Dydaktyczne zabawy z twórczością dla dzieci
Dyktando….
Co zrobiliśmy? Dlaczego taki rysunek? Związek działań dydaktycznych z tekstem Anny Kamieńskiej. Etapy pracy. Funkcja ćwiczenia.
Pan Dymek Kreska, kreska, kółeczko, rysuję tu słoneczko. Pod słoneczkiem jest dom. Oto on. Rysuję okna, dach, Komin czarny aż strach Z komina leci dym Dym na nos, oczy, minę. To nie dym. To pan Dymek.
ROLA RYSUNKU… bliskość ze światem dziecka Pan Dymek + dziecięcy rysunek W krainie bajek…
Pomoc w odkrywaniu mechanizmów poetyckiego widzenia świata? Związek działań dydaktycznych z tekstem Anny Kamieńskiej? Pomoc w odkrywaniu mechanizmów poetyckiego widzenia świata?
metodyczna funkcja tekstu (…) im bardziej utwór literacki jest mocny, artystycznie samodzielny, tym bardziej to on określa, warunkuje kierunek i rodzaj jego artykulacji, sposoby jego aktywnej percepcji. Tym bardziej jego dziecięcy odbiorca musi szukać środki własne, adekwatne poetyce utworu literackiego. Dobry utwór literacki, a jednocześnie bogaty w immanentne wartości ekspresywne, uczy poetyki jego reprodukowania. [Jerzy Cieślikowski]
Etapy naszej pracy?
metoda przekładu intersemiotycznego TEKST PRZEKŁAD WYPOWIEDŹ NA TEMAT PRZEKŁADU
Funkcja ćwiczenia?
Funkcja ćwiczenia ludyczność, humor rola przeżycia, emocji… prostota – każdy wykona… psychologia działanie pobudza postrzeganie, ważny środek zdobywania wiedzy praca w parach – swoboda wypowiedzi… budowanie motywacji – stałość sytuacji edukacyjnych wywołuje znużenie…
Psychologia działanie pobudza myślenie, proces rozwoju: 90% = bodźce wzrokowe 5% = bodźce słuchowe 5 % = inne receptory proces komunikacji: 7 % = słowo 38 % = ton głosu 55 % = język ciała
Badania - dzieci głuchonieme: 1 – 2 roczne opóźnienie dzieci niewidome: 4 letnie opóźnienie Większe opóźnienie, gdy dziecko nie widzi… rozwój języka jest wtórny, rozwój operacji logicznych wyprzedza rozwój języka
ZABAWA dwa różne teksty – to samo zadanie dla wszystkich
ZADANIE UZUPEŁNIĆ SCHEMAT, wykonać z rysunek do wiersza:
Anna Kamieńska, Urodziny Urodziło się dziecko rumiane. Powiedziała woda misce, Miska - ławie, Ława - trawie, Trawa - łące, Łąka - słońcu, Słońce Zajaśniało.
Anna Kamieńska, Gdyby Gdyby słońce nie świeciło, Nie byłoby małej Kasi, Która tańczy, która śpiewa, Która biega krokiem lekkim, Która ma warkoczyk ptasi i zajada kaszę z mlekiem.
Anna Kamieńska, Urodziny Anna Kamieńska, Gdyby pomysły związek schematu, rysunku z tekstem metodyczna funkcja tekstu….
2. Dorysować strzałkę… Co było najpierw, co było potem?
WNIOSEK?
Gdy rodzi się dziecko, cieszy się cały świat!!!
Barwy… Poszukać w wierszu wskazówek, jakich barw użyć kolorując rysunek.
Barwy… Poszukać w wierszu wskazówek, jakich barw użyć kolorując rysunek. epitet – rumiane czasownik – zajaśniało barwna rama wiersza
ZABAWY Napisz wiersz od nowa – informację o narodzinach dziecka przekazują sobie członkowie rodziny: Urodziło się dziecko rumiane Powiedziała mama tacie, Tata - …… uwaga: znaczenie ostatniej osoby i ostatniego słowa – słońce zajaśniało (?) (Babcia/Dziadek…) - np. rozpromieniła/ł się…. Odegrać scenkę – przekazywanie wiadomości intonacja, mimika…
Zabawa Uzupełnij zdanie: „Gdyby słońce nie świeciło, to…”
Gdyby Gdyby słońce nie świeciło, Nie byłoby małej Kasi, Która tańczy, która śpiewa, Która biega krokiem lekkim, Która ma warkoczyk ptasi i zajada kaszę z mlekiem.
2. Co to znaczy, że Kasia jest?
2. Co to znaczy, że Kasia jest? jest = tańczy + śpiewa + biega + zajada… ↓ [NA CO WSKAZUJĄ, O CZYM INFORMUJĄ PODKREŚLONE CZASOWNIKI?]
2. Co to znaczy, że Kasia jest? jest = tańczy + śpiewa + biega + zajada… ruch, dzianie się, radość
Pokazać na rysunku… Co od czego zależy?
światło ruch - życie
Rola prostych zabiegów dydaktycznych zbliżają do filozoficznego przesłania tekstu Anny Kamieńskiej (kosmiczna) harmonia światła i życia, zbliżają do myślenia poetki, dla której bycie dzieckiem = byciem artystą budującym świat z widzianych, poszczególnych elementów…
Zaplecze dydaktyczno-analityczne: Maria Jędrychowska, Lektura i kultura, Kraków 1994, s. 22-43.
M. Jędrychowska „Dla Kamieńskiej dynamika i radość życia sytuuje się w przestrzeni między światłem a istnieniem (świadomością istnienia).”
Maria Jędrychowska… „Imperatyw bezinteresownej aktywności estetycznej z jednej strony, z drugiej umiejętność tworzenia i poddawania się iluzji, odpowiadają wrodzonym potrzebom przeżycia estetycznego. Skłonność do piękna obecna już u najmłodszych, określana jako kallotropia, jest właściwością, która podlega rozwojowi i doskonaleniu.” (s. 22)
wiersze + rysunki = nauka lektury poezji
Ewa Guttmejer (…) pedagogika musi postawić dziecko w sytuacji, w której ono samo staje się eksperymentatorem, w sytuacji manipulowania rzeczami, a także symbolami, musi dać mu możliwość stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi, pozwolić na łączenie tego, co znalazło się za pierwszym razem, z tym, co odkryło za drugim i do czego dotarło inne dziecko (kojarzenie). Są to wszystko prawdy już uznane w stosunku do przedmiotów, ale wciąż zapominamy, że obowiązują one tak samo i w stosunku do symboli, a przecież i w czytaniu aktywność dziecka jest niezbędna do uzyskania pozytywnych rezultatów nauczania.”
Wiesława Żuchowska proponuje: wprowadzenie utworów literackich zawierających projekt wykonania, pokazanie zharmonizowania ich poszczególnych elementów, stosowanie czynnościowego modelu lektury, formułowanie ćwiczeń lekturowych o charakterze ludycznym, pozawerbalnym, podpowiadanie dzieciom działań transformacyjnych umożliwiających uchwycenie myślowej konstrukcji tekstu, kształtowanie bardziej wyobrażenia, przeświadczenia o literaturze niż wiedzy i sprawności analitycznych.