Dydaktyczne zabawy z twórczością dla dzieci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Advertisements

UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Mandale.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
narzędzie w językowych pracach projektowych
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Percepcja słuchowa.
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
Jak sporządzać notatki?
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Przygotowanie dziecka do szkoły
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
KLOCKOMANIA.
Rozumienie czytanego tekstu
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
WPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA opracowała : mgr Jolanta Witczak.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych,  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Małgorzata Krzeszowska Autoprezentacja Projekt jest współfinansowany.
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Bierzemy udział w Programie edukacyjnym „Mamo, Tato, wolę wodę!” Jego celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie oraz wspieranie rodziców w.
pozytywna właściwość estetyczna bytu wynikająca z zachowania proporcji, harmonii barw, dźwięków, stosowności, umiaru i użyteczności, odbierana przez zmysły.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Zespół Szkół Ogólnokształcących Publiczna Szkoła Podstawowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Jedlni Letnisku Oddziały Pięciolatków opracowała Bernarda.
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Okolicznik nie taki straszny, jak go malują Kraków, 20 maja 2013 r.
Osiąganie sukcesów przez dzieci Prezentację przygotowała : Aleksandra Grzegorczyk.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Pomysł na promocję książki.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
KLASA Społeczno-prawna
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Percepcja słuchowa.
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Dydaktyczne zabawy z twórczością dla dzieci

Dyktando….

Co zrobiliśmy? Dlaczego taki rysunek? Związek działań dydaktycznych z tekstem Anny Kamieńskiej. Etapy pracy. Funkcja ćwiczenia.

Pan Dymek Kreska, kreska, kółeczko, rysuję tu słoneczko. Pod słoneczkiem jest dom. Oto on. Rysuję okna, dach, Komin czarny aż strach Z komina leci dym Dym na nos, oczy, minę. To nie dym. To pan Dymek.

ROLA RYSUNKU… bliskość ze światem dziecka  Pan Dymek + dziecięcy rysunek W krainie bajek…

Pomoc w odkrywaniu mechanizmów poetyckiego widzenia świata? Związek działań dydaktycznych z tekstem Anny Kamieńskiej?  Pomoc w odkrywaniu mechanizmów poetyckiego widzenia świata?

metodyczna funkcja tekstu (…) im bardziej utwór literacki jest mocny, artystycznie samodzielny, tym bardziej to on określa, warunkuje kierunek i rodzaj jego artykulacji, sposoby jego aktywnej percepcji. Tym bardziej jego dziecięcy odbiorca musi szukać środki własne, adekwatne poetyce utworu literackiego. Dobry utwór literacki, a jednocześnie bogaty w immanentne wartości ekspresywne, uczy poetyki jego reprodukowania. [Jerzy Cieślikowski]

Etapy naszej pracy?

metoda przekładu intersemiotycznego TEKST  PRZEKŁAD  WYPOWIEDŹ   NA TEMAT   PRZEKŁADU          

Funkcja ćwiczenia?

Funkcja ćwiczenia ludyczność, humor  rola przeżycia, emocji… prostota – każdy wykona… psychologia  działanie pobudza postrzeganie, ważny środek zdobywania wiedzy praca w parach – swoboda wypowiedzi… budowanie motywacji – stałość sytuacji edukacyjnych wywołuje znużenie…

Psychologia działanie pobudza myślenie, proces rozwoju:  90% = bodźce wzrokowe  5% = bodźce słuchowe  5 % = inne receptory proces komunikacji:  7 % = słowo  38 % = ton głosu  55 % = język ciała

Badania - dzieci głuchonieme: 1 – 2 roczne opóźnienie dzieci niewidome: 4 letnie opóźnienie Większe opóźnienie, gdy dziecko nie widzi…  rozwój języka jest wtórny, rozwój operacji logicznych wyprzedza rozwój języka

ZABAWA dwa różne teksty – to samo zadanie dla wszystkich

ZADANIE  UZUPEŁNIĆ SCHEMAT, wykonać z rysunek do wiersza:

Anna Kamieńska, Urodziny Urodziło się dziecko rumiane. Powiedziała woda misce, Miska - ławie, Ława - trawie, Trawa - łące, Łąka - słońcu, Słońce Zajaśniało.

