Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Wykład I Co to jest socjologia?.
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Psychologia Zarządzania
Administracja publiczna
Teorie kształtujące administrację w państwach europejskich
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawy metodologiczne ekonomii
Podstawowa analiza rynku
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Ekonomiczna teoria biurokracji
Rola państwa w gospodarce
Pytania problemowe do wykładów 1-7
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Podstawowa analiza rynku
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
ORGANIZACJE I INSTYTUCJE
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
KULTURA ORGANIZACYJNA
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Wprowadzenie do mikroekonomii
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Ekonomia w pigułce.
Koncepcja modernizacji
Procesy grupowe A.Kawalec.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Pojęcie instytucji społecznej
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
NAUKA O ORGANIZACJI EWOLUCJA KONCEPCJI.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Ustrój administracji publicznej
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
Zagadnienia wstępne. Przedmiot i zarys programu wykładu (WDS )
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Czynniki strukturotwórcze
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Ewolucja roli państwa w warunkach globalizacji 1.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Organizacje i instytucje społeczne (społeczeństwo stowarzyszeń, „biurokracja”,) (WDS 2015/2016 nr 8)

Organizacje formalne (celowe grupy formalne) społeczeństwo nowoczesne jako „społeczeństwo zrzeszeń”; organizacja jako „celowa grupa formalna” (sformalizowana): organizacja jest zbiorowością ról, a nie zbiorowością osób; organizacje (instytucje) a kontrola społeczna. cechy organizacji formalnej: posiada sformalizowaną strukturę; widać wyraźnie wyodrębnione ośrodki władzy; powołana do realizacji konkretnego celu; obowiązuje sztywny i przejrzysty podział pracy; dokonuje się wymiana personelu; w organizacji dominują „stosunki rzeczowe”.

Rozwój organizacji i jej typy powstawanie organizacji („biurokracji”) – dlaczego?: administrowanie terytoriami i ludźmi (populacją); wielkie przedsięwzięcia („wielkie budowle” – „cywilizacja hydrauliczna”) i wojny; wymiana rynkowa (rynek jako instytucja społeczna i przedsiębiorstwa); państwo (administracja publiczna). typy organizacji: Amitai Etzioni – organizacje dobrowolne, przymusowe i „utylitarne” (wzajemne zachodzenie na siebie tych typów, różnorodność biurokratycznych organizacji) . ekologia organizacji – rozwój i „upadek” organizacji: organizacje funkcjonują zawsze w określonych w niszach („na rynkach”) obfitujących w określone zasoby (określeni klienci, rządowe subwencje itp., wszystko to, co umożliwia istnienie i działanie organizacji); wyzwanie - „zagęszczenie” niszy, konkurencja między organizacji, stąd też „umieranie” i zmiany organizacyjne; zmiana społeczna – jako zmiana organizacyjna („różnorodność” organizacyjna/instytucjonalna jako wskaźnik rozwoju społecznego).

„Wewnętrzna” dynamika organizacji system nieformalny - „podwójne życie instytucji” – struktura organizacji jest zawsze czymś więcej niż tylko układem pozycji i ośrodków władzy w organizacji; „prawo Parkinsona” – „praca trwa tyle czasu, ile potrzeba na jej ukończenie”; „zasada Petera” - skłonność do awansowania ludzi dopóki nie osiągną oni szczebla niekompetencji. kultura organizacji („kultura korporacyjna”); władza w organizacji a konflikty (o „zajmowane terytorium w organizacji”, „nieformalny opór”, „godność” itp.): rządzenie a wykonywanie zadań (decydują one często o strukturze organizacji) i kontrola (członków w organizacji, „dobra praca”); rytualizm (postępowanie „zgodnie z przepisami”, brak elastyczności); poczucie alienacji. zmieniająca się struktura organizacji (wpływ technologii informatycznych rola pracy w „informacjach” i usługach).

Przykład: cechy idealno-typowe „biurokracji” (według Maxa Webera) biurokracja jako jedna z form organizacji formalnych („urząd”) - cechy: hierarchiczna organizacja urzędu; określony zakres kompetencji urzędników; reguły postępowania mają charakter zasad technicznych lub norm prawnych; urzędnicy są pracownikami najemnymi i zajmują stanowiska stosownie do swoich kwalifikacji; sprawowanie urzędu jedynie ze względu na określone normy (obiektywizm) i kompetencje; ciągłość sprawowania funkcji; oddzielenie urzędników od własności środków produkcji i administrowania; formułowanie i dokumentowanie decyzji na piśmie (archiwizacja).

Max Weber a dyskusja na temat koncepcji „biurokracji” zalety biurokracji: sprawna i bezstronna organizacja (rozwiązywanie problemów); utrwala tendencje egalitarne w społeczeństwie; wprowadza reguły „sprawiedliwości” (formalistyczna bezosobowość); przyczynia się do upowszechniania w społeczeństwie wartości fachowości i wiedzy. wady biurokracji : przepisy rodzą przepisy („samo-obsługiwanie” się biurokracji); nieprecyzyjność języka biurokracji (problem interpretacji); brak społecznej kontroli („przemieszczenie się celów”); podział między „profesjonalistami” i „urzędnikami” w biurokracji; trudności z wdrażaniem innowacji.

