Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundusz Innowacji Społecznych dla Łodzi
Advertisements

Sprawiedliwy Handel to międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych producentów.
NARCIARSKIE I TURYSTYCZNE
„Konkurencyjność polskich producentów żywności po wejściu do UE” Iwona Szczepaniak grudzień 2005, Warszawa.
Sprawiedliwy Handel Jakub Rok Grupa eFTe Warszawa.
Działania „Integracji” wspierające pracodawców i osoby niepełnosprawne – Łukasz Strączek dyrektor Centrum Integracja w Katowicach Katowice,
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Kielce na rynku od 2001 r.. Minisaloniki Prasowe - wyspecjalizowane punkty sprzedaży prasy i produktów FMCG Powierzchnia: 6 – 18 m2 Saloniki Prasowe.
Grupy producentów rolnych
Analiza dystrybucji uwagi organizacyjnej w firmie "Majster-Plus" s.c.
SPRAWIEDLIWY HANDEL trochę wiedzy dla zaawansowanych
Fairtrade – dynamiczny rynek
Ekoznaki w Polsce. Ekoznaki to znaki towarowe, nadawane wybranym produktom, usługom bądź miejscom. Dzięki nim możemy stwierdzić, które z interesujących.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Międzynarodowa promocja polskich M E B L I Konferencja prasowa 12 grudnia 2011 r. Warszawa.
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Internet 2006: rozwój e-commerce
MISJA SPÓŁKI PROFIL DZIAŁALNOŚCI OPIS RYNKU DANE FINANSOWE STRATEGIA ROZWOJU PODSUMOWANIE.
SPRAWIEDLIWY HANDEL.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Nabór wniosków INTERREG IIIA / TACIS Wspólny Sekretariat Techniczny INTERREG 2005.
WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM NA PRZYKŁADZIE
Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw
PLAN PREZENTACJI Profil spółki i akcjonariat Rynek opon
Poseł do Parlamentu Europejskiego
Zasady funkcjonowania Warszawa Program marketingowy.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Eurotel SA GRUPA TELEKOMUNKACYJNA
HISTORIA SPÓŁKI 16 września 1996 r. - rozpoczęcie działalności w ramach operatora Era jako jedna z kilku sieci sprzedaży rozbudowa własnej.
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Roczne Programy Współpracy Miasta Mławy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata: 2004,
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport miesi ę czny, luty 2009.
DANE SZKOŁY Nazwa szkoły:
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
Punkt Kontaktowy Polskich Regionów na Ukrainie Projekt finansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ramach dotacji na realizację zadań w zakresie.
PROMES - PROMOCJA EKONOMII SPOŁECZNEJ II Ogólnopolskie Spotkania Ekonomii Społecznej Warszawa, października 2007 r. Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL.
czego się spodziewasz”.
SPOTKANIE WARSZTATOWE
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Wyniki finansowe Grupy AB I kwartał 2009 roku. AB S.A., ul. Kościerzyńska 32, Wrocław | | 2 PODSTAWOWE INFORMACJE AB S.A. jest.
30 września 2004 rok.
Nowe, unijne przepisy dotyczące najwyższych dopuszczalnych poziomów
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich na lata 2007 – 2013 w Podregionie Północnym województwa łódzkiego.
Krzysztof Margol Cele projektu: -Zbudowanie modelowego systemu uzyskiwania przychodów przez wiejskie organizacje pozarządowe - Zwiększenie potencjału.
Sprawiedliwy Handel - codziennie wpływamy na losy świata.
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
Bratysława € Bańska Bystrzyca 300 – 500€ Koszyce 200 – 450€ Kežmarok 200 – 350€ Koszty życia Porównanie kosztów wynajmu dwupokojowego mieszkania.
Gdańsk, Podsumowanie z prac Regionalnej Sieci Tematycznej dla Województwa Pomorskiego w II półroczu 2014 roku w odniesieniu do wdrażania projektów.
Sprawiedliwy Handel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu”
Wycena przedsiębiorstwa
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
British Polish Chamber of Commerce Usługa wsparcia polskich producentów Usługa Eksportowa – BPCC Export Marta Smolarek Konsultant ds. eksportu Brytyjsko.
Modele zdominowanych łańcuchów dostaw – podejście abdukcyjne
Krzysztof Margol. Cele projektu: -zbudowanie modelowego systemu uzyskiwania przychodów przez wiejskie organizacje pozarządowe; - zwiększenie potencjału.
Konferencja Sadownicza Jabłkowe problemy – sposoby rozwiązania Jak producenci mogą poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek Witold Boguta Krajowy Związek.
Sprzedaż bezpośrednia jako instytucja handlu Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof.UEK.
Sprawiedliwy Handel. Sprawiedliwy Handel w teorii Bezpośrednie relacje pomiędzy producentami z Południa i konsumentami z Północy Partnerstwo handlowe.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Sprawiedliwy Handel Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.
Firmy globalne.
Mazowiecka Marka Ekonomii Społecznej
Sprawiedliwy Handel Jakub Rok Grupa eFTe Warszawa.
Działania wspierające internacjonalizację polskich firm
Zapis prezentacji:

Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej Czeskie Stowarzyszenie na rzecz Sprawiedliwego Handlu Jiří Hejkrlík

Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej – stan na rok 2008 Obrót produktami sprawiedliwego handlu 2004 – Oficjalne rozpoczęcie działań w zakresie sprawiedliwego handlu Warsztaty zorganizowane przez Ekumenická akademie Praha o.s. (Akademię Ekumeniczną Praga) przy współpracy z TRANSFAIR Germany, wcześniej sprzedawano jedynie wyroby rękodzielnicze 2005 -120 000 EURO 2006 - 450 000 EURO 2007 - 1 mln. EURO 2008 - prawie 2 mln. EURO sześciu na siedmiu głównych importerów to członkowie Stowarzyszenia 80% sprzedawanych produktów posiada znak FLO 99% produktów jest reimportowanych z: Niemiec (El-Puente, GEPA, DWP) Austrii (EZA) Wielkiej Brytanii (Cafedirect) Francji (Lobodis) Włoch (Commercio Alternativo) w 2008 r. pierwsza palarnia kawy została licencjonowana przez FLO Mamacoffe, s.r.o. Ma grupę własnych dostawców zielonej kawy

Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej – stan na rok 2008 Asortyment produktów Ok. 300 różnych produktów spożywczych: Czekolada - 32% całego obrotu Kawa - 28% Herbata - 18% Cukier trzcinowy i przetwory - 4% Napoje - 2% Ziarna, orzechy i ryż - 3% Suszone owoce - 1% Różne wyroby rękodzielnicze - 4% Od 2008 regularne dostawy bananów FAIRTRADE Część produktów jest w całości pakowana w Republice Czeskiej, ale większość posiada jedynie czeskie etykiety z podstawowymi informacjami o wartości odżywczej oraz pochodzeniu

Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej – stan na rok 2008 Punkty sprzedaży: Sklepy ze zdrową żywnością - 50% Supermarkety (drogerie DM, Marks&Spencer) - 20% Sklepy sprawiedliwego handlu tzw. “World shops” -11% Inne sklepy spożywcze - 8% Sklepy internetowe - 6% Restauracje - 2% 10 sklepów sprawiedliwego handlu “World shops” w głównych miastach, prowadzonych przez: 6 - Společnost pro Fair Trade o.s. (Towarzystwo na rzecz Sprawiedliwego Handlu) 2 - Obchůdek jednoho světa - Jeden svět o.p.s. (worldshop „Jeden świat”) 1 - Fairově s.r.o. (Sprawiedliwie) 1 - Fair Trade Centrum s.r.o. (Centrum Sprawiedliwego Handlu) Brak członków NEWS!

Licencjonowanie FLO Większość produktów sprawiedliwego handlu na rynku czeskim uzyskuje licencję z FLO Niewielka grupa produktów posiada licencje przyznane przez TRANSFAIR Germany Ekumenická akademie Praha o.s. co roku zawiera umowy na dostawy produktów z El-Puente

Czeskie Stowarzyszenie na rzecz Sprawiedliwego Handlu Powołane w 2004 r. Platforma spotkań organizacji i przedsiębiorstw non-profit zaangażowanych w handel towarami sprawiedliwego handlu Monitorowanie rynku towarów sprawiedliwego handlu Statystyki handlowe Współpraca z mediami i monitorowanie ich Rozpowszechnianie wiedzy na temat sprawiedliwego handlu Krajowe monitorowanie znaku FLO Reprezentowanie czeskiego ruchu sprawiedliwego handlu za granicą Współpraca z FLO od początku istnienia Pierwsze kontakty z przedstawicielami FLO i ich wizyty w 2004 i 2005 r. Minimalny rozwój działalności Stowarzyszenia w tamtym okresie z powodu niskich obrotów i braku zdolności instytucjonalnych Stowarzyszenia

Członkowie 6 członków w 2008 r. Import wyłącznie produktów sprawiedliwego handlu 3 organizacje pozarządowe – import i prowadzenie kampanii: Ekumenická akademie Praha o.s. (Akademia Ekumeniczna Praga) – www.fair-bio.cz – członek IFAT w 2009? Obchůdek jednoho světa – Jeden svět o.p.s. („Jeden świat”) – www.jedensvet.org Společnost pro Fair Trade o.s. (Towarzystwo na rzecz Sprawiedliwego Handlu) – www.fairtrade.cz 3 prywatne spółki z ograniczoną odpowiedzialnością: EXCELLENT Plzeň s.r.o. – www.explzen.cz Fairově s.r.o. – www.fairove.cz Fair Trade Centrum s.r.o. – www.fairtradecentrum.cz – członek IFAT (spółka siostrzana Eine Welt Handel) Dobre relacje z siecią Marks&Spencer – największym importerem towarów sprawiedliwego handlu spoza Stowarzyszenia

