Proces zarządzania Planowanie Organizowanie Przewodzenie Kontrolowanie Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
STRUKTURY ORGANIZACYJNE
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
Społeczna funkcja zarządzania
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Czym jest zarządzanie operacyjne
ORGANIZACJA STANOWISKA PRACY
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Organizacja i zarządzanie firmą
Rachunek kosztów zmiennych
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Biznesplan.
Metodyki zarządzania projektami
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Planowanie przepływów materiałów
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Operacyjne sterowanie produkcją
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Wprowadzenie teoretyczne
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
Czynniki strukturotwórcze
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Funkcje zarządzania w sporcie Karolina Makarewicz IIa.
Menedżer i zarządzanie
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Elementy organizowania
Funkcja planowania.
Kontrolowanie.
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
T5. Reengineering - restrukturyzacja procesów
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
MARKETING INTERNETOWY
Zapis prezentacji:

Proces zarządzania Planowanie Organizowanie Przewodzenie Kontrolowanie Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Planowanie Wytyczanie celów organizacji i określanie, jak można je najlepiej osiągnąć. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Cele organizacji Rodzaje celów: – Misja – deklaracja ukazująca podstawowy cel organizacji. – Cele strategiczne – skoncentrowane na ogólnych problemach, skierowane do najwyższego kierownictwa. – Cele taktyczne – skoncentrowane na sposobach realizacji działań niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych. – Cele operacyjne – koncentrują się na okresowych problemach, wspomagają osiąganie celów taktycznych. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Jakie to cele? Wyznaczyć i przyciągnąć 2 nowe segmenty rynku w ciągu 5 lat. Zapewnić inwestorom 14% zysk przez przynajmniej 10 lat. Prowadzenie lokali przygotowujących szybkie i smaczne posiłki, sprzedawane po rozsądnych cenach. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Cele organizacji Mogą być różne dla różnych działów organizacji: Mogą się różnić horyzontem czasowym: – Cele długookresowe (ok. 10 lat) – Cele średniookresowe (ok. 5 lat) – Cele krótkookresowe Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008 Cel strategicznyOtworzyć 10 nowych sklepów Dział MarketinguDział Kadr Cel operacyjnyWprowadzić strategię promocyjną Zatrudnić i przeszkolić nowych pracowników

