Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia do projektu budżetu na 2012 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata wg stanu na dzień r.
Advertisements

Fundacja Fundusz Współpracy
Finanse przedsiębiorstwa (3)
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Jarosław Hermaszewski Skarbnik Gminy
Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2012 rok
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Finanse publiczne w świetle statystyk
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Konsekwencje dla Powiatu Zielonogórskiego wynikające z połączenia Gminy Zielona Góra z Miastem 6 grudnia 2013 rok.
Konferencja zakończenie IV edycji oraz inauguracja VI edycji Akademii Liderów Samorządowych Uczestnictwo w Akademii Liderów Samorządowych – konieczność.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2015
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
Projekt Budżetu na 2016 rok Gminy Wiązowna
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
Wystąpienie Prezydenta m.st. Warszawy Warszawa, 10 grudnia 2016 r. PROJEKT BUDŻETU M.ST. WARSZAWY NA 2016 R. ORAZ PROJEKT WPF M.ST. WARSZAWY NA LATA
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Założenia do Budżetu Miasta Gdańska na rok Uwarunkowania makroekonomiczne Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok 2013  realna dynamika.
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Analiza finansowa przedsiębiorstwa (1). Czym jest analiza finansowa Analiza – przeciwieństwo syntezy. Analiza – rozkład na czynniki. Analiza finansowa.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
ROK BUDŻET POWIATU WEGROWSKIEGO NA 2015 R. UCHWALONO DNIA 30 GRUDNIA 2014 R. UCHWAŁĄ RADY POWIATU WEGROWSKIEGO NR III/25/2014.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Informacja o stanie finansowym Gminy Mściwojów Budżet Gminy Mściwojów na 2010r. został uchwalony przez Radę Gminy Mściwojów w dniu 2 grudnia 2009r. uchwałą.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY ŁUŻNA ZA 2011 ROK.
WYKONANIE BUDŻETU GMINY NOWE za I półrocze 2016 Wielkości rzeczywiste Załącznik do protokołu Nr XX/16 sesji Rady Miejskiej w Nowem w dniu 28 września 2016.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
1 16 września 2013 r..
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Dług publiczny Deficyt budżetowy
Budżet - Miasta Żyrardów
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,
Dochody i wydatki budżetu
PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ NA LATA
Ministerstwo Finansów
BUDŻET GMINY NOWE 2018 Wielkości planowane.
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
SKUTKI FINANSOWE ZMIANY SYSTEMU OŚWIATY.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

Wskaźniki miasta

A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego mieszkańca 2 I. Wskaźniki

B. Udział dochodów własnych gminy w dochodach ogółem (%) Wskaźnik pokazuje, jaka część łącznych dochodów miasta pochodzi z dochodów własnych, zgodnie z prawem rozumianych jako różnica między dochodami ogółem a sumą dotacji i subwencji. 3

C. Wykorzystanie bazy podatkowej we własnych podatkach i opłatach lokalnych Ten wskaźnik pokazuje, w jakim procencie miasto wykorzystuje potencjał dochodowy PRAWDZIWYCH dochodów własnych, jakimi są podatki i opłaty lokalne. Wartość wskaźnika jest ilorazem (SUMY wykonanych dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych i dochodów z majątku) i tychże dochodów powiększonych o łączne SKUTKI wszystkich ulg, zwolnień i odroczeń w tych źródłach dochodów. 4

D. Udział wydatków majątkowych w wydatkach ogółem (%) Wskaźnik pokazuje inwestycyjną aktywność miasta. Ważne jest zestawienie tego wskaźnika ze wskaźnikami dochodowymi oraz poziomem i obsługą zadłużenia. 5

E. Obciążenie wydatków bieżących wydatkami na wynagrodzenia Wskaźnik pokazuje, jaka część wydatków bieżących miasta jest przeznaczona na wypłaty wynagrodzeń wraz z pochodnymi. 6

F. Obciążenie wydatków bieżących wydatkami na oświatę i pomoc społeczną Wskaźnik pokazuje poziom obciążenia bieżących wydatków miasta dwoma największymi rodzajami wydatków (oświata i pomoc społeczna). Należy pamiętać, iż poziom wydatków w tych kategoriach w dużym stopniu jest niezależny od miasta, czyli są to w znacznej części „sztywne” wydatki. 7

