GERMANIZACJA I RUSYFIKACJA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Antysemityzm i asymilacja.
Advertisements

„Tajne nauczanie w Zabawie podczas II wojny światowej w latach 1940 – 1945” Przedsięwzięcie realizowane przez uczniów i nauczycieli Publicznego Gimnazjum.
II Rzeczpospolita – kraj wielu narodów.
Powstanie styczniowe w malarstwie polskim.
Narodziny polskiej demokracji
Września – wczoraj i dziś
W moim oknie pole i topole i ja wiem, że to właśnie –Polska.
Debata Patriotyzm XIX – wiecznych Wielkopolan fundamentem sukcesu Powstania Wielkopolskiego.
Projekt utworzenia w Poznaniu
Tradycje studiów lekarskich w Poznaniu
Egzamin gimnazjalny 2013 Języki obce
Równo uprawnienie kobiet 1.Ziemie polskie w II połowie XIX wieku: 1.1.Rozwój narodu polskiego 1.2. Rusyfikacja, germanizacja i autonomia 1.3.Ludność żydowska.
„Rota” w malarstwie i na fotografii
HISTORIA POLSKI XIX WIEK
Jarogniew Drwęski.
150 Rocznica Wybuchu Powstania Styczniowego
KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ
Emisariuszami nazywano:
w Petersburgu podpisano pierwszy
Bardzo ważną rolę w kształceniu dzieci i młodzieży odgrywają lekcje, które odbywają się poza szkołą. Wycieczka historyczna tzw. „żywa lekcja historii”
NA ZIEMIACH POLSKICH III-V 1848
ZJEDNOCZENIE NIEMIEC W XIX WIEKU
POLSKIE DROGI DO NIEPODLEGŁOŚCI.
Ćwiczenia do powstań narodowych.
”Jugendliche entdecken ihre Heimatstadt” („Młodzież odkrywa swoje miasto rodzinne“) Moja szkoła jako część lubelskiej historii -powstanie, oferta wczoraj.
Droga Polaków ku wolności!
Główne wątki polskiej kultury XIX wieku.
Mniejszości narodowe w Polsce
Aktywność zawodowa społeczności wiejskich Pomorza dawniej i dziś – między indywidualistyczną konkurencją a wspólnotową kooperacją Cezary Obracht-Prondzyński.
Pamiętamy.
WIELKOPOLSCY ORGANICZNICY
Powstanie Listopadowe
Ręczna prasa drukarska za pomocą tego urządzenia w r. drukowano m.in. odezwy Rządu Narodowego.
To dlatego Polska żyje, że Narodzie żyjesz Ty Lekcja muzealna, której mottem były słowa Artura Oppmana z utworu Warszawianka (1916) miała miejsce 8 stycznia.
Walka zbrojna a praca organiczna
„Póki w narodzie myśl swobody żyje…”
AKADEMIA KRAKOWSKA A.D
Pozytywizm.
Rocznica wybuchu II wojny światowej
Polska droga do niepodległości 1795r listopada 1918r.
NIEPODLEGŁOŚĆ W ŚWIADOMOŚCI MŁODYCH…
Temat: Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach
Prezentacja przygotowana w ramach projektu: „POLSKO - ROSYJSKA WYMIANA MŁODZIEŻY 2015” realizowanego na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich,
CZĘŚĆ I I I ( ) HISTORIA ŚLĄSKA. ŚLĄSK W MONARCHII HABSBURSKIEJ (1526 – 1740) SANKCJA PRAGMATYCZNA MARIA TERESA HABSBURG (1740 – 1780)
H IPOLIT C EGIELSKI Autor: Marta Wiza. H IPOLIT C EGIELSKI Urodził się 6 stycznia 1813 roku w Ławkach. Zmarł 30 listopada 1868 roku w Poznaniu.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
SYMBOLE NARODOWE ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA F L A G A ma kolor biało-czerwony. Jest kształtu prostokątnego, to dwa prostokątne pasy (u góry biały, dół.
11 listopada – Święto Niepodległości.
Szkoła Podstawowa imienia Marii Konopnickiej w Ptakach
Temat: W obronie polskości.
Temat: Polska kultura i literatura po powstaniu styczniowym.
Rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości
Temat: Walka Polaków o niepodległość – powstanie listopadowe.
KASY OSZCZĘDNOŚCIOWE W OKRESIE I WOJNY ŚWIATOWEJ I PO ODZYSKANIU NIEPODLEGŁOŚCI Juliusz Bieniaś.
Wiosna Ludów – nazwa serii zrywów rewolucyjnych i narodowych, jakie miały miejsce w Europie w latach Ludem nazywa się tu społeczności.
Komisja Edukacji Narodowej (KEN) (pełna nazwa: Komisja nad Edukacją Młodzi Szlacheckiej Dozór Mająca ) – centralny organ władzy oświatowej powołany.
Powstanie styczniowe 1863.
W obronie polskiej ziemi i mowy
Dezydery Chłapowski.
Wybitni Wielkopolanie
GERMANIZACJA KRZYSZTOF MALESZAK PAWEŁ STELMACH KL. VII.
Krzysztof Maleszak Pawe ł Stelmach Kl. VII. Germanizacja- proces wynaradawiania, poprzez nakłanianie lub zmuszanie ludności rdzennej do przyswojenia kultury,
Polska - nasza ojczyzna!
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Polska pod zaborami Zajęcia nr 8 –
Do Hymnu!.
Władysław Pniewski.
Zapis prezentacji:

