Metodologia badań empirycznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania w Public Relations program zajęć dydaktycznych z przedmiotu
Advertisements

Analiza ryzyka projektu
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
Niestandardowe techniki badań marketingowych.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
badania rynku turystycznego
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Metody badawcze w psychologii
Badanie potrzeb i opinii społeczeństwa
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Elementy statystyki dla lekarzy Planowanie badań i zbieranie danych
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Podstawowe informacje
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI PROJEKTU DOBRE PRAWO – DOBRE RZĄDZENIE.
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Metody jakościowe badań społecznych
Zadawanie pytań.
Metody zbierania danych empirycznych
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Metody badań pedagogicznych
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Metodologia badań społecznych Wykłady I-III
INFORMACJA MARKETINGOWA
. METODA I METODOLOGIA BADAŃ NAUKOWYCH KS. DR JAROSŁAW LISICA /
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Rafał Trzciński Ewaluacja interwencji skierowanych do polskich przedsiębiorstw Doświadczenia Polskiej Agencji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Projektowanie procesu badawczego
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Metodologia badań empirycznych
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Komentarz do raportu Henryk Banaszak Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej przetargów na badania sondażowe z roku 2014.
Marketingowy system informacji
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Metody badań empirycznych w prawoznawstwie
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Metodologia badań empirycznych
Metodologia badań empirycznych
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Projektowanie kwestionariusza
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Źródła wiedzy o organizacji i zarządzaniu I rok SSE II, I rok SNE II.
Metody badań empirycznych w prawoznawstwie
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Wskaźniki rezultatu długoterminowego – studium przypadku województwa zachodniopomorskiego Monika Koperkiewicz Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Zapis prezentacji:

Metodologia badań empirycznych Typy obserwacji

Eksperyment Metoda pozwalająca na badanie związków przyczynowych, (zalety: izolacja zmiennej, łatwość badań, naukowy rygor) (wady: sztuczność, problem tzw. artefaktów) Odpowiednia do obserwacji relatywnie ograniczonych i dobrze zdefiniowanych pojęć oraz tez, Testowanie hipotez, bardziej nadaje się do celów wyjaśniających niż opisowych, Eksperyment klasyczny: trzy pary składowych – 1)zmienne niezależne i zależne; 2) pretest i posttest; 3) grupa eksperymentalna i kontrolna, Eksperyment podwójnie ślepy, Dobór uczestników: losowy, randomizacja, dopasowanie, 3 typy badań preeksperymentalnych: Studium przypadku z pojedynczym pomiarem, Schemat z dwukrotnym pomiarem w jednej grupie, Statystyczne porównania międzygrupowe

Eksperyment 8 źródeł nietrafności wewnętrznej: Historia, Dojrzewanie grupy, Wpływ pomiaru na postrzeganie problemu, Narzędzia pomiaru (różnice w pre i posttestach), Regresja statystyczna – krańcowość grupy (i tak muszą wystąpić zmiany), Obciążenie doboru – błędy w wyłonieniu grup eksperymentalnej i kontrolnej, Wymieranie/wycieranie grupy (eksperyment w Szczypiornie), Zniechęcenie. Eksperymenty naturalne Nietrafność zewnętrzna, czyli sztuczność eksperymentu, który nie odtwarza rzeczywistości. Interakcja między pomiarem a bodźcem. Czterogrupowy schemat Solomona: Pretest-bodziec-postetest, Pretest-postetst, Bodziec-postest, Posteest, Syndrom pigamaliona – dostrzeganie w innych tego czego wcześniej się po nich spodziewano – harwardzki test nabywania umiejętności fleksyjnych

Badania sondażowe Zalety: Oszczędność kosztów, Duża ilość danych, Próby na dużych populacjach, Standaryzacja zbieranych danych, Duża rzetelność Słabości: Pewna sztuczność, Potencjalna powierzchowność, Mała elastyczność, Ograniczona trafność (trudno zrozumieć pełne znaczenie badanych procesów w ich naturalnej rzeczywistości) Dobór próby, i przekazanie wszystkim uczestnikom zestandaryzowanego kwestionariusza, Badania mogą być wykorzystywane do celów: opisowych, wyjaśniających i eksploracyjnych, Bardzo przydatne do opisu populacji zbyt dużej, aby obserwować ją bezpośrednio, Doskonałe narzędzie pomiaru postaw, opinii i poglądów dużych populacji, Podstawowe wyzwanie w tego typu badaniach to kwestionariusz i zawarte w nim pytania,