G. Relacja wyniku budżetu miasta do dochodów ogółem Wskaźnik pokazuje poziom nadwyżki (>0) lub deficytu budżetowego (<0) miasta. Ważne jest zestawienie tego wskaźnika ze wskaźnikami dot. zadłużenia. 8

H. Relacja wyniku (nadwyżki lub deficytu) operacyjnego do dochodów ogółem Wskaźnik, związany z płynnością finansową, pokazuje m.in, jaka część dochodów miasta (bez uwzględnienia dochodów ze sprzedaży majątku) może być przeznaczona na obsługę zadłużenia. Wartości ujemne wskaźnika oznaczają wystąpienie deficytu operacyjnego i mogą sygnalizować problemy z obsługą zadłużenia. 9

I. Relacja łącznych zobowiązań miasta, pomniejszonych o zobowiązania związane z projektami UE, do dochodów ogółem Wskaźnik pokazuje łączny poziom zadłużenia miasta, bez uwzględnienia zadłużenia związanego ze zobowiązaniami (na prefinansowanie i wkład własny), zaciągniętymi na realizację projektów dofinansowywanych z UE, w odniesieniu do dochodów miasta. Maksymalna wartość tego wskaźnika ograniczana jest ustawą o finansach publicznych do poziomu 60%. 10

J. Obciążenie dochodów miasta obsługą zadłużenia Wskaźnik określa, jaka część dochodów przeznaczona została na obsługę zadłużenia miasta (spłata rat kapitałowych, wykup obligacji, odsetki i udzielone gwarancje) w danym roku. 11

K. Relacja SUMY wyniku (nadwyżki lub deficytu) operacyjnego i dochodów ze sprzedaży majątku do dochodów ogółem Zgodnie z ustawą o finansach publicznych (art. 243) od roku 2014 średnia arytmetyczna wartości tego wskaźnika dla trzech kolejnych poprzednich lat, porównywalna ze wskaźnikiem planowanego poziomu obsługi zadłużenia miasta w roku następnym zdecyduje o tym, czy miasto będzie mogło uchwalić w tym roku budżet. Wskaźnik jest miarą „potencjału obsługi zadłużenia” miasta. 12

L. Obciążenie dochodów miasta obsługą zadłużenia - BEZ zobowiązań, zaciągniętych na realizację projektów dofinansowanych z UE Wskaźnik ten, w odniesieniu do planu budżetu miasta, od 2014 r. jest - zgodnie z ustawą o finansach publicznych - porównywany ze średnią wskaźnika K dla 3 poprzednich lat, w celu określenia możliwości uchwalenia budżetu miasta. Stanowi on „lewą stronę” wzoru z art. 243 ww. ustawy oraz jego maksymalna wartość nie może przekroczyć 15%. 13

II. Zintegrowany wskaźnik stanu finansów miasta Z1: Poziom wolnych środków miasta po odliczeniu obsługi zadłużenia łącznie z zadłużeniem na projekty dofinansowane z UE (%) Wskaźnik pokazuje, jaki procent dochodów miasta zostaje do wykorzystania po wykonaniu zaplanowanej na dany rok obsługi miejskiego długu. Wysoka wartość wskaźnika przy znaczącym poziomie zadłużenia ogółem świadczyć może o dobrej kondycji finansowej miasta i prawidłowym planowaniu finansowym. Ujemne wartości oznaczają, że dochody ze sprzedaży majątku nie wystarczają na pokrycie deficytu bieżącego miasta oraz może sygnalizować, że miasto może mieć problemy z bieżącą spłatą długu. Z2: Potencjał spłat zadłużenia (%) Wskaźnik pokazuje relację kwoty nadwyżki operacyjnej powiększonej o dochody ze sprzedaży majątku do kwoty zobowiązań łącznych miasta. Im wyższy poziom tego wskaźnika tym bezpieczniejszy jest poziom zadłużenia i łatwiejsza jest obsługa zadłużenia. Ujemna wartość wskaźnika pokazuje, że miasto posiada deficyt operacyjny a dochody ze sprzedaży majątku nie wystarczają na pokrycie tego deficytu. Może to świadczyć o problemach z płynnością finansową miasta w danym roku. 14

15 Dziękuję za uwagę Wąbrzeźno, 15 grudnia 2015 r.