Skala i zakres wyzwań i możliwości dla samorządów województw – kontekst europejski Jacek Szlachta SGH w Warszawie Szczecin 7-8 października 2015r. 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Stan sektora w regionach
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
IMPLEMENTACJA FUNDUSZY UNIJNYCH A ZRÓŻNICOWANIE REGIONALNE W POLSCE
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Marszałek Województwa Dolnośląskiego
Konferencja Agrotravel 2011 Panel 1 KREOWANIE MARKI WIEJSKIEGO PRODUKTU TURYSTYCZNEGO.
Województwo Zachodniopomorskie rozpoczyna wdrażanie Inicjatywy JESSICA.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału rynku pracy Niespodziewany impuls: motywy kulturowe a dynamika rozwoju rynku pracy w regionie.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Krajowe i regionalne programy operacyjnego na lata wsparcie rozwoju infrastruktury na obszarach wiejskich. Pani Agnieszka Dawydzik, Dyrektor.
Zmiany w Planie działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Radziejowice, 17 czerwca 2015 r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
„ Zróżnicowanie regionalne w rozwoju rolnictwa oraz jego wpływ na problemy ekonomiczne i społeczne obszarów wiejskich” „ Zróżnicowanie regionalne w rozwoju.
Wyszukiwanie danych o sytuacji gospodarczej i społecznej cd.
WYZWANIA I SZANSE ROZWOJU W KONTEKŚCIE TRANSGRANICZNYM PAWEL WARSZYCKI Szczecin Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development.
Zagadnienia kompetencji samorządu regionalnego w perspektywie kolejnych dziesięcioleci Janusz Zaleski Wrocławska Agencja Rozwoju Regionalnego Szczecińska.
WPŁYW REALIZACJI REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA (RPO WSL) NA ROZWÓJ SPOŁECZNO-GOSPODARCZY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO.
Dojazdy do pracy w województwie wielkopolskim - zróżnicowanie przestrzenne Skąd i dokąd Wielkopolanie dojeżdżali do pracy w 2011 r.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
CEL PROJEKTU Celem projektu jest zwiększenie kompetencji oraz jakości i efektywności działania 560 pracowników/czek instytucji odpowiedzialnych za kreowanie.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Rozważania na temat przyszłości spójności i współpracy terytorialnej Jan Březina, europoseł.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Wg Pana Profesora Michała Troszyńskiego (GUS) Umieralność okołoporodowa wczesna w latach 1999 – 2008 Współczynnik umieralności >500g Województwo
Departament Polityki Regionalnej Podział krajowej rezerwy wykonania.
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
1 16 września 2013 r..
Programy Operacyjne w perspektywie finansowej
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Problemy współczesnej Europy
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Środki UE z perspektywy w województwie kujawsko-pomorskim
Stan realizacji na i plan działań na 2018 r.
Wyniki wyboru LSR w 2016 r. Czerwiec 2016 r.
dr inż. Bożena Karwat-Woźniak Zakład Polityki Społecznej i Regionalnej
Zapis prezentacji:

Skala i zakres wyzwań i możliwości dla samorządów województw – kontekst europejski Jacek Szlachta SGH w Warszawie Szczecin 7-8 października 2015r. 1

Spis treści 1. Zmiany PKB według parytetu siły nabywczej w relacji do UE 2. Wskaźnik samorządności 3. Ewolucja i budżet europejskiej polityki spójności 4. Znaczenie europejskiej polityki spójności dla inwestycji publicznych w Polsce 5. Jakość rządzenia na poziomie województw 2

3 PKB per capita UE27= (1) Województwo Mazowieckie Dolnośląskie Śląskie Wielkopolskie Pomorskie Łódzkie Zachodniopomorskie Lubuskie

4 PKB per capita UE27= (2) Województwo Małopolskie Kujawsko-pomorskie Opolskie Świętokrzyskie Warmińsko-mazurskie Podlaskie Lubelskie Podkarpackie Polska

Wnioski ze zmian PKB Wszystkie województwa Polski poprawiają swoją pozycję w Unii Europejskiej W największym stopniu dotyczy to województw silnych związanych z dużymi ośrodkami metropolitalnymi W warunkach globalnego kryzysu gospodarczego nastąpiło przyspieszenie tempa konwergencji europejskiej polskich regionów Zróżnicowania regionalne w Polsce zwiększają się Czy jesteśmy już w pułapce średniego poziomu rozwoju? 5

