Dr Joanna Gocłowska-Bolek Współpraca polskich uczelni z Ameryką Łacińską.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Advertisements

INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
projekty stypendialne Centrum Studiów Zaawansowanych PW
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Zawody przyszłości.
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
dr Janina Pietrzak Dyrektor
Bydgoszcz, 11 marca 2010 Bydgoszcz, 11 marca 2010 Polsko-Szwajcarski Program Współpracy Wizyty Studyjne 2010/2011 Biuro Współpracy Międzynarodowej UKW.
Charakter wymiany handlowej między polskimi regionami a krajami Europy Bałtyckiej Stanisław Umiński Ośrodek Badań Integracji Europejskiej,
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
6 Program Ramowy System Stypendiów Marii Curie Małgorzata Zysińska LPK ds. 5PR UE.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Równość a wzrost gospodarczy
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Programy stypendiów wyjazdowych
Konferencja Inaugurująca 7. Program Ramowy Badań i Rozwoju Technologicznego UE w Regionie Zachodnim Poznań, 15 stycznia 2007 r. Doświadczenia stypendysty.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
KOMITET NAUK ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
OFERTA EDUKACYJNA na rok szkolny 2011/12 I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach.
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
Prezentacja sporządzona na podstawie danych z naboru III.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
DAAD i jej oferta stypendialna dla Polaków 2 Stypendia dla Polaków 1 Stypendia dla studentów 2 Stypendia dla absolwentów 3 Stypendia dla doktorantów.
Fulbright programem perspektyw, możliwości i szans Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu Małgorzata Krasowska.
Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
10 lat członkowstwa Polski w Unii Europejskiej
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
WYZWANIA DLA BIZNESU. Przedsiębiorstwa w Europie Włączają się w proces globalizacji (integracja, konkurencyjność, regulacje wspólnotowe, polityka wobec.
Priorytety w kadencji Materiały na spotkanie 24 marca 2015 roku dr hab. prof. UW Robert Małecki.
Programy mobilnościowe wzmacnianie potencjału osób i instytucji
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału rynku pracy Niespodziewany impuls: motywy kulturowe a dynamika rozwoju rynku pracy w regionie.
John Maynard Keynes.
Nowoczesny Uniwersytet XXI wieku na Mazowszu ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
WYZWANIA I SZANSE ROZWOJU W KONTEKŚCIE TRANSGRANICZNYM PAWEL WARSZYCKI Szczecin Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development.
Erasmusplus.org.pl/power Zagraniczna mobilność studentów niepełnosprawnych i znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej projekt finansowany ze środków.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Komercjalizacja wyników badań naukowych przez Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechniki Wrocławskiej dr Jacek Firlej, Politechnika Wrocławska.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
1 Oferta stypendialna DAAD dla Polaków Łukasz Wołosz, Białystok, 28 stycznia 2014 © Dörthe Hagenguth.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Zainwestuj w Lubuskiem Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
Działalność Prorektora ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą w latach / 34 Dział Nauki 2 / 34 Środki na utrzymanie potencjału badawczego łącznie.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
INSTYTUT STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
Studia miejskie i regionalne
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Wskaźniki ekonomiczno-społeczne 2. WSKAŹNIKI EKONOMICZNE
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Logistyka międzynarodowa
Górowanie Słońca w strefie międzyzwrotnikowej
Zapis prezentacji:

Dr Joanna Gocłowska-Bolek Współpraca polskich uczelni z Ameryką Łacińską

Internacjonalizacja: Ameryka Łacińska Kierunki internacjonalizacji: Go global. Go Latin America 1Dlaczego? 2 Co robimy? 3 Co dalej? 2

Dlaczego AMERYKA ŁACIŃSKA? Ogromny, rosnący potencjał współpracy. Wciąż nieodkryty przez polskie uczelnie. 1 3

Kilka faktów (2014): Liczba ludności: 588 mln PKB (w cenach stałych): mln USD Stopa wzrostu PKB: 2,7% PKB per capita: USD Wzrost cen konsumpcyjnych: 6,6% 4

Kilka faktów (2) (2014): Stopa inflacji: 6,0% Stopa bezrobocia: 6,2% Eksport dóbr i usług: 21,4% PKB Import dóbr i usług: -22,8% PKB Bilans obrotów bieżących: -2,7% PKB 5

