PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy
Advertisements

Projekt: „Dostosowanie do obowiązujących uregulowań prawnych budynku gminnego w Kraśniczynie, w którym funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
© 2012 Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy spólka komandytowa adw. Paulina Kieszkowska-Knapik Partner Ustawa refundacyjna a leki szpitalne.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki w Poznaniu Funkcjonowanie służby zdrowia w gminie Międzychód w świetle zawartych umów z NFZ Międzychód,
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
Otoczenie prawne rozwoju prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Trzy główne ograniczenia w rozwoju prywatnych ubezpieczeń szpitalnych – informacja.
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH plan działań do końca roku – - zmiana warunków realizacji - Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ, listopad 2009.
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Aktualne problemy działalności szpitali
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
1 Polsko-Niemieckie Forum Ochrony Zdrowia 2009 – Fakty; Doświadczenie; Praktyka Realizacja dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków ubezpieczenia.
Plan finansowy MOW NFZ na 2008 stan na
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
SYTUACJA W SŁUŻBIE ZDROWIA W ROKU 2009 i 2010 WYNIKI ANALIZ Y ANKIET, KTÓRE ZE SZPITALI DOTARŁY DO BBN Warszawa, marzec 2010 r.
Rada Naukowa przy Ministrze Zdrowia Warszawa, 20 marca 2014 r.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Katowice,
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Gorzów Wielkopolski 04 – r. Zasady kontraktowania.
OPIEKA PSYCHIATRYCZNA I LECZENIE UZALEŻNIEŃ
Opieka medyczna nad kobietą ciężarną i dzieckiem w województwie łódzkim – sukcesy i wyzwania, przed którymi stoimy dziś i jutro Łódź, 2 lipca 2015 r.
Maj 2011 Wpływ bezrobocia na sytuację gospodarczą Polski i Podkarpacia Stanisław Szwed Zastępca Przewodniczącego Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i.
Prof. dr hab. Wojciech Witkiewicz Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Znaczenie map potrzeb zdrowotnych dla rozwiązania.
Nadbudowa bloku dziecięcego H1 na potrzeby Oddziału Onkohematologii dzieci. Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie Rzeszów.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
LESZEK ZALEŚNY Zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty opublikowane po dniu 1 września 2015 r. Leszek.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
1 Osoby starsze na rynku pracy
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Sytuacja ekonomiczno - finansowa podmiotów leczniczych podległych Samorządowi Województwa Dolnośląskiego w 2015 roku wyniki wstępne.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
Ekonomia sektora publicznego WYKŁAD 11: SEKTOR OCHORNY ZDROWIA Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Szpitale Przyjazne Kombatantom Założenia programu Opracowanie: Mariola Krasińska Koordynator Główny Programu.
1 Obecnie - 5,2 mld zł od 2015 r. 6,2 mld zł Zmiany finansowe dla lekarzy POZ Obecnie nakłady NFZ dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej wynoszą 5,2.
1 Inwestycje w ochronie zdrowia VIII Forum Rynku Ochrony Zdrowia Warszawa, 25 października 2012 r.
Projekt „Rozwój kompetencji pielęgniarskich” realizowany w ramach
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Unijna recepta dla służby zdrowia Wsparcie dla sektora.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata maja 2008 r. „Unijna recepta dla służby zdrowia” Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
Opieka psychiatryczna – spojrzenie pracodawcy
1 Wojewódzki Szpital Specjalistyczny dla Nerwowo i Psychicznie Chorych
1 16 września 2013 r..
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
2012 R. 2 lokalizacje: Kościerzyna i Dzierżążno (odległość: 35 km)
Związek Miast Polskich
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Analiza danych DPS Syrena Dane za marzec – lipiec 2016
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Sieć szpitali - czy to sukces dla pacjenta
Dostępność Plus Nabór grantowy dla POZ.
Zapis prezentacji:

PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH Piotr Szenk 08.10.2015.

SKUTKI FINANSOWE PODWYŻEK DLA PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH ______________________________________________________________________________ Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U. poz.1400) 300 zł podwyżki dla pielęgniarek i położnych od 01.09.2015 r. Przewidywane koszty MOW NFZ w 2016 roku wynosiły co najmniej 124 966 tys. zł Jeśli MOW nie otrzyma dodatkowych środków finansowych na 2016 rok konieczne będzie ograniczenie zakupu świadczeń zdrowotnych !!! ________________________________________________________________________________________ Rozporządzenie Ministra Zdrowia (projekt z dnia 05.10.2015 r.) w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej 400 zł podwyżki dla pielęgniarek i położnych od 01.09.2015 r. – 31.08.2016 r. + POZ 800 zł podwyżki dla pielęgniarek i położnych od 01.09.2016 r. – 31.08.2017 r. 1 200 zł podwyżki dla pielęgniarek i położnych od 01.09.2017 r. – 31.08.2018 r. 1 600 zł podwyżki dla pielęgniarek i położnych od 01.09.2018 r. – 31.08.2019 r. Przewidywane koszty MOW NFZ w 2016 roku wynoszą co najmniej 200 000 tys. zł Jeśli MOW nie otrzyma dodatkowych środków finansowych na 2016 rok konieczne będzie znaczne ograniczenie zakupu świadczeń zdrowotnych lub …????????

