WRZESIEŃ 2015 KONSULTACJE SPOŁECZNE Projekt nowej Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2014-2020 ANALIZA SWOT i CELE Spotkania konsultacyjne współfinansowane.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Strategia Rozwoju Gminy Zawonia
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
AGROTURYSTYKA: ELASTYCZNY I BEZPIECZNY MODEL ZATRUDNIANIA
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA ZIELONY PIERŚCIEŃ TARNOWA
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C.K. Podkarpacie
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
LGR Kaszuby.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Leśny Krąg Naturalna Przedsiębiorczość w Leśnym Kręgu.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Konsultacje społeczne projektu strategii
Ludność w wieku produkcyjnym Ogółem: , w tym: - Miasto Kościerzyna: Gminy wiejskie:
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czy makro-czynniki tworzą makro-bariery? O potencjale rynku lokalnego Marcin Spławski Piotr Stankiewicz.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Rozwój obszaru działania Nadnoteckiej Grupy Rybackiej poprzez wsparcie działalności około-rybackiej i gospodarczej oraz budowę zaplecza społecznego i.
Lokalna Strategia Rozwoju Lokalnej Grupy Działania „Kaszubska Droga”
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
1 Działalność i cele LGD Dorzecze –Wisły oraz realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Środki Wspólnej Polityki Rolnej dla rozwoju turystyki na obszarach wiejskich nowa perspektywa finansowa Kielce, AGROTRAVEL, 11 kwietnia 2014 Departament.
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
STRATEGIA ROZWOJU POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO DO 2025 ROKU.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa inwestująca w obszary wiejskie Projekt pn.: „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania,
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Strategia Rozwoju Powiatu Strzyżowskiego 2022 warsztat strategiczny
Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Przygotowanie Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Bądźmy Razem” na lata Twój pomysł ma znaczenie!
Możliwości rozwoju turystyki wiejskiej w gminie Pszczew mgr inż. Justyna Kozłowska- Hałas.
Rozwój gospodarczy, celem funkcjonowania LGD Marek Przedniczek Prezes Zarządu LGD III Regionalna konferencja gospodarczo-ekonomiczna.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Diagnoza 2014 Strategia Rozwoju Gminy Siepraw Krzysztof Kwatera LM Consulting Krzysztof Kwatera Siepraw, 28 września 2015 r.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Analiza zdolności ekonomicznej gminy Nowa Dęba – powiat tarnobrzeski Dominika Pyryt Dorota Bieleń Justyna Buczek Marta Deptuch Zespół Szkół nr 2 w Nowej.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Lokalna Grupa Działania Rozwój przedsiębiorczości przygotowała: Patrycja Butlewska.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Warsztat konsultacyjny
Warsztat konsultacyjny
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Diagnoza społeczno-gospodarcza powiatu limanowskiego
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

WRZESIEŃ 2015 KONSULTACJE SPOŁECZNE Projekt nowej Lokalnej Strategii Rozwoju na lata ANALIZA SWOT i CELE Spotkania konsultacyjne współfinansowane są przez „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Europa inwestująca w obszary wiejskie” w ramach działania 19 Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy LEADER.

PLAN SPOTKANIA ✤ 1) Prezentacja diagnozy. ✤ 2) Prezentacja projektu analizy SWOT ✤ 3) Projekt celów do LSR ✤ CEL SPOTKANIA: Wnioski, komentarze, uzupełnienia.

OBSZAR DZIAŁANIA LGR GminaStatus gminyLiczba ludności Powierzchnia (w km 2 ) Kolsko wiejska Bojadła wiejska Kargowa miejsko-wiejska Sława miejsko-wiejska Wijewo wiejska Przemęt wiejska Siedlec wiejska Wolsztyn miejsko-wiejska Kotla wiejska RAZEM osób1.509 km 2

DIAGNOZA OBSZARU ✤ POŁOŻENIE GEOGRAFICZNE:  stosunkowo niewielkie oddalenie od dużych ośrodków miejskich: Zielona Góra, Leszno, Poznań (w tym dostęp do lotniska ok. 150 km),  obszar przecinają drogi krajowe nr 3 i 32 oraz sieć dróg wojewódzkich,  dobry dostęp do połączeń kolejowych (połączenia regionalne z Poznaniem, Lesznem).

