DYSLEKSJA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska
Advertisements

Dyskalkulia rozwojowa
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
JAK CZYTAĆ OPINIE Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
Dysleksja Hanna Mazela.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
WCZESNE ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ O CHARAKTERZE DYSLEKTYCZNYM
Materiały przygotowane na zebranie rodzicielskie na temat:
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Konferencja „TACY SAMI”
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Co to jest dysleksja?.
Co nowego w diagnostyce psychologiczno-pedagogicznej?
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Dziecko sześcioletnie w klasie pierwszej
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
Dydaktyka ogólna.
Integracja sensoryczna
Dysleksja.
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Aspekty psychologiczne padaczki.
Opracowała: Bożena Bełkot
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
ZABURZENIA W ROZWOJU PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
METODA DOBREGO STARTU.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
DYSLEKSJA. Co to jest dysleksja? Termin implikujący w zasadzie trudności w czytaniu, rozumiany jest w literaturze obcojęzycznej w szerszym znaczeniu,
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

DYSLEKSJA

Definicja Dysleksja to zaburzenie zdolności przetwarzania informacji, które dotyka ludzi w każdym wieku, i często objawia się problemami z czytaniem i pisaniem, jak również może wpływać na inne dziedziny aktywności umysłowej i fizycznej.

Przyczyny dysleksji - pierwotne (etiologia), - wtórne, bezpośrednie (patomechanizm).

Istnieje kilka koncepcji etiologicznych: 1. Koncepcja genetyczna polegająca na założeniu, że zmiany w centralnym układzie nerwowym są dziedziczne. 2. Koncepcja organiczna upatrująca przyczyn dysleksji w organicznym uszkodzeniu struktury okolic mózgu odpowiedzialnych za czynności czytania i pisania w wyniku oddziaływania czynników patogennych w okresie okołoporodowym.

Istnieje kilka koncepcji etiologicznych: 3. Koncepcja hormonalna zakładająca, że przyczyną dysleksji jest nadprodukcja testosteronu w okresie prenatalnym, która zaburza funkcjonowanie systemu immunologicznego, powodując zablokowanie rozwoju lewej półkuli mózgu. Skutkiem jest opóźnienie rozwoju mowy we wczesnym dzieciństwie i dysleksja w wieku szkolnym.

Istnieje kilka koncepcji etiologicznych: 4. Koncepcja opóźnionego dojrzewania c.u.n. wskazująca jako przyczynę dysleksji spowolnienie dojrzewania c.u.n. i wynikające stąd zaburzenia funkcjonalne (fragmentaryczne dysfunkcje tego układu). Czynniki patogenne działają w okresie okołoporodowym. Zaburzenia mogą dotyczyć wielu funkcji: lateralizacji, funkcji językowych, percepcyjno - motorycznych i ich integracji.

Istnieje kilka koncepcji etiologicznych: 5. Koncepcja psychodysleksji - upatrująca przyczyny dysleksji rozwojowej w zaburzeniach emocjonalnych (w wyniku urazów psychicznych, stresu). Bezpośrednie, wtórne przyczyny dysleksji rozwojowej (patomechanizm) to skutki działania przyczyn pierwotnych. Są to zaburzenia funkcji c.u.n. o charakterze parcjalnym, dotyczącym procesów poznawczych (percepcji, języka), motoryki i integracji tych funkcji.

Typy dysleksji rozwojowej 1. Dysleksja typu wzrokowego 2. Dysleksja typu słuchowego 3. Dysleksja integracyjna

Objawy dysleksji w wieku wczesnoszkolnym

Objawy Językowe Ma szczególne trudności z czytaniem i ortografią. Odwraca litery i cyfry. Ma trudności z zapamiętywaniem tabliczki mnożenia, alfabetu, formułek. Opuszcza litery w słowach i zmienia ich kolejność. Myli litery "b" i "d" i słowa takie jak "do/od„. Używa palców lub znaczków na papierze do prostych obliczeń. Słabo koncentruje uwagę. Ma kłopoty ze zrozumieniem czytanego przez siebie tekstu.

Objawy Pozajęzykowe Ma trudności z zawiązywaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików, ubieraniem. Ma kłopoty z odróżnianiem lewej i prawej ręki, myli kolejność dni tygodnia, miesięcy w roku. Potrafi być zaskakująco błyskotliwe w innych dziedzinach. Ma słabe poczucie kierunku. Ma niską samoocenę i brak mu zaufania do własnych możliwości.

Diagnoza Diagnoza specyficznych trudności w nauce czytania i pisania powinna być prowadzona przez psychologów, pedagogów, a w specyficznych przypadkach konieczne jest jej poszerzenie o konsultację medyczną i logopedyczną.

Diagnoza Za pomocą metod eksperymentalnych i kilinicznych dokonuje się oceny rozwoju dziecka i jego funkcjonowania w następujących obszarach: Ocena poziomu czytania (na czas i ze zrozumieniem) i pisania (ze słuchu, z pamięci i przepisywania). Ocena poziomu rozwoju umysłowego. Ocena rozwoju emocjonalnego. Ocena poziomu rozwoju funkcji psychomotorycznych (poznawczych, ruchowych, integracja percepcyjno-motoryczna).