Program Rozwoju Innowacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Spotkanie Grupy roboczej ds
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
1 POLITYKA REGIONALNA PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI JAKO CZYNNIK ROZWOJU GOSPODARCZEGO KONFERENCJA Szczecin, 25 kwietnia 2007 r.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Program wsparcia działań proinnowacyjnych w przemyśle okrętowym w Strategii Rozwoju Regionu i innych dokumentach planowania strategicznego Województwa.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Rozwoju Innowacji.  Nowe podejście do polityki innowacyjnej, opartej na identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu  Kontynuacja dotychczasowej.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Jak promujemy Łódzkie z Influencerami
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
Zapis prezentacji:

Program Rozwoju Innowacji

Strategia inteligentnej specjalizacji Nowa polityka gospodarcza UE ukierunkowana terytorialnie i dążąca do wyłonienia obszarów specjalizacji odpowiadających na tzw. wielkie wyzwania społeczne i angażujących wiele branż pozwalając na generowanie innowacji międzybranżowych. Wymaga koncentracji i priorytetyzacji działań, jest warunkiem wstępnym do korzystania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w latach 2014-2020 w ramach wsparcia badań i inwestycji w innowacje.

6 kroków ku RSI trzeciej generacji Analiza kontekstu regionalnego i potencjału innowacyjnego Zarządzanie: zapewnienie partycypacji i właściciela strategii Stworzenie ogólnej wizji przyszłości regionu Identyfikacja priorytetów Identyfikacja spójnego sposobu wdrażania: zestawu instrumentów, map drogowych oraz planu działań Integracja mechanizmów monitoringu i ewaluacji

Schemat PRI Cel główny Cele operacyjne System wdrażania System monitoringu i ewaluacji Cel główny Cele operacyjne Działania strategiczne   Podniesienie innowacyjności regionu poprzez rozwój inteligentnych specjalizacji Dostosowanie systemu edukacji do potrzeb rynku, szczególnie w obszarach wpisujących się w inteligentne specjalizacje Wzrost postaw proinnowacyjnych w przedsiębiorstwach Zwiększenie inwestycji w innowacje Misja i wizja Cele strategiczne Diagnoza: innowacyjność i konkurencyjność regionu Obszary specjalizacji regionu i proces przedsiębiorczego odkrywania Kluczowe problemy rozwojowe Niewystarczająca ilość wysoko wykwalifikowanych zasobów siły roboczej Niski poziom innowacyjności przy wysokim poziomie przedsiębiorczości Niski poziom kształcenia technicznego na różnych poziomach, w tym brak mechanizmów kształcenia dualnego Niewykorzystanie kapitału społecznego w rozwoju procesów innowacyjnych Inteligentne specjalizacje regionu Zielona gospodarka Zdrowie i jakość życia Innowacyjny przemysł System finansowania Schemat PRI

Analiza kontekstu - diagnoza

Innowacyjność regionów w Unii Europejskiej – Regional Innovation Scoreboard Komisja Europejska, 2014

Atrakcyjność inwestycyjna dla działalności zaawansowanej technologicznie - 2013 Źródło: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, 2013, Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski, Gdańsk

Wartość dodana brutto - 2012 Źródło: BDL GUS, 2015

Przedsiębiorstwa innowacyjne usługowe i przemysłowe 2013 Źródło: BDL GUS, 2014

Nakłady na B+R i na działalność innowacyjną Źródło: GUS 2014 Źródło: LROT, 2014

Instytucje otoczenia biznesu Źródło: PARP, 2012

Działalność B+R Źródło: GUS 2013

Program Rozwoju Innowacji Wyzwania rozwojowe Program Rozwoju Innowacji

Analizy: ogólna i dla obszarów specjalizacji Analiza SWOT Wartościowanie SWOT Analiza relacji Identyfikacja kluczowych czynników rozwojowych Drzewa problemów

