Skala zagrożenia przestępczością narkotykową w garnizonie mazowieckim w świetle aspektów prawnych. podinsp. Aneta Pawlińska Wydział Prewencji KWP zs.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
Advertisements

„Nowe narkotyki” – podsumowanie działań Policji
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ, DEMORALIZACJĄ I UZALEŻNIENIAMI ORAZ AGRESYWNYM ZACHOWANIEM Niepubliczny.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
DOPALACZE.
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Przestępstwa z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii w województwie kujawsko-pomorskim problem „dopalaczy”
SZKOŁA jest miejscem, w którym powinny być stwarzane warunki do wszechstronnego rozwoju oraz harmonijnego kształtowania zdrowej osobowości wszystkich.
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
Katedra Medycyny Sądowej Akademii Medycznej we Wrocławiu
Działania interwencyjne podjęte kroki
DOPALACZE.
POSTEPOWANIE DYREKCJI SZKOŁY W PRZYPADKU UJAWNIENIA UCZNIA ZAGROŻONEGO DEMORALIAZCJĄ I PRZESTĘPCZOŚCIĄ.
Ujęcie i zatrzymanie nieletniego w Policyjnej Izbie Dziecka
UDZIAŁ POLICJI W POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH
WSPÓŁCZESNE PROBLEMY SUBSTANCJE PSYCHOAKTYWNE – PROBLEM TZW. DOPALACZY
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
Rola i zadania koordynatora bezpieczeństwa
NOWE ŚRODKI PSYCHOAKTYWNE
Dopalacze – diagnoza i profilaktyka
ZASADY INTERWENCJI PROFILAKTYCZNEJ
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
  Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją,
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Odpowiedzialność karna nieletnich
Uzależnienia XXI wieku - dopalacze przygotowała Jolanta Marciniak
WYBRANE FORMY WSPÓŁPRACY POLICJI Z PLACÓWKAMI OŚWIATOWYMI
Drodzy Rodzice nie bagatelizujcie zmian w zachowaniu swoich dzieci.
Działalność szkoły w świetle prawa
Przygotowała: Pedagog szkolny mgr M. Paczkowska
Sytuacje kryzysowe w szkole
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
ODPOWIEDZIALNOŚĆ NIELETNICH ZA CZYNY KARALNE I PRZEJAW DEMORALIZACJI
DOPALACZE.
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Ramy współpracy Policji z placówkami oświatowymi
KOMENDA WOJEWÓDZKA POLICJI
Opracowanie na podstawie Oddział Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia  Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Lublinie, Państwowa Inspekcja.
USTAWA O PRZECIWDZIAŁANIU NARKOMANII z dnia 24 kwietnia 1997 roku
NIE JEDŹ PO WCZORAJSZYM !!!. PRAWIE 80% NIETRZEŹWYCH KIEROWCÓW TO OSOBY BĘDĄCE NA KACU !!!
DOPALCZE GROŹNE DLA ZDROWIA
Działania interwencyjne podjęte kroki
 Środek zastępczy - „produkt zawierający co najmniej jedną nową substancję psychoaktywną lub inną substancję o podobnym działaniu na ośrodkowy układ.
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
DOPALACZE.
DOPALACZE NOWE WYZWANIE.
 Środek zastępczy - „substancję pochodzenia naturalnego lub syntetycznego w każdym stanie fizycznym lub produkt, roślinę, grzyba lub ich część, zawierające.
„ Razem przeciw dopalaczom”
Diagnoza problemów uzależnień od środków psychoaktywnych Opracowanie: Anna Zdancewicz.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI i MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ i DEMORALIZACJĄ DZIAŁDOWO PAŹDZIERNIK 2013 R.
DOPALACZE ŚMIERTELNA PUŁAPKA…. CZYM SĄ DOPALACZE? Potoczna nazwa grupy różnych substancji lub ich mieszanek o działaniu psychoaktywnym, sprzedawanych.
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
Warszawa, 19 stycznia 2011 roku M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI Prowadzi: gł. spec.
DOPALACZE KRADNĄ ŻYCIE
NIE DAJ SIĘ WYPALIĆ POWIEDZ NIE DOPALACZOM!
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Bieżące działania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie sprawowania nadzoru nad środkami zastępczymi Warszawa, r. Tomasz Białas,
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI I METODY WSPÓŁPRACY Z POLICJĄ W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ I DEMORALIZACJĄ nadkom.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Co w szkole jeszcze „piszczy”?
TWOIM ATUTEM JEST MŁODOŚĆ… I ZDROWIE ZDOBYWASZ WIEDZĘ.
PIERWSZA POMOC Przygotował: Marcin Mokrowiecki 1 Ratownik Medyczny
Dopalacze kradną życie… Dopalacze niosą śmierć…
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

