NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY 19.10.2015 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Advertisements

Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
"Badacz i humanista-wrocławski gimnazjalista - dostosowanie oferty edukacyjnej wrocławskich gimnazjów do potrzeb ich uczniów w kontekście przygotowania.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Projekt systemowy „Człowiek najlepsza inwestycja – jako rozwój zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy” Projekt współfinansowany.
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
Tryb przeprowadzania kontroli na podstawie:
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Urząd Marszałkowski w Łodzi
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Środowiskowy Dom Samopomocy
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Informacja na temat przygotowania samorządu Miasta Puławy do realizacji zadań wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
KIEROWANIE DO ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY
WYPEŁNIANIE I PRZEDKŁADANIE HARMONOGRAMÓW
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Przykładowy model podziału środków
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie 20 września 2018 r.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY r.

 § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy wymienia dokumenty określające funkcjonowanie domów: 1) Statut domu; 2) Regulamin organizacyjny domu; 3) Programy działalności domu (dla każdego typu) i plany pracy domu na każdy rok. Funkcjonowanie Środowiskowych Domów Samopomocy

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (przepisy ustawy stosuje się do innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami art. 4 ww. ustawy). STATUT

Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu (art. 11 ust. 2 ustawy o finansach publicznych) określającego w szczególności:  nazwę,  siedzibę,  przedmiot działalności.

 podstawy prawne (w przypadku braku podstaw prawnych w statucie jednostki),  zadania Domu,  typ domu,  zasady kierowania jednostką,  strukturę organizacyjną jednostki (organizację wewnętrzną i podział zadań),  całokształt funkcjonowania domu, (zarządzanie, administrowanie, nadzór wewnętrzny, kontrola),  prawa i obowiązki uczestników,  prawa i obowiązki pracowników (odesłanie do kodeksu pracy, regulaminu pracy, zakresu obowiązków), Regulamin organizacyjny

 planowanie pracy,  postanowienia końcowe (tryb wprowadzania zmian, odesłanie do innych dokumentów).

1. Cel ogólny funkcjonowania Domu z uzasadnieniem konkretną sytuacją na obszarze działania Domu (rodzaj wyciągu ze strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz opis struktury uczestników pod względem rodzaju stwierdzonych zaburzeń, ogólna ocena sytuacji społecznej i materialnej uczestników, relacje ze środowiskiem lokalnym, itp.). Program działalności Domu

 kształtowanie umiejętności społecznych i umiejętności z zakresu samoobsługi (w tym usprawnianie wykonywania podstawowych czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym);  wsparcie w zakresie poradnictwa psychologicznego i pomocy w dostępie do świadczeń zdrowotnych;  integrowanie uczestników z ich środowiskiem lokalnym (w tym rodzinnym, sąsiedzkim, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji miejskiej, w urzędach, w instytucjach kultury). 2. Cele szczegółowe działania Domu:

Formy działalności prowadzonej przez dom dla osiągnięcia wyznaczonych celów (treningi i inne formy zajęć wspierająco - aktywizujących, miejsca całodobowe okresowego pobytu oraz formy i zasady współpracy z jednostkami ochrony zdrowia i innymi podmiotami, w tym w szczególności z rodzinami i innymi osobami z otoczenia uczestników) oraz uzasadnienie wyboru poszczególnych form działalności w odniesieniu do poszczególnych uczestników lub ich grup. 3. Formy działalności prowadzonej przez Dom

4. Metody, sposoby i kryteria (ilościowe i jakościowe) oceny efektów działalności Domu, w tym - postępów uczestników. 5. Możliwości realizacyjne poszczególnych form działania, ze wskazaniem posiadanych zasobów (ludzkich, materialnych i organizacyjnych).

Program działalności sporządzany jest dla każdego typu odrębnie i jest dokumentem o charakterze stałym. Jego zapisy powinny być konkretne, ale na tyle ogólne, żeby mieściły się w nich różnorodne formy i rodzaje prowadzonej działalności. Szczegółowe propozycje i formy działalności winny być opisane w rocznym planie pracy domu.

 Określenie celów zajęć (szczegółowe z programu działalności)  Planowane cele, treści i formy pracy z uczestnikami w obszarach (np. samoobsługi, kształtowania umiejętności społecznych, kształtowania zachowań prozdrowotnych, wsparcia w zakresie poradnictwa psychologicznego i pomocy w dostępie do świadczeń zdrowotnych) z uwzględnieniem wszystkich form i rodzajów usług, o których mówi § 14 rozporządzenia w sprawie ŚDS,  Kto będzie realizował zadania domu i sposób realizacji, PLAN PRACY

 Termin realizacji,  Osoby odpowiedzialne, Do planu pracy wpisujemy również:  Szkolenie kadry,  Spotkania zespołu wspierająco-aktywizującego,  Współprace ŚDS z innymi instytucjami,  Zaplanowanie planu pracy na następny rok,  Organizacje imprez (zgodnie z harmonogramem),

 Sporządzanie sprawozdania za rok poprzedni,  Zmiany planowane w ŚDS (zatrudnienie kadry, planowana rozbudowa, zwiększenie liczby uczestników, utworzenie miejsc całodobowego pobytu, itp.) - o ile są planowane.

