Indywidualne profile graficzne uczniów drogą do indywidualizacji nauczenia dr Włodzimierz Chojnacki Ogólnokształcące Liceum Programów Indywidualnych w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Przyjaciele Zippiego 2015/2016. Ogłosiliśmy konkurs dla rodziców na uszycie patyczaka.
PROSTE ZASADY NA ODPADY Magdalena Mirosław kl IIIB.
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Ul. Harcerska Komorno Tel
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Portale społecznościowe. Serwis społecznościowy  to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane.
XIV Liceum Ogólnokształcące w Gdyni. Ta klasa jest dla Ciebie jeśli: lubisz posługiwać się językiem angielskim, chcesz poszerzać swoje umiejętności językowe,
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Sposób oraz zakres gromadzonych informacji regulują następujące przepisy prawne: 1.ustawa z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
PARTNER Twoje zyski i przywileje! PROGRAM NetBiz.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
„Zasoby ludzkie są jak zasoby naturalne: są często głęboko zakopane. Musisz ich poszukać, nie leżą zwyczajnie na powierzchni wokoło.” Sir Ken Robinson.
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE.  Aby określić położenie punktu na globusie stworzono siatkę geograficzną, która składa się z południków i równoleżników. Południk.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Zastosowanie równań z jedną niewiadomą Aby sprawnie i szybko rozwiązać zadanie z treścią należy je dokładnie przeanalizować pod kątem tego co jest dane.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
Realizowany w Chorzowie od do r. autor: Karolina Piwczyk.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla gimnazjalisty Przygotowała Beata Czerniak FUNKCJE.
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza WYDZIAŁ ELEKTROTECHNIKI I INFORMATYKI ZAKŁAD METROLOGII I SYSTEMÓW POMIAROWYCH METROLOGIA Andrzej Rylski.
GRY DWUOSOBOWE O SUMIE NIEZEROWEJ Równowaga Nasha i rozwiązania niekooperacyjne. Dylemat więźnia. Piotr Włodarek, Piotr Stasiołek Matematyka finansowa.
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Ucz i ucz się z TIK!.
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Git - system kontroli wersji
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Zapis prezentacji:

Indywidualne profile graficzne uczniów drogą do indywidualizacji nauczenia dr Włodzimierz Chojnacki Ogólnokształcące Liceum Programów Indywidualnych w Gdańsku

Pomysł stworzenia nowych profili graficznych inteligencji wielorakich powstał w czasie opracowywania wyników testów, którymi zostali poddani uczniowie szkół trójmiejskich. Szczegółowej analizie poddano grupę 59 uczniów zbadanych w roku szkolnym 2014/2015. Wykorzystano fakt, że wszyscy byli ankietowani w tym samym czasie i byli uczniami trzech równoległych klas tej samej szkoły (inne grupy badawcze były znacznie mniej liczne; wynosiły zwykle od kilku do kilkunastu osób).

Mimo że informacje zwrotne od pedagogów badanych szkół podkreślały, że wyniki testów są bardzo trafne, postanowiłem sprawdzić, jak rozkładają się wartości każdej z ośmiu rodzajów inteligencji. Okazało się, że w każdym przypadku rozkład ten był zbliżony do krzywej Gaussa, co mogło oznaczać, że wyniki nie były zawyżone ani zaniżone, uznałem je więc za wiarygodne.

Ponadto postanowiłem sprawdzić, czy w grupie badawczej poszczególne inteligencje zmieniały się niezależnie, czy też wykazywały pozytywną lub negatywną korelację, tzn. czy np. wysoka wartość jednej inteligencji związana była wysoką lub niską wartością inteligencji innej. Ciekaw też byłem, czy w sześćdziesięcioosobowej grupie uczniów jakieś profile inteligencji będą się powtarzały (zgodnie z jedną z tez Gardnera są one niepowtarzalne, mimo że tak naprawdę, liczba możliwych profili inteligencji jest skończona).

TEZY GARDNERA Każdy człowiek posiada wszystkie rodzaje inteligencji, rozwinięte w różnym stopniu. Inteligencje tworzą profil niepowtarzalny dla innych. Profile te są dynamiczne i zmieniają się w trakcie rozwoju człowieka. Wszystkie inteligencje współpracują ze sobą w różnych konfiguracjach. Inteligencje można rozwijać poprzez różnorodne ćwiczenia.

Tabela korelacji -2 - silniejsza korelacja ujemna, -1 - słaba korelacja ujemna, 0 - korelacja bliska zeru, 1 - słaba korelacja dodatnia, 2 – silniejsza korelacja dodatnia.

Z tabeli wynika, że inteligencje intrapersonalna i społeczna są z sobą najsilniej negatywnie skorelowane. Dostrzec też można, że inteligencja ruchowa jest negatywnie skorelowana z prawie wszystkimi pozostałymi rodzajami inteligencji. Inne inteligencje wykazują zerową lub słabą pozytywną korelację, najsilniejszą pozytywną korelację dostrzega się pomiędzy inteligencją wizualno-przestrzenną, a przyrodniczą i językową. W grupie badanych osób żaden profil inteligencji się nie powtórzył.

