Natura, kultura, nauka, przygoda... czyli o edukacji przyrodniczej w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie Dr inż. Julia Dobrzańska Dział Edukacji Muzealnej,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lekcja przyrody w klasie V Dział: Człowiek w środowisku
Advertisements

Ochrona Przyrody w Polsce.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Las - skarb przyrody.
Realizacja projektów edukacyjnych w świetle edukacji regionalnej Joanna Dembowa wrzesień 2007.
Formy ochrony przyrody w Polsce
Warsztaty ekologiczne Białowieża 2009
Nasz priorytet – to ochrona środowiska …..Człowieku! Obudź się! Czy musisz być głuchy na Ziemi wołanie? Ważne problemy masz do rozwiązania. Pamiętaj trując.
Autor: Jacek Kukawski III a
SERDECZNIE ZAPRASZAMY NA PREZENTACJĘ POKAZU EFEKTÓW PRACY UCZNIÓW
Ustawa o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004
Kliknij, aby edytować styl Projekt Lasy dla zrównoważonego rozwoju dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Rodzinna wycieczka w okoliczne lasy
KSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE NAUCZYCIELI W ZAKRESIE EDUKACJI LEŚNEJ
CELE WYCIECZKI : PROMOWANIE WALORÓW
Przyjazne formy turystyki
Ośrodek Działań Ekologicznych Źródła
PROJEKT PROJEKT
Formy ochrony krajobrazu i przyrody
Edukacja ekologiczna z „EKOskrzatem”
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
Wyjazd do Olsztyna Muzeum Przyrody Zamek w Olsztynie Planetarium
Edukacja przyrodnicza i ekologiczna w terenie
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Gdzie jest wiosna? Autorzy projektu: Uczniowie klasy II
OCHRONA PRZYRODY W POWIECIE WŁOSZCZOWSKIM.
Kolekcje roślin. Obserwacje zwierząt
Społeczna Ochrona Przyrody
Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytet Jagielloński
W ramach programu „Szkoła z klasą 2.0” uczniowie klasy I realizowali projekt pod nazwą „Wiosenne inspiracje”
"MALI BADACZE - przez doświadczenie do zrozumienia"
„Nasz Zielony Zakątek przy Przedszkolu Samorządowym w Gorzkowicach”.
EK -JUNI R przedszkole niepubliczne muzyczno-językowo-sportowe WIZYTA PRZEDSZKOLAKÓW W SZKOŁACH PARTNERSKICH NA WĘGRZECH ( ), HISZPANII (03/ )
Ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
KTO JEST PRZYJACIELEM LASU?
Kto jest przyjacielem lasu?. Las to miejsce, które tworzy wiele składników. One z kolei tworzą wspaniałe miejsce życia wielu organizmów, dzięki którym.
W związku z postępującą degradacją środowiska naturalnego cała społeczność szkolna wraz z lokalnymi władzami włączyła się w wiele akcji, projektów i.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
KTO JEST PRZYJACIELEM LASU?
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 BOLESŁAWIEC
Maja Gajewska Kl. VI a PSP nr 37 w Wałbrzychu. Jeśli myślisz rok naprzód - sadź ryż Jeśli myślisz 10 lat naprzód - sadź drzewo Lecz jeśli myślisz 100.
Malwina Król Uczennica klasy V Zespołu Szkół w Stowięcinie
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
Opracowała Martyna Zygmuntowicz klasa VI.
Szanujmy lasy, ważna to sprawa! To jest obowiązek, ale też zabawa 
Ochrona Przyrody.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
„Mój ruch to czyste środowisko” Projekt edukacji ekologicznej współfinansowany przez WFOŚiGW.
Rola ogrodów botanicznych w ochronie różnorodności biologicznej
Siły natury (zdjęcie wodospadu).
  Mieszka w lesie   Żywienie: nadziemne lub podziemne. Zjada części roślin, wodę z rosy, rzadko samą wodę, młode pędy, gałązki drzew i krzewów..
Atrakcje turystyczne Warszawy
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Konkurs pn.: „Start w przyszłość” na najciekawsze zajęcia realizowane w ramach projektu systemowego Województwa.
Syndrom Baby Jagi Czy rodzice boją się wypuścić dzieci na dwór?
Ewa Palamer-Kabacińska
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Partnerstwo Naturowe „RAZEM DLA OSTOI” IOB – Centrum Inicjatyw Lokalnych.
FORMY OCHRONY PRZYRODY W POLSCE Autor: Joanna Chochół Zdjęcia: internet strona
Szkolny Klub Przyrodniczo- Łowiecki przy SP2 w Piastowie „Młodzi odkrywcy”
Gospodarowanie wodami podziemnymi na obszarach dolinnych Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny- Państwowy Instytut Badawczy.
METODY i FORMY pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
Ul. Kuźnicka 12 tel. (42) Łódź
Bawimy się i uczymy razem z Nadleśnictwem Przasnysz.
Ochrona indywidualna, gatunkowa i obszarowa. Ochrona indywidualna Jest to najstarsza forma ochrony przyrody na świecie. Ochroną indywidualną obejmuje.
Czyli: Co w trawie piszczy?
Czyli: Co w trawie piszczy? Kampania EAZA 2016/2017
RZEKA KAMIENNA PROJEKT WARTO IŚĆ DALEJ
Dr hab. Tadeusz Zając, prof. IOP PAN
Prezentacja Nasze Nadleśnictwo Nadbużański Park Krajobrazowy
Zapis prezentacji:

