I/ Barok: literatura „arystokratyczna” i „mieszczańska” II/ Formowanie się klasycyzmu: humanizm,teoria naśladowania, znaczenie literatury narodowej i języka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

O CO CHODZI W NAUCE? Tutorial cz. 3.
Nad Niemnem ELIZY ORZESZKOWEJ
Czy chrześcijanie są tolerancyjni?
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Właściwości przekształcenia Fouriera
Język angielski na lekcjach historii
Modele w ekonomii. Marta Gosk
PANEL III Konwergencja gospodarcza Polski
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Symetrie.
FFOTOREPORTAŻ W SIEDEM DNI DOOKOŁA PARYŻA.
Club lecture Klub lektur.
Warsztaty Bruksela Nagroda dla laureatów konkursu Tydzień eTwinning.
Historia praw człowieka
SŁOWNIKI.
Egzamin maturalny CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język obcy nowożytny zdawany na jednym poziomie wybrany.
POŁAWIACZE WRAŻEŃ IMPRESJONIZM Cz. 1.
APOLLIŃSKOŚĆ I DIONIZYJSKOŚĆ.
JAN PAWEŁ II
PODSTAWOWY PODZIAŁ TEORII NAUKOWYCH
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
Le monde du fromage français
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Miłość.
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
SNOWSHOE – LAND – ART - SIMON BECK
Innowacja pedagogiczna
Przyrzeczenie harcerskie
Adam Bernard Mickiewicz
Opracował Kevin Domin kl.II
Nadzieja - pragnienie spełnienia się czegoś i jednoczesna obawa, że się nie uda.Aby zaistniała nadzieja, subiektywna ocena prawdopodobieństwa spełnienia.
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
„Miała baba koguta” Chanson folkolrique polonaise.
P atrick PawlowSki (Bronze : Ch. Pillet) Avis de Recherche.
Poviat Legionowski - petit port au bord du lac. Le poviat Legionowski est situé dans la partie centrale de la Plaine de Mazovie. Il est composé de cinq.
Molier – najwybitniejszy komediopisarz klasycyzmu francuskiego
ne pas cliquer Charlie Tadeusz Balandyk ' Tadeusz Balandyk '' Qu’est-ce que j’entends ?
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
I/ Ewolucja komedii II/ Molier: życie i twórczość III/ Kilka uwag o twórczości Moliera IV/ Komizm V/ Cechy kompozycji sztuk VI/ L’Ecole des femmes, Dom.
II. Powieść okresu klasycyzmu: 1/ Jean Segrais, Les Nouvelles françaises [Nowele francuskie] (1657) 2/ Les lettres portugaises[Listy portugalskie] (1669)
I/ 1/ René Descartes i Rozprawa o metodzie (Le Discours de la méthode) 2/ Kilka uwag o Rozprawie 3/ Kartezjusz i klasycyzm II/ Życie społeczne w XVIIw.
I/ Warunki rozwoju teatru II/ Gatunki: dramat pasterski, tragikomedia,tragedia, komedia III/ Pierre Corneille ( ) 1/ Corneille autor: komedii,tragikomedii,
Aleksander Fredro.
Oświecenie.
SYMBOLIZM.
Książka w okresie oświecenia. Oświecenie Czas trwania :od końca XVII w. do początku XIX w. Czas trwania :od końca XVII w. do początku XIX w. Polska :
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
Prezentację przygotowała Paulina Szymanek.  data urodzin: miejsce urodzin: Paryż data śmierci: rodzina: Brat Charles'a (Claude)
Wydarzenia historyczne z romantyzmu Marcin Szczepankowski Klasa If.
Pragmatyczne reguły Newmarka Zofia Goj. Pragmatyczne reguły Newmarka Peter Newmark uważany jest za ojca brytyjskiej teorii przekładu On sam uważa się.
- Nie Klikaj OPERA w PARYŻU - Opera Narodowa Paryża, znana jest również jako Opera Garnier albo Pałac Gerniera, zbudowana została w latach 1862 i 1875.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
Joanna Celuch W ż yciu codziennym cz ę sto znajdujemy si ę w sytuacji, gdy musimy jak ąś cało ść podzieli ć na cz ęś ci.
Istnieje mnóstwo powodów, by nauczyć się języka francuskiego
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Romantyzm Epoka w historii sztuki i literatury, trwająca od lat 90. XVIII wieku do lat 40.XIX wieku. Romantyzm był ruchem ideowym, literackim i artystycznym,
jako twórca języka włoskiego
Adam Mickiewicz Twórczość
Spotkanie ze Słowem J 8, Z Ewangelii według świętego Jana:
Pragmatyczne reguły Newmarka
KARTEZJUSZ i PASCAL
„Bóg widział, że były dobre.”
Koncepcja idealnego kodeksu
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Histoire de la littérature française XVIIe-XVIIIe siècles
Istnieje mnóstwo powodów, by nauczyć się języka francuskiego
SZKOŁA PODSTAWOWA NR MARCA
Zapis prezentacji:

