Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Digitalizacja druków w Polsce
Advertisements

Outsourcing IT –– wybrane aspekty prawne
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA W TRANSFERZE TECHNOLOGII
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Za każdy produkt materialny, za wszystko co kupujemy, a także za każdą usługę trzeba zapłacić. Trzeba przecież zapłacić wytwórcy za jego pracę, zwrócić.
Własność intelektualna (WIPO/OMPI)
Biblioteki naukowe wobec ustawy o prawie autorskim po implementacji przepisów UE Bolesław Howorka.
Ochrona Praw Autorskich
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Regulamin dotyczący zasad ochrony i komercjalizacji dóbr niematerialnych w Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim w Olsztynie -uchwalony przez Senat
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
Ochrona własności intelektualnej
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Prawa pokrewne wydawców
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
Ochrona własności intelektualnej
WARSZTATY REFORMA PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Prawo autorskie w szkole
Prawo Własności Intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
ZADANIA DO WYKONANIA W KADENCJI sformalizowanie statusu KDBSW (porozumienie, afiliacja przy KRASPie ???), zmiana nazwy Konferencji (???), nowelizacja.
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Legalne pobieranie plików z internetu
Zasady stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM
Pracownicze dane osobowe
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Kawa na ławę o prawie autorskim
-ZBYWALNE / NIEZBYWALNE ? -CZY MOŻNA SIĘ ICH ZRZEC ? -CZY SĄ OGRANICZONE CZASOWO ? AUTORSKIE PRAWA OSOBISTE versus AUTORSKIE PRAWA MAJĄTKOWE.
Akademicka Biblioteka Cyfrowa - KRAKÓW przykład realizacji idei Open Access Ewa Dobrzyńska-Lankosz AGH w Krakowie, Biblioteka Główna Open Access kluczem.
Grupa II KW OG IS OK Kwog is ok ;).  Autorskie prawa majątkowe jest to zespół uprawnień, jakie przysługują twórcy utworu, ze szczególnym uwzględnieniem.
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona baz danych.
PRAWA POKREWNE.
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste i majątkowe, Dozwolony użytek
Ochrona praw autorskich i innych Prawa pokrewne
Licencje komputerowe i ich podziały.. Spis treści 1.Co to jest licencja? 2.Podstawowe rodzaje licencji: a.Licencje niewyłączne b.Licencje wyłączne c.Sublicencje.
Prawa autorskie – PRAKTYCZNY PRZEWODNIK
Zapis prezentacji:

Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich Pełnosprawny Student III Kraków, 16-17 września 2009 r. Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich dr Justyna Ożegalska-Trybalska Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ

Źródła prawa ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4 lutego 1994 r. dyrektywa z 22 maja 2001 r., 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i praw pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym

Przedmiot ochrony Utwory 2) Przedmioty praw pokrewnych utwory literackie, naukowe, programy komputerowe, bazy danych. 2) Przedmioty praw pokrewnych artystyczne wykonania, fonogramy, wideogramy, nadania stacji radiowych i telewizyjnych pierwsze wydania, wydania naukowe i krytyczne (tzw. prawa pokrewne wydawców)   3

Utwory powstające w szkołach wyższych utwory tworzone przez pracowników (naukowych/nienaukowych) szkół wyższych: w sferze naukowej: raporty, opinie, artykuły, ekspertyzy, referaty konferencyjne (szkoły artystyczne: obrazy, rzeźby), doktoraty, habilitacje, monografie w sferze edukacyjnej: egzaminy (testy dla studentów, kazusy), prezentacje, skrypty, zbiory testów na egzaminy wstępne w sferze administracyjnej/organizacyjnej: zarządzenia, statuty, recenzje (prac magisterskich, prac doktorskich, rozpraw habilitacyjnych), strona www uczelni   4

Utwory powstające w szkołach wyższych problem kwalifikowania niektórych materiałów, opracowań przygotowywanych przez pracowników szkół wyższych jako dokumentów lub materiałów urzędowych w rozumieniu art. 4 pr.aut. np: zarządzeń władz uczelni (rozporządzenia rektora) zarządzeń organów uczelni (uchwały senatu, uchwały rady wydziału) 5

