Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SZTUKA PRZEWIDYWANIA RYZYK

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SZTUKA PRZEWIDYWANIA RYZYK"— Zapis prezentacji:

1 SZTUKA PRZEWIDYWANIA RYZYK
BUDŻETOWANIE FLOTY SZTUKA PRZEWIDYWANIA RYZYK Dariusz Tucharz Dyrektor Pionu Car Fleet Management BRE Leasing Sp. z o.o. Warszawa, 18 marca 2008

2 Ryzyka charakterystyczne dla budżetowania floty
Ryzyka charakterystyczne dla budżetowania floty Jakie elementy należy brać pod uwagę przy budżetowaniu floty? ryzyko spadku wartości pojazdów, ryzyko kosztów eksploatacji, ryzyko kosztów obsługi floty, ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów.

3 Ryzyko spadku wartości pojazdów
Ryzyko spadku wartości pojazdów Ryzyko spadku wartości jest oddalone w czasie: tempo spadku wartości pojazdu w trakcie eksploatacji może być zdecydowanie istotniejsze niż cena zakupu pojazdu, wybierając pojazdy do floty należy wiedzieć ile będzie wynosić wartość rynkowa na koniec okresu eksploatacji, różnica między wartością końcową pojazdu a wartością zakupu jest de facto wartością finansowania auta.

4 Ryzyko spadku wartości pojazdów
Ryzyko spadku wartości pojazdów Przy szacowaniu tempa spadku wartości pojazdu musza być brane pod uwagę następujące elementy: możliwe do określenia w momencie zakupu pojazdów: marka, model, wersja silnika, wyposażenie pojazdu, okres użytkowania pojazdu, zakładany przebieg pojazdu.

5 Ryzyko spadku wartości pojazdów
Ryzyko spadku wartości pojazdów niemożliwe do określenia w momencie negocjowania warunków: zmiany polityczne i gospodarcze, ryzyka rynkowe – wynikające z polityki koncernów samochodowych.

6 Ryzyko spadku wartości pojazdów
Ryzyko spadku wartości pojazdów Jak można zminimalizować ryzyko wartości końcowej? podpisać z dostawcą pojazdów umowę odkupu, „przerzucić” ryzyko na firmę leasingową/CFM zawierając umowę leasingu operacyjnego z wartością rezydualną zbliżoną do wartości rynkowej pojazdu po zakończeniu okresu eksploatacji.

7 Ryzyko kosztów eksploatacji
Ryzyko kosztów eksploatacji Istotne pytania: czy znane są dokładnie koszty, jakie mogą wystąpić podczas eksploatacji (rodzaj kosztów, częstotliwość występowania)? czy posiadamy dane historyczne kosztów eksploatacyjnych? czy rabat na części i robociznę pozwoli oszacować koszty? czy posiadamy gwarancje niezmienności kosztów eksploatacji? czy zarządzanie pojazdami będzie realizowane we własnym zakresie, czy będziemy korzystać ze specjalistycznej firmy typu CFM?

8 Ryzyko kosztów eksploatacji
Ryzyko kosztów eksploatacji ZARZĄDZANIE FLOTĄ – rachunek porównawczy Zarządzanie flotą we własnym zakresie Czy wykorzystywany rachunek kosztów w firmie prawidłowo prezentuje koszty zarządzania i eksploatacji floty? (czy przyjęte zasady alokacji kosztów do tego rachunku odzwierciedlają rzeczywistość?) Outsourcing funkcji zarządczych Ile kosztuje ta usługa i czy jej zakres jest zgodny z oczekiwaniami?

9 Ryzyko kosztów obsługi floty Zarządzanie flotą we własnym zakresie
Ryzyko kosztów obsługi floty Zarządzanie flotą we własnym zakresie W celu oszacowania kosztów obsługi floty niezbędne jest posiadanie pełnej wiedzy w zakresie: Kosztów administracji floty, Raportowanie, wizyty w wydziale komunikacji, likwidacja szkód, przygotowywanie rozliczeń wydatków na samochody, nieuzasadnione wizyty w serwisie, autoryzacja kosztów, kontakty z użytkownikami.