Anna Kamieńska, Gdyby Gdyby słońce nie świeciło, Nie byłoby małej Kasi, Która tańczy, która śpiewa, Która biega krokiem lekkim, Która ma warkoczyk ptasi i zajada kaszę z mlekiem.

Anna Kamieńska, Urodziny Anna Kamieńska, Gdyby pomysły  związek schematu, rysunku z tekstem metodyczna funkcja tekstu….

2. Dorysować strzałkę… Co było najpierw, co było potem?

WNIOSEK?

Gdy rodzi się dziecko, cieszy się cały świat!!!

Barwy… Poszukać w wierszu wskazówek, jakich barw użyć kolorując rysunek.

Barwy… Poszukać w wierszu wskazówek, jakich barw użyć kolorując rysunek. epitet – rumiane czasownik – zajaśniało barwna rama wiersza

ZABAWY Napisz wiersz od nowa – informację o narodzinach dziecka przekazują sobie członkowie rodziny: Urodziło się dziecko rumiane Powiedziała mama tacie, Tata - …… uwaga: znaczenie ostatniej osoby i ostatniego słowa – słońce zajaśniało (?) (Babcia/Dziadek…) - np. rozpromieniła/ł się…. Odegrać scenkę – przekazywanie wiadomości  intonacja, mimika…

Zabawa Uzupełnij zdanie: „Gdyby słońce nie świeciło, to…”

Gdyby Gdyby słońce nie świeciło, Nie byłoby małej Kasi, Która tańczy, która śpiewa, Która biega krokiem lekkim, Która ma warkoczyk ptasi i zajada kaszę z mlekiem.

2. Co to znaczy, że Kasia jest?

2. Co to znaczy, że Kasia jest? jest = tańczy + śpiewa + biega + zajada… ↓ [NA CO WSKAZUJĄ, O CZYM INFORMUJĄ PODKREŚLONE CZASOWNIKI?]

2. Co to znaczy, że Kasia jest? jest = tańczy + śpiewa + biega + zajada…  ruch, dzianie się, radość

Pokazać na rysunku… Co od czego zależy?

światło ruch - życie

Rola prostych zabiegów dydaktycznych zbliżają do filozoficznego przesłania tekstu Anny Kamieńskiej  (kosmiczna) harmonia światła i życia, zbliżają do myślenia poetki, dla której bycie dzieckiem = byciem artystą budującym świat z widzianych, poszczególnych elementów…

Zaplecze dydaktyczno-analityczne: Maria Jędrychowska, Lektura i kultura, Kraków 1994, s. 22-43.

M. Jędrychowska „Dla Kamieńskiej dynamika i radość życia sytuuje się w przestrzeni między światłem a istnieniem (świadomością istnienia).”

Maria Jędrychowska… „Imperatyw bezinteresownej aktywności estetycznej z jednej strony, z drugiej umiejętność tworzenia i poddawania się iluzji, odpowiadają wrodzonym potrzebom przeżycia estetycznego. Skłonność do piękna obecna już u najmłodszych, określana jako kallotropia, jest właściwością, która podlega rozwojowi i doskonaleniu.” (s. 22)

wiersze + rysunki = nauka lektury poezji

Ewa Guttmejer (…) pedagogika musi postawić dziecko w sytuacji, w której ono samo staje się eksperymentatorem, w sytuacji manipulowania rzeczami, a także symbolami, musi dać mu możliwość stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi, pozwolić na łączenie tego, co znalazło się za pierwszym razem, z tym, co odkryło za drugim i do czego dotarło inne dziecko (kojarzenie). Są to wszystko prawdy już uznane w stosunku do przedmiotów, ale wciąż zapominamy, że obowiązują one tak samo i w stosunku do symboli, a przecież i w czytaniu aktywność dziecka jest niezbędna do uzyskania pozytywnych rezultatów nauczania.”

Wiesława Żuchowska proponuje: wprowadzenie utworów literackich zawierających projekt wykonania, pokazanie zharmonizowania ich poszczególnych elementów, stosowanie czynnościowego modelu lektury, formułowanie ćwiczeń lekturowych o charakterze ludycznym, pozawerbalnym, podpowiadanie dzieciom działań transformacyjnych umożliwiających uchwycenie myślowej konstrukcji tekstu, kształtowanie bardziej wyobrażenia, przeświadczenia o literaturze niż wiedzy i sprawności analitycznych.