Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Strategiczne pytania o model absolwenta i model szkolnictwa Jakie cechy powinien posiadać absolwent szkoły wyższej by był zdolny do efektywnego udziału w społecznym podziale pracy, w zglobalizowanej cywilizacji? Jak zorganizować szkolnictwo wyższe by zachowało strategiczną zdolność do efektywnego zaspokajania potrzeb na kształcenie i badania w turbulentnym otoczeniu regionalnym i globalnym? 2
Niektóre strategiczne uwarunkowania i czynniki modelu 3 Aksjomat społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy Imperatyw permanentnego kształcenia (w globalnym środowisku) Rewolucja technologiczna (w tym informatyczna) Badania naukowe w uczelniach (wzrost znaczenia) Konkurencja na rynku edukacji wyższej (rosnąca) Koszty kształcenia absolwenta (wyższe) Struktura demograficzna (niekorzystna)
Niektóre strategiczne uwarunkowania i czynniki modelu 4 Aksjomat społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy 1) Nowoczesne społeczeństwa nie są zdolne do rozwoju bez kapitału ludzkiego zdolnego tworzyć postęp cywilizacyjny 2) Rynkowy obrót przetworzonymi produktami/usługami jest w istocie sprzedażą „ucieleśnionych” w nich wiedzy, umiejętności i postaw. 3) W społeczeństwach post-industrialnych rośnie znaczenie kapitału intelektualnego w powiązaniu z siecią relacji interpersonalnych. n) …………………………………………………………………………………
Niektóre strategiczne uwarunkowania i czynniki modelu 5 Imperatyw permanentnego kształcenia w globalnym środowisku 1) Projekcje przyszłości wskazują na konieczność kilkakrotnej zmiany zawodu i aktualizacji kompetencji niezbędnych w życiu codziennym 2) Bezwzględny wymóg ustawicznego kształcenia wymagać będzie: - zorganizowania modułowego systemu edukacji, - segmentacji oferty edukacyjnej z uwzględnieniem studiów I, II i III o, - wzbogacenie oferty kształcenia, które przystosowuje absolwenta do specyfiki jego cyklu życia i wymogów rynku pracy. n) …………………………………………………………………………………………………………………...
Niektóre strategiczne uwarunkowania i czynniki modelu 6 Rewolucja technologiczna (w tym informatyczna) 1) Rewolucja informatyczna zmienia funkcjonowanie państw i społeczeństw (………………………………………………………………………………………………………………...). 2) Rozwój elektroniki i informatyki rodzi trudno przewidywalne konsekwencje dla modelu kształcenia związane m.in. z umasowieniem (rozkład zdolności, koszty, „no-spatial limits”), zmianą znaczenia poszczególnych rodzajów aktywów uczelni (baza materialna, pracownicy, prawa niematerialne etc.). n) …………………………………………………………………………………………………………………..
Niektóre strategiczne uwarunkowania i czynniki modelu 7 Wzrost znaczenia badań naukowych w uczelniach 1) Bez badań naukowych i symbiozy nauki z praktyką nie ma konkurencyjnej dydaktyki na rynku globalnym. 2) Badania naukowe stają się dla uczelni nie tylko ważnym ale coraz częściej alternatywnym źródłem finansowania. 3) Po to aby przetrwać w gronie państw rozwiniętych Polska musi przejść z pozycji nisko-kosztowego producenta czy usługodawcy oraz importera/naśladowcy innowacji na pozycje regionalnego centrum kreowania innowacji i postępu technologiczno-organizacyjnego. n) …………………………………………………………………………………………………………………
Niektóre strategiczne uwarunkowania i czynniki modelu 8 Aksjomat społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy Imperatyw permanentnego kształcenia w globalnym środowisku Rewolucja technologiczna (w tym informatyczna) Badania naukowe w uczelniach Rosnąca konkurencja na rynku edukacji wyższej Koszty kształcenia absolwenta Struktura demograficzna
Niektóre strategiczne uwarunkowania i czynniki modelu 9 Aksjomat społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy Imperatyw permanentnego kształcenia w globalnym środowisku Rewolucja technologiczna (w tym informatyczna) Wzrost znaczenia badań naukowych w uczelniach Rosnąca konkurencja na rynku edukacji wyższej Wyższe koszty kształcenia absolwenta Struktura demograficzna
Niektóre strategiczne uwarunkowania i czynniki modelu 10 Aksjomat społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy Imperatyw permanentnego kształcenia w globalnym środowisku Rewolucja technologiczna (w tym informatyczna) Wzrost znaczenia badań naukowych w uczelniach Rosnąca konkurencja na rynku edukacji wyższej Wyższe koszty kształcenia absolwenta Niekorzystny trend demograficzny