Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu posługiwaniu się informacją. Zatem technologie te obejmują zarówno informatykę, jak i komunikację. Ważna jest przy tym nie tylko sama informacja, ale także prędkość i jakość jej przekazu.
Rola nauczyciela w nowoczesnej szkole jest wyposażenie uczniów w narzędzia ułatwiające im uczenie się przez całe życie. Pedagog powinien także wykształcać umiejętności niezbędne w społeczeństwie informacyjnym.
Kompetencje kluczowe w procesie uczenia się przez całe życie (Life Long Learning) to: porozumiewanie się w ojczystym języku, porozumiewanie się w językach obcych kompetencje matematyczne i podstawowe Kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywa i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna.
Kompetencje informatyczne można wprowadzać na każdym etapie kształcenia i wykorzystywać jako metody wspomagające nauczanie.
Nie ma możliwości, aby uczniowie nie zetknęli się z technologiami informacyjno-komunikacjami w otaczających ich świecie. Dla wielu z nich naturalne jest korzystanie ze wszystkich dobrodziejstw techniki na co dzień. Robią to niemal bezwiednie i uznają za stały element swojego życia. Dlatego zadaniem szkoły powinno być nie tylko techniczne przygotowanie uczniów do korzystania np. z komputerów, ale także nauka ich Odpowiedniego wykorzystywania i ostrzeżenie przed czyhającymi zagrożeniami.
Kreatywność i innowacyjność Myślenie krytyczne i rozwiązywanie problemów Komunikowanie się Współpraca w grupie Wyszukiwanie i zarządzanie informacją (alfabetyzm informacyjny) Rozumienie mediów (alfabetyzm medialny) Korzystanie z technologii Informacyjno-komunikacyjnej Elastyczność, zdolność do adaptacji do nowych warunków Umiejętności społeczne i wielokulturowe Odpowiedzialność i skuteczność Przywództwo
zasoby danych w Internecie, portale, wyszukiwarki, blogi, strony WWW, e-portfolia, WebQuesty, gry jednego gracza i sieciowe, wirtualne światy, narzędzia do dyskutowania pomysłów,
tworzenia prezentacji i tworzenia arkuszy z danymi; indywidualna praca z komputerem; nauczanie wspomagane komputerem; narzędzia GIS (System Informacji Geograficznej) i GPS; telefony komórkowe, odtwarzacze mp3, mp4 interaktywne kalendarze pomagające w planowaniu działań; oprogramowanie pomagające w tworzeniu map myśli;
cyfrowe zasoby zdjęć i filmów, narzędzia do montażu filmów i pracy z fotografiami, programy graficzne, multimedia; narzędzia wspomagające komunikację, organizację wideokonferencji, interaktywna telewizja
nadmierne przywiązanie do anonimowości; zredukowanie kontaktów wyłącznie do tych, które funkcjonują w sieci; łamanie podstawowych zasad zachowania, zubożenie języka komunikacji wynikające np. z pisania dużej ilości SMS-ów; zacieranie granicy pomiędzy światem wirtualnym a rzeczywistym uzależnienie od Internetu zagrożenia powodowane przez osoby dorosłe zagrożenia powodowane przez rówieśników
Zastosowanie TIK w edukacji jest już koniecznością. Nie da się uniknąć korzystania z nowoczesnych technologii, także w tej dziedzinie życia. Tak jak służy nam ona w ułatwianiu codziennych czynności, tak może wspomagać również proces kształcenia. Należy jednak pamiętać, że nic nie zastąpi dobrego kontaktu między nauczycielem a uczniem. Środek dydaktyczny sam w sobie nie jest celem nauczania, a jedynie narzędziem, które wykorzystane w odpowiedni sposób służy obu stronom.
„Innowacje i technologie informacyjne przyszłością nowoczesnej edukacji – wdrażanie rozwiązań informatycznych w procesie kształcenia ” Poradnik Poradnik opracował zespół w składzie: Ilona Marczak, Monika Talaga-Michalska Katarzyna Skierska-Pięta Opracowała: Alina Zawadzka