Wskaźnik samorządności regionów zestawiony na poziomie państw UE (1) Uwzględnia następujące elementy Głębię instytucjonalną (stopień w jakim władze regionalne są autonomiczne, a nie powoływane przez rząd krajowy) Zakres polityki regionalnej - dziedziny polityki za które odpowiadają władze regionalne Autonomię budżetową – zakres w jakim organy regionalne mogą nakładać podatki na obywateli Autonomię w zakresie zaciągania pożyczek Reprezentację – zakres w jakim region ma niezależne uprawnienia ustawodawcze i wykonawcze Nie został uwzględniony m. in. poziom decentralizacji finansów publicznych, zakres decentralizacji wdrażania środków EFSI 6

Wskaźnik samorządności regionów zestawiony na poziomie państw UE (2) Powstał dzięki uwzględnieniu kilkunastu zmiennych zero- jedynkowych, dodano do siebie pozytywne oceny (6 Raport Kohezyjny UE) Polska ma wskaźnik samorządności na poziomie Rumunii, Czech, Słowacji, znacznie poniżej Węgier, które nie mają regionalnych programów operacyjnych, nie mają upodmiotowionych regionów, gdzie ponad 90% inwestycji publicznych pochodzi ze środków europejskiej polityki spójności Czy są to wiarygodne wyniki? Europejska percepcja pozycji Polski bardzo umiarkowana 7

8

9

Ewolucja i wydatki europejskiej polityki spójności Zmiana algorytmu podziału środków pomiędzy województwa na lata okazała się niekorzystna dla słabszych województw, których udział w alokacji zmniejszył się Konsekwencją przyjęcia jako podstawy interwencji strukturalnej UE Strategii Europa 2020 jest w skali całej organizacji przesunięcie środków z programów regionalnych do krajowych. Polska jest jednym z dwu poważnych beneficjentów, gdzie w latach udział alokacji w ramach RPO zwiększył się Absorpcja środków UE wielkim wyzwaniem, ze względu na ich dużą skalę oraz ukierunkowanie na konkurencyjność, a w mniejszym stopniu na spójność, co ogranicza możliwości eliminowania tradycyjnych słabości strukturalnych biedniejszych województw Konsekwencje zapisania w wieloletniej perspektywie budżetowej 960 mld euro jako zobowiązań i 908 mld euro jako płatności – rezerwa programowania będzie zagrożona 10

Przyszłość europejskiej polityki spójności po roku 2020 (prawdopodobne tendencje) Dalsze zmniejszenie udziału polityki spójności w budżecie UE (pilność innych wydatków, krytyka efektywności europejskiej polityki spójności) Jeszcze silniejsze ukierunkowanie wydatków na konkurencyjność, co sprzyja interwencji podejmowanej na poziomie krajowym Wskutek poprawy pozycji polskich regionów, nie tylko Mazowsze będzie w grupie regionów najsilniejszych, ale 3-4 kolejne województwa znajdą się w grupie regionów przejściowych (PKB według parytetu siły nabywczej 75-90% średniej UE 28). Zmniejszenie skali finansowania w Polsce 11

Wnioski odnośnie konsekwencji zmian w EPS dla samorządów województw Pozycja regionów Polski ze względu na skalę i zakres dostępu do środków EPS będzie bardzo zróżnicowana Pojawi się presja na przesunięcie środków do programów krajowych oraz szersze uwzględnienie innych rodzajów beneficjentów (duże miasta) Dalszemu ograniczeniu ulegnie segment spójnościowy w ramach europejskiej polityki spójności, co ograniczy możliwości realizacji inwestycji w najsłabszych regionach Wniosek: pilnie trzeba rozwinąć prace nad modelem polityki regionalnej w Polsce w warunkach erozji finansowania w ramach europejskiej polityki spójności 12

Udział środków europejskiej polityki spójności w inwestycjach publicznych (szósty raport kohezyjny KE, 2014)

Udział środków europejskiej polityki spójności w inwestycjach publicznych Udział EFRR, EFS i Funduszu Spójności razem ze współfinansowaniem krajowym w inwestycjach publicznych średnia NUTS-2 (szacunki MIR)