10 Ryzyko kosztów obsługi floty Zarządzanie flotą we własnym zakresie
Ryzyko kosztów obsługi floty Zarządzanie flotą we własnym zakresie Zarządzania bazą dostawców, Koszty zarządzania bazą dostawców samochodów, serwisu, ubezpieczenia, opon, paliwa, „Obróbki dokumentów”, Dokumenty typu faktury, zamówienia, zlecenia (przesyłanie dokumentów, przelewy), księgowania, itp. Organizacji sprzedaży samochodów używanych, Koszty ubezpieczenia, parkowania.

11 Ryzyko kosztów obsługi floty Outsourcing usług zarządzania
Ryzyko kosztów obsługi floty Outsourcing usług zarządzania Outsourcing usług zarządzania Korzyści: stałość i przewidywalność kosztów (utrata wartości pojazdów, koszty eksploatacji), delegowanie rutynowych i czasochłonnych zadań wykonywanych dotychczas przez menedżerów na zewnątrz i umożliwienie koncentracji uwagi na kontroli, jakości, wydajności i kosztów świadczonych usług, przeniesienie ryzyka starzenia się technologii na barki firmy świadczącej usługi outsourcingowe.

12 Ryzyko kosztów obsługi floty
Ryzyko kosztów obsługi floty ZARZĄDZANIE – rachunek porównawczy Czy w firmowym systemie raportowania mam „wbudowany” system monitoringu efektów wybranego wariantu zarządzania flotą, na tle założeń przygotowywanych przed wyborem jednego z wariantów?

13 Ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów
Ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów Źródła finansowania: kapitał własny   kapitał obcy kredyt, leasing.

14 Ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów
Ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów FINANSOWANIE Zasadnicze pytania: Jaki jest koszt kapitału własnego? Jakie mam inne alternatywy inwestowania kapitału własnego, jak jest stopa zwrotu alternatywnych inwestycji? Jaka jest stopa zwrotu z kapitału na mojej podstawowej działalności?

15 Ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów
Ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów FINANSOWANIE Zasadnicze pytania: Jaki jest koszt kapitału obcego? (Jaka jest stopa procentowa dla kredytu oraz leasingu?) Czy chcemy – czy mamy zamiar używać środki transportu w okresie gospodarczej używalności? Jeżeli w okresie krótszym – to trzeba zrobić rachunek z uwzględnieniem korzyści podatkowych w leasingu wynikających z przyspieszonej amortyzacji. Czy w przypadku kredytu rzeczywiście będzie to kredyt inwestycyjny? Jak będzie wyglądał bilans w przypadku wykorzystania kredytu, leasingu?

16 Ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów
Ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów FINANSOWANIE [leasing operacyjny] Zasadnicze pytania: Czy chcemy sfinansować flotę – czy chcemy zapłacić za jej używanie w określonym przedziale czasu? Kto i w jakiej wysokości zaabsorbuje ryzyko spadku wartości pojazdu? Czy można liczyć na rynek w tym zakresie? Czy można nie dysponując instrumentarium i doświadczeniem samodzielnie prognozować przyszłe wartości rynkowe pojazdów?

17 Ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów
Ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów FINANSOWANIE [leasing operacyjny] Co można osiągnąć w leasingu operacyjnym? – jaką podstawową korzyść?: niskie koszty i przewidywalność kosztów w okresie używania floty (również w zakresie stóp procentowych), firma profesjonalnie zajmująca się leasingiem operacyjnym (najmem długoterminowym) – zawsze lepiej będzie zarządzać ryzykiem Wartości Rezydualnej (spadku wartości pojazdu) niż firma koncentrująca się w innym obszarze biznesowym, korzyści bilansowe.

18 Ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów
Ryzyko związane z wyborem formy finansowania pojazdów FINANSOWANIE [kredyt] Zasadnicze pytania: Jaka jest stopa procentowa kosztu kapitału? Co to jest kredyt inwestycyjny? [Jak będzie wyglądał mój bilans?] Czy finansując flotę na okres gospodarczej używalności w końcowym okresie zwiększone koszty eksploatacyjne [serwisowe] nie będą powodować turbulencji w realizacji mojego biznes planu?

19 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "SZTUKA PRZEWIDYWANIA RYZYK"

Podobne prezentacje


Reklamy Google