Zidentyfikowane problemy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
Advertisements

STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Założenia do projektu ustawy
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
WOJSKOWEJ AGENCJI MIESZKANIOWEJ
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI i Systemu Rejestrów Państwowych
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Zmiany w prawie offsetowym i katalog potrzeb offsetowych
Prawo offsetowe i katalog potrzeb offsetowych
Pomiar obciążeń administracyjnych
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Cele Ustawy z dnia r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i instrumenty ich osiągania.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
Badanie pn. Ocena funkcjonowania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w Polsce na tle wybranych państw członkowskich UE. Warszawa, 6 lipca 2012 r.
Uchylenie pośrednie rozporządzeń
Ujednolicenie sposobu formatowania projektów aktów normatywnych
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Rządowe Centrum Legislacji
WPROWADZENIE DO SYSTEMU TACHOGRAFÓW CYFROWYCH
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
Pierwszy rok obawy, nadzieje i rzeczywistość
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Plan Działania Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
Nowa, elektroniczna instrukcja kancelaryjna.
PO KL: Diagnoza i rekomendacje Warsztat 2
Rada RIPOK Warszawa, 4 grudnia 2013 r.
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Formatowanie tekstów projektów aktów normatywnych
Planowane zmiany w Regulaminie pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
30 października 2013 r., Rządowe Centrum Legislacji
System Rządowy Proces Legislacyjny modyfikacje 2012/2013
System Rządowy Proces Legislacyjny modyfikacje 2012/2013
Propozycja projektu Andrzej Ziółkowski.
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Wrocławia z organizacjami pozarządowymi w roku 2015 Wrocław,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Zadania Architekta Zespół Architekta.
Więcej informacji na: 1 Ewa Marcinkiewicz, Magdalena Sawicka.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Planowane wydatki inwestycyjne w zakresie informatyki na 2016 rok: 1
Aktualizacja Strategii Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Mariusz Frankowski Dyrektor Mazowieckiej Jednostki.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”. Debaty oświatowe a zasady konsultacji publicznych.
XVI Konferencja Dyrektorów Instytutów Badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów Kraków, 17 października 2016 roku.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Szkolenie INTERREG V-A Republika czeska - polska
Łączenie pism w sprawy, pisma nie tworzące akt spraw
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Rada Dialogu Społecznego: ’face lifting’ czy realna zmiana?
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Proces uzgadniania zewnętrznych aktów prawnych na przykładzie Ministerstwa Finansów

Zidentyfikowane problemy Opis procesu Rekomendacje ekspertów zewnętrznych / audytorów wewnętrznych Podsumowanie

Założenia projektu Projekty aktów prawnych: ustawy, założenia ustaw, rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, rozporządzenia Rady Ministrów. Tylko zewnętrzne akty prawne, bez innych dokumentów rządowych oraz aktów prawnych przygotowywanych przez Ministerstwo Finansów

Eksperci zewnętrzni Audyt wewnętrzny w MF Analiza procesu Analiza przebiegu 3 wybranych projektów ustaw w systemie EZD Rozmowy z kierownictwem komórek organizacyjnych Rozmowy z pracownikami komórek zajmujących się opiniowaniem

Problemy - punkt wyjścia Ogromna liczba aktów do zaopiniowania Krótkie terminy na opracowanie stanowiska/opinii. Nieefektywność procesu (powielanie obiegu dokumentów, przekazywanie dokumentów do komórek, które nie składają uwag, przekazywanie dokumentów rządowych do różnych komórek na różnych etapach procesu legislacyjnego).

Problemy - punkt wyjścia c.d. Nieczytelność procesu dla potencjalnych uczestników. Brak właściciela procesu. Niewłaściwie zdefiniowane zakresy kompetencji komórek organizacyjnych (powielanie się kompetencji lub też nieprzypisanie określonych zadań do jakiejkolwiek komórki organizacyjnej). Problemy w stosowaniu systemu EZD

Ogólny schemat rządowego procesu legislacyjnego Wpisanie do wykazu prac legislacyjnych RM Uzgodnienia międzyresortowe Komitety Rady Ministrów Komitet ds. Europejskich Komitet ds. Cyfryzacji Komitet Stały Rady Ministrów Rada Ministrów

Schematy procesu w ramach Ministerstwa Finansów Ogólny schemat Podproces akceptacji Podproces dekretacji Informacje pochodzące z ksiąg rachunkowych: odzwierciedlają w formie pieniężnej zjawiska i procesy gospodarcze, odnoszące się do stanów i zmian w sytuacji majątkowej i finansowej oraz osiąganych wynikach jednostek, dają prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji majątkowej i finansowej jednostki, pozwalają na formułowanie opinii i sądów dotyczących sytuacji ekonomicznej jednostki oraz podejmowanie decyzji przez użytkowników tych informacji, są niezbędne do właściwego zarządzania finansami jednostki, a w dalszej kolejności do zarządzania jednostką jako całością.

Rekomendacje dotyczące procesu Zdefiniowanie jednostki odpowiedzialnej za proces Zaznaczanie zmian w akcie przez Departament Wiodący Przy drugim i następnym przebiegu wskazywanie zakresu opinii na podstawie zmian Szybka ścieżka

Rekomendacje dotyczące procesu c.d. Precyzyjne rozgraniczenie kompetencji poszczególnych komórek organizacyjnych w zakresie opiniowania dokumentów pod kątem skutków dla finansów publicznych. Rezygnacja z przekazywania przez komórkę merytoryczną projektu aktu prawnego do zaopiniowania do tych komórek organizacyjnych, które na wcześniejszym etapie rządowego procesu legislacyjnego nie zgłosiły uwag. Rezygnacja ze zgłaszania uwag przez komórki organizacyjne inne niż Departament UE na etapie kierowania projektu aktu prawnego do rozpatrzenia przez Komitet ds. Europejskich

Rekomendacje „techniczne” Przygotowanie instrukcji stanowiskowej Możliwość łatwego lub automatycznego ustawiania komunikatów przypominających o opiniowaniu ustawy Ręczne oznaczanie stopnia realizacji spraw. Stworzenie rejestru aktów prawnych Rejestr uwag do aktów prawnych Oznaczanie uwag/Opracowanie jednolitych zasad nazewnictwa dokumentów

Rekomendacje „techniczne” c.d. Ustalenia zasad prezentowania w systemie EZD poszczególnych etapów procesu legislacyjnego porządkujących dokumenty (w tym dokumenty wpływające) na kolejnych etapach prac legislacyjnych. Ustalenie jednolitych zasad przekazywania dokumentów w systemie EZD. Udostępnienie w systemie EZD informacji nt. ostatecznego kształtu uwag, które zostały wysłane z MF.

Podsumowanie Naprawa drobnych błędów Brak głębokich zmian Zmiany w otoczeniu MF Rekomendacje techniczne w pierwszej kolejności Początek rozmów Naprawa drobnych błędów Zarządzanie zmianą!!! Brak głębokich zmian