GERMANIZACJA I RUSYFIKACJA ZIEM POLSKICH W XIX WIEKU

ANTYPOLSKA POLITYKA II RZESZY Kulturkampf- „walka o kulturę ”: represje przeciwko Kościołowi katolickiemu prowadzone przez kanclerza Ottona Bismarcka w latach 1872-1878; szczególnie uderzyły w ludność polską ; duchowni musieli zdać egzamin z filozofii, historii i literatury niemieckiej; pod karą twierdzy zakazano głoszenia kazań antyrządowych; laicyzacja szkolnictwa , odebrano Kościołowi prowadzenie akt stanu cywilnego; prawo o więzieniu duchownych (arcybiskup Mieczysław Ledóchowski aresztowany na 2 lata); wpływ państwa na obsadę stanowisk kościelnych

ANTYPOLSKA POLITYKA II RZESZY walka z polskością w myśl hasła „ausrotten” (wykorzenić): rugi pruskie 1885r.-wysiedlenia Polaków bez obywatelstwa pruskiego Komisja Kolonizacyjna 1886r.-wykup majątków polskich, osadnictwo niemieckie zniesienie języka polskiego w szkołach; germanizacja nazw i administracji

ANTYPOLSKA POLITYKA II RZESZY preferencje dla urzędników i nauczycieli niemieckich Hakata 1894r.-Związek dla Popierania Niemczyzny w Marchiach Wschodnich ( od nazwisk założycieli Hansemanna, Kennemanna, Tiedemanna). „pruskie ustawodawstwo wyjątkowe” (1901-1908) kanclerza Bernarda Bülowa - nauczanie religii w języku niemieckim, nakaz uzyskania zezwolenia na postawienie domu, „ustawa kagańcowa ”: zgromadzenia publiczne w języku niemieckim

WALKA O POLSKOSĆ Nie rzucim ziemi skąd nasz ród, nie damy pogrześć mowy. Polski my naród, polski lud,  Królewski szczep Piastowy.  w literaturze ( Maria Konopnicka, Henryk Sienkiewicz), w malarstwie (Wojciech Kossak) idea pracy organicznej: towarzystwa oświatowe i rolnicze, kółka rolnicze, kasy pożyczkowe, „Bazar” w Poznaniu – Tytus Działyński, Karol Marcinkowski, Hipolit Cegielski, ks. Piotr Wawrzyniak

WALKA O POLSKOSĆ towarzystwa śpiewacze („Harmonia”), gimnastyczne („Sokół) gromadzenie pamiątek z przeszłości- biblioteki w Kórniku, Rogalinie budzenie świadomości narodowej postawa Michała Drzymały dzieci we Wrześni- ukarane za odmowę odpowiadania w języku niemieckim na lekcji religii. 

REPRESJE W ZABORZE ROSYJSKIM PO 1864r. zlikwidowano resztki odrębności, podporządkowano całą administrację generał- gubernatorowi zależnemu od Petersburga, wprowadzono stan wojenny Rusyfikacja nazw (Kraj Nadwiślański), administracji (urzędy dla Rosjan), szkolnictwa (język rosyjski urzędowy, rosyjski Uniwersytet Warszawski- „noc apuchtinowska” –represje wobec młodzieży w latach 1879-1897

REPRESJE W ZABORZE ROSYJSKIM PO 1864r. Kościół katolicki podporządkowano Petersburgowi- konfiskata majątków, likwidacja zakonów, krwawe prześladowania wiernych kościoła unickiego represje gospodarcze nasiliły się na ziemiach włączonych do Rosji- zakaz nabywania ziemi przez Polaków, wysokie kontrybucje, brak dostępu do urzędów

POLACY WOBEC RUSYFIKACJI po klęsce 1864r. zmienił się sposób walki z rusyfikacją- praca organiczna (pozytywizm): państwo należało wzmocnić przez oświatę i gospodarkę rozwój szkolnictwa- walka z analfabetyzmem, tajne nauczanie, czytelnie, sieć bibliotek „praca u podstaw”- oświecenie mas chłopskich i praca organiczna były tematem literatury ( Eliza Orzeszkowa, Henryk Sienkiewicz, Bolesław Prus) popieranie rozwoju handlu (Bank Handlowy i Szkoła Handlowa) i przemysłu