Perspektywy rozwoju instrumentów finansujących zakup nowych samochodów w Polsce Przemysław Kowalczyk - Członek Zarządu Volkswagen Bank Polska, Volkswagen Leasing Polska Warszawa 18 marzec 2008
Szacunkowa struktura finansowania zakupu nowych samochodów osobowych na polskim rynku Podstawowe Produkty Leasingowe: leasing operacyjny, leasing finansowy, najem długoterminowy, Kredytowe: kredyt samochodowy klasyczny, kredyt promocyjny (captive), kredyt konsolidacyjny kredyt gotówkowy debet w rachunku bieżącym. 2 2
Struktura finansowania samochodów nowych i trendy na rynkach wybranych krajów EU. Penetracja produktów finansowych w sprzedaży nowych samochodów 2006 - Wybrane kraje EU (wg rejestracji) 3
Struktura finansowania samochodów nowych i trendy na rynkach wybranych krajów EU. Wzrost kosztów utrzymania samochodu w porównaniu do wzrostu dochodów gospodarstw domowych w Niemczech w latach 1995-2007. Koszt paliwa Przeglądy Dochód netto Source: VDA, Deutsche Bundesbank
Spodziewane trendy na polskim rynku 1. Wzrost znaczenia banków/leasingów producenckich w finansowaniu zakupu nowych samochodów osobowych: 5 5
Struktura finansowania samochodów nowych i trendy na rynkach wybranych krajów EU. Klienci finansujący zakup samochodu częściej wymieniają auto niż klienci „gotówkowi”. x 1,8 36,6 miesiąca x 2,0 32,4 miesiąca 66.0 miesięcy
Spodziewane trendy na polskim rynku 1. Wzrost znaczenia banków/leasingów producenckich w finansowaniu zakupu nowych samochodów osobowych: Wzrost udziału w finansowaniu aut nowych z 50% do poziomu rynków EU : 80–90% Cel – jak najszybsze „rotowanie” pojazdów przez klienta. Koncentracja na „dostępności” samochodu dla klienta Ochrona wartości rezydualnych – odchodzenie od agresywnej polityki rabatowej 2. Rozwój produktów kredytowych i leasingowych : Wzrost znaczenia produktów subwencjonowanych przez Producenta, Stopniowe odchodzenie od popularnych obecnie produktów takich jak kredyt 50/50 , 33/33/33 (ukryty rabat), 7 7
Spodziewane trendy na polskim rynku Wprowadzanie do oferty produktów z wartością rezydualną: Użytkowanie pojazdu zamiast posiadania, Subsydiowanie oprócz odsetek również wartości końcowych, Wysokość miesięcznej płatności elementem wyróżniającym produkt, Przystępność produktu i możliwość użytkowania droższych aut. Szersze wykorzystanie finansowych produktów promocyjnych o stałym niskim oprocentowaniu Wycena produktów finansowych na bazie klas ryzyka Promowanie Klientów o dobrej kondycji finansowej, Poprawa jakości portfeli.
Spodziewane trendy na polskim rynku 3. Dynamiczny rozwój najmu długoterminowego 9 9
Struktura finansowania flot w Polsce i EU Gotówka Leasing Kredyt Full Service Leasing Polska EU
Spodziewane trendy na polskim rynku 3. Dynamiczny rozwój najmu długoterminowego: 9% zakupów flot w Polsce z wykorzystaniem najmu długoterminowego, EU- 45% Zwiększanie ilości wykorzystywanych modułów: finansowanie, ubezpieczenie, serwis, zarządzanie, paliwo itp, Oferty najmu przeznaczone dla małych firm 4. Leasing konsumencki 11 11
Podsumowanie Wzrost udziału produktów finansowych wspierających sprzedaż producentów w finansowaniu aut nowych. Wypieranie produktów będących „ukrytym” rabatem poprzez produkty zwiększające dostępność samochodów dla klientów. Wzrost znaczenia wartości rezydualnej w ofertach dla klienta indywidualnego Risk Based Pricing w ofertach detalicznych Konwersja klientów leasingowych na klientów najmu długoterminowego