Skala zagrożenia przestępczością narkotykową w garnizonie mazowieckim w świetle aspektów prawnych. podinsp. Aneta Pawlińska Wydział Prewencji KWP zs. w Radomiu

„Narkomana się tworzy - w domu, szkole, uczelni, na podwórku i na kolonii, słowem wszędzie. Lepi się go z cudownej materii dziecięcej naiwności, chęci poznania świata, wrażliwości, uczuć, porywów serca, najskrytszych tajemnic i szczerych łez.” Marek Kotański

Badanie na temat: „Młodzież o narkotykach i profilaktyce 2011-2013 Celem badania było poznanie opinii uczniów szkół ponadgimnazjalnych na temat kontaktu ze środkami odurzającymi oraz oczekiwań w zakresie działań profilaktycznych. W badaniu wzięło udział 5265 uczniów. Przeprowadzono je przez Komendę Główną Policji w ramach ogólnopolskiego programu profilaktycznego „Profilaktyka a Ty” (Wyniki badania należy traktować poglądowo).

Czy na terenie Twojej szkoły pojawiają się narkotyki/dopalacze (czy są one dostępne, czy widziałeś/aś, jak ktoś je zażywa, handluje nimi itp.)? Z tego badania wynika, że 22,7% uczniów spotkało się na terenie swojej szkoły z narkotykami lub osobami zażywającymi je. N = 5265

Czy nauczyciele rozmawiają z Tobą na temat szkodliwości zażywania narkotyków/dopalaczy? Blisko 44% badanych uczniów stwierdziło, że nauczyciele w ogóle lub bardzo rzadko rozmawiają z nimi na temat narkotyków czy dopalaczy, a tylko 10,8 % twierdzi, że rozmowy takie odbywają się bardzo często. N = 5265

Jak oceniasz na skali od 1 do 10 skuteczność każdej z wymienionych form przeciwdziałania narkomanii? Za najskuteczniejsze formy przeciwdziałania narkomanii uznano: działania profilaktyczne poprzez film, teatr, różnorodne warsztaty oraz pogadanki. N = 5265