I/ Barok: literatura „arystokratyczna” i „mieszczańska” II/ Formowanie się klasycyzmu: humanizm,teoria naśladowania, znaczenie literatury narodowej i języka francuskiego,racjonalizm, salony III/ Modele: grecki, łaciński, włoski, hiszpański IV/ Doktryna literacka klasycyzmu: attycyzm, chęć podobania się, wdzięk, elegancja i dobry smak: le "je ne sais quoi„/”niewiadomo,co”,naśladowanie natury, trzy zgodności, la vraisemblance/prawdopodobieństwo, la bienséance/to co przyzwoite, co się godzi, nie szokuje dobrych obyczajów V/ Spór starożytników z nowożytnikami: uwaga podsumowująca

Literatura „arystokratyczna”: chęć ucieczki w świat fikcji i idealizacja świata opartego na wartościach uważanych za właściwe arystokracji: odwaga, szlachetność, wystawność, miłość podporządkowana regułom miłości dworskiej. Język ozdobny, przesadny, bogaty w figury stylistyczne Literatura „mieszczańska” – literatura krytyczna wobec „arystokratycznej”, wynika z chęci demistyfikacji, pragnienia większego realizmu. Wszystkie formy satyry, anty-literatura.

II/ Formowanie się klasycyzmu: a/ humanizm b/ teoria imitacji (imitacja / rywalizacja ) c/ literatura narodowa, język francuski d/ racjonalizm e/ rozkwit salonów

François Malherbe, Valentin Conrart, znawca języka francuskiego Gilles Ménage Origines de la langue française /Pochodzenie języka francuskiego, 1650 Claude Favre de Vaugelas, Remarques sur la langue française/ Uwagi o języku francuskim, 1647 René Descartes, Discours de la méthode pour bien conduire sa raison, et chercher la vérité dans les sciences,1637.

La justice n'est pas une vertu d'Etat. Le choix des actions ou mauvaises ou bonnes Ne fait qu'anéantir la force des couronnes; Le droit des rois consiste à ne rien épargner, La timide équité/ bezstronność détruit l'art de régner.La Mort de Pompée, (I, sc.1, v )

Model grecki: Aristoteles, Poetyka i Retoryka; Homer, Plutarch, Euripides Model łaciński: Cyceron, Kwintylian, Horacy, Seneka, Owidjusz, Plaut, Terencjusz Model włoski: Roland furieux/Orland szalony ( ) Ariosto i Jérusalem délivrée /Jerozolima wyzwolona (trad. fr. 1593), l'Aminta/Amintas (1573), Tasso, Arcadia (1504) Sannazaro

Model hiszpański: Montemayor, Diana (1550), Amadis z Walii (anonimowy),Cervantès, Don Quichotte (I cz. 1605, II cz.1615, trad. 1608,1614 i 1618),Lope de Vega,komedie i dramaty, Calderón,Życie jest snem, Wielki teatr świata Tirso de Molina

Attycyzm - prostota, powaga, jasność stylu twórców z Attyki,,, chęć podobania się, "plaire et toucher„/”podobać się i wzruszać”, zasada ze Sztuki poetyckiej Horacego Główne cechy: wdzięk, elegancja i dobry smak: wysublimowany wdzięk ma wzruszać niezależnie od reguł i kryteriów formalnych: le "je ne sais quoi„/”niewiadomo,co”, : Naśladowanie natury: charakteru ludzkiego i uczuć

La Mesnardière, Poétique/ Poetyka, 1639; ksiądz d'Aubignac, La Pratique du théâtre/Praktyka teatru, 1657; ksiądz Rapin, Réflexions sur la Poétique d'Aristote/ Uwagi o poetyce Arystotelesa, 1674), 1674 „ Lubię trzymać się reguł, ale nie jestem ich niewolnikiem; rozszerzam je lub zawężam zależnie od tego, co jest odpowiednie dla mojego tematu, i bez oporów nie przestrzegam tej dotyczącej czasu trwania akcji, kiedy wydaje mi się zbyt ograniczająca i nie odpowiada pięknu opisywanych wydarzeń. Znać reguły a potrafić je odpowiednio dopasować do naszego teatru, to są dwie różne umiejętności” P. Corneille, wstęp, La Suivante, 1637

trzy zgodności (akcji, czasu, miejsca) La vraisemblance/prawdopodobieństwo, la bienséance/to co przyzwoite, co się godzi, nie szokuje dobrych obyczajów Ksiądz René Rapin : « La vérité ne fait les choses que comme elles sont, la vraisemblance comme elles devraient être »/ „prawda tworzy jedynie rzeczy takie jakimi są, prawdopodobieństwo takimi jak być powinny” (Réflexions sur la Poétique d’Aristote/ Uwagi o poetyce Arystotelesa, 1674) Les bienséances/ przyzwoitość zewnętrzna : nie szokować publiczności Les bienséances /przyzwoitość wewnętrzna : wewnętrzna spójność postaci

« Nie twierdzę, że wieki Aleksandra czy Augusta były barbarzyńskie; były na tyle wykwintne, na ile mogły być, ale twierdzę, że nasza epoka ma przewagę, bo nastała na końcu i mogła wykorzystać dobre i złe przykłady z czasów minionych, aby stać się wiekiem bardziej wykształconym, bardziej wykwintnym i najwytworniejszym ze wszystkich » (Ch. Perrault, Parallèles…)