Przykłady: SWOT dla specjalizacji Innowacyjny przemysł

Przykłady: kluczowe czynniki wpływające na rozwój specjalizacji Innowacyjny przemysł Wykwalifikowana kadra w sektorze przemysłu Duże doświadczenie współpracy międzynarodowej w ramach branż wchodzących w obszar specjalizacji (eksport i B+R) Brak tradycji współpracy międzybranżowej w regionie i niewystarczająca informatyzacja firm Niewystarczające fundusze na inwestycje w B+R (samochodowa, metalowa, meblarska, ICT) Inwestycje dużych firm (KGHM) w regionie Duży popyt na usługi ICT R&D na rynku niemieckim (inicjatywa Industry 4.0) oraz innych rynkach zewnętrznych Wyciąganie wykwalifikowanych i innowacyjnych kadr w wyniku polityki kadrowej firm zewnętrznych Podnoszenie innowacyjności firm dzięki wymogom w zakresie efektywności energetycznej Procedury rejestrowania nowych podmiotów, produktów i technologii

Przykłady: drzewo problemów dla specjalizacji Innowacyjny przemysł Brak znajomości lokalnego rynku   Problem kluczowy: Niewystarczający potencjał rozwoju przedsiębiorstw przemysłowych w stosunku do innych regionów Niewystarczająca współpraca międzybranżowa Brak kapitału na inwestycje Słaba współpraca klastrowa Słaba tradycja współpracy Brak wzajemnego zaufania Zbyt mało klientów generujących popyt Mały rynek wewnętrzny Niewystarczająca współpraca przemysłu i B+R Migracja wykwalifikowanej kadry Niewiele wiodących produktów przemysłowych Niska atrakcyjność dla inwestorów zewnętrznych Stagnacja Brak miejsc pracy Słaba marka regionu Brak przygotowania sektora B+R do współpracy Słaba oferta sektora nauki Słaba koncentracja przemysłu w regionie Brak dużych przedsiębiorstw Brak wsparcia rozwoju dużych przedsiębiorstw ze środków UE Ponadregionalne łańcuchy wartości Niska konkurencyjność firm Niskie płace Zmniejszająca się liczba wykwalifikowanej kadry w regionie Brak zwrotu z inwestycji w kształcenie pracowników Mała liczba instytucji otoczenia biznesu Słabe wsparcie rozwoju firm Niska innowacyjność Skutki Przyczyny

Inteligentne specjalizacje regionu

Zmiana specjalizacji W procesie przedsiębiorczego odkrywania zrezygnowano z czwartej specjalizacji: współpraca i kooperacja biznesowe ze względu na to, że: większość aktorów reprezentujących tą specjalizację nie reprezentowała przedsiębiorstw, lecz klastry, instytucje otoczenia biznesu lub naukę, co nie jest zgodne z wytycznymi dotyczącymi procesu przedsiębiorczego odkrywania, w zasadzie wszyscy przedstawiciele grupy roboczej Współpraca i kooperacja biznesowa reprezentowali również branże lub specjalizacje naukowe wpisujące się w pozostałe specjalizacje i uczestniczyli w spotkaniach podwójnie, większość postulatów tej specjalizacji została skonsumowana przy identyfikacji problemów kluczowych oraz celów i działań strategicznych, jej dalsze utrzymywanie uznano za nieuzasadnione, w ostatecznej wersji RPO zrezygnowano z finansowania klastrów (wcześniej było to planowane), ze względu na brak charakteru branżowego, niemożliwe jest badanie specjalizacji za pomocą zalecanych rodzajów wskaźników, np. współczynnika lokalizacji.

Misja i wizja

Misja Misją samorządu województwa lubuskiego w zakresie polityki innowacyjnej jest stworzenie dogodnych warunków do rozwoju innowacji poprzez wspieranie współpracy nauki i biznesu, tworzenie konkurencyjnego środowiska dla ludzi o wysokich kwalifikacjach oraz wykorzystanie i wzmacnianie potencjału specjalizacji regionu.

