Metody zarządzania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Zarządzanie logistyczne

Analiza ryzyka projektu
Znaczenie podręcznika
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Definicje operacji.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Outsourcing Dlaczego niektórym się opłaca? 23 maja 2013 r. Zamość
MARKETING STRATEGICZNY
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
FUNKCJA PERSONALNA.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Zarządzanie projektami
Outsourcing usług prawnych i księgowych jako metoda na optymalizację kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Copyright © 2008 Accenture. Zawartość prezentacji stanowi własność intelektualną Accenture. Wszelkie prawa zastrzeżone. Konferencja Hutnictwo 2008 Integracja.
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Planowanie przepływów materiałów
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
REENGINEERING Mariusz Kucharski Tomasz Koniszewski.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
REENGINEERING (REINŻYNIERIA) METODA GRUNTOWNEGO PRZEKSZTAŁCANIA CAŁOŚCIOWYCH PROCESÓW W PRZEDSIĘBIORSTWIE.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Metody zarządzania

Globalizacja, proces o różnym zasięgu i intensywności: globalizacja finansów i własności kapitału globalizacja technologii i powiązanych z nią badań, wiedzy globalizacja rynków i strategii globalizacja stylów życia i konsumpcji globalizacja rządzenia i regulacji prawnych globalizacja jako polityczne ujednolicenie świata

CELE PRZEDSIĘBIORSTWA

PRZEGLĄ DEFINICJI BENCHMARKINGU uczenie się od najlepszych przez porównywanie się z nimi poszukiwanie najefektywniejszych metod dla działalności danego rodzaju, pozwalających na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej porównywanie procesów, produktów i usług z ich odpowiednikami u najlepszych konkurentów ciągła ocena produktów, usług i metod danego przedsiębiorstwa w świetle osiągnięć konkurentów lub liderów w danej branży poszukiwanie wzorcowych sposobów postępowania przez uczenie się od innych i wykorzystywanie ich doświadczenia

Obiekty benchmarkingu całe przedsiębiorstwo rozwiązania organizacyjne - struktury, procesy, systemy, stanowiska pracy produkty - części składowe, technologie, surowce, procesy produkcyjne

Obiekty benchmarkingu

BENCHMARKING WEWNĘTRZNY jednostki organizacyjne, np. zakłady wchodzące w skład przedsiębiorstwa wielozakładowego (grupy przedsiębiorstw) inne jednostki organizacyjne - oddziały, działy stanowiska pracy centra zysków centra kosztów

BENCHMARKING ZEWNĘTRZNY tym rodzaju benchmarkingu uwaga skoncentrowana jest na najlepszych przedsiębiorstwach konkurencyjnych. Analiza dotyczy produktów, organizacji pracy, systemów, procesów oraz sposobów współpracy z otoczeniem, w tym z klientami, które występują we wzorcowych przedsiębiorstwach w danej branży

OGÓLNA METODYKA BENCHMARKINGU

Analiza wewnętrzna

REENGINEERING Reengineering jest to fundamentalne przemyślenie od nowa i radykalne przeprojektowanie procesów w firmie prowadzące do dramatycznej (przełomowej) poprawy .....osiąganych wyników (takich jak koszty, obsługa klientów, szybkość) (M. Hammer i J. Champy

SŁOWA KLUCZOWE REENGINEERINGU fundamentalne przemyślenie radykalne przeprojektowanie znacząca poprawa proces

hierarchia procesów

Realizacja procesów w przedsiębiorstwie

Typologia procesów w przedsiębiorstwie

PODSTAWOWE ZASADY REENGINEERINGU dokładnie określony cel projektu (radykalna poprawa) orientacja na klientów radykalna zmiana koncentracja na procesach uwzględnienie istniejących ograniczeń zmiana sposobów myślenia (zmiana paradygmatów i wykorzystanie podejścia innowacyjnego) kompleksowe podejście szerokie wykorzystanie technologii komputerowych

Metodyka reengineeringu Identyfikacja procesu podlegającego rekonstrukcji Utworzenie zespołu roboczego Diagnoza i ocena procesu(zrozumienie procesu) Rekonstrukcja procesu Wdrożenie rekonstrukcji

Zalety reengineeringu: całościowe i uniwersalne myślenie i działanie wzrost wydajności skrócenie czasu trwania procesów

Wady reengineeringu autorytarny styl kierowania podczas wdrażania koncepcji pomijanie pracowników w trakcie przygotowywania reorganizacji wysokie koszty wprowadzania w życie niedocenianie aspektów kulturowych, co stwarza niebezpieczeństwo powstania silnego oporu wobec zmian

LEAN MANAGEMENT Lean management, interpretowane jako zarządzanie odchudzone (wyszczuplone), polega na tym, że przedsiębiorstwo wprowadza istotne zmiany zakresów działania, struktury majątku, sposobów zarządzania, wielkości zatrudnienia, itp. Zmianie ulegają też zachowania pracowników i kultura organizacji.

