Aldona Rumińska- Szalska oraz uczniowie kl. V SP. Nr 105 w Krakowie E-podręczniki w służbie Innym i w wieloaspektowym rozwoju ucznia Opracowanie: Aldona Rumińska- Szalska oraz uczniowie kl. V SP. Nr 105 w Krakowie
Temat projektu: Razem-to brzmi dumnie! Interdyscyplinarny, wieloaspektowy i wielopokoleniowy projekt edukacyjny realizowany w aspekcie korelacji wiedzy w klasie V integracyjnej SP nr 105 w Krakowie z wykorzystaniem e-podręczników
Motto: „Człowiek rodzi się stary, żeby stać się młody” Uczymy podtrzymywać młodość!
Cele działania projektowego: Wykorzystanie e-podręczników w pracy na rzecz Innych (osób starszych ze środowiska lokalnego, rodzin uczniów) oraz w rozwoju osobistym ucznia i nauczyciela; Kształtowanie dialogu oraz integracji pokoleniowej, prospołecznych postaw: szacunku, empatii, wrażliwości, pomocy- drogą min. działalności wolontaryjnej opartej na twórczej i ustawicznej edukacji oraz współpracy; Uświadamianie uczniom znaczenia integralności wiedzy nabywanej drogą metod (i środków) tradycyjnych, aktywizujących oraz współczesnej technologii informacyjnej UCZYĆ SIĘ BY BYĆ! UCZYĆ SIĘ BY MIEĆ! ŚWIADOMYM PASJĘ OTWARTYM ODWAGĘ ZMOTYWOWANYM ZAPAŁ TWÓRCZYM POMYSŁ ODPOWIEDZIALNYM WIEDZĘ, UMIEJĘTNOŚCI TYM KIMŚ ! TO COŚ !
Etapy życia człowieka Każdy wiek ma swój urok PRZYRODA https://www.epodreczniki.pl/reader/c/140167/v/26/t/student-canon/m/iZkF1X9zdH#iZkF1X9zdH_d5e509 zad.1,3.
Samotność ludzi starszych w poezji i prozie JĘZYK POLSKI „Ludzie starzy”- poezja ks. J. Twardowskiego „Kwiat kalafiora”- M. Musierowicz /fragm./
Moim zdaniem… dyskusja nt. samotności osób starszych W oparciu: https://www.epodreczniki.pl/preview/reader/w/153440/v/1/aggregate - ćw. iib.3, zad.dom.-pkt d.
Osoby starsze w malarstwie Plastyka https://www.epodreczniki.pl/preview/reader/w/152001/v/1/aggregate Dzieła sztuki nowożytnej: Caravagio- „Powołanie św. Mateusza”
ESD- „Eksperymentalny Sygnał Dobra” w na podst. „Kwiat kalafiora” M ESD- „Eksperymentalny Sygnał Dobra” w na podst. „Kwiat kalafiora” M. Musierowicz Sylwetka autorki książki Małgorzaty Musierowicz: https://www.epodreczniki.pl/reader/c/131144/v/44/t/student-canon/m/j00000000BB1v50#j00000000BB1v50_0000000J Analiza pomysłu „ESD” bohaterów książki, dyskusja https://www.epodreczniki.pl/reader/c/131144/v/44/t/student-canon/m/j00000000BB1v50#j00000000BB1v50_0000001E ćw. 3.1
Zaskoczyć Innych! Nasz ranking pomysłów „ESD” Godz. wychowawcza W oparciu o: https://www.epodreczniki.pl/reader/c/131144/v/44/t/student-canon/m/j00000000BB1v50#j00000000BB1v50_0000001E, ćw. 3.2
Eksperymentalny Sygnał Dobra… pora usłyszeć Eksperymentalny Sygnał Dobra… pora usłyszeć! - prezentacja pracy grupowej
Nasz klasowy „ESD” w praktyce Wysyłamy uśmiech przechodniom Mówimy: „dzień dobry” Zliczamy osoby ustępujące miejsce starszym w tramwaju
Relacja i sprawozdanie z eksperymentu Matematycznie, czyli ilościowo to i owo… 2.2.1. Przypomnienie wiadomości o ułamkach, ułamek jako część całości min.: (film,zad.4,5) http://www.epodreczniki.pl/reader/c/128788/v/latest/t/student-canon/m/iHR1TKrsXX 2.2.2.Skracanie ułamków min. zad. 10,11. http://www.epodreczniki.pl/reader/c/128788/v/14/t/student-canon/m/iwffaXbGtB#iwffaXbGtB_d5e368