Badania sondażowe Pytania – stwierdzenia, często chcemy dowiedzieć się w jakim stopniu respondenci podzielają jakąś konkretną postawę czy punkt widzenia, Skala Likerta – zdecydowanie zgadzam się; zgadzam się; nie zgadzam się; zdecydowanie nie zgadzam się. Pytania otwarte i zamknięte. Warunki niezbędne dla dobrze przygotowanych pytań: Jasność pytania, Potrzeba unikania podwójnych pytań, Respondenci muszą mieć kompetencje w zakresie możliwości udzielenia odpowiedzi na stawiane pytania, Respondenci muszą chcieć odpowiedzieć na pytania, Adekwatność pytań do respondentów Krótkie pytania, Unikanie form przeczących, Unikanie pytań obciążonych tzw. sugerujących odpowiedź,

Badania sondażowe Wywiad ankieterski Budowa kwestionariusza: Rola ankietera, Wygląd i zachowanie, Znajomość kwestionariusza, Konsekwencja – trzymanie się ustalonych pytań, Dokładne zapisywanie odpowiedzi, Dopytywanie Sondaże telefoniczne, Badania internetowe, Analiza wtórna ankieta Budowa kwestionariusza: ogólny format, format odpowiedzi, pytania warunkowe – tzw. przejście dalej, pytania tabelaryczne, kolejność pytań, instrukcje do kwestionariusza, Badania pilotażowe, Dystrybucja i zwroty, Monitorowanie zwrotów oraz wypełnionych ankiet, Listy przypominające

Jakościowe badania terenowe Możliwość obserwowania życia społecznego w jego naturalnym środowisku, Badania te są raczej jakościowe niż ilościowe, Rzadko kiedy tego typu badaniom towarzyszy precyzyjnie sformułowana hipoteza testowana w wyniku badań, częściej chodzi o zrozumienie toczącego się na oczach, a czasem przy uczestnictwie badacza procesu, Swoisty proces stałej obserwacji i rewidowania stanowisk w ramach dynamicznego procesu badawczego, Tematy szczególne dla tego rodzaju badań to: Działania zwyczajowe, Epizody – rozwód, Role – zawody, Związki – matka/syn, przyjaźń, Małe grupy, Organizacje formalne i nieformalne, Miejsca zamieszkania, Style życia, subkultury, światy społeczne np. przestępcy.

Jakościowe badania terenowe Rola obserwatora, Reaktywność badań w perspektywie postrzegania i pozycji badacza (obserwator, uczestnik, ukryta rola, czy ujawnienie realizacji badań), Stosunek do badanych, Teoria ugruntowana – systematyczne kodowanie danych i próba następnie budowania hipotez do badań ilościowych, Studium przypadku i metoda rozszerzonych przypadków (tzw. słabe punkty), Badania uczestniczące, Etapy i elementy badań jakościowych: Przygotowanie do pracy w terenie, Wywiady jakościowe (moderowana rozmowa), Grupy fokusowe – moderator/grupa (badania marketingowe, interakcje podczas zgłębiania określonego zagadnienia), Wymóg rejestracji wyników na bieżąco, względnie najszybciej jak to jest możliwe,

Jakościowe badania terenowe Zalety: Pogłębione rozumienie (idiograficzne), Elastyczność i zdolność do dostosowania się na bieżąco do zmieniających się okoliczności, Niskie koszty, Duża trafność ustaleń; Problemy: Mniejsza rzetelność, Niemożność opisu wielkich populacji, Kwestie etyczne ze względu na reaktywność tych badań