Cele dywestycji: minimalizacja strat - bieżących i przyszłych poprawa aktualnych wyników przedsiębiorstwa, np. poziomu rentowności lub struktury kapitału pozyskanie kapitału z „wnętrza” firmy (w ramach firmy) celem finansowania nowych przedsięwzięć rozwojowych zwiększenie wartości przedsiębiorstwa: bezpośrednie (krótkoterminowe) - eliminacja strat długoterminowe - ukazanie perspektyw rozwoju

Piramida celów lean management

ZASADY LEAN MANAGEMENT silna integracja procesu produkcyjnego, wspierana przez projektowo zorientowane rozwiązania strukturalne wykorzystanie sprzężenia zwrotnego pomiędzy kierownictwem a pracownikami - każdy pracownik pełni rolę „wewnętrznego klienta” priorytetowe znaczenie nadaje się interesom klientów przedsiębiorstwa, czyli ich potrzebom i preferencjom związki z dostawcami oparte na długoterminowej współpracy wykorzystanie metody just-in-time (JIT) w bieżącej kooperacji

ZASADY LEAN MANAGEMENT poszerzona współpraca z ograniczoną liczbą dostawców dotycząca zarówno przygotowania produkcji, procesu produkcji oraz przedsięwzięć innowacyjnych zespołowość i rotacja pracy - zespoły samodzielnie ustalają wewnętrzny podział pracy, organizację czasu pracy, podział zarobków, koordynację działań stawianie pracownikom wymogu permanentnego szkolenia i dokształcania się, gdyż powinni oni posiadać wiedzę nie tylko w określonej dziedzinie, ale w zakresie innych funkcji - powinni oni być zdolni do podjęcia pracy na innych stanowiskach uproszczenie i standaryzacja pracy

OUTOSURCING Outsourcing jest koncepcją doskonalenia działalności przedsiębiorstwa. Polega na korzystaniu z usług czy też półproduktów, które proponuje zewnętrzny dostawca, którego koszty są niższe od danego przedsiębiorstwa

TYPOLOGIA OUTSOURCINGU Zlecanie funkcji Outsourcing usług Insourcing Co-sourcing Udział w korzyściach

Zlecanie funkcji firma przekazuje innej firmie ogniwo swojego łańcucha popytu. Najczęściej zleca się proste usługi pomocnicze, jak sprzątanie lub utrzymywanie higieny w toaletach. Jest to krótkoterminowe rozwiązanie taktyczne, często wybierane nie dlatego, że harmonizuje z perspektywą strategicznego rozwoju firmy, lecz wskutek konieczności szybkiego uporania się z problemem.

Outsourcing usług staranny dobór i zaangażowanie wyspecjalizowanych dostawców zewnętrznych pozwala firmie na nowo zdefiniować tę działalność, skupić się na niej i, w razie potrzeby, ożywić ją dzięki uzyskaniu dostępu do kompetencji i doświadczenia wykonawcy usługi. Przy odpowiednim podejściu firma może ze współpracy z dostawcą odnieść korzyści na poziomie strategicznym i w rezultacie skupić się bardziej na tym, co robi najlepiej i co zapewnia jej przewagę konkurencyjną.

Insourcing alternatywny sposób zapewnienia wzrostu wydajności dzięki udoskonaleniu działalności w jednej dziedzinie i wykonywaniu jej na rzecz innych firm. W ten sposób można podnosić kwalifikacje i wykorzystać majątek firmy przy niskich kosztach jednostkowych. Nie oszczędza się wprawdzie czasu pracy kierowniczej, lecz można wyodrębnić samodzielną jednostkę biznesową specjalizującą się w wycinkowej działalności, która jest zbyt ważna lub trudna, aby zlecić jej wykonywanie w ramach outsourcingu z jakiejkolwiek przyczyny.

Co-sourcing wzajemne oddziaływanie dostawcy i odbiorcy usług jest tu jeszcze ściślejsze niż w zwykłym outsourcingu. Zwykle oznacza to, że firma podstawowa deleguje swój personel lub menedżerów do obsługi zlecenia, ale nie może sobie pozwolić na utratę tych pracowników ze względu na ich specjalistyczną wiedzę. Nie należy mylić tego układu z sytuacją, gdy menedżerowie po prostu unikają outsourcingu, ponieważ chcą utrzymać swój personel – co-sourcing oznacza, że obie firmy są odpowiedzialne za dostarczenie środków do realizacji zadania. Występuje przy tym pewne ryzyko, ponieważ w razie niepowodzenia nie będzie można liczyć na rekompensatę.

Udział w korzyściach długoterminowy związek dwóch stron dokonujących inwestycji i uczestniczących w korzyściach, w miarę ich narastania, według uzgodnionej wcześniej formuły. W ten sposób obie strony ponoszą ryzyko i powinny dzielić się korzyściami. Jeżeli taki związek nie przyniesie spodziewanych efektów, dostawca nie ma gwarancji rekompensaty za poniesione nakłady.

CELE OUTSOURCINGU redukcję i kontrolę kosztów operacyjnych zwiększenie koncentracji firmy na podstawowej działalności uzyskanie dostępu do mocy produkcyjnych najlepszej jakości zwolnienie własnych zasobów do innych celów uzyskanie zasobów, którymi nie dysponuje organizacja przyspieszenie korzyści wynikających z restrukturyzacji uporanie się z funkcją trudną do wykonywania lub niemożliwą do realizacji pozyskanie kapitału podział ryzyka

metoda spin-off polega na wydzielaniu niektórych jednostek organizacyjnych z przedsiębiorstwa i tworzenie na ich bazie podmiotów gospodarczych o zróżnicowanym poziomie samodzielności

PRZESŁANKI ROZPINANIA I DEZINTEGRACJI PRZEDSIĘBIORSTWA zbyt duże rozmiary ograniczające możliwość efektywnego zarządzania całością ograniczenie kosztów utrzymania jednostek organizacyjnych (amortyzacja, opłaty, podatki) możliwość uzyskania świadczeń po niższych kosztach tendencje jednostek organizacyjnych do usamodzielnienia się dążenie do wprowadzenia struktury dywizjonalnej/holdingowej dążenie do zwiększenia rynkowej wartości przedsiębiorstwa konieczność dostosowania się do wymagań prawnych - przepisy podatkowe, prawo antymonopolowe chęć uniknięcia konfliktów i kosztów związanych ze zwalnianiem pracowników chęć pozbycia się jednostek organizacyjnych o niskiej efektywności

ETAPY WDRAŻANIA METODY SPIN-OF