✤ ZASOBY PRZYRODNICZE I TURYSTYCZNE:  wysoki potencjał przyrodniczy: duże zalesienie, duża liczba jezior (Jez. Sławskie)  50% obszaru chronionego prawem, w tym gminy Wijewo i Przemęt pow. 90% powierzchni (m.in. Przemęcki Park Krajobrazowy, rezerwaty przyrody),  na obszarze występują zasoby charakterystyczne: Wydmy Śródlądowe, Tańczące Sosny,  liczne szlaki piesze, rowerowe,  słabo rozwinięta sieć ścieżek rowerowych: łącznie 44 km na terenie 9 gmin, w tym w gminach Kotla, Kolsko, Bojadła brak, w gminach Siedlec i Wijewo poniżej 2 km,  niewystarczająco rozbudowana infrastruktura turystyczna i towarzysząca,  specyficzne dla obszaru przemieszanie różnych kultur i tradycji – ludność napływowa, tereny przygraniczne. DIAGNOZA OBSZARU

✤ ZASOBY PRZYRODNICZE I TURYSTYCZNE:  umiarkowany wskaźnik natężenia ruchu turystycznego dla całego obszaru, choć bardzo wysoki w gminach Sława i Kolsko,  zgłoszonych 58 obiektów zbiorowego zakwaterowania: brak w gm. Kotla, w gm. Kolsko, Bojadła i Siedlec – po 1 obiekcie,  nierównomiernie rozłożona infrastruktura turystyczna (miejsca noclegowe, gastronomia, skoncentrowane w gm. Sława, Wolsztyn, Kolsko),  niewystarczająca promocja regionu, brak kompleksowej oferty dla całego obszaru. DIAGNOZA OBSZARU

✤ RYNEK PRACY:  ważna rola działalności rolniczej i rybactwa – wzrost zatrudnienia w latach oraz duża liczba aktywnych podmiotów w tym sektorze,  największa liczba podmiotów gospodarczych w sektorze handlu,  największa liczba zatrudnionych w sektorze usług,  poziom rozwoju przedsiębiorczości na terenie LGR jest niższy od wskaźników ogólnopolskich i średnich wojewódzkich (86 na 1000 mieszk.),  niski wskaźnik aktywności zawodowej, ale dynamiczny wzrost w latach  rosnąca stopa bezrobocia w latach (zwłaszcza wśród kobiet),  niski poziom wynagrodzenia,  dynamiczny wzrost wydatków gmin na pomoc społeczną. DIAGNOZA OBSZARU

✤ DANE DEMOGRAFICZNE:  niska gęstość zaludnienia: 60 os./km 2, w gminach Sława i Bojadła poniżej 40os./km 2  dodatni wskaźnik przyrostu naturalnego, wyższy niż średnie wojewódzkie i krajowa  dodatnie saldo migracji, odpływ mieszkańców najbardziej dynamiczny w gminach Wolsztyn i Kargowa,  korzystna struktura demograficzna, w tym wskaźnik feminizacji: 100 kobiet/100 mężczyzn  trend „starzenia się” społeczeństwa: bardziej dynamicznie niż w województwie i kraju zmniejszająca się liczba osób w wieku przedprodukcyjnym (dzieci i młodzież),  niekorzystne prognozy demograficzne na kolejne lata. DIAGNOZA OBSZARU

✤ DANE DEMOGRAFICZNE: DIAGNOZA OBSZARU  słabo rozbudowana oferta opieki nad dziećmi do lat 3: zaledwie 0,4% dzieci objętych opieką w żłobkach (gm. Sława i gm. Wolsztyn),  wysoki odsetek dzieci objętych opieką przedszkolną – powyżej średnich, w połowie gmin ponad 80% dzieci,  rozbudowana sieć szkół podstawowych i gimnazjalnych,  nierównomiernie rozłożona sieć szkół ponadgimnazjalnych i policealnych – brak placówek w gminach Kolsko, Bojadła, Kargowa, Kotla,  ponad 200 zarejestrowanych organizacji pozarządowych, w tym 71 w gminie Wolsztyn, w gminach Bojadła, Kolsko, Wijewo – poniżej 10 organizacji,  mała liczba nowopowstających organizacji w latach ,  rozbudowana sieć i duża aktywność obiektów kulturalnych.

