Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
GIBKOŚĆ.
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Aby ortografia nie była trudna…
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Biologiczne Mechanizmy Zachowania
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Percepcja wzrokowa.
Psychologia w zarządzaniu
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dydaktyka ogólna.
Moja przedsiębiorczość
6-LATEK W SZKOLE.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Czy myślenie jest pracą? Wysiłek fizyczny i umysłowy
Rodzaje uwagi Modele pamięci Zapominanie
Trening metodą Warnkego
IV EKSPLORACJA DANYCH Zadania eksploracji danych: klasyfikacja
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Umiejętność obserwacji.
Dr med.Karina Chmielewska
Uwaga Michał Białek.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Psychopatologia emocji
Pracowni Badań Psychologicznych Kierowców
Zespół depresyjny Obniżenie nastroju Spowolnienie toku myślenia
Zaburzenia myślenia.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Lekozależność autorzy prezentacji: Daniel Kwaśniewicz Michalina Hojnacka Monika Matuszak Patryk Duda UCZNIOWIE KLASY III B.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Uwaga Adriana Schetz IF US.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Warsztat konsultacyjny
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
Warsztat konsultacyjny
Stres informacyjny użytkowników Internetu
Percepcja słuchowa.
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Psychologia w zarządzaniu
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera Uwaga Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera

Definicja pojęcia Tradycyjne ujęcie - mechanizm ogniskowania pola świadomości. 2. Pole uwagi szersze od pola świadomości Czynności automatyczne (Priming) – nie wymagają zaangażowania tak szerokiego spektrum funkcji poznawczych Czynności kontrolowane - wymagające większego wysiłku i zaangażowania większych zasobów, sterowane globalnie z zaangażowaniem całego systemu poznawczego

Definicja pojęcia 3. Współczesna definicja - mechanizm redukcji nadmiaru informacji spostrzegamy tylko część docierających bodźców przypominamy sobie tylko część informacji zakodowanych w pamięci uruchamiamy tylko jeden z możliwych procesów myślowych wykonujemy tylko jedną z możliwych reakcji

Funkcje uwagi Selekcjonowanie bodźców docierających do jednostki – poziom sensoryczny, poziom buforów pamięciowych, poziom planowania i realizacji planu działania 2. Ukierunkowanie procesów poznawczych – poszukiwanie informacji potrzebnych do rozwiązywania problemów – eksploracja poznawcza 3. Określanie wielkości zasobów poznawczych przeznaczanych na realizację różnych zadań – decyzja, ile „energii psychicznej”, zasobów zostanie poświęconych na wykonanie zadania

Funkcje uwagi Selektywność (koncentracja, ogniskowanie) – wybór pewnych elementów pola percepcji kosztem innych 2. Trwałość – zdolność do utrzymania uwagi w pewnym zakresie w oczekiwaniu na bodziec 3. Przerzutność – przeszukiwanie pola uwagi w celu znalezienia określonego bodźca 4. Podzielność – zdolność do szybkiego przełączania uwagi w celu jednoczesnego wykonywania kilku czynności 5. Zakres – liczba elementów, które możemy objąć jednocześnie Czujność

Zaburzenia funkcji uwagi Trudno jest mówić o izolowanych zaburzeniach uwagi w kontekście klinicznym. Jest to zjawisko niespecyficzne, zwykle powiązane z zaburzeniami innych funkcji psychicznych (pamięci, myślenia, aktywności ruchowej)

Zaburzenia funkcji uwagi Nieuwaga/dekoncentracja – w różnym stopniu zaburzone są różne funkcje uwagi, zazwyczaj mamy do czynienia z zakłóceniem czujności uwagi (trwałość, przerzutność, selektywność). Zaburzenia z towarzyszącymi urojeniami - nadmierne zogniskowanie na treściach urojeniowych - zaburzona podzielność i przerzutność. Zespół maniakalny - zwiększenie przerzutności i podzielności, ograniczona jest selektywność i wytrwałość Zespół otępienny – trudności z przenoszeniem uwagi z jednego przedmiotu na drugi Zaburzenia jakościowe i ilościowe świadomości - zaburzenia trwałości, przerzutności oraz zawężenie pola czy zakresu uwagi. Wahania uwagi mogą być również wskaźnikiem zaburzeń innych czynności psychicznych – emocji, pamięci, myślenia.