Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ochrona własności intelektualnej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ochrona własności intelektualnej"— Zapis prezentacji:

1 Ochrona własności intelektualnej
Wykład 5

2 Dozwolony użytek publiczny i osobisty c.d.

3 Dozwolony użytek w sferze nadawania utworu
Organizacjom radiowym i telewizyjnym wolno przy pomocy własnych środków i dla własnych nadań utrwalać utwory w celu zgodnego z prawem korzystania z nich. Utrwalenia te powinny być zniszczone w terminie miesiąca od dnia wygaśnięcia uprawnienia do nadania utworu. Nie dotyczy to utrwaleń dokonanych przy przygotowywaniu własnych audycji i programów mających wyjątkowy charakter dokumentalny, i które zostaną umieszczone w archiwum.

4 Dozwolony użytek w sferze nadawania utworu
Dopuszczalne utrwalenie nadania Sporządzenie za pomocą własnych środków Dla własnych nadań W celu zgodnego z prawem korzystania

5 Prawo reemisji kablowej
Wolno rozpowszechniać za pomocą anteny zbiorowej oraz sieci kablowej utwory nadawane przez inną organizację radiową lub telewizyjną drogą satelitarną albo naziemną, jeżeli następuje to w ramach równoczesnego, integralnego i nieodpłatnego rozpowszechniania programów radiowych lub telewizyjnych i przeznaczone jest do oznaczonego grona odbiorców znajdujących się w jednym budynku lub w domach jednorodzinnych obejmujących do 50 gospodarstw domowych.

6 Publiczny odbiór nadawanych utworów
Posiadacze urządzeń służących do odbioru programu radiowego lub telewizyjnego mogą za ich pomocą odbierać nadawane utwory, choćby urządzenia te były umieszczone w miejscu ogólnie dostępnym, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych.

7 Dozwolony użytek w zakresie wykonania utworu
Wolno nieodpłatnie wykonywać publicznie rozpowszechnione utwory podczas ceremonii religijnych, imprez szkolnych i akademickich lub oficjalnych uroczystości państwowych, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie pośrednio lub bezpośrednio korzyści majątkowych i artyści wykonawcy nie otrzymują wynagrodzenia, z wyłączeniem imprez reklamowych, promocyjnych lub wyborczych.

8 Dozwolony użytek w zakresie wykonania utworu
Przesłanki nieodpłatnego wykonywania publicznie rozpowszechnionych utworów Zakres przedmiotowy Ceremonie religijne Imprezy szkolne i akademickie Uroczystości państwowe Brak korzyści majątkowych Wykonawcy nie otrzymują wynagrodzenia

9 Dozwolony użytek utworów plastycznych
Uprawnienia ograniczające monopol autorski twórcy dzieła plastycznego W zakresie publicznego wystawiania W zakresie rozpowszechniania

10 Publiczne wystawienie oryginału utworu plastycznego
Właściciel egzemplarza utworu plastycznego może go wystawiać publicznie, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych

11 Rozpowszechnianie utworu plastycznego
utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub w ogrodach Nie ma ograniczeń odnośnie celu dozwolonego, może to być nawet cel zarobkowy

12 Rozpowszechnianie utworu plastycznego
utwory wystawione w publicznie dostępnych zbiorach, takich jak muzea, galerie, sale wystawowe, zakres dozwolonego użytku ograniczony jest do katalogów i wydawnictw publikowanych dla promocji tych utworów, a także do sprawozdań o aktualnych wydarzeniach w prasie i telewizji, jednakże w granicach uzasadnionych celem informacji;

13 Rozpowszechnianie utworu plastycznego
Utwory wystawione w encyklopediach i atlasach Wymóg uzyskania zezwolenia twórcy na rozpowszechnianie Jeżeli nawiązanie porozumienia z twórcą celem uzyskania jego zezwolenia napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody dopuszcza się rozpowszechnianie bez zezwolenia. Twórcy przysługuje wówczas prawo do wynagrodzenia.