ANALIZA SWOT ✤ SILNE STRONY 1. Dostęp do rozbudowanej sieci dróg. 2. Bogate walory przyrodnicze (w tym obszary chronione, liczne jeziora, zasoby charakterystyczne dla obszaru). 3. Duży potencjał turystyczny obszaru (w tym turystyka wodna, historyczna, kulturowa). 4. Liczne i zróżnicowane szlaki turystyczne. 5. Korzystna struktura demograficzna na obszarze. 6. Rozbudowana oferta opieki przedszkolnej. 7. Rozbudowana sieć i duża aktywność obiektów kulturalnych.

ANALIZA SWOT ✤ SŁABE STRONY 1. Niewystarczające wykorzystanie walorów przyrodniczych i turystycznych obszaru 2. Braki w infrastrukturze, w szczególności turystycznej i towarzyszącej 3. Niewystarczająco atrakcyjna oferta, w tym brak kompleksowej oferty turystycznej dla obszaru. 4. Migracja mieszkańców do większych ośrodków 5. Niewielka aktywność zawodowa i braki w kwalifikacjach mieszkańców 6. Niewystarczająco rozwinięty sektor gospodarczy (lokalne firmy) i niezadowalający poziom wsparcia rozwoju biznesu na obszarze.

ANALIZA SWOT ✤ SŁABE STRONY 7. Niski poziom zarobków mieszkańców. 8. Rosnące wydatki gmin na opiekę społeczną. 9. Niewystarczająca oferta opieki nad dziećmi do lat Nierównomiernie rozłożona sieć szkół ponadgimnazjalnych i policealnych. 11. Zbyt słabo rozwinięty sektor ekonomii społecznej, w tym mała liczba nowopowstających organizacji pozarządowych.

ANALIZA SWOT ✤ SZANSE 1. Pełne wykorzystanie potencjału turystycznego i zasobów lokalnych obszaru. 2. Pełne wykorzystanie potencjału społecznego, w tym zwiększenie wsparcia ze stron instytucji otoczenia biznesu dla lokalnych przedsiębiorców. 3. Zainteresowanie inwestorów zewnętrznych. 4. Wzrost liczby Polaków spędzających urlop w kraju, na wsi, poszukiwanie produktów regionalnych i ofert turystyki lokalnej. 5. Wzrost zainteresowania aktywnymi formami wypoczynku blisko natury. 6. Wzrost popularności Polski wśród turystów zagranicznych. 7. Pozyskanie przez lokalne instytucje, organizacje i firmy środków zewnętrznych na realizację ważnych inicjatyw. 8. Poprawa jakości dialogu społecznego i międzypokoleniowego.

ANALIZA SWOT ✤ ZAGROŻENIA 1. Negatywne trendy demograficzne – starzenie się społeczeństwa. 2. Niskie poczucie tożsamości lokalnej wśród młodych ludzi. 3. Niewystarczające środki finansowe na ochronę dziedzictwa przyrodniczego i historycznego 4. Rosnące zagrożenie ubóstwem i wykluczeniem społecznym 5. Niski poziom świadomości ekologicznej społeczeństwa. 6. Biurokracja utrudniająca podejmowanie działań. 7. Kryzys gospodarczy.

CELE Cel ogólnyCel szczegółowy 1. Wsparcie przedsiębiorczości na obszarze LSR do 2022 r. 1. Promocja i rozwój przedsiębiorczości na obszarze LSR do 2022 roku 2. Wzrost konkurencyjności obszaru LSR do 2022 r. 1. Rozbudowa i poprawa standardu infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na obszarze LSR do 2022 roku 2. Ochrona i promocja walorów i dziedzictwa obszaru LSR do 2022 roku 3. Aktywizacja mieszkańców obszaru LSR do 2022 r. 1. Integracja i aktywizacja mieszkańców obszaru LSR do 2022 roku

KONTAKT DO LGR ul. Boczna 1a Bojadła TELEFON: BIURO CZYNNE: PN-PT 8: :00 Biuro Stowarzyszenia Lokalna Grupa Rybacka Wodna Kraina

DZIĘKUJĘ!