Graficzne obrazy profilu inteligencji Dobrze zaprojektowany obraz graficzny profilu inteligencji mógłby pomóc szybko identyfikować silne i słabe strony uczniów, co by udoskonalało pracę nauczyciela z grupą uczniów, pod kątem indywidualizacji nauczania. Niestety, rozwiązania graficzne, które napotkać można w publikacjach dotyczących inteligencji wielorakich, nie spełniają tych oczekiwań.

Najczęściej spotyka się wykres słupkowy (jak wyżej) lub w postaci krzywej łamanej. Sugerują one często błędny obraz profilu inteligencji, tak jak w tym przypadku, gdy wartości różnych rodzajów inteligencji wydają się bardzo „skaczące”.

Dla przykładu pokazano wykres profilu inteligencji tej samej osoby, tym razem przestawiono kolejność poszczególnych typów inteligencji – tutaj wykres wydaje się bardziej płynny i stonowany.

Innym pomysłem było wykorzystanie wachlarzyka, który pojawia się w niektórych publikacjach. Poprzez zróżnicowaną szerokość piór wachlarza można by zaznaczać, które rodzaje inteligencji są bardziej, a które mniej rozwinięte. Wtedy jednak część znaczków – symboli inteligencji – stała by się niewidoczna lub częściowo przesłonięta.

Jeszcze innym rodzajem graficznego przedstawienia profilu inteligencji jest powyższa „pajęczynka”. Wykres ten wydaje się lepszy od poprzednich, gdyż pojawia się wielokąt, którego kształt daje się łatwo powiązać z konkretną osobą i jej profilem. Minusem jest to, że najbardziej zauważalne są te cechy, które wykazują najniższe wartości.

Mając na względzie niedogodności przedstawionych obrazów graficznych, postanowiłem stworzyć własny, oryginalny profil graficzny inteligencji wielorakiej. Przyjął on kształt ośmioramiennej gwiazdy, której każde ramię odpowiada innemu rodzajowi inteligencji, przy czym długość ramienia zależy od wartości inteligencji. Kolory ramion i ich pozycja nie są przypad- kowe, lecz zostały dokładnie przemyślane.

Tutaj przedstawiono profil jednego z ankietowanych uczniów. Będzie on z pewnością brał chętny udział w zawodach sportowych, jednak może unikać sportów zespołowych. Pozostałe rodzaje inteligencji rozwinięte są dość równomiernie, nieco słabiej inteligencja językowa.

Inny przykład – uczeń z bardzo wysoką inteligencję muzyczną i intrapersonalną, jednocześnie wymaga szczególnej pomocy w rozwijaniu aktywności ruchowej i kontaktów z rówieśnikami.

Kolejny przykład – osoba, która w szkole może być postrzegana jako mało zdolna. Tzw. inteligencje szkolne: językowa i matematyczna-logiczna są tu dość słabo rozwinięte, jednocześnie występuje duża samoświadomość własnych możliwości i braków, a także niemała inteligencja muzyczna, przyrodnicza i wizualno-przestrzenna.

Na koniec przykład osoby mile widzianej przez wszystkich nauczycieli. Niektóre szkoły chciałyby mieć tylko takich uczniów i na ten właśnie cel nakierowana jest u nich rekrutacja. Niestety, w realnym świecie takie profile inteligencji są dość rzadkie.

Przydatność graficznych profili inteligencji ujawnia się nie tyle w przypadku identyfikacji pojedynczej osoby, co w przypadku koniecz- ności szybkiej identyfikacji całej grupy osób. Aby to zobrazować, posłużę się trzema zadaniami, które o wiele łatwiej wykonać nauczycielowi, który ma dostęp (we własnych notatkach, w dzienniku lub e-dzienniku) do „gwiazdek” wszystkich uczniów grupy

Zadanie 1. Nowy wychowawca klasy I A ma wraz ze swoimi uczniami zorganizować sondę uliczną na zadany temat (przypomnienie: inteligencja społeczna to kolor zielony, a językowa - niebieski).

Zadanie 2. Nauczyciel muzyki rozpoczyna zajęcia w klasie I B. Chciałby wiedzieć, którzy uczniowie będą go wspierać, a których trzeba będzie zachęcać do edukacji muzycznej (kolor fioletowy).

Zadanie 3. Nauczyciel geografii wybiera się z klasą I C na wycieczkę do lasu. Chciałby szczególną opieką otoczyć tych (np. przydzielić im „aniołów stróżów”), którzy mogą się zagubić w terenie (kolor pomarańczowy).

Postscriptum Wszystkie przedstawione gwiazdki wykreśliłem „ręcznie” przy użyciu prostego programu graficznego. Wierzę jednak, że dobry informatyk nie miałby problemu z napisaniem programu, który automatycznie tworzyłby takie gwiazdki, po podaniu ośmiu liczb charakteryzujących inteligencję wieloraką dowolnej osoby.