PRZESZKODY W DOCHODZENIU ROSZCZEŃ W SPRAWACH KONSUMENCKICH adwokat Bartosz Kosmala prezes krakowskiego oddziału Federacji Konsumentów członek Rady Krajowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OCHRONA KONSUMENTA W UBEZPIECZENIACH KOMUNIKACYJNYCH – TENDENCJE
Advertisements

NOWOCZESNY SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA
Bądź świadomym konsumentem
Dr Marcin Orlicki, LL.M. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Doświadczenia konsumentów w kontaktach z ubezpieczycielami direct Małgorzata Więcko Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, 1 kwietnia 2009r.
Warszawa, 1 kwietnia 2009 r. Projektowane zmiany legislacyjne – odpowiedź na rozwój technologii w sprzedaży ubezpieczeń Katarzyna Przewalska Zastępca Dyrektora.
Klauzule abuzywne w polskim obrocie ubezpieczeniowym
Problematyka odmowy przyłączania do sieci elektroenergetycznej Poznań, dnia 20 listopada 2012 r.
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
UGODA ADMINISTRACYJNA
Internet 2006: rozwój e-commerce
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Schemat etapów postępowania w przypadku naruszeń interesów konsumentów
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
G r o w t h f r o m K n o w l e d g e GfK Custom Research
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Bankowy Arbitraż Konsumencki
Prawa konsumenta Czyli z czym to się je..
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Prawdy oczywiste Regulamin sklepu internetowego - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Prawo ochrony konsumentów
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
obowiązki przedsiębiorców telekomunikacyjnych
Sprawozdanie z działalności Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Toruniu w roku 2014 Sprawozdanie stanowi wykonanie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego.
Konsument.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Dr hab. Marlena Pecyna Wykład 24 marca 2015 r.
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
Interwencja główna Interwencja uboczna Przypozwanie
Umowa zlecenia Pełnomocnik Forma 734 /2 kc Zastępca pośredni
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Ochrona konsumenta usług bankowych
Kluczowe elementy procesu likwidacji szkód z ubezpieczeń ochrony prawnej Marcin Pabiś Zespół Ubezpieczeń Ochrony Prawnej w Polskiej Izbie Ubezpieczeń Concordia.
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Podstawy prawa cywilnego
Kto i ile płaci za mediacje? Modele finansowania mediacji: ich efektywność, potrzeby i ograniczenia budżetowe Rafał Morek.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY FIZYCZNE I PRAWNE Mocą art. 52 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta uchylono ustawę z dnia 2.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Barbara Denisiuk. Postępowanie cywilne Inf. ogólne grupowe SOKIK Postępowanie polubowne mediacja arbitraż.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
dr hab. Jakub Pokrzywniak, radca prawny, partner
organy i organizacje ochrony konsumenta
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
O czym pamiętać podczas zakupów?
Prawo pracy – ćwiczenia (VI)
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Potrącanie wierzytelności
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
15 marca ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW KONSUMENTA
Projekt zmian KPC (kluczowe zmiany)
Prawo o ustroju sądów powszechnych
SIŁA W WIEDZY Ubezpieczenie odpowiedzialności materialnej i kosztów ochrony prawnej dla Pracowników PGL Lasy Państwowe 29 września 2017 r.
Publiczne prawo konkurencji
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Ubezpieczenie wypadkowe
Dorota Czerwińska Katedra Postępowania Karnego
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Porozumienia procesowe
Apelacja cywilna.
Zapis prezentacji:

PRZESZKODY W DOCHODZENIU ROSZCZEŃ W SPRAWACH KONSUMENCKICH adwokat Bartosz Kosmala prezes krakowskiego oddziału Federacji Konsumentów członek Rady Krajowej Federacji Konsumentów

PRAWO kodeks cywilny (klauzule niedozwolone, odpowiedzialność za produkt niebezpieczny, obowiązki informacyjne przy sprzedaży, rękojmia za wady, gwarancja przy sprzedaży) ustawa z dnia 30 maja 2015 roku o prawach konsumenta (obowiązki informacyjne, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych (prawo zgłoszenia reklamacji, skutki braku pisemnego ustosunkowania się do reklamacji w 30-dniowym terminie) ustawa z dnia 16 września 2011 roku o ochronie nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (treść umowy deweloperskiej, prawa i obowiązki stron, ochrona wpłaconych środków) ustawa z dnia 16 lipca 2004 roku – Prawo telekomunikacyjne (prawo zgłoszenia reklamacji, skutki braku rozpatrzenia reklamacji w 30-dniowym terminie) ustawa z dnia 3 lipca 2002 roku - Prawo lotnicze (prawo zgłoszenia reklamacji, prawo zgłoszenia skargi do ULC),