1. brak wymaganych kwalifikacji zawodowych kadry ŚDS. Zatrudnianie na stanowisku osób niespełniających wymogów kwalifikacyjnych tj. pracownika socjalnego, instruktora terapii zajęciowej, opiekuna, 2. brak półrocznego stażu pracy z osobami z zaburzeniami psychicznymi (od r. doświadczenia zawodowego), 3. Prowadzenie rzadziej niż co 6 miesięcy zajęć i szkoleń dla pracowników w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłoszonych przez nich potrzeb, związanych z funkcjonowaniem domu ( § 23 rozporządzenia w sprawie ŚDS), 4. uczęszczanie na zajęcia do ŚDS przed dniem wydania decyzji kierującej (organy kierujące wydają decyzje po upływie dnia początkującego okres skierowania ), NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA STWIERDZONE W TOKU KONTROLI

5. korzystanie przez uczestnika z miejsca całodobowego pobytu bez decyzji kierującej (decyzja wydana po miesiącu), 6. Przyjęcie do ŚDS (typ C) uczestnika niezgodnie z typem Domu (uczestnik posiadał schorzenie kwalifikujące go do Domu typu A), 7. Indywidualne plany postępowania wspierająco- aktywizującego nie zawierały daty jego sporządzenia, nie były podpisane przez zespół wspierająco-aktywizujący, jak również nie były realizowane w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem (§ 13 ust. 1 rozporządzenia), 8. brak dokonania oceny i opracowania indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego, 9. brak omówienia realizacji indywidualnego planu wspierająco-aktywizującego, osiągniętych rezultatów i ewentualnej modyfikacji planu,

10. cele do pracy z uczestnikiem określone w indywidualnym planie niedostosowane do jego potrzeb i możliwości, 11. nieprawidłowości w zakresie prowadzenia dokumentacji zbiorczej: – ewidencja obecności uczestników prowadzona nierzetelnie, niezgodnie ze stanem faktycznym, – brak udokumentowania pobytu uczestnika w szpitalu, – nieprawidłowe potwierdzanie obecności uczestników - brak wskazania z imienia i nazwiska pracownika upoważnionego do podpisywania ewidencji obecności za uczestnika, – prowadzenie ewidencji uczestników niechronologicznie wbrew zapisom § 24 ust. 6 rozporządzenia, – w dziennikach dokumentujących pracę pracowników zespołu brak uwag o realizacji zajęć i aktywności uczestników ważnych z punktu widzenia przebiegu indywidualnego planów postępowania wspierająco-aktywizującego, nieuwzględniono również przedziału czasowego planu zajęć, 12. brak zgodności pomiędzy meldunkami przekazywanymi do Wydziału Polityki Społecznej, a prowadzona ewidencja obecności uczestników,

13. przekroczenie liczby miejsc w Domu, o której mówi § 5 rozporządzenia (60 uczestników), 14. Liczba uczestników przyjętych do ŚDS przekraczająca liczbę uczestników o częstych nieobecnościach (§ 7 ust. 9 rozporządzenia) 15. Prowadzenie treningów przez pracownika który nie posiadał przeszkolenia wymaganego § 11 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ŚDS, w zakresie: umiejętności kształtowania motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań; kształtowania nawyków celowej aktywności; prowadzenia treningu zachowań społecznych, 16. brak uzgodnień z Wojewodą zmian w planie pracy, programie działalności i regulaminie organizacyjnym ŚDS, brak zatwierdzenia dokumentów organizacyjnych przez jednostkę prowadzącą lub zlecającą prowadzenie domu,

17. uczestnicy ŚDS biorący udział w treningach, nie mieli ujętych zajęć w indywidualnym planie postępowania wspierająco-aktywizującego, 18. sprawozdanie z działalności ŚDS za rok 2014, przekazane zostało do Wydziału Polityki Społecznej po terminie określonym w § 25 ust. 3 rozporządzenia w sprawie ŚDS (do 15 lutego, po okresie sprawozdawczym), 19. brak poinformowania jednostki prowadzącej lub jednostki zlecającej oraz Wydziału Polityki Społecznej tut. Urzędu o zamknięciu ŚDS 20. brak poinformowania Wojewody z dwutygodniowym wyprzedzeniem, o zamknięciu Domu,

21. przeprowadzanie wywiadów środowiskowych dot. skierowania uczestnika do ŚDS, przez pracownika socjalnego ŚDS podmiotu niepublicznego (art. 25 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej), 22. brak poradnictwa psychologicznego, 23. prowadzenie zajęć z uczestnikami w ŚDS poniżej 6 godzin dziennie, wbrew § 6 ust. 1 rozporządzenia, 24. świadczenie uczestnikowi usług w miejscu jego zamieszkania, a nie siedzibie ŚDS (art. 51 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej),

25. Spotkania zespołu wspierająco-aktywizującego odbywały się w okresach dłuższych niż 6 miesięcy (naruszenie § 13 ust. 2 rozporządzenia), 26. brak wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego ( § 12 ust.1 rozporządzenia) 27. niespełnienie standardu w zakresie usług bytowych (bariery architektoniczne wewnątrz budynku - brak windy lub schodołaza; braki w wyposażeniu pokoi w miejscach całodobowego pobytu. 28. akceptowanie przez zarząd stowarzyszenia wniosków osób ubiegających się o przyjęcie do ŚDS, a następnie przekazywanie ich do właściwego ośrodka pomocy społecznej celem wydania decyzji kierującej.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