Utwory powstające w szkołach wyższych utwory tworzone przez studentów szkół wyższych: prace licencjackie prace magisterskie prace doktorskie 6

Podmiot praw autorskich Uczelnia jako podmiot uprawniony z tytułu prawa autorskiego: uprawnienia uczelni jako pracodawcy – art. 12 pr. aut. uprawnienia uczelni w stosunku do utworów naukowych pracowników - art. 14 pr. aut. relacja pomiędzy regulacją z art. 12 i 14 pr. aut. uprawnienia uczelni w stosunku do prac dyplomowych studentów na podstawie art. 15a pr.aut. 7

Treść prawa autorskiego autorskie prawa osobiste (art. 16 pr.aut.) autorskie prawa majątkowe (art. 17 i art. 50 pr.aut.)

Autorskie prawa osobiste prawo do: autorstwa utworu oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem lub udostępniania go anonimowo nienaruszalności treści i formy oraz jego rzetelnego wykorzystania decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności nadzoru nad sposobem korzystania z utworu nieograniczone w czasie niezbywalne

Ochrona autorskich praw osobistych w procesie digitalizacji oznaczenie autorstwa metki elektroniczne zachowanie nienaruszalności treści i formy utworu

Autorskie prawa majątkowe treść prawa - wyłączne prawo do: korzystania z utworu wynagrodzenia za korzystanie rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji pola eksploatacji a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu (wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu cyfrowego, techniką cyfrową) b) w zakresie obrotu oryginałem lub egzemplarzem, na którym utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie, najem), c) w zakresie rozpowszechnienia utworu (publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie, nadawanie, udostępnienie za pośrednictwem Internetu).

Digitalizacja utworów i korzystanie z elektronicznych wersji utworów digitalizacja to forma zwielokrotnienia utworu! co do zasady, w okresie trwania autorskich praw majątkowych digitalizacja, rozpowszechnianie i udostępnianie wersji elektronicznych utworów wymaga zgody podmiotu uprawnionego (twórca, wydawca) z tytułu autorskich praw czas trwania autorskich praw majątkowych – czas życia twórcy + 70 lat od jego śmierci

Digitalizacja utworów i korzystanie z elektronicznych wersji utworów Podstawa prawna korzystania z utworów przez uczelnie (w tym dokonania digitalizacji utworu, udostępniania w elektronicznych zbiorach, bazach uczelni, udostępniania za pomocą Internetu): umowa z uprawnionym z tytułu praw autorskich (licencyjna, przenosząca prawa) przepisy dotyczące dozwolonego użytku wewnętrzne regulacje jednostki naukowej (np. Rozporządzenia Rektora UJ nr 45 w sprawie elektronicznej bazy danych prac dyplomowych i rozpraw doktorskich)

Digitalizacja utworów i korzystanie z elektronicznych wersji utworów Rozporządzenia Rektora UJ nr 45 w sprawie elektronicznej bazy danych prac dyplomowych i rozpraw doktorskich domniemanie udzielenia UJ (w momencie przekazania wersji elektronicznej pracy) nieodpłatnej licencji niewyłącznej na umieszczenie pracy w wersji elektronicznej w bazie oraz jej zwielokrotnianie i udostępnianie w formie elektronicznej w zakresie koniecznym dla weryfikacji autorstwa tej pracy i ochrony przed przywłaszczaniem jej autorstwa zobowiązuje się do przechowywania pracy w postaci niezmienionej i z poszanowaniem praw osobistych twórcy możliwość udzielenia UJ w formie pisemnej, nieodpłatnej licencji niewyłącznej do korzystania z pracy bez ograniczeń czasowych i terytorialnych w zakresie: zwielokrotnienia w formie elektronicznej udostępnienia w Internecie