Stopa wzrostu PKB w wybranych gospodarkach

Stopa wzrostu krajów Ameryki Łacińskiej

Bariery rozwojowe AMERYKI ŁACIŃSKIEJ: wyzwania rozwoju gospodarczego słaba infrastruktura słabość instytucji państwowych niski poziom kapitału społecznego wysoki poziom przestępczości rozwarstwienie dochodowe i powszechne ubóstwo 8

Czynniki pobudzające wzrost gospodarczy: wydobycie surowców handel zagraniczny i usługi finansowe inwestycja w edukację polityki socjalne 9

Wśród barier rozwojowych AMERYKI ŁACIŃSKIEJ: Wyzwania szkolnictwa wyższego 10

2 Stan obecny relacji z Ameryką Łacińską Odkrywanie Ameryki. 11

Liczba studentów zagranicznych w Polsce rośnie: 12

W Polsce liczba studentów zagranicznych z Ameryki Łacińskiej jest wciąż bardzo niska: 73 w roku 2004/2005; 155 w roku 2011/2012; 166 w roku 2013/2014. np. na UW w 2014 roku studiowało 55 studentów z AŁ (na zagranicznych), z czego 12 z Brazylii, 24 z Meksyku. Wciąż wiele do zrobienia: 13

Wiele krajów w Ameryce Łacińskiej z powodzeniem wprowadziło stypendialne programy rządowe. Główny kierunek: Stany Zjednoczone. Liczba studentów latynoamerykańskich na uczelniach zagranicznych wzrosła drastycznie w 2015 roku (raport 'Puertas Abiertas' del Instituto de Educación Internacional 2015) Ameryka Łacińska stawia na internacjonalizację. 14

Najlepsze uniwersytety w Ameryce Łacińskiej 15

Najlepsze uniwersytety Ameryki Łacińskiej wg QS World University Rankings (2015): 132 Universidad de São Paulo, Brasil 167 Pontificia Universidad Católica de Chile 175 UNAM, Mexico 198 Universidad de Buenos Aires UBA, Argentina 206 Universidade Estadual de Campinas, Brasil 220 Universidad de Chile 253 Tecnológico de Monterrey (ITESM), Mexico 262 Universidad de Los Andes Colombia 271 Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brasil 287 Universidad Austral, Argentina 321 Pontificia Universidad Católica Argentina Santa María de los Buenos Aires UCA, Argentina 316 Universidad Nacional de Colombia 347 Pontificia Universidad Javeriana, Colombia 16

39% na studia I stopnia, 21% na studia II stopnia, 23% na studia PhD., 5% na postdoktoranckie, 11% pracownicy naukowi. Największy udział: studenci z Brazylii: 30% i Argentyny: 13% Najczęściej wybierane kierunki studiów: 1. inżynieryjno-techniczne; 2. ekonomiczne; 3. medyczne; 4. społeczne; 5. psychologia. W latach do UE przyjechało z Ameryki Łacińskiej 6650 studentów i doktorantów. 17

3 Co dalej? Potrzebne podejście systemowe i sprofesjonalizowane wobec krajów latynoamerykańskich. 18

Internacjonalizacja w kierunku Ameryki Łacińskiej wymaga skutecznego INFORMOWANIA o możliwościach i wyzwaniach. 19 Działania KRASP

RÓŻNORODNOŚĆ oferty stypendialnej 20

» Brazylia: CAPES/CNPq (Ciência sem Fronteiras) » Cel: „promocja konsolidacji i ekspansji brazylijskiej nauki, technologii i innowacyjności poprzez międzynarodową wymianę i mobilność w nadziei na transformację krajowego systemu nauki i rozwój » studia na jednym z kierunków uznanych przez rząd za priorytetowe, czyli z zakresu tzw. STEM – z ang.: nauki, technologii, inżynierii i matematyki » dwa etapy programu, obecnie zawieszony » też studia doktoranckie najlepszym studentom brazylijskim Inne: » Liczne stypendia finansowane przez CAPES (wszystkie kierunki) i CNPq (nauki ścisłe) » pobyty naukowców brazylijskich na zagranicznych uczelniach i naukowców zagranicznych Przykłady programów stypendialnych w BRAZYLII 21 BRAZYLIA stała się jednym z gł. graczy na arenie stypendiów zagranicznych.