Maximilian Carl Emil Weber (21.04.1864 – 14.06.1920)

Socjologia Maxa Webera (1864 – 1920) wpływ Webera na socjologię światową i polską (jego biografia, przedstawiciel socjologii historycznej, „współczesność” jego analiz); socjologia jako nauka (empiryczna): winna się zajmować analizą przyczyn zjawisk społecznych, a poprzez ich interpretację dążyć do zrozumienia świata społecznego; powinna być ona wolna od wartościowania - oddzielenie „faktów” i „wartości”. ważne pojęcia socjologiczne Webera: „rozumienie” (verstehen), przyczynowość, racjonalność, typy idealne; typ idealny jako narzędzie badawcze (jako „miara” badania): abstrakcyjny model skonstruowany z cech istotnych („spotęgowanych”) danego zjawiska społecznego, który w „czystej” postaci nigdzie nie występuje; ma służyć do porównania z istniejącymi badanymi zjawiskami społecznymi. zróżnicowanie „typów idealnych” u Webera: historyczny (rynek kapitalistyczny), socjologiczny („biurokracja”), działanie (tradycyjne, racjonalne i w afekcie), strukturalny („typy panowania”).

Typ idealny „biurokracji” i społeczeństwo w socjologii Maxa Webera „biurokracja” jako ważny aspekt procesu „racjonalizacji” życia społecznego na Zachodzie: „biurokracja” Webera wiąże się zarówno z porządkiem społecznym, jak i jest przykładem specyficznego typu organizacji społecznej; jest ona również przykładem „żelaznej klatki” racjonalizacji ogarniającej wszystkie instytucje publiczne i życie społeczne. biurokracja a charakter władzy: władza charyzmatyczna, tradycyjna, legalna; biurokracja jako „najczystszy typ legalnego panowania”; Weber – przyszłość świata należy do „biurokracji”. „polityka” jako alternatywa wobec biurokracji: polityka a kierowanie biurokracją („Polityka jako zawód i powołanie”): etyka odpowiedzialności (walka o humanizowanie świata) i etyka przekonań (wycofanie się z „racjonalnego” świata).

Biurokracja a „makdonaldyzacja” „makdonaldyzacja” – proces stopniowego upowszechniania się zasad działania znanych z barów szybkiej obsługi (sieć McDonadl’s) we wszystkich dziedzinach życia społecznego; twórca pojęcia i koncepcji: George Ritzer, Mcdonaldyzacja społeczeństwa (1993); podstawowe wyznaczniki „makdonaldyzacji”: efektywność, przewidywalność, kalkulacyjność, możliwość manipulacji (rola technologii). zalety „makdonaldyzacji”: dostępność towarów i usług (konsumpcja), człowiek prawie "natychmiast może zaspokajać" swoje potrzeby, egalitaryzm w obsłudze, możliwość porównywania cech i cen towarów, przewidywalność; wady „makdonaldyzacji”: ujednolicona jakość towarów i usług, pozorne działanie uspokajające, ujednolicanie otoczenia (np. w centrach handlowych), liczy się ilość przy akceptowalnym poziomie jakości, dehumanizacja („Mc praca”).

Co zamiast „biurokracji”? kulturowe modele „biurokracji” - model „japoński”: („wartości azjatyckie”) proces decyzyjny przebiega od dołu do góry, mniejsza specjalizacja pracy, bezpieczeństwo zatrudnienia i praca zespołowa, połączenie pracy zawodowej z życiem prywatnym. pojawienie się wartości i kompetencji „zarządzania” (jako przeciwstawnej „biurokracji”): zarządzanie publiczne, zarządzanie „zasobami” ludzkimi; kwestia płci (kobiety na stanowiskach kierowniczych). rola technologii - techniki informatyczne a „organizacje sieciowe” (organizacja po-nowoczesna), globalizacja gospodarki, gospodarka oparta na wiedzy; decentralizacja państwa i rozwój samorządności terytorialnej; rosnący nacisk na prawa jednostki i rozwój organizacji pozarządowych; wzrastająca rola mediów i opinii publicznej.

Podsumowanie organizacja formalna; powstawanie i rozwój organizacji; „życie wewnętrzne” organizacji; nowoczesność jako „społeczeństwo zrzeszeń”; model „biurokracji” Maxa Webera; socjologia Maxa Webera (model idealny i racjonalizacja); biurokracja a „makdonaldyzacja”; co zamiast „biurokracji”?

Literatura (zalecana, warta?) na temat „organizacji” i „biurokracji” Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii (roz. IX. Organizacja formalna); Jerzy Hausner, Od idealnej biurokracji do zarządzania publicznego, w: w: Mirosława Marody (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie w XX i XXI wieku, Warszawa 2007; Piotr Chmielewski, Podejście do problemów dobra wspólnego w perspektywie nowego instytucjonalizmu. Na przykładzie zarządzania wspólnymi zasobami przez społeczności lokalne, w: M. Gdula, A. Grzymała -Kazłowska, R. Włoch (red.), Nowe rzeczywistości społeczne, nowe teorie socjologiczne, Warszawa 2012;