Polskie doświadczenia w mediacjach rówieśniczych Agnieszka Rękas sędzia w stanie spoczynku Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka Poznań, 23 września 2015 r.
Pilotażowy program Rzecznika Praw Dziecka Mediacja rówieśnicza w szkole metodą przeciwdziałania agresji oraz niedostosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży
Konkurs literacko-plastyczny Rozwiązuję spory bez przemocy, czyli co wiem o sprawiedliwości naprawczej
Rekomendacje Rzecznika Praw Dziecka: 1. Pilotażowy program Rzecznika Praw Dziecka stał się potwierdzeniem tego, że mediacja rówieśnicza jest metodą pomagającą budować bezpieczną i przyjazną szkołę. Uczy dzieci rozwiązywania konfliktów w drodze rozmowy, kompromisu, porozumienia, a także świadomej odpowiedzialności za wyrządzone drugiemu zło. Z tego względu należy rozważyć prowadzenie programów mediacji rówieśniczej we wszystkich szkołach, w szczególności na poziomie gimnazjum. 2. Realizacja programów mediacji rówieśniczej wymaga rozwiązań systemowych i wsparcia państwa.
Akademia Dziecięca
Rekomendacje Rzecznika Praw Dziecka: 1. Działania prowadzone w ramach Akademii Dziecięcej powinny mieć charakter powszechny. Wsparcia państwa będzie wymagać sytuacja skierowania oferty Akademii Dziecięcej do wszystkich szkół podstawowych. 2. Rozwiązania Akademii Dziecięcej należy zastosować w grupie starszych dzieci, tj. w grupie młodzieży gimnazjalnej (między 13. a 16. rokiem życia). 3. Młodzieżowa Akademia Prawna.
Prawo i mediacja w programach lekcji WOS oraz godzin wychowawczych
Rekomendacje Rzecznika Praw Dziecka: 1. Należy wprowadzić do programów nauczania WOS tematykę prawną oraz sprawiedliwości naprawczej i mediacji, a także edukację prawa w praktyce. 2. Zagadnienia prawa w praktyce oraz mediacji powinny być przedmiotem dyskusji wychowawcy z dziećmi i młodzieżą podczas godzin wychowawczych.
Szkolenia dla nauczycieli i pedagogów prowadzone w ramach struktury szkoły oraz ORE
Rekomendacje Rzecznika Praw Dziecka: 1. Należy wzmóc działania w zakresie zapoznania nauczycieli i pedagogów szkolnych z tematyką mediacji rówieśniczej w ramach struktury każdej szkoły. 2. Dobór takiej grupy uczestników działań prowadzonych przez ORE, aby osoby uczestniczące w seminariach, warsztatach i konferencjach organizowanych przez ORE, posiadające umiejętność przekazywania wiedzy nabytej na spotkaniach, mogły zapoznać z tą tematyką nauczycieli w swoich szkołach.
Działania Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Edukacji Narodowej prowadzone we współpracy z korporacjami prawniczymi
Rekomendacja Rzecznika Praw Dziecka: Należy poszerzyć działania Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Edukacji Narodowej prowadzone w ramach programu edukacji prawnej młodzieży ponadgimnazjalnej, także o ofertę kierowaną do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych, dostosowując przekaz informacji do wieku i stopnia dojrzałości dzieci i młodzieży.
Dziękuję za uwagę