Polskie doświadczenia w mediacjach rówieśniczych Agnieszka Rękas sędzia w stanie spoczynku Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka Poznań, 23 września.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Advertisements

Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
GŁÓWNY CEL KAMPANII Zwiększenie wśród uczniów i młodych pracowników świadomości zagrożeń związanych z pracą, promocja tematyki bezpieczeństwa pracy w edukacji.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Projekt edukacyjny Realizowany w Zespole Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
„Moja szkoła – mój zawód, moja przyszłość”.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
KONKURS WIEDZY O UBEZPIECZENIACH SPOŁECZNYCH
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
DORADZTWO ZAWODOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W GĘBICACH PUBLICZNYM GIMNAZJUM IM. LEŚNIKÓW POLSKICH rok szkolny 2015/2016.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
1  Zamość  ul. Okrzei 24  ;  
Konkursy i seminaria metodyczne dla nauczycieli informatyki.
ROK 2016/2017. Motywowanie uczniów do uczenia się - kompleksowy program szkolenia RP Zajęcia PDE Kształcenie kompetencji kluczowych wdrożenie wniosków.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Losy absolwentów Publicznego Gimnazjum Nr 24 w Białymstoku
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Szkoła Nauczycielem stoi
Zespół Stowarzyszenia NL
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Edukacja dla dialogu międzykulturowego w województwie zachodniopomorskim mgr Agnieszka Żyszkiewicz Dyrektor OKU TWP.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Anna K. Duda Barbara Binduga
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Polskie doświadczenia w mediacjach rówieśniczych Agnieszka Rękas sędzia w stanie spoczynku Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka Poznań, 23 września 2015 r.

Pilotażowy program Rzecznika Praw Dziecka Mediacja rówieśnicza w szkole metodą przeciwdziałania agresji oraz niedostosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży

Konkurs literacko-plastyczny Rozwiązuję spory bez przemocy, czyli co wiem o sprawiedliwości naprawczej

Rekomendacje Rzecznika Praw Dziecka: 1. Pilotażowy program Rzecznika Praw Dziecka stał się potwierdzeniem tego, że mediacja rówieśnicza jest metodą pomagającą budować bezpieczną i przyjazną szkołę. Uczy dzieci rozwiązywania konfliktów w drodze rozmowy, kompromisu, porozumienia, a także świadomej odpowiedzialności za wyrządzone drugiemu zło. Z tego względu należy rozważyć prowadzenie programów mediacji rówieśniczej we wszystkich szkołach, w szczególności na poziomie gimnazjum. 2. Realizacja programów mediacji rówieśniczej wymaga rozwiązań systemowych i wsparcia państwa.

Akademia Dziecięca

Rekomendacje Rzecznika Praw Dziecka: 1. Działania prowadzone w ramach Akademii Dziecięcej powinny mieć charakter powszechny. Wsparcia państwa będzie wymagać sytuacja skierowania oferty Akademii Dziecięcej do wszystkich szkół podstawowych. 2. Rozwiązania Akademii Dziecięcej należy zastosować w grupie starszych dzieci, tj. w grupie młodzieży gimnazjalnej (między 13. a 16. rokiem życia). 3. Młodzieżowa Akademia Prawna.

Prawo i mediacja w programach lekcji WOS oraz godzin wychowawczych

Rekomendacje Rzecznika Praw Dziecka: 1. Należy wprowadzić do programów nauczania WOS tematykę prawną oraz sprawiedliwości naprawczej i mediacji, a także edukację prawa w praktyce. 2. Zagadnienia prawa w praktyce oraz mediacji powinny być przedmiotem dyskusji wychowawcy z dziećmi i młodzieżą podczas godzin wychowawczych.

Szkolenia dla nauczycieli i pedagogów prowadzone w ramach struktury szkoły oraz ORE

Rekomendacje Rzecznika Praw Dziecka: 1. Należy wzmóc działania w zakresie zapoznania nauczycieli i pedagogów szkolnych z tematyką mediacji rówieśniczej w ramach struktury każdej szkoły. 2. Dobór takiej grupy uczestników działań prowadzonych przez ORE, aby osoby uczestniczące w seminariach, warsztatach i konferencjach organizowanych przez ORE, posiadające umiejętność przekazywania wiedzy nabytej na spotkaniach, mogły zapoznać z tą tematyką nauczycieli w swoich szkołach.

Działania Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Edukacji Narodowej prowadzone we współpracy z korporacjami prawniczymi

Rekomendacja Rzecznika Praw Dziecka: Należy poszerzyć działania Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Edukacji Narodowej prowadzone w ramach programu edukacji prawnej młodzieży ponadgimnazjalnej, także o ofertę kierowaną do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych, dostosowując przekaz informacji do wieku i stopnia dojrzałości dzieci i młodzieży.

Dziękuję za uwagę