PRAWO rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (prawa w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów, w szczególności prawo do odszkodowania) ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku - Prawo przewozowe (prawo zgłoszenia reklamacji) rozporządzenie (WE) nr1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (prawa w przypadku opóźnienia, utraty połączeń lub odwołania pociągu, w tym prawo do odszkodowania) ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 roku - Prawo energetyczne (prawo zgłoszenia reklamacji, skutki braku rozpatrzenia reklamacji w 14-dniowym terminie) ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (możliwość żądania unieważnienia umowy lub odszkodowania w przypadku dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej) ustawa z dnia 12 maja 2011 roku o kredycie konsumenckim (obowiązki informacyjne, RRSO, treść umowy o kredyt, prawo odstąpienia o umowy)

ŚWIADOMOŚĆ KONSUMENTA Bezpłatny dostęp do informacji na temat praw przysługujących konsumentowi: Internet telewizja, radio, gazety codzienne i czasopisma infolinia konsumencka miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów (ok. 370) Federacja Konsumentów (41 oddziałów) – porady bezpośrednie, telefoniczne, owe

PODJĘCIE DECYZJI O DOCHODZENIU ROSZCZENIA ocena zasadności roszczenia ocena prawna – porada prawna ocena merytoryczna - opinia rzeczoznawcy decyzja co do drogi dochodzenia roszczenia: sąd polubowny sąd powszechny

ADR (alternatywne metody rozstrzygania sporów) Polubowne Sądy Konsumenckie przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowych Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego Sąd Polubowny przy Rzeczniku Ubezpieczonych Sąd Polubowny przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej

POLUBOWNE SĄDY KONSUMENCKIE (przy IH) brak opłaty wstępnej (wpisu) od pozwu zgoda obu stron na poddanie sporu rozstrzygnięciu przez sąd polubowny (zapis na sąd polubowny) mniej sformalizowane postępowanie koszty – wynagrodzenie biegłych, koszt stawiennictwa strony, brak zwrotu kosztów pełnomocnika moc prawna wyroku sądu polubownego lub ugody zawartej przed sądem polubownym taka sama jak wyroku sądu powszechnego czy ugody zawartej przed sądem polubownym

SĄD POWSZECHNY „strach” przed sądem niepewność co do wyniku sprawy konieczność osobistego zaangażowania w sprawę sądową (stawiennictwo na rozprawie, spotkanie z pełnomocnikiem) + koszty tego zaangażowania szacowanie kosztów: opłata sądowa od pozwu wydatki związane z udziałem swojego pełnomocnika opinie biegłych, stawiennictwo świadków obowiązek zwrotu kosztów zastępstwa procesowego drugiej strony w przypadku przegrania sprawy

SĄD POWSZECHNY ILE TRZEBA „ZAINWESTOWAĆ” W SPRAWĘ SĄDOWĄ - SPRAWA O WYMIANĘ OBUWIA o wartości 200 zł: opłata sądowa od pozwu: 30 zł zaliczka na opinię biegłego sądowego: zł koszt pełnomocnika: umowa z klientem (art. 16 ust. 1 Prawa o adwokaturze), 120 zł (opłata maksymalna wg rozporządzenia MS z r.) koszt stawiennictwa na rozprawę (koszt dojazdu, utracony zarobek) weryfikacja zasadności roszczenia przed wniesienie pozwu (opinia rzeczoznawcy) zł (bez kosztów osobistego stawiennictwa na rozprawę oraz opinii rzeczoznawcy na prywatne zlecenie konsumenta)