Digitalizacja utworów przed upływem autorskich praw majątkowych możliwość dokonania digitalizacji bez zgody uprawnionego z tytułu praw autorskich w zakresie dozwolonego użytku (osobistego lub publicznego) art. 23 pr.aut. (dozwolony użytek osobisty) art. 27 pr.aut. (licencja dla instytucji naukowych i oświatowych) art. 28 pr.aut (licencja dla bibliotek) art. 30 pt.aut (licencja dla archiwów, ośrodków dokumentacji) art. 33¹ pr.aut. (licencja na rzecz osób niepełnosprawnych)

Licencja dla bibliotek – art. 28 ust. 1 pr.aut udostępnianie egzemplarzy utworów rozpowszechnionych brak podstaw do dokonywania internetowych wypożyczeń cyfrowych wersji utworów on line! możliwość dokonywania udostępnień zbiorów elektronicznych na podstawie umów między biblioteką a twórcami/wydawcami)

Licencja dla bibliotek – art. 28 ust. 2 pr.aut sporządzania lub zlecania sporządzania egzemplarzy rozpowszechnionych utworów w celu uzupełnienia, zachowania lub ochrony własnych zbiorów problem dopuszczalności globalnej retrodygitalizacji zabiorów analogowych biblioteki na potrzeby tworzenia zbiorów w wersji elektronicznej, a następnie udostępniania takich zbiorów na zasadach określonych w art. 28 ust.3 pr.aut

Licencja dla bibliotek – art. 28 udostępniania zbiorów dla celów badawczych lub poznawczych za pośrednictwem końcówek systemu informatycznego (terminali) znajdujących się na terenie tych jednostek - brak podstaw do udostępniania elektronicznych wersji utworów w ogólnodostępnych sieciach komputerowych, nawet przy ograniczeniu kręgu osób korzystających z zasobów do czytelników posługujących się indywidualnymi hasłami dostępu do zbiorów biblioteki.

Korzystanie z utworów dla dobra studentów niepełnosprawnych - art Korzystanie z utworów dla dobra studentów niepełnosprawnych - art. 33¹ pr.aut. Możliwość korzystania z utworów przez uczelnie dla dobra studentów niepełnosprawnych po warunkiem, że: utwór został rozpowszechniony problem „rozpowszechnienia”: utworów rozpowszechnianych w trakcie zamkniętych zajęć (np. ćwiczeń) prac magisterskich, dyplomowych przekazanych przez twórców do biblioteki korzystanie nie ma zarobkowego charakteru odnosi się bezpośrednio do upośledzenia i jest podejmowane w zakresie wynikającym z natury upośledzenia

Korzystanie z utworów dla dobra studentów niepełnosprawnych - art Korzystanie z utworów dla dobra studentów niepełnosprawnych - art. 33¹ pr.aut. przygotowywanie i udostępnianie materiałów dydaktycznych dla osób niepełnosprawnych w formie elektronicznej tworzenie elektronicznych zbiorów utworów (literatury, podręczników, wykładów) dla niepełnosprawnych studentów wymiana zbiorów elektronicznych z zasobami dla studentów niepełnosprawnych z innymi uczelniami, instytucjami itp

Digitalizacja i korzystanie z utworów po upływie autorskich praw majątkowych na dokonanie digitalizacji, wprowadzenie do obrotu egzemplarzy zdigitalizowanych utworów nie jest wymagana zgoda podmiotu uprawnionego możliwość tworzenia przez instytucję naukową biblioteki cyfrowej, w której udostępniane będą utwory, co do których wygasły autorskie prawa majątkowe obowiązek wniesienia opłat na rzecz Funduszu Promocji Twórczości

Konferencja pod patronatem: Dziękuję za uwagę Justyna Ożegalska-Trybalska Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ ul. Kanonicza 14, 31-002 Kraków tel: 012 422 74 22 e-mail: ozeg@wp.pl, j.ozegalska-trybalska@uj.edu.pl Konferencja pod patronatem: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. dr hab. Barbary Kudryckiej Konferencja jest współfinansowana ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych