Pośrednie i bezpośrednie formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom poprzez Poradnię Psychologiczno.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
Advertisements

"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
OBSZAR III: FUNKCJONOWANIE SZKOŁY LUB PLACÓWKI W ŚRODOWISKU LOKALNYM
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
KAMPANIA DRUGIE ŻYCIE w XIV LO w Krakowie. Harmonogram akcji: 1)Zajęcia warsztatowe dla uczniów (wykład nauczyciela biologii, praca uczniów w grupach.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Szkolenie dla pedagogów Szkolenie dla pedagogów Comenius Regio Radom 2011.
1 Kartuzy, 22 października 2010 r. Założenia do zmian w ustroju szkolnym w Polsce.
System pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Oto my- samorząd uczniowski. -JESTEŚMY JEDYNYMI REPREZENTANTAMI UCZNIÓW W SZKOLE -MAMY PRAWO DO ORGANIZACJI ŻYCIA SZKOLNEGO, UMOŻLIWIAJĄCEGO ZACHOWANIE.
1 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty.
Konferencja dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jelenia Góra, 27 sierpnia 2012 r. Legnica, 28 sierpnia 2012 r. Wrocław, 30 sierpnia 2012 r. Wałbrzych,
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
Rozporządzenie z dnia r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów.
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Tutoring luty- marzec 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STAN REALIZACJI PORADNICTWA ZAWODOWEGO W LUBUSKICH SZKOŁACH stan za rok szkolny 2010/2011 Jesionka 27 – 28 marca 2012 r.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
1 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty.
Najważniejsze zmiany w rozporządzeniach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej w szkole.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
ORGANIZOWANIE I PROWADZENIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ oraz W PRZEDSZKOLU celem podniesienia efektywności kształcenia.
Jak pomagać dziecku w szkole – interpretacja opinii i orzeczeń poradni psychologiczno - pedagogicznych.
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 3 W POZNANIU SZKOŁA PODSTAWOWA NR 75 IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH Klasa 1 Klasa 2 Klasa 3 Klasa 0.
Park Nauki i Zabawy przy Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju, jako sposób aktywnego spędzania wolnego czasu. Rok szkolny.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY. PODSTAWA PRAWNA zUSTAWA Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 R y O systemie oświaty zROZPORZĄDZENIE MENiS Z DNIA 7 STYCZNIA 2003 R yw sprawie.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
1 Warszawa; POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE ZADANIA SZKOŁY W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im.Matki Wincenty Jadwigi Jaroszewskiej w Jurkach.
Dzieci i uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ( w tym dzieci i uczniowie niepełnosprawni i niedostosowani społecznie) w publicznych przedszkolach.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Prezentacja dla rodziców dzieci sześcioletnich. Prezentacja dla rodziców dzieci sześcioletnich w SP 189 Oddziały 0 w naszej szkole prowadzone są od wielu.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1.
Zapis prezentacji:

Pośrednie i bezpośrednie formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom poprzez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Kołobrzegu

1. MAPA POWIATU KOŁOBRZESKIEGO Liczba dzieci i młodzieży w roku szkolnym 2011/2012 m. Kołobrzeg 8845 gmina Kołobrzeg 718 gmina Dygowo 757 gmina Gościno 1110 gmina Rymań 483 gmina Siemyśl 447 gmina Ustronie Morskie 537 Ogółem w powiecie kołobrzeskim w roku 2011/2012 było dzieci i młodzieży. Poradnia udzieliła pomocy 3041 dzieciom i młodzieży, co stanowi 23,6% całej populacji

2. Działalność diagnostyczna Tab. 1. LICZBA DOKONANYCH DIAGNOZ W ROKU 2010 / 2011

Tab. 2. DZIAŁALNOŚĆ DIAGNOSTYCZNA Z PODZIAŁEM NA WIEK DZIECI I MŁODZIEŻY. Z zestawienia powyższych danych wynika, że znacznie, w porównaniu z poprzednim rokiem, zwiększyła się liczba diagnoz dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkół podstawowych.

Tab. 3. LICZBA WYDANYCH ORZECZEŃ Dane o liczbie wydanych orzeczeń przez poradnię na przestrzeni dwóch ostatnich lat wskazują na spadek zarówno orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego jak i orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania. Należy jednak zaznaczyć że orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania przyznane w 2010/2011 to orzeczenia dla wychowanków Monaru, który znajduje się w gminie Siemyśl, obecnie podlegają oni pod powiat białogardzki. Jak wynika z tabeli zmniejszyła się również ilość orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.

Tab. 4. ORZECZENIA WYDANE Z PODZIAŁEM NA DZIECI I MŁODZIEŻ

Z zestawienia powyższych danych wynika, że w porównaniu z rokiem ubiegłym, znacznie obniżyła się liczba opinii wydawanych w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia(75) oraz objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub w placówce(149). Zmniejszyła się również liczba opinii w sprawie dostosowania warunków i formy egzaminu gimnazjalnego przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole gimnazjalnej do indywidualnych potrzeb ucznia (47). Zmniejszeniu uległa liczba wydawanych opinii w sprawie dostosowania warunków i form egzaminu maturalnego do indywidualnych potrzeb ucznia bądź absolwenta (16) jak i sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej (11) Ogółem wydano w 2010 / 2011 r opinii, natomiast w roku 2011 / 2012 wydano 780 opinie.

