Kryteria oceny ofert oraz zabezpieczenie należytego wykonania umowy w postępowaniach publicznych 26 października 2010.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
D EPARTAMENT F UNDUSZY S TRUKTURALNYCH Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego Zabezpieczenia zwrotu dofinansowania 08 października r.
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych Association of Economic Consultants in Poland Członek FEACO i ICMCI Member of FEACO & ICMCI Warszawa, 27 września.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
PROBLEM Z WŁAŚCIWYM OPISEM PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA 28 października 2005 r. ul. Nowogrodzka 31, pok Warszawa Tel. (22) ,
2009 System zaliczkowy w ramach działań PO IG Dorota SzczytowiczWarszawa, 8 czerwca 2009 r.
Elektroniczna postać czynności zamówień publicznych
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
2009 Warszawa, 27 lutego 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL ponadregionalne projekty zamknięte.
Nowelizacja ustawy i jej cele
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
BŁĘDY W POSTĘPOWANIACH O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO W RAMACH PROW
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
Inteligentne Specjalizacje Pomorza - zmiany w regulaminie Spotkanie dot. II etapu Konkursu na wybór Inteligentnych Specjalizacji Pomorza Gda ń sk, 17 październik.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
_jarocin Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym w latach Urząd Miejski w Jarocinie Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym.
USŁUGA INŻYNIERA - KRYTERIA WYBORU OFERTY NAJKORZYSTNIEJSZEJ
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
PRZETARG NIEOGRANICZONY. Przygotowanie i przeprowadzenie przetargu należy do zamawiającego, który może to zrobić samodzielnie albo zlecić własnej jednostce.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Usługi leśne na 2016r. Nadleśnictwa Ustka Ustka, 16 listopada 2015.
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zasady konkurencyjności Poddziałanie 19.4 „Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji” Autor: Marek Buczkowski Materiał opracowany przez: Departament.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
„Poręczenia K-PFPK szansą na rozwój Twojego biznesu” r.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Nowe podejście do zamówień publicznych
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zamówienia publiczne - szkolenie
Zapis prezentacji:

Kryteria oceny ofert oraz zabezpieczenie należytego wykonania umowy w postępowaniach publicznych 26 października 2010

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy Spis treści Kryteria oceny ofert Kryteria oceny ofert w świetle prawa Kryteria oceny ofert w praktyce Wnioski dla środowiska doradców Zabezpieczenie należytego wykonania umowy Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w świetle prawa Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w praktyce Wnioski dla środowiska doradców

Kryteria oceny ofert w świetle prawa Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy PZP zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 36 ust. 1 ustawy PZP). Po dokonaniu oceny formalnej (zgodność oferty z warunkami udziału w postępowaniu), kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia.

Kryteria oceny ofert w świetle prawa Cena jest obligatoryjnym, lecz nie jednym kryterium oceny ofert, którym może posłużyć się zamawiający przy wyborze oferty najkorzystniejszej. Obok ceny zamawiający może bowiem zastosować także inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. Wyliczenie w przepisie art. 91 PZP innych kryteriów oceny ofert ma charakter przykładowy (ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania „w szczególności”). W konsekwencji oznacza to, iż zamawiający może stosować także kryteria oceny ofert inne, niż wprost wymienione w art. 91 ust. 2 ustawy PZP.

Kryteria oceny ofert w świetle prawa Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy PZP określone przez zamawiającego kryteria oceny ofert powinny odnosić się do przedmiotu zamówienia. Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy PZP, kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej. Kryteria oceny ofert powinny być opisane przez zamawiającego w sposób precyzyjny i jednoznaczny, tak aby możliwe było dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty. Kryteria oceny nie mogą naruszać uczciwej konkurencji i równego traktowania oferentów.

Kryteria oceny ofert w świetle prawa Kryteria pozacenowe: Funkcjonalność – dotyczy często urządzeń, systemów – oceniające najbardziej korzystny dla zamawiającego bilans poszczególnych parametrów urządzenia (np. czas reakcji, kompatybilność z innymi urządzeniami, możliwość wykorzystywania poszczególnych aplikacji czy rozwiązań). Parametry techniczne – również odnoszące się raczej do urządzeń i ich sprawności, szybkości. Kryterium estetyczne – sankcjonowane przez zespoły arbitrów i KIO, gdy wymaga tego przedmiot zamówienia. Termin wykonania. Serwis – tu ocenie podlegać mogą np. czas reakcji serwisowej, dostępność serwisu, lokalizacja, długość okresu gwarancji i serwisu w ramach gwarancji.

Kryteria oceny ofert w świetle prawa Koszty eksploatacji – jak podkreśla się w literaturze, przy tym kryterium wskazane jest dokładne opisanie przez zamawiającego, jakiego okresu dotyczyć będzie ocena i jakie koszty – wszystkie czy wybrane. Wpływ na środowisko – dość puste kryterium wobec rygorystycznych unijnych przepisów odnoszących się do ekologicznych rozwiązań przy dostawach. Jakość – trudno mierzalne kryterium oceny. Zamawiający winien przy tym dokładnie określić, jak będzie to kryterium oceniał, z podaniem np. dokumentów lub oświadczeń parametrów jakościowych oferowanej usługi czy produktu.