Organizowanie Decydowanie o najlepszym grupowaniu działań i zasobów organizacji. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Etapy organizowania Projektowanie stanowisk pracy Grupowanie stanowisk pracy Ustalanie hierarchii Rozdzielanie uprawnień decyzyjnych Koordynacja czynności pomiędzy stanowiskami Różnicowanie stanowisk pracy Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Projektowanie stanowisk pracy Określenie obowiązków i zakresu odpowiedzialności pracownika w związku z wykonywaną przez niego pracą. Specjalizacja stanowisk pracy – zakres, w jakim ogólne działanie organizacji jest podzielone na mniejsze części składowe. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Grupowanie stanowisk pracy Proces łączenia stanowisk pracy zgodnie z logicznym układem: – Na podstawie funkcji - łączenie stanowisk wymagających tych samych lub podobnych czynności (marketing, księgowość, produkcja). – Według wyrobów - łączenie stanowisk wokół produktu lub grupy produktów. – Według klientów - grupowanie stanowisk niezbędnych do reagowania na potrzeby poszczególnych klientów lub ich grup. – Według lokalizacji - na podstawie określonych miejsc lub obszarów geograficznych. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Ustalanie hierarchicznej zależności Zasady: – Jedność rozkazodawstwa – każda osoba w organizacji powinna podlegać tylko jednej osobie – Zasada skalarna – od najniższego szczebla do najwyższego powinna przebiegać wyraźna i nieprzerwana linia władzy Zasady ustalania rozpiętości kierowania: – Ilość pracy nadzorczej menedżera (im mniej, tym mniejsza rozpiętość kierowania) – Zakres występowania standaryzowanych procedur (im większy, tym większa rozpiętość kierowania) – Podobieństwo nadzorowanych zadań (im bardziej podobne, tym większa rozpiętość kierowania) – Częstotliwość występowania problemów (im częściej, tym mniejsza rozpiętość kierowania) – Preferencje przełożonych i podwładnych Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Struktura organizacyjna – Projektowanie stanowisk pracy – Grupowanie stanowisk pracy – Ustalanie hierarchicznej zależności – Rozdzielanie uprawnień decyzyjnych – Koordynacja czynności pomiędzy stanowiskami – Różnicowanie stanowisk pracy Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Koordynacja czynności stanowisk Hierarchia kierownicza – jeden menedżer obejmuje zwierzchnictwo nad współzależnymi wydziałami. Role łącznikowe – menedżer ułatwia przepływ informacji pomiędzy wydziałami. Zespoły zadaniowe i wydział integrujący– składa się po jednym przedstawicielu z każdego wydziału. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Różnicowanie stanowisk pracy Stanowisko liniowe – znajduje się w bezpośrednim łańcuchu wydawania poleceń i jest odpowiedzialne za osiąganie celów. Stanowisko sztabowe – ma za zadanie służenie wsparciem, doświadczeniem, radą stanowiskom liniowym. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Przewodzenie Motywowanie – ogół działań mający skłonić ludzi do zachowywania się w określony sposób. Przywództwo – proces kształtowania celów oraz motywowania ludzi do osiągania tych celów. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Motywowanie Koncepcja wzmacniania: – Wzmocnienie pozytywne – powiązanie zachowania pożądanego z nagrodą. – Unikanie – unikanie niemiłych konsekwencji niepożądanego zachowania. – Kara – powiązanie niepożądanego zachowania z niemiłymi następstwami. – Eliminacja – niezwracanie uwagi na niepożądane zachowanie w celu jego osłabienia. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Jak zmotywować pracownika do: Punktualnego przychodzenia do pracy? Zaprzestania opowiadania wulgarnych dowcipów? Używania Internetu jedynie do pracy? Rzucenia zwyczaju picia alkoholu w miejscu pracy? Zmiany stylu ubierania się ze sportowego na bardziej elegancki? Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Motywowanie Upełnomocnienie – umożliwienie pracownikom podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów w zakresie ich odpowiedzialności. Uczestnictwo – możliwość uczestniczenia pracowników w procesie podejmowania decyzji. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Siatka przywództwa Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Kontrolowanie Proces działania kierownictwa organizacji, którego celem jest korygowanie i regulowanie wszelkich czynności dla zapewnienia ich przyszłej sprawności i skuteczności. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Proces kontroli Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008 Ustalenie norm Ustalenie potrzeby działania korygującego Porównanie wyników z normami Zmierzenie wyników Utrzymanie status quo Korekta odchyleń Zmiana norm

Typy kontroli Kontrola operacji – koncentruje się na procesach przekształcających zasoby w produkty i usługi. Kontrola finansowa – zajmuje się zasobami finansowymi organizacji. Kontrola strukturalna – sprawdza przydatność poszczególnych elementów struktury do realizacji przypisanych im celów. Kontrola strategiczna – koncentruje się na ocenie skuteczności strategii w osiąganiu celów. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Zadanie Cel – przygotowanie koncertu/ wystawy/ konferencji/ imprezy na zakończenie studiów. 1.Wymienić w punktach poszczególne cele operacyjne, które pozwolą zrealizować główny cel. 2.Przydzielić osobę (grupę osób) do realizacji każdego celu. 3.Ustalić kolejność realizacji celów. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008

Przykład Przygotowanie urodzin ZadanieOsoba odpowiedzialnaKolejność wykonywania Przygotowanie listy gościKierownik przedsięwzięcia1 Przygotowanie i wysłanie zaproszeń Kierownik ds. organizacji 2 Przygotowanie miejsca3 Zatrudnienie sprzątaczki4 Zatrudnienie DJ – a Kierownik ds. animacji 4 Zatrudnienie kucharza3 Zatrudnienie kelnerów3 Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008