Narkotyki zabezpieczone w garnizonie mazowieckim Obraz z usuniętym tłem (Średnio zaawansowany) Aby odtworzyć efekty obrazu na slajdzie, wykonaj następujące czynności: Na karcie Wstawianie w grupie Obrazy kliknij przycisk Obraz. Na karcie Narzędzia główne w grupie Slajdy kliknij przycisk Układ, a następnie kliknij pozycję Pusty. W oknie dialogowym Wstawianie obrazu wybierz obraz, a następnie kliknij przycisk Wstaw. Zaznacz obraz. W obszarze Narzędzia obrazów na karcie Formatowanie w grupie Rozmiar kliknij przycisk Uruchom okno dialogowe Rozmiar i położenie. W oknie dialogowym Formatowanie obrazu zmień rozmiar obrazu lub przytnij go, aby miał wysokość 19,05 cm i szerokość 25,4 cm. Aby przyciąć obraz, w lewym okienku kliknij pozycję Przycinanie, a w prawym okienku w obszarze Położenie przycięcia wprowadź wartości w polach Wysokość, Szerokość, Z lewej oraz U góry. Aby zmienić rozmiar obrazu, w lewym okienku kliknij pozycję Rozmiar, a w prawym okienku w obszarze Rozmiar i obrót wprowadź wartości w polach Wysokość i Szerokość. Również w obszarze Narzędzia obrazów na karcie Formatowanie w grupie Dopasowywanie kliknij przycisk Kolor, a następnie w obszarze Ponowne kolorowanie kliknij pozycję Skala odcieni szarości. W grupie Dopasowywanie kliknij też przycisk Korekty, a następnie w obszarze Jasność i kontrast kliknij pozycję Jasność: -40% Kontrast: +20%. Na karcie Narzędzia główne w grupie Schowek kliknij strzałkę po prawej stronie przycisku Kopiuj, a następnie kliknij polecenie Duplikuj. Zaznacz drugi obraz. Na karcie Narzędzia główne w grupie Rysowanie kliknij przycisk Rozmieść, wskaż polecenie Wyrównaj i wykonaj następujące czynności: Kliknij polecenie Wyrównaj względem slajdu. Kliknij polecenie Wyrównaj do środka w pionie. Kliknij polecenie Wyrównaj do środka w poziomie. W obszarze Narzędzia obrazów na karcie Formatowanie w grupie Dopasowywanie kliknij przycisk Resetuj obraz. Również w obszarze Narzędzia obrazów na karcie Formatowanie w grupie Rozmiar kliknij przycisk Uruchom okno dialogowe Rozmiar i położenie. W oknie dialogowym Formatowanie obrazu zmień rozmiar obrazu lub przytnij go, aby wyeksponować temat główny obrazu. (Obraz przykładowy ma 8,99 cm wysokości i 8,22 cm szerokości). Aby przyciąć obraz, w lewym okienku kliknij pozycję Przycinanie, a w prawym okienku w obszarze Położenie przycięcia wprowadź wartości w polach Wysokość, Szerokość, Z lewej oraz U góry. Aby zmienić rozmiar obrazu, w lewym okienku kliknij pozycję Rozmiar, a w prawym okienku w obszarze Rozmiar i obrót wprowadź wartości w polach Wysokość i Szerokość. W obszarze Narzędzia obrazów na karcie Formatowanie w grupie Dopasowywanie kliknij też przycisk Usuń tło i wykonaj następujące czynności: Aby usunąć dodatkowe obszary tła z obrazu, na karcie Usuwanie tła w grupie Uściślanie kliknij przycisk Oznacz obszary do usunięcia. Zaznacz wszystkie dodatkowe obszary do usunięcia. Aby zachować dodatkowe obszary obrazu, które zostały usunięte, na karcie Usuwanie tła w grupie Uściślanie kliknij przycisk Oznacz obszary do zachowania. Zaznacz wszystkie dodatkowe obszary do zachowania. Po zakończeniu kliknij przycisk Zachowaj zmiany w grupie Zamykanie. Aby odtworzyć efekty kształtu na slajdzie, wykonaj następujące czynności: Na karcie Narzędzia główne w grupie Rysowanie wybierz pozycję Prostokąt. Przeciągnij kursor na slajdzie, aby narysować prostokąt. Zaznacz ten prostokąt. Również na karcie Narzędzia główne w grupie Rysowanie kliknij przycisk Uruchom okno dialogowe Formatowanie kształtu. Również w oknie dialogowym Formatowanie kształtu na karcie Wypełnienie zaznacz opcję Wypełnienie gradientowe i wykonaj następujące czynności: W oknie dialogowym Formatowanie kształtu na karcie Rozmiar wprowadź wartość 19,05 cm w polu Wysokość i wartość 10,16 cm w polu Szerokość. Z listy Typ wybierz pozycję Liniowy. W polu Kąt wprowadź wartość 90°. W obszarze Stopnie gradientu klikaj przycisk Dodaj stopień gradientu lub Usuń stopień gradientu do momentu, aż na suwaku będą widoczne trzy stopnie gradientu. W obszarze Stopnie gradientu dostosuj również stopnie gradientu w następujący sposób: Na suwaku zaznacz pierwszy stopień od lewej i wykonaj następujące czynności: W polu Położenie wprowadź wartość 0%. Kliknij przycisk obok pozycji Kolor, a następnie w obszarze Kolory motywu kliknij opcję Czarny, Tekst 1 (pierwszy wiersz, druga opcja od lewej). W polu Przezroczystość wprowadź wartość 100%. Na suwaku zaznacz drugi stopień od lewej i wykonaj następujące czynności: W polu Położenie wprowadź wartość 40%. Kliknij przycisk obok pozycji Kolor, kliknij polecenie Więcej kolorów, a następnie w oknie dialogowym Kolory na karcie Niestandardowy wprowadź wartości w polach Czerwony: 47, Zielony: 91 i Niebieski: 77. W polu Przezroczystość wprowadź wartość 0%. Na suwaku zaznacz trzeci stopień od lewej i wykonaj następujące czynności: W polu Położenie wprowadź wartość 100%. W polu Przezroczystość wprowadź wartość 90%. Również w oknie dialogowym Formatowanie kształtu na karcie Kolor linii zaznacz opcję Brak linii. Zaznacz drugi obraz. Na karcie Narzędzia główne w grupie Rysowanie kliknij przycisk Rozmieść, a następnie kliknij polecenie Przesuń na wierzch. Aby odtworzyć efekty tekstowe na slajdzie, wykonaj następujące czynności: Na karcie Wstawianie w grupie Tekst kliknij przycisk Pole tekstowe, a następnie, przeciągając kursor na slajdzie, narysuj pole tekstowe. Wprowadź tekst w polu tekstowym, a następnie zaznacz ten tekst. Na karcie Narzędzia główne w grupie Czcionka wykonaj następujące czynności: Na liście Rozmiar czcionki kliknij pozycję 36 punktów. Na liście Czcionka kliknij pozycję Calisto MT. Kliknij przycisk Kolor czcionki, a następnie w obszarze Kolory motywu kliknij opcję Biały, Tło 1 (pierwszy wiersz, pierwsza opcja od lewej). Umieść tekst nad ostatnią przezroczystą częścią gradientu.

ZABEZPIECZONE NARKOTYKI (w gramach) Rok 2014 Rok 2015 od I-X Środki zastępcze i dopalacze nie są najczęściej zabezpieczanymi substancjami odurzającymi na Mazowszu, jednak w ciągu 9 miesięcy tego roku zabezpieczono znacznie więcej tych środków niż w całym roku 2014. Nadal najbardziej popularnymi środkami w naszym regionie są marihuana i amfetamina.

Dane liczbowe pochodzą od dr. Burdy Liczba zgłoszeń (liczby bezwzględne) 2013 i 2014 w podziale na grupy wiekowe (podział wg wieku edukacyjnego) w skali kraju WIEK GRUPA WIEKOWA PRZEDZIAŁ WIEKOWY (w latach) LICZBA ZGŁOSZEŃ 2013 2014 2015 (I półrocze) do 18 r.ż. 1 0 – 6 2 7 – 12 14 20 13 3 13 – 15 134 254 228 4 16 – 18 319 590 687 powyżej 5 19 – 24 283 762 893 6 25 – 29 126 386 423 7 30 – 39 140 394 412 8 powyżej 40 r.ż. 21 62 65 Nieznany wiek 9 41 45 30 RAZEM 1079 2513 2554 Dane liczbowe pochodzą od dr. Burdy

Narzędzia prawne

Zmiany wprowadzone 1 lipca 2015 r. ustawą z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw. Ustawa zmieniła status 114 substancji rozpoznawanych do tej pory jako dopalacze, a które po wejściu ustawy w życie uzyskały status narkotyków. Wprowadzono art. 52a ust.1 „Kto wytwarza lub wprowadza do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środek zastępczy lub nową substancję psychoaktywną, podlega karze pieniężnej w wysokości od 20.000 zł do 1.000.000 zł”. Wprowadzono także zmianę w  ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, której celem jest wzmocnienie skuteczności przeprowadzanych kontroli w celu ochrony zdrowia i życia ludzkiego. Głównym celem nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii jest wprowadzenie zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Polski substancji psychoaktywnych, potocznie zwanych dopalaczami, które zdefiniowane zostały jako środki zastępcze. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1 art. 52a, wymierza, w drodze decyzji, państwowy inspektor sanitarny właściwy ze względu na miejsce wytwarzania lub wprowadzania do obrotu środka zastępczego lub nowej substancji psychoaktywnej. Decyzji tej nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności. Właściwy państwowy inspektor sanitarny będzie mógł nakazać, w drodze decyzji, wstrzymanie wytwarzania środka zastępczego lub produktu albo wycofanie środka zastępczego lub produktu z obrotu. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że produkt stwarza zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, właściwy państwowy inspektor sanitarny będzie mógł wstrzymać, w drodze decyzji, jego wytwarzanie lub wprowadzanie do obrotu lub nakazać wycofanie produktu z obrotu na czas niezbędny do przeprowadzenia oceny i badań jego bezpieczeństwa, nie dłuższy jednak niż 18 miesięcy. Koszty przeprowadzenia oceny i badań, ponosi strona postępowania. Jeśli okaże się, że produkt stwarza zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, właściwy państwowy inspektor sanitarny zakazuje, w drodze decyzji, wytwarzania produktu lub wprowadzania produktu do obrotu, a także nakazuje wycofanie produktu z obrotu oraz jego zniszczenie na koszt strony postępowania. Zmiana w  ustawie o swobodzie działalności gospodarczej polega na zniesieniu obowiązku zawiadomienia przedsiębiorców podejrzanych o wprowadzanie do obrotu środków zastępczych o zamiarze przeprowadzenia kontroli przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej

KODEKS POSTĘPOWANIA KARNEGO ART. 304 § 1 KPK Każdy dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję. ART. 304 § 2 KPK Instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw (…) Niewykonanie nakazu przewidzianego w art. 304 § 2 KPK może stanowić przestępstwo stypizowane w art. 231 § 1 lub 2 KK wówczas, gdy funkcjonariusz publiczny zobowiązany na podstawie tego przepisu do denuncjacji nie zawiadamia o przestępstwie ściganym z urzędu pomimo świadomości tego, że je popełniono oraz gdy sam ma świadomość tego, iż przekracza uprawnienia lub nie dopełnia obowiązków i przez to działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego.

