regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Prezentacja wyników badań
Pełnosprawny Student VI
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Zarządzanie finansami w NGO
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Najważniejsze prace legislacyjne dotyczące problematyki społeczeństwa informacyjnego zakończone w 2001 r. Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów.
Praktyki zagraniczne IAESTE
Rozszerzenie grupy odbiorców dotacji
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Uniwersytet Warszawski
Rejestr Zakładów Opieki Zdrowotnej Jak z niego korzystać
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Niepubliczne przedszkola I inne formy wychowania przedszkolnego
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Pełnosprawny Student VIII
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Wsparcie osób nieposiadających orzeczenia Kontekst prawny Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
„Monitoring obywatelski Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami” Anna Rdest Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Nagroda Prezesa Rady Ministrów (Rozporządzenia PRM z z dnia 27 sierpnia 2004 r. ) 1)wyróżnione rozprawy doktorskie dla osób, którym został nadany stopień.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. Projekt zwiększenia dotacji na zadania związane z kształceniem osób z niepełnosprawnościami Aleksander.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Dostępność informacji dla osób z niepełnosprawnościami Mikołaj Rotnicki Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Ustawa oczami praktyków
Zapis prezentacji:

regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. Raport z analizy regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów do wymogów stawianych przez nowelizację Ustawy prawo o szkolnictwie wyższym Kinga Dumnicka

USTAWA z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U USTAWA z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) Art. 13. 1. Podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są: 9) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.

Art. 162. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia, warunki, jakim muszą odpowiadać postanowienia regulaminu studiów w uczelniach, uwzględniając: 6) warunki właściwej realizacji procesu dydaktycznego, z uwzględnieniem szczególnych potrzeb studentów będących osobami niepełnosprawnymi.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 19 lipca 2011 r. w sprawie warunków, jakim muszą odpowiadać postanowienia regulaminu studiów w uczelniach § 2. Regulamin studiów określa sposób dostosowania organizacji i właściwej realizacji procesu dydaktycznego do szczególnych potrzeb studentów będących osobami niepełnosprawnymi, w tym dostosowania warunków odbywania studiów do rodzaju niepełnosprawności.

W ramach projektu współfinansowanego ze środków Fundacji im W ramach projektu współfinansowanego ze środków Fundacji im. Stefana Batorego FIRR przeprowadził analizę regulaminów wszystkich uczelni publicznych i niepublicznych w Polsce, pod kątem dostosowania zapisów regulaminów do wymogów stawianych przez nowelizację Ustawy prawo o szkolnictwie wyższym w kontekście studentów niepełnosprawnych.

Zakres badania regulaminów Ogólny zapis informujący o zobowiązaniach organów uczelni do zapewniania studentom niepełnosprawnym pełnego dostępu do edukacji uniwersyteckiej Dostosowanie materiałów Dostosowanie warunków odbywania zajęć Forma egzaminu Indywidualna Organizacja Studiów Dodatkowe wsparcie Dodatkowe zajęcia dydaktyczne (wspierające) Pomoc materialna

Zestawienie wyników badania Badanie, mające na celu określenie poziomu zgodności zapisów regulaminów uczelnianych z nakładanymi przez ustawę wymogami, przeprowadzone zostało na grupie 432 uczelni publicznych i niepublicznych (zgodnie z listą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego).

Ilość zbadanych uczelni: 432 (niepubliczne: 337, publiczne i PWSZ: 95) Brak dostępu do regulaminu: 161 (niepubliczne: 158, publiczne i PWSZ: 3) Regulamin zawiera ogólny zapis o ON: 175 (niepubliczne: 96, publiczne i PWSZ: 79) Regulamin nie zawiera ogólnego zapisu o ON: 96 (niepubliczne: 83, publiczne i PWSZ: 13)

Regulamin nie zawiera ogólnego zapisu o ON Regulamin zawiera zapis ogólny o ON Brak dostępu do regulaminu

Podsumowanie: -blisko 1/4 uczelni w momencie prowadzenia badania nie spełniała wymogów ustawowych w zakresie dostosowania zapisów regulaminu; -ponad 1/3 poddanych badaniu uczelni nie udostępniała swojego regulaminu na stronie internetowej; -regulamin zamieszczany jest w formie niedostępnego dla ON dokumentu pdf/jpg;

zazwyczaj respektowaną zasadą jest, że uczelnia stwarza studentom niepełnosprawnym możliwość odbywania studiów wg Indywidualnej Organizacji Studiów, przesunięcia terminu egzaminu w uzasadnionych przypadkach i uznaje nieobecność na egzaminie za usprawiedliwioną, a w razie potrzeby przedłuża studentowi sesję egzaminacyjną.

Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Dziękuję za uwagę Kinga Dumnicka Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego kinga.dumnicka@firr.org.pl Tel. 663 000 035 Konferencja pod Honorowym Patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rzecznika Praw Absolwenta oraz Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym ze środków PFRON będących w dyspozycji Województwa Małopolskiego. Patroni honorowi: Partner: Patroni medialni: