Dr Joanna Gocłowska-Bolek Współpraca polskich uczelni z Ameryką Łacińską
Internacjonalizacja: Ameryka Łacińska Kierunki internacjonalizacji: Go global. Go Latin America 1Dlaczego? 2 Co robimy? 3 Co dalej? 2
Dlaczego AMERYKA ŁACIŃSKA? Ogromny, rosnący potencjał współpracy. Wciąż nieodkryty przez polskie uczelnie. 1 3
Kilka faktów (2014): Liczba ludności: 588 mln PKB (w cenach stałych): mln USD Stopa wzrostu PKB: 2,7% PKB per capita: USD Wzrost cen konsumpcyjnych: 6,6% 4
Kilka faktów (2) (2014): Stopa inflacji: 6,0% Stopa bezrobocia: 6,2% Eksport dóbr i usług: 21,4% PKB Import dóbr i usług: -22,8% PKB Bilans obrotów bieżących: -2,7% PKB 5
Stopa wzrostu PKB w wybranych gospodarkach
Stopa wzrostu krajów Ameryki Łacińskiej
Bariery rozwojowe AMERYKI ŁACIŃSKIEJ: wyzwania rozwoju gospodarczego słaba infrastruktura słabość instytucji państwowych niski poziom kapitału społecznego wysoki poziom przestępczości rozwarstwienie dochodowe i powszechne ubóstwo 8
Czynniki pobudzające wzrost gospodarczy: wydobycie surowców handel zagraniczny i usługi finansowe inwestycja w edukację polityki socjalne 9
Wśród barier rozwojowych AMERYKI ŁACIŃSKIEJ: Wyzwania szkolnictwa wyższego 10
2 Stan obecny relacji z Ameryką Łacińską Odkrywanie Ameryki. 11
Liczba studentów zagranicznych w Polsce rośnie: 12
W Polsce liczba studentów zagranicznych z Ameryki Łacińskiej jest wciąż bardzo niska: 73 w roku 2004/2005; 155 w roku 2011/2012; 166 w roku 2013/2014. np. na UW w 2014 roku studiowało 55 studentów z AŁ (na zagranicznych), z czego 12 z Brazylii, 24 z Meksyku. Wciąż wiele do zrobienia: 13
Wiele krajów w Ameryce Łacińskiej z powodzeniem wprowadziło stypendialne programy rządowe. Główny kierunek: Stany Zjednoczone. Liczba studentów latynoamerykańskich na uczelniach zagranicznych wzrosła drastycznie w 2015 roku (raport 'Puertas Abiertas' del Instituto de Educación Internacional 2015) Ameryka Łacińska stawia na internacjonalizację. 14
Najlepsze uniwersytety w Ameryce Łacińskiej 15
Najlepsze uniwersytety Ameryki Łacińskiej wg QS World University Rankings (2015): 132 Universidad de São Paulo, Brasil 167 Pontificia Universidad Católica de Chile 175 UNAM, Mexico 198 Universidad de Buenos Aires UBA, Argentina 206 Universidade Estadual de Campinas, Brasil 220 Universidad de Chile 253 Tecnológico de Monterrey (ITESM), Mexico 262 Universidad de Los Andes Colombia 271 Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brasil 287 Universidad Austral, Argentina 321 Pontificia Universidad Católica Argentina Santa María de los Buenos Aires UCA, Argentina 316 Universidad Nacional de Colombia 347 Pontificia Universidad Javeriana, Colombia 16
39% na studia I stopnia, 21% na studia II stopnia, 23% na studia PhD., 5% na postdoktoranckie, 11% pracownicy naukowi. Największy udział: studenci z Brazylii: 30% i Argentyny: 13% Najczęściej wybierane kierunki studiów: 1. inżynieryjno-techniczne; 2. ekonomiczne; 3. medyczne; 4. społeczne; 5. psychologia. W latach do UE przyjechało z Ameryki Łacińskiej 6650 studentów i doktorantów. 17
3 Co dalej? Potrzebne podejście systemowe i sprofesjonalizowane wobec krajów latynoamerykańskich. 18
Internacjonalizacja w kierunku Ameryki Łacińskiej wymaga skutecznego INFORMOWANIA o możliwościach i wyzwaniach. 19 Działania KRASP
RÓŻNORODNOŚĆ oferty stypendialnej 20
» Brazylia: CAPES/CNPq (Ciência sem Fronteiras) » Cel: „promocja konsolidacji i ekspansji brazylijskiej nauki, technologii i innowacyjności poprzez międzynarodową wymianę i mobilność w nadziei na transformację krajowego systemu nauki i rozwój » studia na jednym z kierunków uznanych przez rząd za priorytetowe, czyli z zakresu tzw. STEM – z ang.: nauki, technologii, inżynierii i matematyki » dwa etapy programu, obecnie zawieszony » też studia doktoranckie najlepszym studentom brazylijskim Inne: » Liczne stypendia finansowane przez CAPES (wszystkie kierunki) i CNPq (nauki ścisłe) » pobyty naukowców brazylijskich na zagranicznych uczelniach i naukowców zagranicznych Przykłady programów stypendialnych w BRAZYLII 21 BRAZYLIA stała się jednym z gł. graczy na arenie stypendiów zagranicznych.