Narkotyki i prawo przywóz, wywóz, wewnątrzwspólnotowe nabycie, wewnątrzwspólnotowe dostawy lub przewóz przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub terytorium innego państwa środków odurzające, substancji psychotropowych lub słomy makowej, podlega grzywnie i karze pozbawienia wolności do lat 5. art. 55 ust.1 ustawy wprowadzanie do obrotu środków odurzających, substancji psychotropowych lub słomy makowej albo uczestniczenie w takim obrocie, podlega grzywnie i karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. art. 56 ust.1 ustawy udzielanie innej osobie środka odurzającego lub substancji psychotropowej, ułatwianie albo umożliwianie ich używania albo nakłanianie do użycia takiego środka lub substancji, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. art. 58 ust.1 ustawy

Narkotyki i prawo jeżeli sprawca czynu (…) udziela środka odurzającego lub substancji psychotropowej małoletniemu lub nakłania go do użycia takiego środka lub substancji albo udziela ich w znacznych ilościach innej osobie, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. art. 58 ust.2 ustawy udzielanie, ułatwianie albo umożliwianie oraz nakłanianie do użycia środków odurzających lub substancji psychotropowych w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, podlega karze pozbawienia wolności do lat 10. art. 59 ust.1 ustawy posiadanie środków odurzających lub substancji psychotropowych podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. art. 62 ust.1 ustawy postępowanie w sprawie posiadania środków odurzających i substancji psychotropowych w ilości nieznacznej, przeznaczonej na własny użytek sprawcy może zostać umorzone. art. 62a ustawy

Art. 165 kk § 1. Kto sprowadza niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia wielu osób albo dla mienia w wielkich rozmiarach: 2) wyrabiając lub wprowadzając do obrotu szkodliwe dla zdrowia substancje, środki spożywcze lub inne artykuły powszechnego użytku lub też środki farmaceutyczne nie odpowiadające obowiązującym warunkom jakości, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. Art. 160 § 1. kk Kto naraża człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

Środek zastępczy wg art. 4 pkt 27 ustawy to produkt zawierający co najmniej jedną nową substancję psychoaktywną lub inną substancję o podobnym działaniu na ośrodkowy układ nerwowy, który może być użyty zamiast środka odurzającego lub substancji psychotropowej lub w takich samych celach jak środek odurzający, lub substancja psychotropowa, których wytwarzanie i wprowadzanie do obrotu nie jest regulowane na podstawie przepisów odrębnych. Do środków zastępczych nie stosuje się przepisów o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

Co to są dopalacze ? zwane  ”smart drugs” stanowią preparaty zawierające w swym składzie substancje psychoaktywne, których produkcja, sprzedaż, reklamowanie jest obecnie w Polsce ustawowo zakazana. Udając produkty kolekcjonerskie, kadzidła, sole do kąpieli oferowane są w nielegalnej sprzedaży.                                                                                                                                     

Dopalacze sprzedawane są jako: proszki (doustnie, donosowo) tabletki, kapsułki (doustnie) postacie płynne (doustnie, wziewnie) papierosy, skręty (wziewnie) kadzidełka (wziewnie) aerozole żywice mieszanki ziołowe

