Agnieszka Zych Biblioteka Główna Akademii Górniczo Hutniczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

Wybrane platformy e-learningowe
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Dr inż. Magdalena Jabłońska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
Prezentacja wyników badań
Prezentacja Organizacja informacji o zasobach w katalogu komputerowym
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Poradnik dla wyższych uczelni
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Internet w pracy bibliotekarza
Propozycje działań na rzecz jakości kształcenia przygotowane przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie Raportu z drugiej Ogólnouniwersyteckiej.
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Technicznych i Handlowych w Bielsku-Białej Szkolenie biblioteczne.
Główne cele i zadania Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach określa Statut zatwierdzony decyzją Zarządu Województwa Świętokrzyskiego i Świętokrzyskiego.
Nowa norma ISO 11620: 2008 Information and documentation – Library performance indicators Ewa Głowacka IINiB UMK.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Biblioteka Główna Akademii Morskiej w Szczecinie
Wzmacnianie ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej Warsztaty szkoleniowe, Akademia Górniczo – Hutnicza w Krakowie, września 2007.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Ewa Dobrzyńska-Lankosz BG AGH
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SPECYFIKA PRACY BIBLIOTEKARZA UCZELNI ARTYSTYCZNEJ W OPINII CZYTELNIKÓW – PRACOWNIK MERYTORYCZNY, DORADCA CZY PRZYJACIEL? mgr Sławomir Sobczyk Biblioteka.
BIBLIOTEKA UNIWERSYTETU ZIELONOGÓRSKIEGO. Politechnika Zielonogórska Wyższa Szkoła Pedagogiczna UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI Utworzony został 1września 2001.
Opracowała Romana Stąsiek Wnętrze naszej biblioteki:
w kategorii obiekty użyteczności publicznej
Agnieszka Leszyńska cBN POLONA
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Program pilotażowy Aktywny samorząd. OBSZARY WSPARCIA A oprzyrządowanie samochodu B1 specjalistyczny sprzęt komputerowy B2 urządzenie lektorskie B3 urządzenie.
Czy nowa struktura zwiększy popularność biblioteki?
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych września 2008 | Świnoujście Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja wspomagania szkół
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Pełnosprawny Student VIII
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Nowe trudności i nowe wyzwania dla bibliotek Jacek Przygodzki Politechnika Warszawska Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Instytut Techniki Cieplnej.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
Dr Artur Jazdon Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu Problematyka organizacji zasobów w nowoczesnej bibliotece akademickiej.
WSPÓŁPRACA BIBLIOTEK NAUKOWYCH MIASTA POZNANIA – doświadczenia i projekty Artur Jazdon Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. Akademicka Biblioteka Cyfrowa Międzyuczelniana biblioteka materiałów dostępnych w wersjach elektronicznych.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Badanie satysfakcji studentów PWSZ w Skierniewicach 2016
Pełnosprawny Student III
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Organizacja systemu wsparcia na poziomie ponaduczelnianym
Agnieszka Zych Biblioteka Główna Akademii Górniczo Hutniczej
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Modele wsparcia uczelni w celu zwiększenia ich dostępności  dla osób z niepełnosprawnościami
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Czy mój serwis internetowy jest dostępny dla wszystkich?
Zapis prezentacji:

Agnieszka Zych Biblioteka Główna Akademii Górniczo Hutniczej Pełnosprawny Student III Kraków, 16-17 września 2009 r. BIBLIOTEKI UCZELNI TECHNICZNYCH WSPIERAJĄCE PROCES KSZTAŁCENIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH na przykładzie Biblioteki Głównej AGH Agnieszka Zych Biblioteka Główna Akademii Górniczo Hutniczej

Podręczniki, w których dominują wzory matematyczno-fizyczno-chemiczne. UCZELNIE TECHNICZNE – cechy charakterystyczne mające konsekwencje w pracy ze studentem niepełnosprawnym Podręczniki, w których dominują wzory matematyczno-fizyczno-chemiczne. Język techniczny, terminologia techniczna ściśle związana z danym wydziałem, specjalizacją. Zajęcia w laboratorium. Praktyki w terenie.  

