Zmiany programów nauczania KIERUNEK LEKARSKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
1 System kształcenia na WETI w świetle nowego prawa o szkolnictwie wyższym i nowych standardów kształcenia Projekt Opracował: Krzysztof Goczyła.
Podyplomowe Studia Neurologopedii
Kadry Medyczne – Specjalizacje Lekarskie Lubelskie Centrum Zdrowia Publicznego w Lublinie kwiecień, 2008 r.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Utworzenie Kierunku Lekarskiego na Uniwersytecie Zielonogórskim
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Unikatowy model kształcenia na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Medycznego w Łodzi odpowiedzią na potrzeby gospodarki opartej na wiedzy.
KLASA MEDYCZNO – RATOWNICZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Organizacja i czasu trwania studiów dwustopniowych w zakresie nauk technicznych Prof. Antoni Tajduś Dwustopniowy system kształcenia, a wymiana międzynarodowa.
Wydział Prawa Kanonicznego UKSW OCENA EFEKTÓW REALIZOWANEGO PROCESU KSZTAŁCENIA Studia jednolite magisterskie Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie.
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
Ścieżka kariery zawodowej-
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Szkolenie specjalizacyjne lekarzy system modułowy
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Uniwersytet Rzeszowski
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie przyrody Przeznaczony dla studentów,
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
STUDENCI KIERUNKU LEKARSKIEGO I LEKARSKO-DENTYSTYCZNEGO W PROCESIE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2015 / 2016.
czerwiec 2015 Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Zajęcia fakultatywne Wydział Lekarski - Rok VI Semestr zimowy 2015/2016.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Prof. dr hab. med. Maciej Szmitkowski Konsultant Krajowy w Dziedzinie Diagnostyki Laboratoryjnej.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Prof. dr hab. n. med. Leszek Pączek Komisja Akredytacyjna Akademickich Uczelni Medycznych 1 Komisja Akredytacyjna Akademickich Uczelni Medycznych Standardy.
Instytut Kardiologii w Warszawie Czy potrzebna jest referencyjność szpitali akademickich i instytutów? Czy potrzebna jest referencyjność szpitali akademickich.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Dokument ten ma charakter informacyjny. Każdorazowo należy sprawdzić na stronie uczelni szczegółowe zasady rekrutacji.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jerzy Hennig, Dyrektor Ewa Wójtowicz Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Konferencja Opieka zdrowotna 2004 przekształcenia i zmiany Zasady zatrudniania polskich anestezjologów w krajach Unii Europejskiej Zasady zatrudniania.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Symulacje medyczne 11 kwietnia 2013 r. 12 marca 2014r Marek Kulus Prorektor ds. dydaktyczno-wychowawczych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2016 / 2017.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Kształcenie dualne.
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Konferencja Finasowanie i organizowanie ochrony zdrowia przez samorząd Marek Wójcik Związek Miast.
studia I stopnia, profil praktyczny studia inżynierskie
WYNIKI ANKIET EWALUACYJNYCH
Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Dokument ten ma charakter informacyjny.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Program nauczania dla zawodu
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
Zapis prezentacji:

Zmiany programów nauczania KIERUNEK LEKARSKI Mirosław Wielgoś I WYDZIAŁ LEKARSKI Warszawski Uniwersytet Medyczny

Nowelizacja Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym z 18 marca 2011 Krajowe Ramy Kwalifikacji – system służący do opisu i określenia kwalifikacji jakie student nabywa w czasie studiów Kwalifikacje – efekty kształcenia nabyte podczas toku studiów poświadczone dokumentem Efekty kształcenia – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji personalno-społecznych uzyskanych w procesie kształcenia Punkty ECTS – w systemie 0-1, przyznawane po zrealizowaniu przedmiotu i uzyskaniu zaliczenia Profil kształcenia – praktyczny, ogólnoakademicki

Standardy kształcenia dla kierunku lekarskiego

Standardy kształcenia dla kierunków lekarskich Studia jednolite magisterskie Kierunek mieści się w obszarze kształcenia z zakresu nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej Czas trwania – nie krócej niż 12 semestrów indywidualny tok studiów nie może skrócić czasu trwania studiów Liczba godzin nie mniejsza niż 5700 Liczba punktów ECTS 360 Profil praktyczny Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 W sprawie standardów kształcenia dla kierunków: lekarskiego……….

Moduły: z obszaru B Fizjologia z patofizjologią Biochemia z elementami chemii

Profil praktyczny Rozdz.2 §1 pkt.4 Rozdz.3 §8 pkt.5 Inne problemy związane z praktycznym profilem studiów: Brak konieczności prowadzenia badań naukowych Minimum kadrowe

Razem 195ECTS

A: Nauki morfologiczne 300 godzin, 25 ECTS Liczba godzin: 300, 30 ECTS Anatomia : 200 godzin – 20 ECTS W-40h, S-0h, C-160h Histologia z embriologią: 100 godzin – 10ECTS W-10h, S-30h, C-60h Przekroczenia: 0h,5 ECTS

B: Naukowe podstawy medycyny 525 godzin, 43 ECTS Liczba godzin: 570, 48 ECTS Biofizyka: 40 godzin, 3 ECTS (W-2h, S-2h, C-36h) Podstawy biologii molekularnej: 20 godzin, 2 ECTS (W-0h, S-10h, C-10h) Biochemia z elementami chemii: 220 godzin 19 ECTS (W-55h, S-65h, C-100) Fizjologia z patofizjologią: 220 godzin, 19 ECTS (W-40h, S-30h, C-150h) Cytofizjologia: 45 godzin, 3 ECTS (W-10h, S-10h, C-25h) Biostatystyka i informatyka: 25 godzin, 2 ECTS (W-4h, S-0h, C-21h) Przekroczenia: 45h, 5 ECTS