14 Dozwolony użytek utworu w celach państwowych
Wolno korzystać z utworów dla celów bezpieczeństwa publicznego lub na potrzeby postępowań administracyjnych, sądowych lub prawodawczych oraz sprawozdań z tych postępowań. Chodzi o cytowanie fragmentów pism stron procesowych, ich uzasadnień, treści orzeczeń sądowych bądź organów administracji publicznej.

15 Dozwolony użytek utworu w celach gospodarczych
Obejmuje cztery główne uprawnienia Przejściowe i incydentalne zwielokrotnianie W celu reklamowym Przy prezentacji sprzętu Przy budowie i remoncie obiektu budowlanego

16 Dozwolony użytek utworu dla dobra osób niepełnosprawnych
Wolno korzystać z już rozpowszechnionych utworów dla dobra osób niepełnosprawnych, jeżeli to korzystnie odnosi się bezpośrednio do ich upośledzenia, nie ma zarobkowego charakteru i jest podejmowane w rozmiarze wynikającym z natury upośledzenia.

17 Prawo cytatu Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości. Umożliwia wykorzystywać cudzą twórczość w działalności naukowej, dydaktycznej, publicystycznej oraz artystycznej. Ustawodawca nie precyzuje rozmiarów dozwolonego cytatu, nie jest możliwe ustalenie ogólnych kryteriów określających dozwoloną proporcję między dziełem a zamieszczonym w nim cytatem.

18 Cechy charakterystyczne dozwolonego cytatu
Powiązanie utworu z własną twórczością osoby cytującej Realizacja ustawowo określonego celu wykorzystania cytatu: wyjaśnianie, analiza krytyczna, nauczanie lub prawa gatunku twórczości Odpowiednia proporcja miedzy rozmiarem cytatu a utworu przejmującego Powołanie twórcy i źródła zapożyczenia

19 Sposób powoływania literatury w przypisach - przykłady
Gdy pozycja cytowana jest po raz pierwszy należy podać pierwszą literę imienia oraz nazwisko, tytuł (kursywa), miejsce i rok wydania, strona J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie, Warszawa 2010, s. 13. Jeżeli pozycja jest cytowana kolejny raz, należy podać pierwszą literę imienia oraz nazwiska, kawałek tytułu (kursywa), op. cit., strona. J. Barta, R. Markiewicz, Prawo… , op. cit., s. 28. Jeżeli w książce będzie tylko jedna pozycja danego autora należy podać pierwszą literę imienia oraz nazwisko, op. cit., strona J. Barta, R. Markiewicz, op. cit., s. 33.

20 Zasady korzystania z dozwolonego użytku
Z utworów w granicach dozwolonego użytku można korzystać pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła. Podanie twórcy i źródła powinno uwzględniać istniejące możliwości. Twórcy nie przysługuje prawo do wynagrodzenia, chyba że ustawa stanowi inaczej.

21 Zasady korzystania z dozwolonego użytku
Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy. Normalne korzystanie z utworu – oznacza taka jego eksploatacje, która w przeciętnych warunkach przynosi autorowi określony dochód. Słuszne interesy twórcy – obejmują jego interesy majątkowe, w tym prawo do wynagrodzenia, jak i niemajątkowe, m.in. Uprawnienia związane z zachowaniem integralności dzieła bądź rzetelnego jego wykorzystania.

22 W ramach instytucji licencji ustawowej:
organizacjom radiowym i telewizyjnym wolno nadawać opublikowane drobne utwory muzyczne, słowne i słowno-muzyczne wyłącznie na podstawie umowy zawartej z organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, chyba że prawo do nadania utworów zamówionych przez organizację radiową lub telewizyjną przysługuje jej na podstawie odrębnej umowy; przy czym twórca może w umowie z organizacją radiową lub telewizyjną zrzec się pośrednictwa organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi – takie zrzeczenie wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. operatorom sieci kablowych wolno reemitować w sieciach kablowych utwory nadawane w programach organizacji radiowych i telewizyjnych wyłącznie na podstawie umowy zawartej z właściwą organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.


Pobierz ppt "Ochrona własności intelektualnej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google