Natura, kultura, nauka, przygoda... czyli o edukacji przyrodniczej w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie Dr inż. Julia Dobrzańska Dział Edukacji Muzealnej, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie – muzeum kultury i natury Punkt wyjścia: -Położenie -Historia -Różnorodność siedliskowa -Człowiek i przyroda -Człowiek obok przyrody

Położenie -Pałac króla Jana III został zbudowany w dolinie Wisły. -Nieopodal pałacu znajduje się starorzecze. -Pałac został wybudowany na naturalnym tarasie. Tematy: ochrona wód, wezbrania i powodzie, naturalne czynniki kształtujące krajobraz.

Historia W pamiętnikach Kazimierza Sarneckiego, rezydenta na dworze króla Jana III, znajdujemy fragmenty mówiące o tym jak wiele uwagi król poświęcał swoim ogrodom, jak cenił czas spędzany na łonie natury i jaką przyjemność sprawiał mu kontakt z przyrodą. 28 maja 1694 „Król jm. rano wstawszy zaraz do ogroda chodzić wyszedł i tam się z aptekarzem zabawiał pytaniem różnych ziół do apteki należących …” 28 marca 1695 „Po mszy rano wysłuchanej na obiad do Wilanowa król jm. pojachał i tam się łowieniem ryb zabawiał.” Tematy: oswojona wydra Robak, jabłoń kosztela.

Różnorodność siedliskowa Rezerwat przyrody Parki krajobrazowe Ogrody Tematy: kształtowanie środowiska, fauna i flora różnych siedlisk, style w ogrodach, bioróżnorodność, czynna i bierna ochrona przyrody.

Człowiek i przyroda Teren dawnej królewskiej rezydencji stwarza potencjał do omawiania bardzo różnorodnych tematów dotyczących relacji człowieka i przyrody. Tematy: dawne ogrody użytkowe – wykorzystanie roślin kulinarne, lecznicze, barwierskie itp., folwark królewski – hodowla zwierząt, ochrona starych ras, motywy przyrodnicze w sztuce – zajęcia przyrodniczo-plastyczne, mecenat naukowy króla – metody badania przyrody.

Człowiek obok przyrody Postępująca urbanizacja stwarza wiele zagrożeń dla ekosystemu parkowego. Tematy: współczesne problemy ochrony przyrody, zanieczyszczenia powietrza, wody, gleby, zmiany klimatu, urbanizacja, egzotyczne gatunki inwazyjne.

Oferta edukacyjna  warsztaty rodzinne, rekonstrukcja   zajęcia dla szkół, wydarzenia masowe 

Przykład 1. Wilanowski Klub Przyrodniczy -Wspólne odkrywanie bogactwa przyrodniczego. -Nauka prowadzenia obserwacji przyrodniczych i notatek terenowych. -Duże zróżnicowanie tematyczne: rośliny zielne, ptaki, ważki, motyle, drzewa, bezkręgowce wodne, roztocza, nietoperze, plankton.

Przykład 2. Poznajemy sylwetki ptaków -Zajęcia przyrodniczo- plastyczne. -Bezpośrednie nawiązanie do zbiorów muzealnych. -Trening zdolności manualnych. -Nauka poprzez działanie.

Przykład 3. Cztery pory roku w ogrodach wilanowskich Spotkania dotyczące tego co aktualnie dzieje się ciekawego w przyrodzie. Formy pracy: punkty obserwacyjne, zajęcia przyrodniczo-plastyczne, pokaz eksponatów, gry terenowe.

Przykład 4. Nadworni przyrodnicy króla Jana III Natura i kultura w pałacu i w ogrodach. Tematyczne prace plastyczne. Gabinet kolekcjonera w wilanowskim pałacu. Pudełko osobliwości

Przykład 5. Badacze Przyrody -Obserwowanie przyrody w różnych porach roku. -Gry i zabawy służące przekazaniu wiedzy naukowej w przystępny dzieciom sposób.

Przykład 5. Badacze przyrody

Podsumowanie -Lokalne motywy, które stają się inspiracją do rozmowy o globalnych problemach. -Jak najbardziej bezpośredni i aktywny kontakt z przyrodą. -Rytm natury -Powrót do korzeni -Zespół -Doświadczenie i praktyka niewyczerpanym źródłem opowieści.

Podsumowanie – doświadczenie i praktyka czyli…

Dziękuję za uwagę