Dziennik Ustaw RP 5.06.2012 E. NAUKI KLINICZNE NIEZABIEGOWE w tym: choroby wewnętrzne E.W1, W7.- efekty w zakresie wiedzy E.U 1-38.- efekty w zakresie umiejętności A,B,C,D zamiast→ wejściówki VI rok studiów

Szczegółowe efekty kształcenia- przykład wg Dziennika Ustaw Naukowe podstawy medycyny Nauki kliniczne niezabiegowe biofizyka interna Rok nauczania II IV VI W zakresie wiedzy B.W1 Opisuje gospodarkę wodno- elektrolitową w układach biologicznych Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do E.W7. i) Zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo zasadowych…. W zakresie umiejętności B.U5. Określa pH roztworu i wpływ zmian pH na związki nieorganiczne E.U34. Monitoruje stan chorego zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami

Przedmioty niezabiegowe ECTS rok III IV V razem przedmiot ECTS pediatria 4 60 5 80 13 interna 90 8 120 21 neurologia   6 100 psychiatria /dziecięca/ 60 /20/ 6(4+2) dermatologia onkologia 2 30 3 Geriatria 40 Ch. zakaźne 45 rehabilitacja Diagn laboratoryjna 11 195  36 545  23 370  70

Choroby wewnętrzne Podział godzin PRZYKŁAD Choroby wewnętrzne Podział godzin rok łącznie w Semin/ warsztaty cwicz III 330 10 20 60 IV 80 40 V VI 240

Choroby wewnętrzne 330 240 570 21 16 poprzednio Nowy program przedmiot Rok III, IV, V Na VI roku Razem będzie przedmiotu interna 550 330 240 570 ECTS 21 16 rok III IV V VI interna 90 120 240 E ECTS 5 8 16

Rok IV, V liczba godzin rok studiów ECTS kardiologia 30 IV 2 nadciśnienie tętnicze choroby płuc alergologia gastroenterologia endokrynologia V choroby nerek reumatologia hematologia

Praktyczne nauczanie rok VI w klinikach lub oddziałach szpitalnych przedmiot Liczba tygodni Liczba godzin ECTS choroby wewnętrzne 8 240 16 pediatria 4 120 chirurgia ginekologia i położnictwo 2 60 psychiatria medycyna ratunkowa medycyna rodzinna w specjalności wybranej przez studenta 6 180 12 razem 30 900 Propozycja - inne przedmioty niż obowiązkowe na VI roku

Propozycja podziału zajęć przedmiot Liczba tygodni Liczba godzin Warsztaty Ćwiczenia choroby wewnętrzne 8 240 40 200* pediatria 4 120 20 100 chirurgia ginekologia i położnictwo 2 60 10 50 psychiatria medycyna ratunkowa medycyna rodzinna w specjalności wybranej przez studenta 6 180 30 150 razem 900 750 *Łączna liczba godzin seminariów i ćwiczeń w toku studiów nie ulegnie zmianie w stosunku do „dawnego” programu

Standardy kształcenia Podsumowanie Do dyspozycji Uczelni pozostaje 550 godzin (36 ECTS), które mogą być realizowane jako zajęcia obowiązkowe lub fakultatywne we wszystkich obszarach Zajęcia fakultatywne – nie mniej niż 5% łącznej liczby godzin – nie mniej niż 285 godzin Na fakultety 300 godzin z puli dodatkowej (20 ECTS, każde 30 godzin=2 ECTS)

Liczba tygodni/godzin/ECTS Praktyki wakacyjne Zakres Liczba tygodni/godzin/ECTS Propozycja /po roku/ Opieka nad chorym 4/ 120 /4 I Lecznictwo otwarte 3/90/3 II Pomoc doraźna 1/30/1 Choroby wewnętrzne 4/120/4 III Intensywna terapia 2/60/2 IV Pediatria Chirurgia V Ginekologia i położnictwo Razem 20/ 600/20

G st. G prop. G przek. ECTS st. ECTS prop. ECTS przek. A 300 25 30 5 B 525 570 45 43 48 C 595 70 44 1 D 240 330 90 12 18 6 E 1060 1170 110 65 66 F 900 905 50 G 100 113 13 VI rok 60 Łącznie 333 Pula dodatkowa 550 300 (F) 36 20 Praktyki 600 5700 5783 360 362

Podstawowe problemy przy konstruowaniu programu kształcenia Dobór przedmiotów (system modułowy) godzin i punktów ECTS zgodnie z obszarami kształcenia Liczba zajęć praktycznych odpowiednia do profilu/ ECTS w aspekcie profilu praktycznego wynika ze standardów kształcenia Egzekwowanie wiedzy i umiejętności zdobytych we wcześniejszych obszarach – nie powtarzanie treści nauczania Zapewnienie zajęć fakultatywnych Konieczność potwierdzenia nabytych umiejętności – dziennik nabytych umiejętności VI rok: 8 tygodni chorób wewnętrznych – konieczność rozdziału między kliniki „w specjalności wybranej przez studenta” – jednej? tej samej co narzucone? przedmioty teoretyczne? Konieczność odbywania zajęć praktycznych w małych grupach (2,3 osoby? – problemy finansowe, kadrowe Symulacje medyczne – nowe wyzwanie Egzaminy kroczące – systemy informatyczne

Dziękuję za uwagę!