Krystian Heffner Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Advertisements

Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Innowacje w rozwoju regionu metropolitalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
1 POLITYKA REGIONALNA PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI JAKO CZYNNIK ROZWOJU GOSPODARCZEGO KONFERENCJA Szczecin, 25 kwietnia 2007 r.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Dr hab. Agata Zagórowska, prof. PO
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Migracja.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
NISZE AKTYWNOŚCI GOSPODARCZEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju powiatu X
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje Leszek Baran.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Przemysław Śleszyński
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Regionalny wymiar wyzwań demograficznych stojących  przed polskimi regionami Krystian Heffner Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach Katedra Gospodarki Przestrzennej

Zmiany w wielkości populacji regionów UE (wg ESPON) w latach 2005–2050 Prawdopodobne scenariusze: - wzrost osłon socjalnych - rozszerzenie gospodarki rynkowej - ograniczenie gospodarki społecznej - ograniczenie gospodarki rynkowej

Wyzwania demograficzne regionów w Polsce Spadek liczby ludności Zróżnicowane tempo spadku liczby ludności Malejąca liczba urodzeń, liczba dzieci i młodzieży Rosnąca liczba osób starszych – starzenie się społeczności regionalnych Selektywny odpływ migracyjny ludności – zagraniczny i wewnętrzny – młodsza grupa produkcyjna, rosnący udział kobiet Zdecydowana przewaga emigracji nad imigracją – „śladowe” migracje powrotne Odwrócenie przepływów miasto –wieś z negatywnymi konsekwencjami dla rozwoju miast i obszarów wiejskich Wzrost zróżnicowania przestrzennego w rozmieszczeniu ludności

Wyzwania demograficzne regionów w Polsce Negatywne trendy demograficzne - identyfikacja przyczyn Czy spadek liczby mieszkańców regionów jest zjawiskiem negatywnym – ekonomicznie, społecznie, kulturowo, przestrzennie? Czy spontaniczny wzrost liczby mieszkańców jest zjawiskiem pożądanym? Należy do niego dążyć, stymulować go? Czy zmiany w zaludnieniu mogą mieć charakter zrównoważony? Co to znaczy? Jakie podejmować działania by trendy demograficzne w regionach miały prorozwojowy (korzystny) kierunek? Czy podejmować próby sterowania stroną czynników naturalnych, czy czynników migracyjnych?

Średni odpływ ludności wiejskiej za granicę wg gmin w latach 2004-2011 Źródło: oprac. własne 2014

Procesy rozwoju regionów a mobilność Badania wskazują na możliwe, niekorzystne skutki polityk mających na celu zwiększanie mobilności w UE Poprzez zwiększone ruchy migracyjne pomiędzy regionami utrwalić się może lub powiększyć dysproporcja w rozwoju regionów Efekt wzrostu mobilności dla regionów nie ma charakteru gry typu win-win – raczej gra o sumie zerowej: wygrana jednego regionu kosztem innych Polityki migracyjne powinny uwzględniać inne uwarunkowania rozwoju regionów (struktura gospodarki, warunki społeczno-kulturowe itd.) Polityki migracyjne mogą być skuteczne tylko w zestawie działań mających na celu poprawę jakości życia, wzrost możliwości zatrudnienia, rozwój mieszkalnictwa, edukacji i poprawę stanu środowiska naturalnego

Procesy rozwoju regionów a mobilność Jeśli chodzi o trendy zmian na rynku pracy i w strukturach demograficznych regionów w perspektywie dwóch dekad silny wpływ będą miały migracje: zarówno migracje wewnątrzeuropejskie jak i spoza Europy Wpływ migracji będzie jednak najsilniej – pozytywnie odczuwany - w regionach bogatych Są one atrakcyjniejsze dla przepływów wahadłowych, migracji czasowych i dla imigrantów Bogatsze regiony mogą również więcej zyskać na migracji w kontekście starzenia się społeczeństwa, segmentacji rynku, potencjału rozwojowego

Regionalny charakter zewnętrznych ruchów migracyjnych Saldo migracji ogółem wg województw w okresie 1998-2007

Wartości Współczynnika Selektywności Migracji (WSM) i Współczynnika Selektywności Migracji Powrotnych dla poszczególnych regionów Polski, lata 2004-2008 Źródło: M. Anacka 2012