Biblioteka Główna AGH wspierająca działania Akademii Górniczo-Hutniczej jako uczelni przyjaznej osobom niepełnosprawnym Studenci niepełnosprawni studiów stacjonarnych AGH Rok Ogółem Niesłyszący i słabosłyszący Niewidomi i słabowidzący Z dysfunkcja narządów ruchu Inne rodzaje niesprawności chodzący niechodzący 2005 206 10 13 30 2 151 2006 200 16 14 7 133 2007 227 9 15 35 3 165 2008 278 19 29 55 5 170 Studenci niepełnosprawni studiów niestacjonarnych AGH 37 4 24 57 42 68 56 73

WZAJEMNE UZUPEŁNIANIE DZIAŁAŃ. Współpraca z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych (ON) AGH i Uczelnianym Centrum Informatycznym (UCI) WZAJEMNE UZUPEŁNIANIE DZIAŁAŃ. Ustalanie jasnych reguł - wypracowywanie ścieżki działań. Szukanie najlepszych rozwiązań. Spotkania mające na celu ustalenie wspólnych działań – kierunek, podział i zakres zadań. Projekt Biblioteki Cyfrowej dostępnej dla osób niewidomych i słabowidzących – w trakcie przygotowywania.

POTRZEBNE SĄ DZIAŁANIA Współpraca z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych AGH i Uczelnianym Centrum Informatycznym c.d. POTRZEBNE SĄ DZIAŁANIA SPÓJNE, SYSTEMATYCZNE I KOMPLEKSOWE

Biblioteki Uczelni technicznych jako integralna część Uczelni Pełnione funkcje: - usługowa - dydaktyczna - naukowa

Biblioteka Główna AGH – zadania Biblioteka Główna Akademii Górniczo-Hutniczej jest biblioteką naukową o charakterze publicznym, spełniającą zadania określone Ustawą z dnia 27.07.2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164 z 2005 r., poz. 1365 z późn. zm.) oraz Statutem Akademii Górniczo- Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Zadania: — gromadzenie i uzupełnianie zbiorów zgodnie z kierunkami badań naukowych oraz potrzebami dydaktycznymi i organizacyjnymi Uczelni — opracowanie zbiorów — przechowywanie i konserwację zbiorów — udostępnianie zbiorów i usługi reprograficzne. Organizowanie i prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowej oraz dokumentowanie działalności naukowej Uczelni. Prowadzenie zajęć dydaktycznych dla: — studentów AGH; Szkolenia biblioteczne w miesiącu październiku dla studentów pierwszego roku Szkolenia obejmujące wyszukiwanie informacji – katalog komputerowy, tradycyjny kartkowy, bazy danych, normy i patenty itd.

Czytelnik niepełnosprawny - indywidualne potrzeby Wynikają z rodzaju i stopnia dysfunkcji

Niewidomi i słabowidzący (nie(do)widzący) Niemożliwe bądź w różnym stopniu utrudnione odczytywanie materiałów czarnodrukowych. Rozwiązania w BG AGH adaptacja materiałów (skanowanie); przygotowywanie projektu Biblioteki Cyfrowej dostępnej dla nie(do)widzacych.

Niesłyszący i słabosłyszący (nie(do)słyszący) Trudności w komunikacji - bariera językowa. Rozwiązania BG AGH: tłumacz języka migowego – dobra znajomość SJM i PJM w zakresie podstawowym; znajomość podstawowych zasad komunikacji z niesłyszącymi i słabosłyszącymi.

Osoby z dysfunkcją narządu ruchu Trudności w dotarciu do potrzebnych informacji wynikające głównie z barier architektonicznych. Rozwiązania w BG AGH: - pokonywanie barier architektonicznych dzięki życzliwości pracowników - należy podkreślić otwartość na potrzeby czytelników; - podjazd do budynku – zmniejszony został kąt nachylenia; - przystosowana toaleta; - stanowisko komputerowe przystosowane (planowana modyfikacja biurka); - zdalne zamawianie; - biblioteka Cyfrowa – skrypty, podręcznik.

Przewlekle chorzy Trudności w dotarciu do potrzebnych informacji wynikające głównie z okresowo nasilających się dolegliwości oraz wpływu zażywanych środków farmakologicznych. Rozwiązania w BG AGH: - możliwość zamawiania i odbierania książek przez pisemnie upoważnione osoby; zdalne zamawianie; Biblioteka Cyfrowa – skrypty, podręcznik.