Nadwykonania w szpitalach powiatowych wynoszą 7% wartości kontraktów tych szpitali

Wartość (w tyś. zł) nadwykonań w szpitalach powiatowych w okresie styczeń - lipiec 2015r Z powyższego zestawienia wynika, że niedoszacowane są wszystkie rodzaje świadczeń kontraktowane przez NFZ.

Zakresy świadczeń w Lecznictwie szpitalnym z najwyższą wartością nadwykonań w okresie styczeń - sierpień 2015 Wszystkie szpitale wykonują znacznie większą liczbę świadczeń niż zakontraktowana przez NFZ odpowiadając na zapotrzebowanie społeczne.

WARTOŚĆ NIESFINANSOWANYCH ŚWIADCZEŃ W SZPITALACH POWIATOWYCH ZA LATA 2012-2014 20% niezapłaconych przez NFZ świadczeń w latach 2012-2014 zostało wykonanych w Szpitalach Powiatowych.

PLAN FINANSOWY NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NA 2016R Przyrost budżetu MOW NFZ na 2016r w stosunku do 2015r - 779 079 000,00zł Dynamika przyrostu - 108,49%

Plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na 2016 rok może doprowadzić do likwidacji wielu szpitali powiatowych! Niezrozumiała i nie do przyjęcia jest propozycja zawarta w planie NFZ na rok 2016 zakładająca tylko nieznaczny wzrost środków planowanych na finansowanie szpitali. Wobec takich działań szpitale powiatowe nadal pozostają niedocenianym elementem polskiego systemu ochrony zdrowia, choć oferują najbardziej efektywną i kompleksową usługę. Realizacja tego zamierzenia doprowadzi do upadku i likwidacji wielu szpitali powiatowych, a tym samym pogorszenia bezpieczeństwa pacjentów, ograniczenia dostępności i jakości usług medycznych. Szpitale Powiatowe są placówkami pierwszego kontaktu dla 80 procent pacjentów. Z jednej strony ogranicza się placówkom powiatowym środki, a z drugiej strony zmusza je do radzenia sobie z inflacją w wysokości 8,4 procent, wzrostem płacy minimalnej o 21,21 %, wzrostem wymagań dotyczących m.in. sprzętu, organizacji pracy.

Minusy budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2016r Zdaniem ekspertów największe minusy budżetu NFZ na rok 2016 to: Wzrost budżetu NFZ w relacji do PKB jest niewielki wynosi tylko o 0,27 %. Finansowanie szpitali, przede wszystkim powiatowych, jest nieadekwatne do roli, jaką spełniają w systemie ochrony zdrowia. Koniecznością jest zwiększenie środków finansowych na kontraktowanie świadczeń w szpitalach powiatowych. Niewielki wzrost nakładów na leczenie psychiatryczne (w tym uzależnień), które miało być jednym z priorytetów. Zmieniony sposób refundacji leków. Kwota przeznaczona na refundację leków zmniejszyła się z 7,7 mld zł do 7,6 mld zł. Minimalny wzrost (o 35 mln zł) nakładów na stomatologię, które łącznie wyniosą 1,79 mld zł (co stanowi 2,56 proc. udziału w całości funduszu). Brak zwiększenia wydatków na rehabilitację i lecznictwo uzdrowiskowe. Nie zaplanowano wzrostu dotacji na realizację zadań Zespołów Ratownictwa Medycznego. Nieznaczny wzrost środków na finansowanie szpitali powiatowych, których sytuacja finansowa systematycznie ulega pogorszeniu.

Podsumowanie Poprawa funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej potrzebuje dodatkowych źródeł finansowania. Najwyższy czas na podjęcie konkretnych decyzji dotyczących wprowadzenia dodatkowych ubezpieczeń  zdrowotnych, co pozwoliłoby na objęcie  opieką medyczną większej liczby osób. Rozważenia wymaga również propozycja podniesienia wymiaru składki zdrowotnej, a także jej stawki procentowej. Obecna rośnie ona zdecydowanie za wolno. Zwiększenie zaangażowanie podmiotów tworzących jako alternatywne źródło finansowania dla pewnych zakresów świadczeń zdrowotnych.