Språkkurs for nybegynnere

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UWAGA!!! Prezentacja zawiera elementy drastyczne i kontrowersyjne, więc osobom o słabych nerwach odradzam jej oglądanie. :] Anna Jaros.
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Co przyczyni się do mojego sukcesu w FM GROUP?
CZASOWNIK „BE”- „BYĆ” odmiana przez osoby
Trzymaj formę Trzymasz formę?!! Trzyymam!!!
Be able to introduce myself My name is Mam na imię.....
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Czym różni się radość od miłości?
Spieszyć się dostać kiepskie oceny rozwijać się zapominać zrobić lekcje wybierać między chodzenie do szkoły jest darmowe kontynuować ocenić mieć prawo.
Wczoraj poszedłem do miasta i zjadłem obiad z moimi przyjaciółmi. I går gikk jeg på byen og jeg spiste middag med mine venner.
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Język angielski czasy PRESENT Continuous NACIŚNIJ SPACJĘ
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
Mój plan dnia czynności codzienne.
JAN PAWEŁ II WIELKI PAPIEŻ
Z 7 szkolnych lat Wczoraj do ciebie nie należy. Jutro niepewne... Tylko dziś jest twoje. JP II.
DEKALOG DLA RODZICÓW Z KONWENCJI PRAW DZIECKA
“Zaufaj mi” Jehowa odpowiada: „Nic mi nie wychodzi…” Gdy mówisz:
Juian Tuwim w rodzinnym mieście.
Zakupy.
Witamy w krainie gramatyki !!!
Słowa wyrażające czynności/action or doing words
W świecie potęg.
Atom.
Marzenia.
Odpady- wiem jak z nimi postępować
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Pamiętnik męża:.
Zaimki.
Mateusz Siuda klasa IVa
Mimowolnie ją przeczytałem....
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Historia zwykłej znajomości
Språkkurs for nybegynnere
Czasem się zastanawiam
Goście w lesie. Opracowanie: Zespół Szkolno- Przedszkolny w Hołubli
Co robić?.
Czasownik BYĆ Verb ‘to be’.
Czasownik BYĆ Verb ‘to be’.
Historia przysz ł ego studenta To To jest mój ostatni ostatni rok w szkole. szkole. Musz ę Musz ę my ś le ć my ś le ć o uniwersytecie. To To by ł o by.
Odmiana czasowników w l. poj. i mn.
Odmiana czasowników w l. poj. i mn.
Instrumnetal pora na polski. Randka z Polką! Nazywam się Paul i jestem Australijczykiem. Jestem studentem. Interesuję się sportem, muzyką, ekonomią i.
POWITANIE POŻEGNANIE WAŻNE ZWROTY
Acc przypadek szczęścia. Ona ma (duży dom) Oni mają (ładne mieszkanie) Oni mają (czarny.
Metody komunikacji. Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od.
….nadal kocham język polski. Ten kolor ma flaga rumuńska i polska.
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III utrwalenie wiadomości o częściach mowy 1 godz. lekcyjna.
Opracowanie: Radosław Wroński Wpływ prędkości ruchu pojazdów na emisję zanieczyszczeń, hałas i bezpieczeństwo pieszych.
Ona nazywa się… This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the.
Jestem z Warszawy This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the.
Papieże w XX i XXI wieku.
 Wykonali: -Magdalena Koniarek -Adrian Fiba Zaimki osobowe w trzecim przypadku.
Fabian Kocot 1B Język niemiecki – tryb rozkazujący.
Żydokomuna Takie moje przemyślenia pod wpływem wypowiedzi w Radio Maryja i pewnej piosenki Kaczmarskiego opublikowane na blogu 29 listopada 2003.
Kiedy piszemy wielkie litery? Ola i Tomek nam to przedstawią.
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
CZAS PRESENT CONTINUOUS
Zbieraj się maleńka! Czas na nas!
Adwent z Piątką Poznańską
Boże Narodzenie w Polsce
Twoje bezpieczeństwo zależy także od Ciebie
10 pytań, których Pan Bóg nie zada gdy nedejdzie ten dzień:
Jestem Polką This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the Commission.
Zapis prezentacji:

Språkkurs for nybegynnere Polsk 1 Språkkurs for nybegynnere - Verb (nåtid) - Waldemar Szyngwelski ws@spirit.pl