Wnioski odnośnie finansowania inwestycji publicznych w Polsce Polska jest w korzystniejszej sytuacji ze względu na niższy niż w innych krajach kohezyjnych udział inwestycji finansowanych z udziałem środków publicznych Korzystnym zjawiskiem jest utrzymanie w Polsce znaczącej skali finansowania w ramach RPO, co stanowi podstawę polityki regionalnej prowadzonej na poziomie województw Niezbędne jest rozwinięcie intensywnych prac nad modelem polityki regionalnej w Polsce, w warunkach znaczących zmian w europejskiej polityce spójności 15

Badania jakości rządzenia w układach regionalnych w Unii Europejskiej Uwzględniają poziom regionalizacji NUTS 2, stąd faktycznie dotyczą praktycznie 22 krajów członkowskich (w 6 krajach występuje tylko jeden obszar typu NUTS 2) Prezentowane przez Komisję Europejską na podstawie badań Quality of the Government Institute z University of Gothenburg przeprowadzonych w roku 2009 i 2013 przy okazji prezentacji raportów kohezyjnych KE (piątego i szóstego) w roku 2010 i

Konstrukcja europejskiego wskaźnika jakości rządzenia (1) 1. Odniesieniem badania Banku Światowego przeprowadzone na poziomie państw członkowskich na podstawie których oceniono: a) skuteczność rządów b) rządy prawa 2. Badania służące określeniu pozycji poszczególnych regionów typu NUTS 2 bazowały na badaniach ankietowych: respondentów z 24 krajów i 212 regionów 17

Konstrukcja europejskiego wskaźnika jakości rządzenia (2) 3. Koncentracja na: A) usługach publicznych które są kontrolowane na poziomie regionalnym lub lokalnym: egzekwowanie prawa, szkolnictwo i opieka zdrowotna (jakość i bezstronność usług) B) postrzeganiu korupcji oraz osobistych doświadczeniach obywateli związanych z korupcją 4. Pozycja poszczególnych regionów określona została na podstawie badania odchylenia standardowego od wskaźnika przeciętnego dla danego kraju według Banku Światowego 18

Metodologia konstrukcji regionalnego wskaźnika QoG (1) Cztery elementy zostały uznane za kluczowe: korupcja, przestrzeganie prawa, efektywność biurokracji oraz siła instytucji demokratycznych i wybieralnych. Wywiady telefoniczne w których respondentom zadano 16 pytań, część oceniana była w skali 1-10, część w skali 1-4. Cztery części ankiety dotyczyły: przestrzegania prawa, efektywności rządzenia, siły instytucji demograficznych i wybieralnych, rozpowszechnienia korupcji. Dwa dodatkowe pytania dotyczyły: satysfakcji ze stanu gospodarki i satysfakcji z jakości rządu. Uwzględniono także cechy demograficzne ankietowanych 19

20

21

Wnioski ogólne Mamy Unię Europejską o bardzo różnej jakości rządzenia na poziomie regionalnym Wyróżniają się pozytywnie kraje skandynawskie, Irlandia, Niemcy Zachodnie, Holandia, Austria i Luksemburg (wszystkie regiony w najwyższej grupie) Zdecydowanie najgorzej wypadają: Bułgaria, Rumunia, Grecja, Południowe Włochy, Chorwacja Widoczna jest makroregionalizacja UE na: północ, zachód, południe i wschód 22

Wnioski dotyczące Polski Polska sklasyfikowana została w roku 2012 w rankingu Banku Światowego na 19 miejscu ze względu na skuteczność rządów oraz na 21 miejscu ze względu na rządy prawa (UE28) Znacząca poprawa sytuacji województw Polski w okresie W roku województw w przedziale najgorszym, a 10 w przedostatnim (w sumie 5 przedziałów), w roku w przedziale 4-tym i 11 w przedziale 5-tym (w sumie 8 przedziałów, czyli niemal przeciętnie na tle UE). W 2013 roku regiony Polski wyróżniają się na tle nowych krajów członkowskich Polska należy do państw o najniższych zróżnicowaniach międzyregionalnych obok: Danii, Holandii, Szwecji, Słowacji i Austrii 23

Dziękuję za uwagę 24