Wyzwania demograficzne – kontekst regionalny Kontekst: Rosnąca rola metropolii oraz obszarów funkcjonalnych jako czynnik przekształceń w paradygmacie sprawowania władzy Wyzwania rozwojowe KSRR: Lepsze wykorzystanie potencjałów najważniejszych obszarów miejskich do kreowania wzrostu i zatrudnienia oraz stymulowania rozwoju pozostałych obszarów (model polaryzacyjno-dyfuzyjny) Zapewnienie spójności wewnętrznej kraju - niedopuszczenie do nadmiernych zróżnicowań przestrzennych Zwiększenie potencjału do tworzenia, dyfuzji i absorpcji innowacji Przeciwdziałanie negatywnym trendom demograficznym oraz pełniejsze wykorzystanie zasobów pracy i poprawa ich jakości Odpowiedź na zmiany klimatyczne, zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego i ochrona z racjonalnym wykorzystaniem zasobów przyrodniczych Wykorzystanie potencjału kulturowego i turystycznego dla rozwoju regionalnego Wspieranie rozwoju kapitału społecznego Zapewnienie odpowiedniej infrastruktury transportowej i teleinformatycznej do wspierania konkurencyjności i spójności terytorialnej kraju Podwyższenie zdolności instytucjonalnej do zarządzania rozwojem na poziomie krajowym i regionalnym

Intensywność migracji matek wg województw (2008) im ciemniejszy kolor, tym wyższy wskaźnik migracji wśród matek Migranci w populacji ojców i migrantki w populacji matek Źródło: E. Kozdrowicz, B. Walczak, Rodzina migracyjna: przemiany i zagrożenia, http://www.rpo.gov.pl/pliki/12900036790.pdf

Miasta jako bieguny wzrostu zachowanie policentryczności systemów osadniczych - rola tzw. miast „drugorzędnych” badania ESPON (2013) wskazują, że mimo wyraźnej przewagi metropolii, a zwłaszcza ośrodków stołecznych, nad pozostałymi miastami pod względem koncentracji potencjału gospodarczego ośrodki regionalne (tzw. second tier cities) również stanowią istotne skupienie potencjału gospodarczego, w tym kapitału ludzkiego oraz usług wyższego rzędu wzrost powiązań ponadregionalnych metropolii, a więc metropolizacji może – przy relatywnie dużym stopniu domknięcia obszaru metropolitalnego – prowadzić do wzrostu różnic w poziomie rozwoju między metropolią i otaczającym ją regionem (Gorzelak, Smętkowski 2005)

Odsetek ludności miast wojewódzkich w ogólnej liczbie ludności województw

Rozkład wskaźnika potencjału demograficznego w województwach z wyłączeniem miast wojewódzkich Rozkład wskaźnika potencjału demograficznego w województwach

Przyczyny dywergencji między metropoliami i ich regionami W uproszczeniu, szybko rozwijające się obszary metropolitalne z silnym sektorem usług - stanowią bieguny wzrostu „wysysające” ze swojego otoczenia kapitał ludzki Efekt - negatywne sprzężenia zwrotne związane z kurczeniem się zasobów potrzebnych do endogennego rozwoju obszarów pozametropolitalnych w regionach i regionów międzymetropolitalnych (w regionach bez metropolii) Chodzi zwłaszcza o metropolie położone w regionach rolniczych lub tradycyjnych (zdekapitalizowany przemysł)

Atrakcyjność regionów i miast Przeciętny współczynnik salda migracji regionów NUT S3 w Polsce (2001–2006) Źródło: Kowalski, Solon 2011

ZRÓŻNICOWANIE ZACHOWAŃ MIGRACYJNYCH WG POZIOMU URBANIZACJI Źródło: M 2011

Skutki wyjazdów – kontekst społeczno - ekonomiczny Istotne zagrożenie dla sytuacji demograficznej w skali lokalnej i regionalnej Zmniejszenie presji na lokalny rynek pracy Wyjazdy zarobkowe, zwłaszcza długotrwałe, wpływają nie tylko na osłabienie więzi rodzinnych, ale także więzi ze środowiskiem pochodzenia i społecznością lokalną Podwójna marginalizacja migrantów W regionach migracyjnych inwestycje kapitałowe polegające na lokowaniu środków pochodzących z dochodów uzyskiwanych za granicą mają bardzo ograniczone znaczenie Emigracja trwale osłabia kapitał lokalizacyjny regionu oraz jego układów lokalnych Nieproporcjonalnie małe znaczenie inwestycji kapitałowych emigrantów Permanentna praca poniżej uzyskanych kwalifikacji deprecjonuje uzyskane wykształcenie

Skutki wyjazdów – kontekst społeczno - ekonomiczny Migracje do krajów UE, a przez to wysoki ubytek kadr kwalifikowanych - to poważny czynnik zakłócający rozwój regionów w zakresie demograficznym i przede wszystkim gospodarczym ubytek demograficzny i odpływ kadr kwalifikowanych wysokie, niezwracające się koszty kształcenia transfer pieniędzy oddziaływanie na na regionalny rynek pracy (w tym aspekt bezrobocia) inicjatywy gospodarcze emigrantów stałych i czasowych dochody rodzin emigrantów stałych i czasowych dochody rodzin emigrantów, struktura inwestycji sytuacja gospodarcza miast i gmin o najwyższych wskaźnikach emigracji (tylko pośrednie wpływy do budżetu)

