Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Formy tutoringu Tutoring wychowawczy Tutoring rozwojowy Tutoring dydaktyczny
Zadanie Tutoringu Szkolnego Budowa poczucia bezpieczeństwa i sensu Realizowane przez: Kształcenie świadomości odpowiedzialności Mocne strony Planowanie zadań i strategii realizacji Ćwiczenie umiejętności podejmowania decyzji Budowanie systemu wartości
Forma pracy, czyli TUTORIAL Czyli rozmowa tutorska w której obowiązują zasady: Zaufanie Wiara w ucznia Uczeń ma talenty Uczeń to partner Rozmowa i działanie oparte za szczerości i zaufaniu Wykorzystanie wiedzy i doświadczenia, dzielenie się przeżyciem Tutor to przewodnik
Cele tutoringu Budowanie samodzielności ucznia Wzmacnianie ucznia Łączy te dwa cele RELACJA, za której jakość w większym stopniu odpowiedzialny jest nauczyciel
Przebieg procesu tutoringu Etap poznania Wyznaczanie celów Planowanie Monitorowanie Motywowanie Ewaluacja Świętowanie
Warunki zaistnienia tutoringu Postawa tutora Kompetencje Struktura Pozwala zauważyć „niewidzialnych” uczniów Praca w relacjach uczeń-tutor oraz tutor-tutor
Trochę praktyki Narzędzie pracy tutora to: pytania Praca z tym co jest, a nie z tym czego nie ma Koncentracja na osobie, nie na problemie
??? Czyli zawiedzione oczekiwania Tutor to nie jest porządkowy Określenie relacji (zadania wychowawcy, zadania tutora) Efekty (czarodziejska różdżka) Uczniowie nie są nauczeni takiej metody pracy