Wizja W 2020 roku województwo lubuskie posiada rozpoznawalne produkty innowacyjne. Przedsiębiorcy współpracują w ramach obszarów specjalizacji regionu, generując nowe idee i wykorzystując potencjał B+R, kapitał ludzki i zasoby środowiska naturalnego. Lubuskie jest regionem przyjaznym dla przedsiębiorców. W sposób systemowy i skoordynowany wspiera innowacyjne pomysły i elastycznie reaguje na zmiany otoczenia społeczno-gospodarczego. Innowatorzy i osoby kreatywne znajdują tutaj warunki do prowadzenia badań i wdrażania nowoczesnych rozwiązań, usług i produktów.

Cele strategiczne

System celów PRI Cel główny: podniesienie innowacyjności regionu poprzez rozwój inteligentnych specjalizacji Cel operacyjny 1: Dostosowanie systemu edukacji do potrzeb rynku, szczególnie na kierunkach wpisujących się w inteligentne specjalizacje Cel operacyjny 2: Wzrost postaw proinnowacyjnych w przedsiębiorstwach   Cel operacyjny 3: Zwiększenie inwestycji w innowacje Działania strategiczne: Poprawa dostępności wyposażenia technicznego niezbędnego do kształcenia zawodowego odpowiadającego potrzebom rynku Wsparcie rozwoju kompetencji w zakresie postaw kreatywnych i innowacyjnych uczniów Wsparcie współpracy przedsiębiorców i szkół (kształcenie dualne) Wsparcie kształcenia ustawicznego odpowiadającego potrzebom rynku Promowanie udziału przedsiębiorstw w programach stażowych Tworzenie zachęt do zachowań innowacyjnych poprzez współfinansowanie prac B+R odpowiadającego potrzebom rynku Wsparcie doradcze i szkoleniowe dla osób innowacyjnych Rozwój narzędzi ukierunkowanych na pozyskiwanie doświadczeń (misje, wizyty studyjne, dobre praktyki) Wsparcie wykorzystywania przez przedsiębiorstwa instrumentów ochrony własności intelektualnej Kontynuacja procesu przedsiębiorczego odkrywania Wzmocnienie współpracy międzybranżowej Premiowanie działań realizowanych w partnerstwie Wsparcie inwestycji przedsiębiorstw w działalność innowacyjną Rozwój działów B+R i laboratoriów w przedsiębiorstwach oraz ich doposażenie w specjalistyczny sprzęt i oprogramowanie projektowe Uproszczenie procedur aplikowania o środki Stosowanie systemu popytowego na badania realizowane przez sektor nauki

System celów PRI Celom horyzontalnym towarzyszą działania specyficzne dla każdej ze specjalizacji, np.:

System wdrażania PRI

Schemat wdrażania PRI Zarząd Województwa Zespół Międzydepartamentalny Departament Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym   Departament Programów Regionalnych Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Departament Infrastruktury i Komunikacji Proces przedsiębiorczego odkrywania Grupa robocza ogólna ds. celów horyzontalnych Grupa robocza: Zielona gospodarka Grupa robocza: Zdrowie i jakość życia Grupa robocza: Innowacyjny przemysł

Monitoring i ewaluacja PRI

Działania monitorujące i ewaluacyjne Coroczna publikacja raportu monitorującego obejmującego wskaźniki kontekstowe, nakładu, produktu i rezultatu. Ewaluacja strategii realizowana co najmniej raz w okresie programowania i oparta na wskaźnikach rezultatu strategicznego. Analizy i badania szczegółowe związane z rozwojem obszarów specjalizacji, w tym badania benchmarkingowe, badania wielkich wyzwań społecznych i potrzeb innowacyjnych przedsiębiorstw Analiza wniosków dotyczących województwa lubuskiego z raportów dotyczących listy wskaźników wspólnych publikowanych na poziomie krajowym

Przykładowe wskaźniki

Dziękuję za uwagę