Badania niereaktywne Próba poznania rzeczywistości z dystansu bez celowego oddziaływania na nią. Badania bez wpływy na materiał badawczy przy wykorzystaniu technik zarówno jakościowych jak i ilościowych, Trzy podstawowe formy tego typu badań: Analiza treści, Analiza istniejących danych statystycznych, Analizy historyczne i porównawcze,

Badania niereaktywne Analiza treści Bada proces komunikowania się ludzi poprzez wytwory społeczne (procesy porozumiewania się oraz inne aspekty zachowań społecznych), Jednostki analizy to: słowa, akapity, książki, obrazy, filmy, orzeczenia, dokumenty itd. Wymagany jest tu proces kodowania/transformacji tzw. danych surowych na kategorie oparte na określonym schemacie pojęciowym (kodować można treści jawne i ukryte), Analiza w oparciu zarówno o techniki ilościowe i jakościowe, Zalety: oszczędność, bezpieczeństwo, i możliwość badania procesów trwających w czasie. Wady: ograniczenie to jakość pozostałego przekazu, problem z rzetelnością i trafnością. narządzie do badań protokołów

Badania ewaluacyjne Forma stosowanych badań społecznych, w ramach których głównym punktem zainteresowania jest ustalenie skutków interwencji społecznych, profilaktycznych i regulacyjnych itp. Ważne jest staranne wskazanie tematu (problemu), a zwłaszcza określenie kryteriów pomiaru i oceny sukcesu bądź porażki, (analiza bardzo często jednocześnie ilościowa i jakościowa) Odpowiadający za tego typu badania (badacz, czasem sam zlecający) musi starannie określić wyniki, dokonać pomiaru kontekstu eksperymentu, określić badaną interwencję i grupę docelową, zdecydować czy korzysta z istniejących mierników, czy określi nowe, Ważne jest także oszacowanie kosztów i korzyści interwencji, Wykorzystuje się tutaj: eksperymenty, względnie quasi-eksperymenty (badania szeregów czasowych oraz nierównoważne grupy kontrolne); Specyficzne problemy: etyczne, logistyczne – badamy bardzo często codzienne wydarzenia realnego życia, Problem sprzeczności wyników z oficjalnymi poglądami – szuflada, Wskaźniki społeczne jako instrumenty zrozumienia szerszych procesów społecznych, Modele symulacyjne – przewidywanie możliwych skutków.

Literatura John W.Creswell, Projektowanie badań naukowych. metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013; Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009 (PWN), David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009 (PWN), David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2012 (PWN), Krzysztof Tomasz Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000 (PWN), Red. Norman K. Denzim, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, Tom I i Tom II, Warszawa 2010 (PWN), Antoni Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa 2002 (Scholar), Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2012 (PWN), Tim Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010 (PWN), Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011 (PWN), Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2011 (PWN), Stefan Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2010 (PWN), Emile Durkheim, Zasady metody socjologicznej, Warszawa 1968 (PWN), Janina Błachut, Problemy związane z pomiarem przestępczości, Wolters Kluwer 2007 T.Kotarbiński, Traktat o dobrej robocie, PWN, Łódź 1957, Tegoż, O pojęciu metody (1957), (w:) Dzieła wszystkie, t. 2, Ossolineum, Wrocław 1993; K.Opałek, Problemy metodologiczne nauki prawa, Warszawa 1962; A.Podgórecki, Socjologia prawa, Warszawa 1962; P. Feyerabend, Against Method, 3rd ed. 1993 (ostatni reprint w 2009); polskie tłumaczenie: Przeciw metodzie, Wyd. Siedmiogród 2001; R. Rorty, Obiektywność, relatywizm i prawda, Wyd Aletheia 1999; R. Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, Wyd. W.A.B 2009; T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Wyd Aletheia 2009, T. Kuhn, Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, tł. i posłowiem opatrzył Stefan Amsterdamski, Warszawa 1985, PIW; M. Fucoult, Słowa i rzeczy, Wyd. słowo/obraz terytoria 2005; J. Derrida, De la grammatologie (O gramatologii, przeł. Bogdan Banasiak, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999), Tegoż, Marges de la philosophie (Marginesy filozofii, przeł. Adam Dziadek, Janusz Margański, Paweł Pieniążek, Wydawnictwo KR, Warszawa 2002);