Postępowanie egzekucyjne w administracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Advertisements

Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Akty stanu cywilnego.
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Kontrola administracji
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 6 UPE/
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 54 UPE/
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 33 UPE/
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
generujące zmiany danych w państwowym
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Właściwość sądów administracyjnych
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Zmiana imienia i nazwiska
Nowe tytuły wykonawcze w postępowaniu egzekucyjnym w administracji
Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii mgr Iga Jaworska POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE.
Odpowiedzialność administracji publicznej
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Proces rozbiórki. ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze / Postępowanie legalizacyjne Dotyczy naruszeń prawa budowlanego przez: 1.Budowane obiekty.
Zakres obowiązywania kpa
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Postępowanie cywilne wykład I-II Konspekt Sławomir Cieślak.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Sądy Administracyjne w Polsce
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Barbara Denisiuk. Postępowanie cywilne Inf. ogólne grupowe SOKIK Postępowanie polubowne mediacja arbitraż.
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów gr. 8 SSA (lic.), II rok, Studia licencjackie, postępowanie.
Proces rozbiórki – kazusy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
Prawo egzekucyjne – część administracyjna
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
Procedury stosowane w administracji publicznej
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Prawo o ustroju sądów powszechnych
Rządowa administracja zespolona w administracji
Sądy Administracyjne w Polsce
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
Postępowanie sądowoadministracyjne
Tok postępowania egzekucyjnego
Sądy Administracyjne w Polsce
SKARGA KASCYJNA.
Anonimowość wnioskodawcy
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Dorota Czerwińska doktorantka w Katedrze Postępowania Karnego
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Postępowanie egzekucyjne w administracji Lidia Klat-Wertelecka

Obowiązek prawny Obowiązek prawny istnieje wówczas, gdy ustawy zawierają przepisy , które z jednej strony przewidują określone zachowanie się adresatów tych przepisów, a z drugiej – przewidują określone sankcje w razie ich niewykonania.

Podstawa prawna obowiązku Obowiązek wynika z przepisów prawa materialnego: wprost, bezpośrednio lub jest konkretyzowany (określany) w formie aktu administracyjnego, najczęściej – decyzji administracyjnej.

Przedmiot egzekucji administracyjnej Przedmiotem egzekucji administracyjnej są obowiązki pieniężne i niepieniężne określone w art. 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Droga egzekucji administracyjnej Wyrok z 14 czerwca 2006 r., WSA w Warszawie, I SA/Wa 400/06   O tym czy dany obowiązek podlega egzekucji administracyjnej, nie decyduje jego charakter prawny, ale ustalenie we właściwości jakich organów (sądów czy też organów administracji publicznej) obowiązek ten pozostaje. Przy czym chodzi tu o kompetencje do ustalenia obowiązku np. w postępowaniu administracyjnym, niezależnie od publicznoprawnego albo cywilnoprawnego charakteru tego obowiązku. Elementem przesądzającym o poddaniu danego obowiązku egzekucji administracyjnej jest zatem ustalenie, czy wynika on z decyzji administracyjnej lub postanowienia wydanego w trybie przepisów k.p.a. albo innej procedury administracyjnej.

Obowiązek jako przedmiot postępowania egzekucyjnego Wyrok z dnia 27 października 2005 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie III SA/Wa 656/05   Obowiązki pozostające w zakresie właściwości organów administracji publicznej, ale niewynikające bezpośrednio z przepisu prawa, decyzji lub postanowień właściwych organów albo innych dopuszczalnych dokumentów, nie mogą być przedmiotem postępowania egzekucyjnego.

Podmioty postępowania 1) wierzyciel 2) organ egzekucyjny 3) zobowiązany Podmioty na prawach strony (art. 18 u.p.e.a.): organizacja społeczna Prokurator Rzecznik Praw Obywatelskich

Postępowanie egzekucyjne a egzekucja - Postępowanie egzekucyjne to ciąg czynności procesowych podejmowanych przez organ egzekucyjny i inne podmioty w celu przymusowego wykonania obowiązku (przy zastosowaniu środków egzekucyjnych), - zaczyna się w chwili wpłynięcia wniosku wierzyciela wraz z tytułem wykonawczym

Egzekucja to czynności wykonawcze, czyli zastosowanie środka egzekucyjnego (środków egzekucyjnych). - zaczyna się w chwili doręczenia zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawcvzego (od wszczęcia e.a. – 7 dni na złożenie zarzutu).

Środki prawne ochrony jednostki (czynności przewidziane w prawie, zawierające żądanie podjęcia pewnych działań lub stanowiące obowiązek ich podjęcia) prewencyjne (zapobiegawcze) – prawnie ustalona forma postępowania egzekucyjnego, zasady ogólne represyjne (stosowane po naruszeniu prawa) – instytucje procesowe dające możliwość weryfikacji czynności egzekucyjnych środki na drodze administracyjnej środki na drodze sądowej

środki na drodze administracyjnej - zarzut – art. 33-35, art. 96h § 3, art. 110 u - zażalenie – art. 17 u.p.e.a. i inne - skargi – art. 6 § 1a, art. 54, art. 99 § 2, art. 107 § 2a-2d, art. 110u § 1, art. 110z § 1, art. 111 l u.p.e.a. - wniosek osoby trzeciej o wyłączenie spod egzekucji prawa do rzeczy lub prawa majątkowego – art. 38-44 u.p.e.a. - postępowanie w trybach nadzwyczajnych – uchylenie, zmiana, stwierdzenie nieważności postanowienia na podstawie k.p.a. (art. 18 u.p.e.a. w zw. z art. 126 k.p.a.).

Inny podział administracyjnych środków prawnych - uregulowane w ustawie egzekucyjnej (zarzut, zażalenie, skargi, wniosek os. trzeciej) - uregulowane w kodeksie postępowania administracyjnego A) wznowienie postępowania B) stwierdzenie nieważności postanowienia C) skargi i wnioski z działu VIII k.p.a. (skarga powszechna)

Środki zaskarżenia na drodze sądowej I. Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego na postanowienia – art. 3 § 2 pkt 3 p.p.s.a. na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania – art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a. II. Przed sądem powszechnym: powództwo przeciwegzekucyjne zobowiązanego – art. 2 § 3, art. 35a u.p.e.a. powództwo przeciwegzekucyjne osoby trzeciej – art. 40 § 2 i 41 § 1 u.p.e.a., art. 842 k.p.c.

Środki nadzoru Organami nadzoru są organy wyższego stopnia (art. 18 u.p.e.a., art. 17 k.p.a.) Rodzaje środków nadzoru: - wszczęcie z urzędu postępowania w trybach nadzwyczajnych z k.p.a. – art. 145, art. 156 k.p.a. wstrzymanie czynności egzekucyjnych lub postępowania egzekucyjnego – art. 1a pkt. 15 i 16 u.p.e.a., art. 35, 35a, 54 § 6 u.p.e.a. Art. 23 u.p.e.a. W ustawie egzekucyjnej

Kompetencja wojewody, nie może jej zlecić Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie art. 27 – kompetencja wojewody do wstrzymania egzekucji administracyjnej w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na czas określony forma: decyzja administracyjna czas: do 30 dni, jednorazowo obowiązek informacyjny: wojewoda informuje właściwego ministra Kompetencja wojewody, nie może jej zlecić Środek nadzoru uregulowany w przepisach ustrojowych