Umowa KRASP z CRUCH (Conferencia de Rectores de las Universidade de Chile) Program Becas Chile (stypendia Chile) 11 różnych projektów w tym tradycyjne studia magisterskie, doktoranckie i post-doki, o zróżnicowanej długości: od 3- miesięcznych wyjazdów na magisterskie studia matematyczne i przyrodnicze aż do pełnych 4-letnich studiów doktoranckich. W niektórych przypadkach dopuszcza się przedłużenie pobytu o przygotowawczy kurs doskonalenia językowego. Dla studentów I stopnia przewidziany jest wyłącznie staż “Semester Abroad”, z którego mogą skorzystać studenci kolegiów języka angielskiego, Wszystkie pozostałe projekty przewidziane są dla studentów przynajmniej studiów magisterskich oraz pracowników naukowych Program Tecnicos para Chile nauki ścisłe i inżynieryjne Przykłady programów stypendialnych w CHILE 22
» Argentyna: El Fondo para la Investigación Científica y Tecnológica FONCyT (umowa KRASP z CIN Consejo Interuniversitario Nacional+ CRUP Conferencia de Rectores de las Universidades Privadas) » Meksyk: Becas para Estudios de Posgrado CONACYT (umowa KRASP z ANUIES Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior) » Kolumbia: Becas Colciencias jest programem wprowadzonym przez Departament Administracji Nauki, Technologii i Innowacji (Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación czyli Colciencias) w celu wsparcia i przyspieszenia rozwoju kraju poprzez stworzenie dla kolumbijskich studentów szans uzyskania wysokiej jakości edukacji wyższej. » Salwador, Ekwador, Peru… Przykłady programów stypendialnych w innych krajach AMERYKI ŁACIŃSKIEJ 23
Niemal wszystkie programy stypendialne mogą być z powodzeniem wykorzystywane do przyjazdu na polskie uczelnie. Pierwszy krok: podpisanie umowy (KRASP, uczelnie) ogólnie sformułowanym celem programów stypendialnych jest w każdym przypadku stymulacja rozwoju gospodarczego i społecznego kraju; szczególny nacisk jest położony na studia II stopnia oraz badania naukowe, przy czym w wielu przypadkach pewne możliwości są zapewnione także dla studentów I stopnia; przeznaczone środki finansowe są odpowiednio duże, aby zapewnić 100- procentowe lub blisko 100-procentowe finansowanie licznej grupie stypendystów; uzyskanie stypendium wymaga spełnienia szeregu warunków dodatkowych, w tym powrotu do kraju po zakończeniu okresu finansowania. Kilka obserwacji 24
» Promowanie przede wszystkim nauk ścisłych i przyrodniczych wymagających zaawansowanych technologii i drogich laboratoriów: tego w Ameryce Łacińskiej nie ma i tego szukają za granicą. Dążenie do: » Zbudowania automatycznego skojarzenia: jesteś dobry z chemii? to koniecznie studiuj w Polsce, właśnie na naszej uczelni! i tu zrób doktorat, bo my jesteśmy w tym najlepsi. I wtedy: » Rozszerzająco, promuje się jednocześnie wszystkie (obcojęzyczne) programy studiów i badania, pozytywny obraz uczelni. Już to robimy! Informacja, promocja, branding, 25
Wykorzystywane narzędzia Komunikowanie wewnętrzne MarketingPublic relations Społeczna odpowiedzialność uniwersytetu Komunikowanie międzynarodowe Komunikowanie międzykulturowe DyplomacjaSkuteczne zarządzanie 26
i budzi w Ameryce Łacińskiej pozytywne skojarzenia. Można wykorzystać je do budowania marki UCZELNI za granicą przede wszystkim sukces firm z branży: chemicznej, wydobywczej, farmaceutycznej, kosmetycznej, biotechnologii, inżynierii… „POLSKA” także jest marką 27
World-class educationQuintessential college experienceStrong career developmentGreat faculty-staff engagementOne of the largest alumni networksGlobal perspectives and experiencesExperiential learning environmentExcellent research opportunitiesMultiple options for finishing a degreeStrong value Promowanie NAJLEPSZYCH rozwiązań: 28
Do zobaczenia w… AMERYCE ŁACIŃSKIEJ!
Dziękuję za uwagę! 30