Wyniki analizy grupy dopalaczy Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji z 2014 roku Kannabinoidy są grupą substancji obejmującą zarówno związki naturalnie występujące w konopiach siewnych, a także ich syntetyczne analogi lub metabolity. Z chemicznego punktu widzenia, są to pochodne dibenzopirenu lub monoterpenoidow. Kannabinoidy to grupa związków chemicznych, oddziałujących na receptory kannabinoidowe w  mózgu. Kannabinoidy działają podobnie do delta-9-tetrahydrokannabinolu (THC), głównego składnika aktywnego konopi indyjskich. Charakteryzują się działaniem halucynogennym, uspokajającym oraz depresyjnym. Katynon jest głównym alkaloidem khatu czyli czuwaliczki jadalnej (tradycyjnie popularny środek roślinny w  krajach afrykańskich). Katynony stanowią podklasę fenyloetyloamin lub bardziej precyzyjnie, ich betaketo analogów. Katynony wykazują działanie stymulujące. Do głównych pochodnych katynonów można m.in. zaliczyć: mefedron, pentedron, etkatynon czy brefedron, które są syntetycznymi związkami chemicznymi. Fenyloetyloaminy są klasą substancji, które istnieją na rynku narkotykowym od więcej niż 20 lat. Trzy najbardziej znane narkotyki w Europie (tj. amfetamina, metamfetamina i MDMA (3,4-dimetoksymetamfetamina)), były traktowane jako pochodne fenyloetyloaminy (w rzeczywistości są fenyloetyloaminami). Inna nazwa dla tej klasy związków to amfetaminy - stymulanty (ATS), chociaż wiele związków z tej grupy nie stymuluje ośrodkowego układu nerwowego. Najbardziej znane „designer drugs” tej klasy należą do tak zwanych serii 2C-X, gdzie X oznacza atom lub grupę chemiczną podstawioną w pozycji 4 (para) do pierścienia benzenowego 2,5-dimetoksyfenetyloaminy, np. (2C-B (4-bromo-), 2C-I (4-jodo-), 2-C-T-2 (4-etylotio-), 2-C-T-7 (4-n-propylotio-)). Tryptaminy wykazują działanie halucynogenne, powodują zniekształcenie odbioru bodźców - kolorów, dźwięków, czy kształtów. Występują także stresujące odczucia, drgawki, podwyższenie ciśnienia krwi, przyspieszenie pulsu, kołatanie serca, bezsenność. Czasem pojawiają się także mdłości i dezorientacja. Piperazyny pojawiły się na rynku narkotykowym około 10 lat temu. Jednakże ostatnio zmniejsza się ich popularność, czego dowodem jest mała liczba przypadków nowych pochodnych piperazyny w Polsce. Analogi piperazyny, w zależności od uwarunkowań genetycznych i osobniczych, charakteryzują się dość wąskim zakresem bezpiecznego zażywania, stąd ryzyko groźnych działań niepożądanych, takich jak: odwodnienie, kołatanie serca, tachykardia, hipertonia, czy drgawki. Pochodną piperydyny jest między innymi substancja 2-DPMP powiązana strukturalnie z metylofenidatem (substancja psychotropowa wymieniona w załączniku ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii). 2-DPMP to substancja psychoaktywna, która wykazuje długotrwałe działanie psychostymulujące podobne do kokainy. Jej stosowanie wywołuje przedłużoną euforię i silne pobudzenie, pocenie, bruksizm (nocne tarcie zębami), nadciśnienie tętnicze, tachykardia, a także halucynacje i paranoje. Oprócz ciężkich psychoz mogą wystąpić ciężkie uszkodzenia narządów: rabdomioliza, co może doprowadzić do uszkodzenia i rozwoju ostrej niewydolności nerek. „Raport Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawie środków zastępczych-razem przeciw dopalaczom 2013-2014”

SKŁAD DOPALACZY mefedron pestycydy ołów muchomor czerwony rtęć substancje stosowane głównie do zwalczania szkodników w uprawach roślin, kiedy dostaną się do organizmu ludzkiego powodują wiele dolegliwości :od zapalenia skóry, ogólnego osłabienia, bólów głowy i bezsenności po zmiany morfologiczne krwi, zapalenie wątroby i zaburzenia pracy serca ołów jeden z najbardziej toksycznych metali ciężkich, który kumuluje się w organizmie - w kościach, nerkach, mózgu. Skutkuje to zaburzeniami układu krążenia, nadciśnieniem tętniczym, chorobami układu nerwowego, a nawet uszkodzeniem mózgu mefedron zażycie może skutkować śmiercią z powodu wylewu, bo substancja ta przyczynia się do znacznego podwyższenia ciśnienia krwi. Inne łagodniejsze skutki przyjmowania mefedronu to krwawienie z nosa, halucynacje, wymioty, kłopoty z krążeniem krwi, uczucie niepokoju, urojenia. muchomor czerwony przyjęcie początkowo daje skutki podobne do stanu upojenia alkoholowego, później pojawiają się halucynacje, uczucie przygnębienia, a czasami także silne pobudzenie, zaburzenia wzroku, które mogą prowadzić nawet do jego utraty. Objawom tym może towarzyszyć szereg innych dolegliwości, takich jak: nagłe osłabienie, nadmierne pocenie się, zawroty głowy, biegunka, wymioty, wysoka gorączka, zaburzenia oddechu, obniżenie ciśnienia krwi, śpiączka. rtęć przyjęcie małej dawki przez człowieka powoduje początkowo osłabienie i bóle głowy, do tego dochodzą zaburzenia snu, problemy z koncentracją i pamięcią, a także zmiany osobowości. W ostrych zatruciach rtęcią pojawia się m.in. niewydolność krążenia, uszkodzenie nerek i układu nerwowego, drgawki, a w końcu śpiączka.

Objawy Rozpoznanie zatrucia dopalaczami jest bardzo trudne. Objawy są różne i zależą od rodzaju zażytej substancji. Może to być: gorączka, pobudzenie psychoruchowe, bezsenność i nadmierna wesołość lub – przeciwnie – smutek i poczucie pustki, nudności i wymioty, zawroty głowy, bełkotliwa mowa i splątanie, agresja, nietrzymanie moczu i kału, podwyższone ciśnienie i przyspieszone tętno. Najgroźniejszym skutkiem zażycia dopalaczy są zawał serca i udar mózgu.