3. Bezpośrednia pomoc udzielana dzieciom i młodzieży Formy pomocy bezpośredniej 2010 / /2012 Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne 1223 Terapia logopedyczna Psychoterapia 43 Socjoterapia 013 Zajęcia z uczniami zdolnymi 00 Terapia dla zagrożonych uzależnieniami 01 Zajęcia grupowe aktywizujące do wyboru kierunku kształcenia i zawodu Ćwiczenia rehabilitacyjne 00 Inne formy terapii indywidualnej 5781 Inne formy pomocy grupowej Indywidualne porady zawodowe na podstawie badań 938 Indywidualne porady zawodowe bez badań 2536 Zajęcia psychoedukacyjne prowadzone w szkole i placówkach 55 Mediacje i negocjacje 05 Porady bez badań Porady po badaniach przesiewowych 170 Badania przesiewowe słuchu w ramach programu słyszę Badania przesiewowe wzroku w ramach programu widzę 5969 Badania przesiewowe mowy w ramach programu mówię Tab.6. Liczba dzieci i młodzieży uczestniczących w bezpośrednich formach pomocy realizowanych przez poradnię w latach 2010 / 2011 oraz 2011/2012

Dużym zainteresowaniem jak wynika z przedstawionej tabeli cieszą się zajęcia aktywizujące wybór kierunku kształcenia oraz zajęcia grupowe wybrane z oferty poradni z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dzieci i młodzieży realizowane na terenie szkół. Dużym zainteresowaniem cieszą się również badania przesiewowe słuchu prowadzone w przedszkolach oraz terapia logopedyczna i pedagogiczna na terenie poradni. Cenioną formą pomocy jest terapia indywidualna oraz porady i konsultacje dla młodzieży.

4. Formy pomocy udzielanej nauczycielom, wychowawcom i rodzicom FORMY PRACY ROK SZKOLNY 2010 / /2012 Pedagodzy i psycholodzy szkolni Nauczyciele wychowawcy Rodzice Inni pracujący na rzecz dzieci Pedagodzy i psycholodzy szkolni Nauczyciele wychowawcy Rodzice Inni pracujący na rzecz dzieci Treningi * 5 6 Warsztaty * Terapia rodzin ** 103 Udział w radach pedagogicznych *** 13 9 Prelekcje i wykłady *** Inne formy pracy * * liczba osób ** liczba rodzin *** liczba spotkań Analizując dane dotyczące poszczególnych form pomocy udzielanych określonym grupom odbiorców stwierdzono, że w porównaniu z poprzednim rokiem zwiększyła się liczba prelekcji i warsztatów dla rodziców jak i nauczycieli. Zainteresowaniem na tym samym poziomie cieszy się terapia rodzin. Zdecydowanie wzrosła liczba spotkań z psychologami i pedagogami szkolnymi oraz nauczycielami a także z rodzicami w różnych formach pracy – takich jak : porady i konsultacje czy udział w organizowanych konferencjach. Tab.7. Formy pomocy udzielanej osobom dorosłym przez poradnię w latach 2010 / 2011 i 2011/2012

Z analizy sprawozdań wynika, że głównymi problemami wymagającymi pomocy w formie porad i konsultacji były: - zaburzenia emocjonalne, - trudności w uczeniu się, - dojrzałość szkolna, - prowokacyjne zachowania uczniów, - relacje interpersonalne, -trudności adaptacyjne - zagrożenie uzależnieniem - trudne sytuacje życiowe (przemoc w rodzinie, próby samobójcze, lęki, depresje, rozwód rodziców) Cenioną przez nauczycieli formą wspomagania ich pracy był udział specjalistów poradni w radach pedagogicznych szkół i przedszkoli. Tematyka spotkań dotyczyła następujących problemów: - pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle nowych rozporządzeń, - prowokacyjne zachowania uczniów - prawidła i nieprawidłowości w rozwoju, - trudne zachowania u dzieci, - problemy okresu dorastania - rozwijanie twórczego myślenia, - zapobieganie zaburzeniom emocjonalnym i zachowania, - dziecko z nadpobudliwością psychoruchową w szkole,

Jak wynika z tabeli 7, ważną forma pomocy rodzicom jest prowadzenie terapii rodzin. Najczęstszymi problemami wymagającymi terapii były: konflikty w rodzinie trudności wychowawcze zaburzenia komunikacji interpersonalnej kryzys wieku dojrzewania zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny z powodu nieobecności ojca lub matki zaburzenia zachowania i agresja dziecka.

Jako kolejną istotną formę pomocy udzielanej rodzicom wymieniono zajęcia warsztatowe prowadzone przez specjalistów poradni. Tematyka warsztatów adresowanych do rodziców dotyczyła m. in.: - jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci, - jak pomóc dziecku z dysleksją, - jak pomagać dziecku w przyswajaniu wiedzy i umiejętności szkolnych, - jak wspomagać rozwój mowy dziecka, - planowanie ścieżki i kariery edukacyjno-zawodowej, - bezpieczna prywatność dziecka, - jak wprowadzać konsekwencję w procesie wychowawczym oraz jak pomagać dziecku wyrażać emocje w akceptowany sposób, - problemy depresyjne u dzieci i młodzieży

Zakres współdziałania poradni ze szkołami i placówkami oświatowymi zgodnie z oczekiwaniami MEN Superwizje i doradztwo dla specjalistów pracujących z dzieckiem i doświadczających w tej pracy trudności (grupy wsparcia dla pedagogów i logopedów w poradni ) Pomoc w zrozumieniu i odniesieniu treści orzeczeń i opinii do wymagań wynikających z podstawy programowej Pomoc w opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych (IPET) oraz planów działań wspierających Organizacja form warsztatowych i wsparcie indywidualne dla rodziców Specjalistyczna diagnoza

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ OPRACOWAŁA: WĄSOWSKA ELZBIETA