of Urban Rural Interaction

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Advertisements

CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Program Partnerstwa Transgranicznego założenia i rezultaty Supraśl,
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
DOBRY PRZEPIS NA SUKCES
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
Pomorski Klaster ICT - sukces w praktyce
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Czysty transport miejski
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
FUNDACJA „Kraina Podgrzybka”
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Założenia i plany Dla Animatorów tworzących Lokalne Grupy Działania Przygotowała Ewa Monika Ratajska.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Podjęte działania: Miasto w maju 2004 roku we współpracy z Wydziałem Architektury Politechniki Gdańskiej zorganizowało konkurs dla studentów, w którym.
LED – zwiększenie oszczędności energii poprzez przejście na oświetlenie LED w przestrzeni publicznej Prezentacja Projektu.
SIDE- CLUSTER liderem ekoprzedsiębiorczości Projekt finansowany z budżetu Województwa Dolnośląskiego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Włocławski Obszar funkcjonalny
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Świętokrzyskie Centrum Kielce, ul. Żelazna 22 Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Europejska Współpraca Terytorialna OCHRONA ZDROWIA Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski województwa.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
„Szerokie partnerstwo trójsektorowe jako narzędzie rozwiązywania problemów Obszaru Funkcjonalnego Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów” oraz „Dobre praktyki.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
1. 2 Konferencja regionalna POWT Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Wałbrzych, r.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
PARTNERSHIP FOR GOOD PARTNERSTWO NA DOBRE Konferencja końcowa projektu Wrocław, 20 kwietnia 2011 roku Wsparcie udzielone przez Norwegię poprzez dofinansowanie.
„Żywiecka Energia Przyszłości”
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Centrum Badawczo-Rozwojowe Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Prezentacja założeń przebiegu prac nad Strategią Sudety 2030.
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

of Urban Rural Interaction NEW BRIDGES - Strengthening the Quality of Life through Improved Management of Urban Rural Interaction NEW BRIDGES Lepsza jakość życia poprzez udoskonalenie zarządzania interakcjami miejsko-wiejskimi Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego • Jelenia Góra, 17 stycznia 2011 r.

Główny Cel Projektu: Poprawa zarządzania w relacjach między miastem a wsią przez wprowadzenie koncepcji jakości życia do regionalnej praktyki planistycznej: Tematy kluczowe: Preferencje mieszkaniowe Zaopatrzenie w usługi Mobilność i dostępność

Cele szczegółowe połączenie perspektywy indywidualnej, planowania i ustawodawstwa - wyjście naprzeciw potrzebom ludności mieszkającej i pracującej w określonym regionie wprowadzenie idei jakości życia w planowaniu i zarządzaniu na linii miasto-wieś systematyczne angażowanie różnych grup interesariuszy w planowanie i zarządzanie wzajemnym oddziaływaniem miasto-wieś stworzenie nowych związków partnerskich pomiędzy miastem a wsią wdrażanie działań pilotażowych wymiana wiedzy i dobrych praktyk

Partner wiodący – Union of Baltic Cities – Turku/Finlandia Nordregio – Nordic Centre for Spatial Development – Szwecja(WP 3) ECAT – Litwa – Environmental Centre for Administration and Technologies (WP 4) Litwa (2) - Władze okręgu Kowno Finlandia (3) - Miasto Turku, Władze Regionalne Finlandii Południowo - zachodniej Łotwa (1) – Region Planistyczny Zemgale Estonia (1) – Władze Prowincji Hiiumaa Niemcy (1) – Wolne i Hanzeatyckie Miasto Hamburg Polska (1) – Dolny Śląsk Szwecja (2) – Władze miasta Örebro

11 partnerów z 7 krajów BSR

Budżet Projektu: Całkowita wartość: 2 813 728 euro Całkowita wartość dla Dolnego Śląska: 155 440 euro Dofinansowanie dla Dolnego Śląska (85%): 132 124 euro

JŻ – jakość życia RMB – Region Morza Bałtyckiego

Pierwsze Spotkanie Dyskusyjne Wrocław, 5 czerwca 2009 r. uczestnicy - przedstawiciele jednostek samorządowych, instytucji i społeczności lokalnej z całego regionu panel dyskusyjny – wystąpienia ekspertów (Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Gmina Męcinka) praca w trzech grupach dyskusyjnych prowadzonych przez moderatorów zdefiniowanie mocnych i słabych stron w zakresie elementów definiujących jakość życia sformułowanie dziesięciu najistotniejszych wyzwań dla regionu praca w trzech grupach dyskusyjnych prowadzonych przez moderatorów – określenie aktualnej sytuacji regionu w zakresie: 1. preferencji mieszkaniowych 2. mobilności i dostępności 3. zaopatrzenia w usługi