NIEBEZPIECZEŃSTWA związane z zażywaniem dopalaczy Obecnie dopalacze to wielka niespodzianka dla policjantów, lekarzy i ludzi zajmujących się problemami narkomani. Powstają nowe projekty substancji, których konsekwencji zażywania nikt nie zna. To jest największe niebezpieczeństwo, bo nie wiadomo czym ludzi zatrutych odtruwać, ani jak im pomóc. Skład chemiczny nie jest podawany i w wypadku zatrucia lekarze są  bezradni. Ze względu na to, że zawartość substancji w mieszankach jest zmienna, może dochodzić do przypadków przedawkowania prowadzących do zatruć. Dopalacze produkowane są w fatalnych warunkach. Do ich produkcji używa się różnych toksyn, rozpuszczalników itp.

(…) Półnagi i pobudzony biegał po ulicy (…) Półnagi i pobudzony biegał po ulicy. Zanim zmarł przyznał, że wziął dopalacze.

Kolorowe wizje, ale też przerażające halucynacje i zawroty głowy Częstym objawem są stany halucynogenne. Pacjenci po odzyskaniu świadomości opowiadają o dziwnym stanie, podobnym do tego po zażyciu narkotyków.

Nadmierna wesołość, ale też przygnębienie i przerażające uczucie pustki. Bóle wieńcowe i udar mózgu. Dopalacze działają na układ nerwowy prowadząc do przyspieszenia akcji serca i wzrostu ciśnienia tętniczego krwi. Gwałtowny wzrost temperatury ciała jest częstym skutkiem zażycia dopalaczy i bezpośrednią przyczyną śmierci młodych ludzi zażywających dopalacze.

Pobudzenie psychoruchowe powoduje brak potrzeby snu, i może utrzymywać się przez wiele godzin. Bełkotliwa mowa i splątanie Silne pobudzenie i agresywne zachowanie. Po zażyciu dopalaczy zwieracze mogą nie wytrzymać, czego efektem jest nietrzymanie moczu i brak kontroli nad innymi czynnościami fizjologicznymi.. Wymioty i nudności spowodowane mogą być podrażnieniem śluzówki oraz wpływem substancji zawartych w dopalaczach na ośrodkowy układ nerwowy.

Zatrucia środkami zastępczymi na terenie garnizonu mazowieckiego W ciągu 2014 roku odnotowano 31 podejrzeń zatruć. Od 01.01.2015 r. do 31.08.2015 r. zarejestrowano 238 podejrzeń zatruć środkami zastępczymi. W czasie wakacji 2015 r. (od 27.06. do 31.08.2015 r.) zarejestrowano 136 podejrzeń zatruć. Wśród tych 136 zgłoszeń, informację o wieku pacjenta uzyskano w 93 przypadkach i były to osoby w wieku: 10-15 lat (5), w tym 1 osoba w wieku 10 lat (Płock); 16-18 lat (15); 19-25 lat (43); 26-30 lat (15); 31-40 lat (14); 46 lat i więcej (1). płeć pacjenta ustalono w 109 przypadkach (15 kobiet i 94 mężczyzn). W analizowanym okresie nie odnotowano przypadków zgonów.

LABORATORIA PRODUKUJĄCE DOPALACZE

Dopalacz „krokodyl” - „ruska heroina” jeden z najbardziej śmiercionośnych narkotyków na świecie. wynaleziony w Rosji, podawany dożylnie i domięśniowo, kilkakrotnie silniejszy od heroiny, dramatycznie zanieczyszczona pochodna morfiny, jego działanie jest tak silne, że człowiek rozpada się za życia, narkotyk zanieczyszczony jest benzyną, rozcieńczalnikami, kwasem solnym, jodem i fosforem, już po pierwszym zażyciu powoduje uzależnienie. Ludzie, którzy zażywają krokodyla umierają najpóźniej po 2-3 latach od pierwszego razu.

Jakie są skutki zażywania „krokodyla” pierwsze widocznie objawy po zażyciu narkotyku pojawiają się po 5-10 dniach, w miejscu wkłucia pojawiają się zielonkawe lub szare plamy wywołane gniciem zniszczonych tkanek, które następnie zaczynają się łuszczyć niczym skóra krokodyla, zmieniają się w niegojące się, ciemnofioletowe rany, a w konsekwencji w ciało, które zaczyna odpadać od kości mówi się, że krokodyl, przez zawartość silnych kwasów dosłownie wypala żyły, trucizny zawarte w narkotyku doprowadzają do rozpadu ciała, które pęka i gnije,

oraz zasady współpracy szkół z policją Procedury postępowania nauczycieli oraz zasady współpracy szkół z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją.