Zadania tekstowe: http://www. epodreczniki
Przyjazna e-dukacja W oparciu: https://www.epodreczniki.pl/reader/c/128788/v/latest/t/student-canon/m/iHR1TKrsXX http://www.epodreczniki.pl/reader/c/128788/v/latest/t/student-canon/m/iHR1TKrsXX#iHR1TKrsXX_d5e234 http://www.epodreczniki.pl/reader/c/128788/v/latest/t/student-canon/m/iHR1TKrsXX#iHR1TKrsXX_d5e315
Humanistycznie, czyli jakosciowo i refleksyjnie Redagujemy sprawozdanie z eksperymentu W oparciu: https://www.epodreczniki.pl/reader/c/221804/v/11/t/student-canon/m/j0000008YCB5v9 (Zapamiętaj)
Działamy Razem! (współpraca z gimnazjalistami) Komputerowe podboje dla Seniorów (min. E-podręczniki dla dziadków i wnuków! Wspólna edukacja)
Wieczornica historyczno-literacko artystyczna Wspomnień czas… m.in.: https://www.epodreczniki.pl/reader/c/142028/v/latest/t/student-canon/m/j000000047B2v15 -w oparciu o fragm. Julian Tuwim, Mieszkańcy [w:] Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław 1986, s. 148-149. https://www.epodreczniki.pl/reader/c/142028/v/15/t/student-canon/m/j00000004AB2v15#j00000004AB2v15_00000009
Dzień Seniora! Wiersz W. Woroszylskiego: „Czas miłości”, czyta: B. Woźny https://www.epodreczniki.pl/reader/c/184889/v/latest/t/student-canon/m/j00000081ZB4v22
CEL! ŚRODEK! PAL! Jak realizować cele? Godz. wychowawcza, prowadzenie: uczniowie, nauczyciel Jak realizować cele? https://www.epodreczniki.pl/preview/reader/w/149965/v/1/aggregate
Na drodze do celu
Zebraniowo… Dla Rodziców: „Skuteczne uczenie się”- Sukces w naszych rękach! E-podręczniki- pomoc i atrakcja w pracy w domu, szkole i nie tylko… Zapoznanie Rodziców z pracą w oparciu Prezentacja pracy z uczniami w oparciu o e-podręczniki o-e-podręczniki
Refleksyjnie Uczniowie i Rodzice o e-podręcznikach Zdaniem Uczniów: „E- podręczniki to wspaniały pomysł, chciałabym, żeby były takie lekcje”– /Martyna/ „E- podręczniki podobają mi się, dlatego, że są fajne filmiki edukacyjne i można pracować na tabletach” - /Oskar G./ „Można więcej się nauczyć”- /Kamila/, /Wiktoria/ „Mniej piszemy! Są filmiki!- /Antoś/ „Podoba mi się!” - /Oskar K/ „Na stronie e-podręczniki są ciekawe filmy, to mi się podoba” – /Damian/ „Inne przygotowanie lekcji” – /Hubert/ 60 - ELEKTRONIKI 35 - ZABAWY 5 - LEKCJI /Remik/ 100 100 100
„Takie podręczniki wiążą się z rozwojem, a postęp jest nieunikniony! Zdaniem Rodziców: „Lekcje bardziej atrakcyjne” „Dzieciom się podoba!” „Takie podręczniki wiążą się z rozwojem, a postęp jest nieunikniony! „Jest to pomysł na lekcję” „Popieram!” Zdaniem Nauczyciela: „Nie idziemy za modą, trendem w edukacji i wychowaniu. Podążamy za tym co służy i nie nuży, co wspomaga, równoważy i uzupełnia stosowane metody i środki nauczania z szacunkiem do każdej i każdego z nich. Praca z e-podręcznikami jest istotnym ogniwem w procesie: edukacji, wychowania oraz terapii, nauki w szkole, w domu oraz środowisku. Wywołany efekt „acha”, „super”, „działam”, „chcę” u uczniów niech trwa jak najdłużej”.