Kryteria oceny ofert w praktyce Ministerstwo Skarbu Państwa przetargi nieograniczone – najczęściej 100% cena przetargi ograniczone najpierw – na etapie składania wniosku o dopuszczenie do udziału w przetargu, tzn. do złożenia oferty – kryterium formalne (spełnienie określonych w ogłoszeniu warunków udziału w postępowaniu, którymi mogą być np. liczba i wartość wykonanych usług, dysponowanie konkretnymi osobami, wysokość rocznych przychodów itp.), za które zamawiający przyznaje punkty (np. im więcej określonych usług, tym więcej punktów) po ocenie spełnienia kryteriów formalnych i przyznaniu punktacji, zamawiający zaprasza do złożenia ofert określoną liczbę wykonawców – wówczas o wyborze decyduje najczęściej cena

Kryteria oceny ofert w praktyce Kancelaria Prezesa Rady Ministrów cena stanowi najczęściej około 80% oceny ogółem pozostałe procenty przyznane zostają oferentom np. za przedstawienie ekspertów spełniających kryteria wyższe niż wskazane jako warunek udziału w postępowaniu niekiedy kilka procent można zyskać np. za skrócenie terminu wykonania zamówienia Jednostki samorządowe cena stanowi najczęściej jedyne kryterium (oczywiście po spełnieniu warunków udziału w postępowaniu) Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości cena stanowi najczęściej od 30 do 60% oceny ogółem pozostałą część oceny stanowi często opis sposobu realizacji usługi (tzw. oferta merytoryczna)

Instytucje międzynarodowe Kryteria oceny ofert w praktyce Instytucje międzynarodowe Etap I – ogłoszenie o zamówieniu spełnienie wymagań formalnych do przystąpienia do projektu – odpowiednie referencje wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu (procurement notice) akceptacja referencji przez Instytucję Zamawiającą (contracting authority) – przyjęcie do grona wykonawców (zazwyczaj 8 podmiotów), którzy otrzymują SIWZ (terms of reference) Etap II – złożenie i ocena oferty ocena formalna (evaluation grid) kompletność przedstawionej oferty

Kryteria oceny ofert w praktyce ocena merytoryczna (wartości każdorazowo ustalane przez Instytucję Zamawiającą) 15 punktów – uzasadnienie realizacji projektu 15 punktów – opis strategii projektu 10 punktów – harmonogram realizacji projektu 60 punktów – doświadczenie kluczowych ekspertów oceniane w następujących płaszczyznach: wykształcenie lata doświadczenia w branży doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych ze środków EU doświadczenie w obszarze tematycznym projektu

Wnioski dla środowiska doradców Kryteria formalne powinny być adekwatne do specyfiki, złożoności i wielkości zamówienia Zamawiający nie powinien uchylać się od podania szacunkowej wartości zamówienia Cena powinna stanowić minimalny udział w strukturze oceny, na rzecz kryteriów pozacenowych Zamawiający powinien stosować czytelne, zobiektywizowane i jednoznaczne kryteria oceny ofert, ograniczające do minimum arbitralność komisji oceniającej Zamawiający powinien w sposób bardziej elastyczny udostępniać możliwość wglądu do ofert (np. krótsze terminy oczekiwania)

Za zgodą zamawiającego zabezpieczenie może być wnoszone również: Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w świetle prawa Zabezpieczenie może być wnoszone według wyboru wykonawcy w jednej lub w kilku następujących formach: pieniądzu poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym gwarancjach bankowych gwarancjach ubezpieczeniowych poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu PARP Za zgodą zamawiającego zabezpieczenie może być wnoszone również: w wekslach z poręczeniem wekslowym banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej przez ustanowienie zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego przez ustanowienie zastawu rejestrowego na zasadach określonych w przepisach o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów. Zabezpieczenie służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania oraz nienależytego wykonania umowy. Jest rodzajem kaucji i – w stosunku do poprzednio obowiązujących przepisów – jest dla zamawiającego opcją, może on żądać zabezpieczenia, ale nie jest do tego zobligowany.

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w świetle prawa W trakcie realizacji umowy wykonawca może dokonać zmiany formy zabezpieczenia na jedną lub kilka innych, o których mowa w art. 148 ust. 1. Wysokość zabezpieczenia ustala się w stosunku procentowym do ceny całkowitej podanej w ofercie. Zabezpieczenie ustala się w wysokości od 2% do 10% ceny całkowitej podanej w ofercie.

Poziom zabezpieczenia Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w praktyce Poziom zabezpieczenia najczęściej od 2% (np. KPRM) do 10% (np. MSP) wartości zamówienia; zauważyć można również tendencję, że im większa wartość zamówienia, tym większy procent żądany przez zamawiającego jako gwarancja należytego wykonania kontaktu Termin zabezpieczenia na okres obowiązywania umowy, powiększony np. o okres 30 dni Oprocentowanie jeżeli zabezpieczenie zostanie wpłacone w pieniądzu, zamawiający zwraca je najczęściej powiększone o odsetki wynikające z rachunku, na którym kwota była przechowywana i pomniejszone o prowizje za przelew

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w praktyce Formy zabezpieczenia w pieniądzu (przelew na rachunek bankowy) w formie poręczeń bankowych lub poręczeń spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (z tym, że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym) w formie gwarancji bankowych w formie gwarancji ubezpieczeniowych w formie poręczeń udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 Ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu PARP

Wnioski dla środowiska doradców Kształtowanie poziomu zabezpieczenia odpowiednio do wielkości zamówienia Większa elastyczność w zakresie form zabezpieczenia (nieangażujących środków finansowych wykonawcy)

Wiceprezes Zarządu F5 Konsulting Sp. z o.o. Kryteria oceny ofert w postępowaniach publicznych Dziękuję za uwagę Jolanta Jackowiak Członek Zarządu SDG Wiceprezes Zarządu F5 Konsulting Sp. z o.o.