W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków powinien podjąć następujące kroki: Odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego, stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie. Wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej. Zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły, wychowawcę oraz rodziców/opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole, czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia, albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom Policji - decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły/placówki. Szkoła zawiadamia najbliższą jednostkę Policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu - odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób. W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości, Policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych - na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz sąd rodzinny jeśli uczeń nie ukończył 18 lat. Jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków na terenie szkoły, to szkoła ma obowiązek powiadomienia o tym policji (specjalisty ds. nieletnich) lub sądu rodzinnego. Spożywanie alkoholu na terenie szkoły przez ucznia, który ukończył 17 lat, stanowi wykroczenie z art. 431 ust. 1 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Należy o tym fakcie powiadomić policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tej instytucji. Stan nietrzeźwości kiedy stężenie alkoholu we krwi jest powyżej 0,5 ‰ alkoholu lub w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm3. Nieletniego (wg Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – małoletniego) znajdującego się w stanie nietrzeźwości należy przekazać rodzicom lub opiekunom prawnym, pobierając pisemne potwierdzenie przyjęcia nieletniego. Tylko w przypadku niemożności przekazania go rodzicom (opiekunom) należy umieścić go w izbie wytrzeźwień. Art.. 40 ust.1 pkt 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi osoba doprowadzona do izby wytrzeźwień lub placówki albo jednostki Policji pozostaje tam aż do wytrzeźwienia, nie dłużej niż 24 godziny. Osoby do lat 18 umieszcza się w odrębnych pomieszczeniach, oddzielnie od osób dorosłych. Pkt 11. O przyjęciu do izby wytrzeźwień lub placówki albo o zatrzymaniu w jednostce Policji zawiadamia się niezwłocznie: 1) w przypadku małoletnich – ich rodziców lub opiekunów oraz sąd opiekuńczy;

W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk, powinien podjąć następujące kroki: Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, dyrektor, itp.) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży), ewentualnie innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją. Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia - jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla Policji. O swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów ucznia i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa. W przypadku, gdy uczeń, mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości teczki, szkoła wzywa Policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy. Jeżeli uczeń wyda substancję dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją do jednostki Policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo, uczeń nabył substancję wraz ze swoimi spostrzeżeniami. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń.

W przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk powinien podjąć następujące kroki: Nauczyciel zachowując środki ostrożności zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu Policji, próbuje (o ile to jest możliwe w zakresie działań pedagogicznych) ustalić, do kogo znaleziona substancja należy. Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły i wzywa Policję. Po przyjeździe Policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.

na terenie garnizonu mazowieckiego Współpraca z klubem sportowym „ROSA RADOM” w ramach KAMPANII ANTYDOPALACZOWEJ na terenie garnizonu mazowieckiego 14 października 2015 r. - konferencja prasowa CEL: zachęcenie uczestników do zdrowego i sportowego stylu życia – bez środków odurzających. PRZEDSIĘWZIĘCIA: nagranie spotu profilaktycznego pn. „DOPALAMY SIĘ SPORTEM” z udziałem młodzieży z VII LO oraz sportowców z pierwszoligowej drużyny ROSY Radom /SPOT/. emisja nagranego spotu na telebimach podczas organizowanych imprez sportowych. kalendarz na rok 2016 ze zdjęciami koszykarzy w umundurowaniu policyjnym oraz hasłem „DOPALAMY SIĘ SPORTEM”. Zaplanowane: IV kwartał 2015r. - przeprowadzenie spotkań w szkołach (trening + mecz koszykówki) młodzieży w wieku 12-18 lat z koszykarzami, poprzedzone pogadanką funkcjonariusza Policji pod hasłem „Dopalacze kradną życie - rozegraj to inaczej”.

Ośrodki pomocy Telefon Zaufania „Narkotyki – Narkomania” 801-199 – 990, adresowany dla osób używających narkotyki, uzależnionych oraz ich bliskich. Czynny codziennie w godz. 16.00-21.00, Poradnia internetowa www.narkomania.org.pl Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dzieci Niczyje 116-111. Czynny codziennie w godz. 12.00-20.00, Infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego 800 060 800, Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci 800 100 100, Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 121 212,

Dziękuję za uwagę podinsp. Aneta Pawlińska Wydział Prewencji KWP zs. w Radomiu tel. 48 345 30 65 e-mail: a.pawlinska@mazowiecka.policja.gov.pl