10 najważniejszych wyzwań dla regionu (oceny zebrane po spotkaniu w formie ankiety podsumowującej) Zintegrowane planowanie struktury osadniczej z planowaniem transportowym Wykorzystanie różnych form transportu i lepsza ich organizacja: sieć kolejowa – sprawne połączenia dla mieszkańców (kolej podmiejska, szynobusy) Zachowanie wartości krajobrazowych i architektonicznych - aby wieś była wsią a miasto miastem Planowanie zagospodarowania przestrzennego efektywnego regionalnie Świadczenie wspólnych usług dla mieszkańców miasta i przylegających wsi (infrastruktura techniczna, transport) Wykorzystanie dobrych praktyk we wszystkich elementach definiujących jakość życia Wspieranie przedsiębiorczości na terenach wiejskich Rozpoczęcie oraz zwiększenie działań nad wzrostem świadomości społecznej na każdym poziomie przez m.in. konsultacje społeczne poparte fachową wiedzą Wspieranie współpracy między samorządami i innymi partnerami na terenach wiejskich Rozpoczęcie oraz zwiększenie działań nad wzrostem świadomości społecznej na każdym poziomie przez mądre planowanie, myślenie kompleksowe Określone na podstawie mocnych i słabych stron z pierwszego spotkania lokalnego – prezentowane na ostatnim spotkaniu w JG

Pierwsze warsztaty Projektu wrzesień 2009 r. Sztokholm Spotkanie wszystkich partnerów projektu Sesja merytoryczna – dalsze działania, omawianie bieżącej sytuacji u poszczególnych partnerów Sesja finansowa – sprawy problematyczne, pierwsze rozliczenie

Współpraca z Wydziałem Architektury Politechniki Wrocławskiej Analiza dostępnej dokumentacji planistycznej i strategicznej obszaru powiatu jeleniogórskiego - rozmowy z decydentami jednostek samorządowych powiatu Analiza indywidualnych preferencji mieszkańców powiatu jeleniogórskiego - badanie ankietowe

Drugie Spotkanie Lokalne Jelenia Góra, 25 lutego 2010 r. Uczestnicy - przedstawiciele jednostek samorządowych, instytucji związanych z planowaniem regionalnym oraz uczelni wyższych Relacje miejsko – wiejskie z punktu widzenia zagranicznych partnerów Powiat Jeleniogórski – studium przypadku (Wydział Architektury PWr) Dyskusja na temat elementów związanych z jakością życia, planowania oraz ograniczeń z tym związanych w oparciu o 3 główne wyzwania zdefiniowane na 1 spotkaniu lokalnym.

Trzecie Spotkanie Lokalne Jelenia Góra, 13 maja 2010 r. Uczestnicy - przedstawiciele jednostek samorządowych, instytucji związanych z planowaniem regionalnym oraz uczelni wyższych Podsumowanie analiz przez ekspertów Wydziału Architektury Dyskusja na temat akcji pilotażowej (ekspertyzy) Wybór tematyki akcji pilotażowej do przeprowadzenia w wybranych gminach powiatu jeleniogórskiego – zintegrowanie planowania struktury osadniczej z planowaniem transportowym wykorzystując różne środki transportu (kolej, autobus, rower itp.)

Drugie warsztaty Projektu czerwiec 2010 r. Kowno Spotkanie wszystkich partnerów projektu Bieżące kwestie merytoryczne i finansowe Prezentacja wstępnych koncepcji akcji pilotażowych przez poszczególnych partnerów projektu

Początek współpracy z firmą REGIOPLAN sp. z o.o. z Wrocławia grudzień 2010 r. – podpisanie umowy na wykonanie ekspertyzy nt. systemu zintegrowanego planowania struktury osadniczej z planowaniem transportowym na obszarze wybranych gmin powiatu jeleniogórskiego

Rezultaty: Wypracowanie nowych narzędzi planistycznych Zalecenia dotyczące polityki i praktyki Pilotażowy model zarządzania jakością życia Narzędzia i modele zarządzania interakcjami między miastem a wsią Informator na temat koncepcji jakości życia Przewodnik metodologiczny (pakiet szkoleniowy) dla regionów BSR Budowanie partnerstw miejsko – wiejskich

Akcje pilotażowe partnerów projektu

Partner wiodący – Union of Baltic Cities – Turku/Finlandia Nordregio – Nordic Centre for Spatial Development – Szwecja(WP 3) ECAT – Litwa – Environmental Centre for Administration and Technologies (WP 4) Litwa (2) - Władze okręgu Kowno Finlandia (3) - Miasto Turku, Władze Regionalne Finlandii Południowo - zachodniej Łotwa (1) – Region Planistyczny Zemgale Estonia (1) – Władze Prowincji Hiiumaa Niemcy (1) – Wolne i Hanzeatyckie Miasto Hamburg Polska (1) – Dolny Śląsk Szwecja (2) – Władze miasta Örebro