Kompetentna obsługa czytelnika niepełnosprawnego Przygotowanie pracowników do obsługi czytelnika niepełnosprawnego. Szkolenia. Wyznaczona osoba odpowiedzialna za obsługę i działania na rzecz użytkowników z różnymi rodzajami dysfunkcji.

Regulamin – udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Pokonywanie istniejących barier architektonicznych, mentalnych, komunikacyjnych – praktyczne rozwiązania w Bibliotece Głównej AGH Regulamin – udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Zwiększanie limitu wypożyczanych książek. Stanowiska komputerowe przystosowane. ABC – Kraków. Włączanie się w akcje na rzecz osób niepełnosprawnych.

XXI wiek – SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE Strony domowe bibliotek uczelni jako źródło informacji dla niepełnosprawnych użytkowników XXI wiek – SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE Przeanalizowano strony domowe wybranych bibliotek pod kątem: umieszczenia informacji skierowanych do osób niepełnosprawnych, jej dostępności, oferty usług – do jakiej grupy kierowane. W analizie nie uwzględniono informacji dotyczących usług danej biblioteki znajdujących się na stronach domowych uczelni.

Spośród przeanalizowanych stron domowych bibliotek wybranych uczelni technicznych - 40 % zawiera informacje dotyczące usług skierowanych dla osób niepełnosprawnych; 60% - nie znaleziono.

Stopień trudności w dotarciu do informacji o usługach dla ON: informacja widoczna – 20%; mało widoczna (przy kolejnym odsłonięciu) – 20%; nie znaleziono – 60%.

Usługi kierowane do poszczególnych grup czytelników: niewidomi – 30%; słabowidzący – 40%; niesłyszący i słabosłyszący – 10%; z dysfunkcją narządu ruchu – 20%.

i katalogu komputerowego (trwają prace). Informacje na stronie www. Dostępność strony domowej BG AGH i katalogu komputerowego (trwają prace).

Postulaty wskazujące na możliwe działania wspierające/wspomagające w zakresie edukacji włączającej w obrębie bibliotek uczelni technicznych na przykładzie BG AGH tzw. DOBRE PRAKTYKI Kompetentna obsługa mimo wielu trudności architektonicznych – należy podkreślić znaczenie zaangażowania i życzliwości ze strony pracowników biblioteki. Zawiązanie i rozwijanie współpracy z Biurem ds. ON oraz innymi jednostkami uczelnianymi działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych. Przyjęte standardy adaptacji materiałów – obowiązujące wszystkie jednostki biorące udział w adaptacji – w tym BG AGH (trwa przygotowywanie/opracowywanie przez Biuro ds. ON i UCI instrukcji/zasad). Wolontariusze – koordynacja zgodnie z przyjętymi zasadami (w trakcie ustalania). Rozbudowa/modyfikacja stanowisk komputerowych przystosowanych dla osób niepełnosprawnych (ilość powinna wynikać z zapotrzebowania).

Szkolenia pracowników uwzględniające: rozwój techniki i pojawiające się nowe rozwiązania (obsługa urządzeń, informacja w jakich agendach i jakie rozwiązania można zaoferować danej grupie użytkowników) - bieżąca informacja nowych pracowników. Strony domowe bibliotek – umieszczenie niezbędnych informacji w sposób przemyślany, widoczny dla użytkownika. biblioteki cyfrowe dostępne również dla osób niewidomych i niedowidzących. Uczestnictwo pracowników BG AGH w spotkaniach oraz imprezach integracyjnych. Korzystanie z doświadczeń uczelni mających wieksze doświadczenie w działaniach na rzecz ON. Konsultowanie się z osobami zainteresowanymi (np. testowanie dostępności strony domowej i katalogu elektronicznego).

Konferencja pod patronatem: Dziękuję za uwagę Biblioteka Główna AGH agnieszka.zych@bg.agh.edu.pl tel. +48 694 383 751 Konferencja pod patronatem: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. dr hab. Barbary Kudryckiej Konferencja jest współfinansowana ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych