Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Jak dobrze wybrać zawód po gimnazjum
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Doradztwo zawodowe w gimnazjum
Poradnictwo Zawodowe II
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
Projekt „Edukacja ku Przyszłości”
Działania PPPP w Tarnowie
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO GIMNAZJUM NR 6 IM
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Ankieta diagnozująca zapotrzebowanie uczniów na informacje edukacyjno-zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej (próbka badawcza.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Projekt „MOJA SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ” Gimnazjum im. C. Miłosza w Mierzęcicach Projekt „MOJA SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk
Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie Filia w Ciechanowie
Doradztwo zawodowe dla młodzieży – aktywność zawodowa niepełnospraw nych SOSW dla Niesłyszących im. Janusz Korczaka w Krakowie.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
DORADZTWO ZAWODOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W GĘBICACH PUBLICZNYM GIMNAZJUM IM. LEŚNIKÓW POLSKICH rok szkolny 2015/2016.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Wewnątrzszkolny System doradztwa zawodowego
Doradzamy - wybieramy zawód
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?

Program 1. Jakie jest znaczenie i formy realizacji doradztwa edukacyjno – zawodowego w szkołach? 2. Od czego zacząć? – warsztat pracy szkolnego doradcy zawodowego 3. Czym jest monitoring szkół w zakresie doradztwa zawodowego realizowany przez kuratoria i MEN w roku szkolnym 2015/2016 ?

Znaczenie i formy realizacji Przychodzi uczeń do…

Znaczenie i formy realizacji Dlaczego doradztwo w szkole? Czy się da? Michał i co dalej?.....

Znaczenie i formy realizacji Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:  systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,  gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,  prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej.

Znaczenie i formy realizacji  koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę,  współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno – zawodowego,  wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Znaczenie i formy realizacji Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) - jest to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System powinien określać: role i zadania nauczyciela w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy.

Znaczenie i formy realizacji Źródło: zasoby Centrum doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu /

Znaczenie i formy realizacji

Jak jest w naszej szkole?

Od czego zacząć? 1. Stworzenie programu 2. Współpraca wewnątrz i poza szkolna 3. Umiejętności doradcze: indywidualne - rozmowa doradcza grupowe - prowadzenie warsztatów wiedza w zakresu rynku pracy, zawodów i edukacji 4. Narzędzia do pracy

Obszary do pracy z młodzieżą:

GIMNAZJUM – przykład działań na 3 lata WARSZTATY KL. I – Kim jestem – poznaję siebie KL. II – Kim mogę być? - poznaję świat zawodów KL.III – Kim chcę być – rynek pracy i edukacja Kl. 1 Kim jestem – poznaję siebie Warsztat 1 Osobowość a zawód i środowisko pracy Warsztat 2 Zainteresowania motorem planowania przyszłości zawodowej Warsztat 3 Umiejętności - mocne i słabe strony Warsztat 4 Jakie cele sobie wyznaczam wg jakich wartości? Warsztat 6 Podejmowanie decyzji zawodowych Warsztat 7 Czy samoocena ma wpływ na moją karierę? Od czego zacząć?

KL. 2 Kim mogę być? - poznaję świat zawodów Warsztat 1 Czym jest zawód i dlaczego warto pracować? Warsztat 2 Jak być szczęśliwym - praca w życiu człowieka Warsztat 3 Zawody przyszłości i bez przyszłości Warsztat 4 Przewodnik po zawodach oraz Klasyfikacja zawodów i specjalności Warsztat 5 Relacja JA – ŚRODOWISKO – ZAWÓD Warsztat 6 Moje miejsce pracy – analiza środowiska specyficznego Warsztat 7 Motywacja w miejscu pracy – co mnie motywuje a co demotywuje? Od czego zacząć?

KL.3 – Kim chcę być – rynek pracy i edukacja Warsztat 1 „Współczesny rynek pracy” Warsztat 2 „ Możliwości kształcenia ponadgimnazjalnego” Warsztat 3 „Mój rozwój zawodowy” Warsztat 4 „Edukacja – zawód – praca” Warsztat 5 „Świat pracy” Warsztat 6 „Programy rynku pracy” Od czego zacząć?

ZAJĘCIA INDYWIDUALNE Diagnozowanie predyspozycji zawodowych Praca z obszarami: Zainteresowania Umiejętności Wartości Osobowość Mocne i słabe strony Ustalanie celów i automotywowanie Ewaluacja efektów Samoocena Świat zawodów Oferta edukacyjna lokalna i centralna Podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych SPOTKANIA Z PRAKTYKAMI Spotkania z absolwentami, którzy odnieśli sukces zawodowy Spotkania z wolontariuszami Spotkania z przedstawicielami zawodów Spotkania z pracodawcami Spotkania z przedstawicielami NGO Od czego zacząć?

Czym jest monitoring szkół?

C.d.n.