11 partnerów z 7 krajów BSR

Okręg kowieński - Litwa Zasięg geograficzny: miasto Kowno i okręg kowieński Główny cel akcji: Stworzenie projektu sieci ścieżek rowerowych bezpośrednio połączonych z siecią transportu publicznego Główne założenia: Poprawa jakości usług transportu publicznego Potrzeba stworzenia połączenia systemu transportu publicznego obszarów miejsko - wiejskich Potrzeba stworzenia systemu ścieżek rowerowych w okręgu kowieńskim. Łączenie miejsko wiejskich ścieżek rowerowych w jeden system, stworzenie różnorodnych możliwości usług wzdłuż ścieżek rowerowych. Promowanie ścieżek rowerowych jako możliwości transportu, użycia środków ekologicznego transportu, a także promowanie zdrowego stylu życia .

Region Południowo-zachodniej Finlandii, Miasto Turku – Finlandia Zasięg geograficzny: Wschodnia część Turku, płn. część miasta Kaarina i płd – zach. część miasta Lieto Główny cel akcji: Poprawa jakości życia przez planowanie zrównoważonych obszarów mieszkalnych (preferencje mieszkalne, dostępność transportu i poprawa usług) Główne założenia: Zidentyfikowanie istniejących usług i usługobiorców, oferty mieszkalnictwa, struktury i dostępności transportu publicznego i rowerowego oraz barier uniemożliwiających lub ograniczających korzystanie z już istniejących rozwiązań Stworzenie sieci regionalnych centrów usług Stworzenie ram dla oceny potrzeb i preferencji mieszkańców Wypracowanie koncepcji zrównoważonego transportu i sieci regionalnego transportu publicznego .

Region Planistyczny Zemgale - Łotwa Zasięg geograficzny: obszar regionu i drogi międzynarodowe prowadzące na Łotwę Główny cel akcji: Plan rozwoju mobilności w celu poprawy dostępności obszarów wiejskich Główne założenia: poprawa infrastruktury drogowej oraz systemu transportu publicznego nieefektywne wykorzystanie dostępnej infrastruktury przez zamknięte trasy ruchu autobusowego i kolejowego. Słabe zarządzanie siecią dróg spowodowane brakiem środków finansowych Słaba mobilność utrudniająca skuteczną walkę z bezrobociem. Oddalenie centrów administracji od obszarów wiejskich przez wprowadzenie reformy terytorialnej, która powiększyła obszary gmin. Słaba koordynacja systemu transportu publicznego (brak połączeń powiązanych autobus – pociąg). .

Prowincja Hiiumaa - Estonia Zasięg geograficzny: wyspa Hiiumaa: miasto Kardla oraz inne gminy wchodzące w skład wyspy Główny cel akcji: Stworzenie planu zagospodarowania obszarów miejskich wokół przystani w porcie Kärdla (szczegółowy plan miejskiego centrum dystrybucji i marketingu) Główne założenia: . Utrzymanie funkcjonowania centrum w ciągu całego roku, niezależnie od sezonowych zmian w ilości odwiedzających Utrzymanie stałego łańcucha dostaw lokalnych wyrobów i rękodzieła Finansowanie konstrukcji centrum wspólnie z prywatnymi partnerami

Miasto Örebro - Szwecja Zasięg geograficzny: obszary wiejskie w obrębie miasta Główny cel akcji: Stworzenie długoterminowej strategii dialogu między mieszkańcami i politykami Główne założenia: efektywne wykorzystanie wspólnych zasobów oraz długoterminowa współpraca w zakresie transportu publicznego, opieki nad osobami starszymi oraz lokalnych usług Przepływ wiedzy oraz łączenie różnych profesji w celu wypracowania korzyści związanych z zintegrowanym i międzysektorowym modelem planowania .

Miasto Hamburg - Niemcy Zasięg geograficzny: Wieś w powiecie Ludwigslust Główny cel akcji: Stworzenie publicznych centrów usługowych na wsiach od 500 do 1500 mieszkańców w celu stabilizacji i przywrócenia minimum usług na obszarach wiejskich Główne założenia: zapewnienie podstawowych usług stworzenie miejsca spotkań mieszkańców oraz zacieśnienie więzi społecznych Lepsza dostępność usług podstawowych dla mieszkańców przez ich koncentrację w jednym miejscu Wzrost sprzedaży produktów regionalnych .

Co dalej? Spotkanie partnerów projektu – Turku/Finlandia, styczeń/luty 2011 r. Kolejne spotkanie lokalne – marzec/kwiecień 2011 r. Luty – kwiecień 2011 r. – wizyta u jednego z partnerów projektu w celu zapoznania się z ich akcją pilotażową Zakończenie ekspertyzy – czerwiec 2011 r.

Dziękuję za uwagę www.urbanrural.net www.umwd.dolnyslask.pl/ewt Katarzyna Pisarek Koordynator Projektu