PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Psychologia Zarządzania
Indywidualne Plany Działania
Rodzic jako doradca zawodowy
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
Badania operacyjne. Wykład 1
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Poradnictwo i informacja zawodowa MCIZ OHP
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Poradnictwo Zawodowe II
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Program aktywnego wejścia na rynek pracy osób osadzonych w Zakładzie Karnym Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Białej Podlaskiej.
Organizator Spółdzielnia Socjalna jako instrument resocjalizacji w Zakładzie Poprawczym w Studzieńcu Toruń, 21/09/2012.
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
Rola Informacji w procesie decyzyjnym ;]
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
Indywidualny plan działania
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 14 W ZABRZU TEMATYKA ZAJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO w VIII Liceum Ogólnokształcącym Doradca zawodowy mgr Monika.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Co dalej Gimnazjalisto ?
INFORMACJA MARKETINGOWA
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
 PROJEKT METAMORFOZA Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych z powiatu miasta Zabrze.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Zdecydowana większość młodzieży pytanej o to, kto jest dla niej najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców, następnie kolegów.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Alchemia czy wróżbiarstwo
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Indywidualne Plany Działania
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ ROLA I MIEJSCE DORADCY ZAWODOWEGO PORADNIA Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2 IZABELA PYSZKOWSKA

Doradztwo Zawodowe, to świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej. Polega ono na oświetlaniu pola problemowego jednostki i udzielenie jej informacji zawodowych, podawaniu wskazówek, sugestii, instrukcji.

Decyzje zawodowe a typy osób, które podejmują decyzję zawodową Poznanie siebie Poznanie zawodów „Ja" w zawodzie Typy osób podejmujących decyzję zawodową tak I Zdecydowana nie II Ciągle poszukująca (nie potrafi dopa­sować siebie do zawodu) III Niedoinformowana (niezorientowana w zawodach) IV Nie znająca siebie (zorientowana w zawodach, ale nie zna siebie) V Nieadekwatna (nie zna zawodów i siebie, pewna, że w każdym sobie po­radzi VI Zupełnie niezdecydowana (nie zna sie­bie i zawodów, nie umie dopasować się do zawodu) Bożena Wojtasik „Warsztat doradcy zawodu. Aspekty psychologiczno- pedagogiczne”

Motywować – znaczy pobudzać człowieka do działania Motywować – znaczy pobudzać człowieka do działania. Proces motywacji obejmuje: identyfikację niespełnionych potrzeb, określenie celów, które odpowiadają potrzebom, spowodowanie działania, które jest konieczne do spełnienia ustalonych potrzeb. H. Bieniok [1997] Motywowanie – wpływanie na postawy i zachowania człowieka za pośrednictwem określonych bodźców, które przekształcają się w motywy (pobudki) działania uruchamiającego jego aktywność.

Donald Super 1980 Kariera jest uporządkowanym opisem kolejnych decyzji życiowych. Obejmuje ona zarówno aspekt obiektywny jak i subiektywny.

Klasyfikacja typowych przyczyn utrudniających proces decyzyjny w sytuacji wyboru szkoły i zawodu (Gati, Krausz i Osipow 1996) Przyczyny poprzedzające proces podejmowania decyzji określone jako brak gotowości do podejmowania decyzji: niechęć i brak motywacji, cechę jednostki, jaką jest niezdolność do podejmowania decyzji („niedecyzyjność”), nieracjonalne przekonania np. przesądy.

Przyczyny działające w czasie procesu podejmowania decyzji Brak informacji o: - istocie procesu podejmowania decyzji, - sobie samym, - zawodach, - sposobach zdobywania informacji.

Model racjonalny podejmowania decyzji (Robbins 1998) Zdefiniuj problem. Określ kryteria decyzji. Ustal wagi kryteriów. Opracuj możliwe rozwiązania. Oceń każde rozwiązanie według podanych kryteriów. Wylicz optymalną decyzje.

ETAPY PODEJMOWANIA DECYZJI (KARTA DLA PROWADZĄCEGO)

ETAPY PODEJMOWANIA DECYZJI (KARTA DLA UCZESTNIKA)

LABIRYNT PODEJMOWANIA DECYZJI

RYBI SZKIELET

Drzewko Decyzyjne

SKUTKI Wybór zawodu i szkoły Pozytywne Pozytywne Negatywne Negatywne Cele / Wartości zdobycie zawodu zgodnego z zainteresowaniami, predyspozycjami zawodowymi oraz stanem zdrowia - zdobycie zawodu i wykształcenia dającego szanse zatrudnienia nauczenie się zasad funkcjonowania w społeczeństwie, dobrej komunikacji międzyludzkiej, empatii i asertywności Pozytywne zdobycie zawodu uzyskanie kwalifikacji zawodowych wykształcenie średnie – matura SKUTKI Pozytywne wysoki poziom nauczania dobre przygotowanie do studiów szansa lepszej pracy Negatywne często brak możliwości znalezienia pracy wąska specjalizacja nie przygotowuje do studiów tak jak LO ogranicza wybór kierunków studiów Negatywne brak zawodu duże koszty studiowania konieczność dalszej nauki Liceum Ogólnokształcące Technikum Wybór zawodu i szkoły Sytuacja wymagająca podjęcia decyzji

IZABELA PYSZKOWSKA