Personer norsk navn polsk navn personer i entall▼ osoby w liczbie pojedynczej▼ 1. jeg 1. ja 2. du 2. ty 3. han hun det 3. on ona ono personer i flertall▼ osoby w liczbie mnogiej▼ 1. vi 1. my 2. dere 2. wy 3. de 3. oni

Bøyningsmønstre til verb Vi skiller mellom fire konjugasjonsgrupper (lat. coniugare, binde sammen, bøye), avhengig av hvilken endelse som er typisk for verbene i første (jeg) og andre person (du) i entall i nåtid. konjugasjon I konjugasjon II konjugasjon III konjugasjon IV

Konjugasjonsgrupper bøyningsmønster endelser: første person, entall ja (jeg) endelser: andre person, entall ty (du) Konjugasjon I -ę piszę (jeg skriver) -esz piszesz (du skriver) Konjugasjon II -ę mówię/slyszę (jeg snakker/hører) -isz, -ysz mówisz/słyszysz (du snakker/hører) Konjugasjon III -am mam/czytam (jeg har/leser) -asz masz/czytasz (du har/leser) Konjugasjon IV -em wiem (jeg vet) -esz wiesz (du vet)

Typiske eksempler (endelser i nåtid) infinitiv► pisać/móc/próbować (å skrive/å kunne/å prøve) mówić/słyszeć (å snakke/å høre) mieć/czytać (å ha/ å lese) wiedzieć (å vite) grammatisk person (entall/flertall)▼   ja piszę/mogę/próbuję mówię/słyszę czytam wiem ty piszesz/możesz/próbujesz mówisz/słyszysz czytasz wiesz on ona ono pisze/może/próbuje mówi/słyszy czyta wie my piszemy/możemy/próbujemy mówimy/słyszycie czytamy wiemy wy piszecie/możecie/próbujecie mówicie/słyszycie czytacie wiecie oni piszą/mogą/próbują mówią/słyszą czytają wiedzą

Fortsettelse: typiske eksempler (endelser i nåtid) infinitiv► tonąć (å drukne) nazywać (å kalle) wskazywać (å peke) kłamać (å lyve) ciągnąć (å trekke) grammatisk person (entall/flertall)▼ ja tonę nazywam wskazuję kłamię ciągnę ty toniesz nazywasz wskazujesz kłamiesz ciągniesz on ona ono tonie nazywa wskazuje kłamie ciągnie my toniemy nazywamy wskazujemy kłamiemy ciągniemy wy toniecie nazywacie wskazujecie kłamiecie ciągniecie oni toną nazywają wskazują kłamią ciągną

Bøyning av verbet być i nåtid infinitiv► być (å være) grammatisk person (entall/flertall)▼ ja jestem ty jesteś on ona ono jest my jesteśmy wy jesteście oni są

Bøyning av verbet brać i nåtid: infinitiv► brać (å ta) grammatisk person (entall/flertall)▼ ja biorę ty bierzesz on ona ono bierze my bierzemy wy bierzecie oni biorą

Bøyning i nåtid av verb som i infinitiv slutter på –c piec/tłuc/uciec (å bake/å knuse, å slå i stykker/å flykte, å rømme) grammatisk person (entall/flertall)▼ ja piekę/tłukę/uciekam ty pieczesz/tłuczesz/uciekasz on ona ono piecze/tłucze/ucieka my pieczemy/tłuczemy/uciekamy wy pieczecie/tłuczecie/uciekacie oni pieką/tłuką/uciekają

Refleksiv diatese: bøyning av verb i nåtid infinitiv► nazywać się (å hete) zastanawiać się (å lure på) myć się (å vaske seg) grammatisk person (entall/flertall)▼ ja nazywam się zastanawiam się myję się ty nazywasz się zastanawiasz się myjesz się on ona ono nazywa się zastanawia się myje się my nazywamy się zastanawiamy się myjemy się wy nazywacie się zastanawiacie się myjecie się oni nazywają się zastanawiają się myją się

Andre eksempler infinitiv► stać (å stå) ciąć (å skjære) mleć (å male: for eksempel korn) iść (å gå) mdleć (å besvime) grammatisk person (entall/flertall)▼ ja stoję tnę mielę idę mdleję ty stoisz tniesz mielesz idziesz mdlejesz on ona ono stoi tnie miele idzie mdleje my stoimy tniemy mielemy idziemy mdlejemy wy stoicie tniecie mielecie idziecie mdlejecie oni stoją tną mielą idą mdleją