Finansowanie Opłaty członkowskie Dotacja z Ministerstwa Spraw Zagranicznych 16 000 EURO Rozwijanie potencjału oraz monitorowanie rynku towarów sprawiedliwego handlu Handlowe aspekty sprawiedliwego handlu Dotacja z Komisji Europejskiej Konsorcjum 14 organizacji 28 000 EURO na lata 2009, 2010 Kształcenie dystrybutorów, pracowników i wolontariuszy Wspieranie nowych sklepów Opłaty członkowskie Wkład własny do dotacji

Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu Brak informacji na temat technicznych aspektów handlu i monitorowania produktów sprawiedliwego handlu Różne etapy rozwoju Fair Trade przy braku silnych organizacji sprawiedliwego handlu Brak markowych produktów sprawiedliwego handlu Z tego powodu wszystkie produkty sprzedawane są ze znakiem FLO! Niepokojące kwestie dotyczące importerów Bezpośredni wpływ na klientów Nieumiejętność rozróżnienia pomiędzy produktami certyfikowanymi przez FLO a innymi systemami sprawiedliwego handlu Niemiecka firma Rapunzel sprzedaje swoje produkty jako produkty FAIRTRADE wyłącznie za pośrednictwem importera BIO-NEBIO, s.r.o. Rainforest Alliance, kawa certyfikowana przez UTZ, 3C… Ciągłe pojawianie się nowych importerów spoza Stowarzyszenia Okazja dla firm zorientowanych na zysk Dezorientacja konsumentów

Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu Ciągłe pojawianie się nowych importerów spoza Stowarzyszenia Po „pierwszej fali” pierwszych przedsiębiorstw i akcjach upowszechniających – okazje dla firm zorientowanych na zysk Dublowanie asortymentu przez importerów Umowy na wyłączność z punktami sprzedaży Wojny cenowe Działania na małą skalę wielu drobnych przedsiębiorców zwiększają koszty ogólne i ograniczają efekt skali Konsolidacja czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu za pośrednictwem kooperatyw/spółdzielni? W latach 2005-2006 za pośrednictwem organizacji Ekumenická akademie Praha o.s. hipermarket Carrefour nabywał produkty sprawiedliwego handlu Od tamtego czasu brak współpracy z jakąkolwiek dużą siecią hipermarketów Makro pod koniec 2008 – Excellent, s.r.o? Tesco, Hypernova, Interspar szykują się do importowania własnych produktów w 2009r.

Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu Tylko dwie firmy podpisały z FLO umowy na wykorzystanie znaku Fairtrade w celach promocyjnych Společnost pro Fair Trade o.s. (Towarzystwo na rzecz Sprawiedliwego Handlu) – Wystawa sklepowa Ekumenická akademie Praha o.s. (Akademia Ekumeniczna Praga) – Ulotka – cały proces trwał prawie 3 miesiące! W 2008 r. – Stowarzyszenie odnotowało niemal 100 przypadków naruszenia zasad Sklepy, ulotki, stoiska wystawowe, TV, prasa, sklepy internetowe… Znak zazwyczaj jest stosowany zgodnie z Manualem, ale było także kilka przypadków poważniejszych naruszeń Nieoficjalna czeska wersja znaku Promocja produktów bez certyfikatu Promocja całych przedsiębiorstw

Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu

Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu

Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu

Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu

Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu Brak upoważnienia do monitorowania użycia znaku FLO Brak czeskiego tłumaczenia Manuala i podstawowych informacji Bariery językowe dla wielu firm i organizacji Brak skoncentrowanych działań promujących system znakowania FAIRTRADE przez FLO Brak informacji na temat nowych bezpośrednich możliwości rozwoju importu Ponowne podjęcie negocjacji z FLO wiosną 2008 r. Model lokalnej struktury prowadzącej działania marketingowe i wspierającej rozwój branży? Finansowanie z FLO? Wspólne opracowanie zasad wykorzystywania znaku do celów promocyjnych przez czeskie przedsiębiorstwa Współpraca w zakresie certyfikowania pierwszej czeskiej palarni kawy

E-mail: info@fairtrade-asociace.cz Phone: +420 739 647 654 Kontakt: E-mail: info@fairtrade-asociace.cz Phone: +420 739 647 654 Prezes: Jiří Hejkrlík E-mail: jiri.hejkrlik@fairtrade-asociace.cz Phone: +420 736 11 95 45 Wiceprezes: Tomáš Bílý E-mail: tomas.bily@fairtrade-asociace.cz Phone: +420 775 074 030 Sekretariat: Kristýna Augustinská E-mail: info@fairtrade-asociace.cz Phone: +420 739 647 654 Adres: Asociace Pro Fair Trade Na Micankach 1, 101 00 Prague 10 Czech Republic www.fairtrade-asociace.cz