nie na ich szerokiej i współczesnej wiedzy oraz pogłębianych kwalifikacjach, ale restrykcyjnych, zabezpieczających ich status quo, przepisach. Projekt wzmacnia pozycję Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych w zakresie nadzoru nad laboratoriami diagnostycznymi w Polsce nadając tej organizacji daleko idące prawa, nie wynikające z obowiązujących w Polsce regulacji prawnych. Podsumowując:

Wnioskuję o odrzucenie projektu w obecnej formie i podjęcie prac nad przygotowaniem nowego projektu: 1.zgodnego z polskim prawem 2.uwzględniającego: złożoność problemów współczesnej diagnostyki medycznej oraz 3. wynikającej z tego faktu konieczności współpracy specjalistów z różnych dziedzin (biologia molekularna, bioinformatyka, immunologia, hematologia, genetyka, medycyna sądowa i inne) z zapewnieniem tym specjalistom właściwej pozycji zawodowej oraz ścieżki kariery zgodnej z ich wykształceniem i wiedzą odpowiadającymi na wyzwania rozwijającej się laboratoryjnej diagnostyki medycznej.

Dziękuję za uwagę