 Umowa KRASP z CRUCH (Conferencia de Rectores de las Universidade de Chile)  Program Becas Chile (stypendia Chile)  11 różnych projektów  w tym tradycyjne studia magisterskie, doktoranckie i post-doki, o zróżnicowanej długości: od 3- miesięcznych wyjazdów na magisterskie studia matematyczne i przyrodnicze aż do pełnych 4-letnich studiów doktoranckich.  W niektórych przypadkach dopuszcza się przedłużenie pobytu o przygotowawczy kurs doskonalenia językowego.  Dla studentów I stopnia przewidziany jest wyłącznie staż “Semester Abroad”, z którego mogą skorzystać studenci kolegiów języka angielskiego,  Wszystkie pozostałe projekty przewidziane są dla studentów przynajmniej studiów magisterskich oraz pracowników naukowych  Program Tecnicos para Chile nauki ścisłe i inżynieryjne Przykłady programów stypendialnych w CHILE 22

» Argentyna: El Fondo para la Investigación Científica y Tecnológica FONCyT (umowa KRASP z CIN Consejo Interuniversitario Nacional+ CRUP Conferencia de Rectores de las Universidades Privadas) » Meksyk: Becas para Estudios de Posgrado CONACYT (umowa KRASP z ANUIES Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior) » Kolumbia: Becas Colciencias jest programem wprowadzonym przez Departament Administracji Nauki, Technologii i Innowacji (Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación czyli Colciencias) w celu wsparcia i przyspieszenia rozwoju kraju poprzez stworzenie dla kolumbijskich studentów szans uzyskania wysokiej jakości edukacji wyższej. » Salwador, Ekwador, Peru… Przykłady programów stypendialnych w innych krajach AMERYKI ŁACIŃSKIEJ 23

Niemal wszystkie programy stypendialne mogą być z powodzeniem wykorzystywane do przyjazdu na polskie uczelnie. Pierwszy krok: podpisanie umowy (KRASP, uczelnie) ogólnie sformułowanym celem programów stypendialnych jest w każdym przypadku stymulacja rozwoju gospodarczego i społecznego kraju; szczególny nacisk jest położony na studia II stopnia oraz badania naukowe, przy czym w wielu przypadkach pewne możliwości są zapewnione także dla studentów I stopnia; przeznaczone środki finansowe są odpowiednio duże, aby zapewnić 100- procentowe lub blisko 100-procentowe finansowanie licznej grupie stypendystów; uzyskanie stypendium wymaga spełnienia szeregu warunków dodatkowych, w tym powrotu do kraju po zakończeniu okresu finansowania. Kilka obserwacji 24

» Promowanie przede wszystkim nauk ścisłych i przyrodniczych wymagających zaawansowanych technologii i drogich laboratoriów: tego w Ameryce Łacińskiej nie ma i tego szukają za granicą. Dążenie do: » Zbudowania automatycznego skojarzenia: jesteś dobry z chemii? to koniecznie studiuj w Polsce, właśnie na naszej uczelni! i tu zrób doktorat, bo my jesteśmy w tym najlepsi. I wtedy: » Rozszerzająco, promuje się jednocześnie wszystkie (obcojęzyczne) programy studiów i badania, pozytywny obraz uczelni. Już to robimy! Informacja, promocja, branding, 25

Wykorzystywane narzędzia Komunikowanie wewnętrzne MarketingPublic relations Społeczna odpowiedzialność uniwersytetu Komunikowanie międzynarodowe Komunikowanie międzykulturowe DyplomacjaSkuteczne zarządzanie 26

i budzi w Ameryce Łacińskiej pozytywne skojarzenia. Można wykorzystać je do budowania marki UCZELNI za granicą przede wszystkim sukces firm z branży: chemicznej, wydobywczej, farmaceutycznej, kosmetycznej, biotechnologii, inżynierii… „POLSKA” także jest marką 27

World-class educationQuintessential college experienceStrong career developmentGreat faculty-staff engagementOne of the largest alumni networksGlobal perspectives and experiencesExperiential learning environmentExcellent research opportunitiesMultiple options for finishing a degreeStrong value Promowanie NAJLEPSZYCH rozwiązań: 28

Do zobaczenia w… AMERYCE ŁACIŃSKIEJ!

Dziękuję za uwagę! 30