SĄD POWSZECHNY ILE TRZEBA ZAPŁACIĆ ZA PRZEGRANĄ SPRAWĘ SĄDOWĄ – SPRAWA O WYMIANĘ OBUWIA o wartości 200 zł opłata sądowa od pozwu: 30 zł zaliczka na opinię biegłego sądowego: zł koszt stawiennictwa na rozprawę (koszt dojazdu, utracony zarobek) koszt pełnomocnika: umowa z klientem (art. 16 ust. 1 Prawa o adwokaturze), 120 zł (opłata maksymalna wg rozporządzenia MS z r.) koszt zastępstwa procesowego drugiej strony zł (opłata maksymalna wg rozporządzenia MS z r.) weryfikacja zasadności roszczenia przed wniesienie pozwu (opinia rzeczoznawcy) zł (bez kosztów osobistego stawiennictwa na rozprawę oraz opinii rzeczoznawcy na prywatne zlecenie konsumenta)

SĄD POWSZECHNY ILE TRZEBA „ZAINWESTOWAĆ” W SPRAWĘ SĄDOWĄ - SPRAWA O WYMIANĘ SAMOCHODU (WPS zł): opłata sądowa od pozwu: zł zaliczka na opinię biegłego sądowego: zł koszt pełnomocnika: umowa z klientem (art. 16 ust. 1 Prawa o adwokaturze), zł (opłata maksymalna wg rozporządzenia MS z r.) koszt stawiennictwa na rozprawę (koszt dojazdu, utracony zarobek) weryfikacja zasadności roszczenia przed wniesienie pozwu (opinia rzeczoznawcy) zł (bez kosztów osobistego stawiennictwa na rozprawę oraz opinii rzeczoznawcy na prywatne zlecenie konsumenta)

SĄD POWSZECHNY ILE TRZEBA ZAPŁACIĆ ZA PRZEGRANĄ SPRAWĘ SĄDOWĄ – SPRAWA O WYMIANĘ SAMOCHODU (WPS zł): opłata sądowa od pozwu: zł zaliczka na opinię biegłego sądowego: zł koszt pełnomocnika: umowa z klientem (art. 16 ust. 1 Prawa o adwokaturze), zł (opłata maksymalna wg rozporządzenia MS z r.) koszt stawiennictwa na rozprawę (koszt dojazdu, utracony zarobek) koszt zastępstwa procesowego drugiej strony zł (opłata maksymalna wg rozporządzenia MS z r.) weryfikacja zasadności roszczenia przed wniesienie pozwu (opinia rzeczoznawcy) zł (bez kosztów osobistego stawiennictwa na rozprawę oraz opinii rzeczoznawcy na prywatne zlecenie konsumenta)

DOCHODZENIE ROSZCZEŃ PRZED SĄDEM PRZY POMOCY FEDERACJI KONSUMENTÓW konkurs UOKiK na upowszechnianie ochrony praw konsumentów przez organizacje pozarządowe w 2016 (poradnictwo konsumenckie) – w zakresie spraw sądowych jedynie przygotowanie pisma procesowego, brak pokrycia kosztów udziału pełnomocnika konsumenta w sprawie sądowej udział Federacji Konsumentów w postępowaniu sądowym: wytaczanie powództw na rzecz konsumentów (opłata sądowa, koszty zastępstwa procesowego drugiej strony w przypadku przegrania sprawy), przystąpienie w toczącej się sprawie konsumenckiej do konsumenta będącego stroną - interwencja uboczna (opłata sądowa, koszty zastępstwa procesowego drugiej strony w przypadku przegrania sprawy) przedstawienie sądowi poglądu

WNIOSKI 1.Konieczność „zainwestowania” przez konsumenta znacznych środków finansowych na prowadzenie sprawy sądowej oraz ryzyko poniesienia jeszcze większych kosztów w przypadku przegrania sprawy jest częstą przyczyną rezygnacji z dochodzenia roszczeń w sprawach konsumenckich. 2.Pomoc prawna Federacji Konsumentów, czy Rzecznika Konsumentów w zakresie sprawy konsumenckiej nie eliminuje konieczności nakładu finansowego konsumenta na prowadzenie sprawy sądowej. 3.Federacja Konsumentów lub Rzecznik Konsumentów weryfikuje zasadność roszczenia konsumenta, przez co ryzyko przegrania sprawy jest stosunkowo niewielkie.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ adwokat Bartosz Kosmala prezes krakowskiego oddziału Federacji Konsumentów członek Rady Krajowej Federacji Konsumentów