Migracje zagraniczne jako determinanta procesów rozwoju w regionie migracyjnym Masowa praca sezonowa w Niemczech i UE, wyraźnie ograniczająca bezrobocie na lokalnych rynkach pracy Transfer kapitału z pracy w Niemczech i UE Turystyka rodzinna i odwiedziny świąteczne Prowadzenie własnej działalności gospodarczej, głównie w miejscu zamieszkania Tworzenie małych i średnich przedsiębiorstw i inwestycji we własne nieruchomości

Zmiana liczby ludności w latach 1998 – 2007 wg województw (stan w dniu 31 XII, w %) Źródło: Raport o sytuacji społeczno-gospodarczej województwa opolskiego, Sejmik Województwa Opolskiego, Opole, listopad 2008 r., s.9.

Migracje powrotne i ich wpływ na rozwój regionu Potencjalne narzędzia polityki regionalnej wzmacniające trendy powrotne wśród migrantów Regionalne Centra Monitoringu Migracji Kampanie pokazujące zmiany w regionach i kraju pochodzenia migrantów Promocja ludzi sukcesu - tych reemigrantów, którzy założyli dobrze prosperujące firmy Ukierunkowane strony internetowe Ułatwienia w kontaktach z inkubatorami przedsiębiorczości Spotkania z przedstawicielami lokalnych samorządów i biznesu Programy zachęcające migrantów do kontynuacji nauki w kraju i regionie

Reemigracja i reintegracja – efektywny sposób wykorzystania emigracji na poziomie krajowym i regionalnym Odwrócenie negatywnych tendencji migracyjnych Wykorzystanie kapitału, który akumulują emigranci Zainteresowanie powrotem - potrzeba tworzenia sektora małej i średniej przedsiębiorczości Przekazywanie wiedzy o mechanizmach funkcjonowania rynku i nowoczesnej ekonomii Koncentracja przedsięwzięć regionalnych na tworzeniu warunków do powrotu emigrantów Wzmacnianie związków migrantów z regionem pochodzenia (inwestycje, firmy, wiedza)

Wnioski Doświadczenia regionu opolskiego, a od dekady również podkarpackiego, małopolskiego, zachodniopomorskiego - wskazują, że ogólny bilans oddziaływania migracji zagranicznych na rozwój regionalny jest niekorzystny w wymiarze indywidualnym migracji W konsekwencjach o charakterze społeczno – demograficznym oraz ekonomicznym, także kulturowym

Wnioski Społeczność regionalna stopniowo zdobywa doświadczenie i jest skłonna do poszukiwania pracy nawet w znacznej odległości od miejsca zamieszkania Jeśli jest dobrze przygotowana do konkurowania o pracę na rynku europejskim to stopniowo „wykrusza się” z regionu Sytuacja ta może do pewnego stopnia zapobiegać znacznemu wzrostowi bezrobocia i jego wielu negatywnym konsekwencjom społecznym i gospodarczym Migracje jednak pozbawiają region znacznej części najbardziej wartościowych - z punktu widzenia rozwoju gospodarczego – mieszkańców (aktywnych i przedsiębiorczych) Trwały odpływ migracyjny osłabia istotnie potencjał rozwojowy regionów, co może prowadzić do jego postępującej marginalizacji

Wnioski Korzyści związane z odpływem migracyjnym z regionów: Powrót dysponujących kapitałem ekonomicznym, społecznym i kulturowym emigrantów (reemigracja) może przynieść istotny efekt wzmocnienia potencjału rozwojowego regionu ich pochodzenia Działania w kierunku reemigracji to bardziej efekt wysiłku podmiotów centralnych niż regionalnych Działania regionalne mogą dać efekt (np. kreowanie klimatu przedsiębiorczości, przeciwdziałanie dezaktywizacji zawodowej i społecznej reemigrantów)

Wnioski Permanentny odpływ zagraniczny skutkuje postępującym wyludnianiem regionu migracyjnego, co – poprzez osłabianie potencjału ludzkiego i ograniczenia regionalnego popytu - wpływa w zasadniczy sposób na jego możliwości rozwojowe oraz pozycję konkurencyjną W sytuacji ograniczonego regionalnego rynku pracy, reemigracja ma stosunkowo niewielki wymiar ilościowy ale Zachęcanie i tworzenie podstaw do efektywnego powrotu i udanej reintegracji może być skutecznym narzędziem stopniowego odwracania negatywnych oddziaływań procesów migracyjnych na rozwój regionu

Literatura Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (2011). Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego (KSRR) (2010). Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Polityka regionalna w Polsce (2011). Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Territorial Outlook. Territorial Economy (2001), OECD